Cellspacing i CSS
Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-06-03 11:49

Hvad gør man når Opera fjerner ens "borders" helt når man bruger:

border-collapse: collapse;

....og når Internet Explorer vælger at ignorere:

border-collapse: seperate;
border-spacing: 0px;

....og når Mozilla bare opfører sig eksemplarisk i begge tilfælde?

Jeg sidder og skriver XHTML og jeg ønsker bare at erstatte den sidste
lille sølle "cellspacing" med noget CSS, men det lader sig ikke gøre.

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all (KT)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-06-03 12:01

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> writes:

> Hvad gør man når Opera fjerner ens "borders" helt når man bruger:
>
> border-collapse: collapse;

Hvilke "borders"? Jeg bruger "border-collapse:collapse" i alle mine
tabeller uden problemer, og jeg bruger Opera.

> ...og når Internet Explorer vælger at ignorere:
>
> border-collapse: seperate;
> border-spacing: 0px;

Man lader være med at være overrasket. :)

> ...og når Mozilla bare opfører sig eksemplarisk i begge tilfælde?

Jeg har ikke set forskel på Opera og Mozilla i mine tabeller.

> Jeg sidder og skriver XHTML og jeg ønsker bare at erstatte den sidste
> lille sølle "cellspacing" med noget CSS, men det lader sig ikke gøre.

Sagtens. Prøv at sige hvad du vil opnå, så garanterer jeg at jeg kan
lave det i CSS.

/L

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-06-03 13:07

In dk.edb.internet.webdesign.html, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Hvilke "borders"?

Ehm, borders. :) Du ved:

border: solid 1px #000000;

> Jeg har ikke set forskel på Opera og Mozilla i mine tabeller.

Det er der altså her:

<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/test/test3.html>
<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/test/test4.html>

Den første side "virker" i Mozilla og Internet Explorer, men ikke i
Opera. I Opera slettes nogle kanter som ikke skal slettes. I Mozilla
og IE slettes kun én af de midterste kanter - hvilket overraskede mig
en hel del, fordi cellspacing="0px" ikke gør det samme. Men det er
faktisk ret smart.

Den sidste side ser ens ud i alle tre, her bruger jeg cellspacing, og
der kommer to kanter på i midten, én fra hver celle.

> Sagtens. Prøv at sige hvad du vil opnå, så garanterer jeg at jeg
> kan lave det i CSS.

Du lyder ret selvsikker, jeg er spændt på at høre løsningen.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-06-03 13:34

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> writes:

> In dk.edb.internet.webdesign.html, Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>
> Ehm, borders. :) Du ved:
>
> border: solid 1px #000000;

Godt, jeg frygtede at det var border-attributten på tabel-tagget der
blev brugt. Hvordan den interagerer med CSS vil jeg ikke garantere for
:)

> [...]
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/test/test4.html>
>
> Den første side "virker" i Mozilla og Internet Explorer, men ikke i

Så må jeg jo spørge: Hvilken Opera? Det ser helt rigtigt ud i min
Opera 7.11. I Opera 6 forsvinder der lidt af toppen, men det er
et rendering-problem (som forsvinder hvis man refresher).

> I Opera slettes nogle kanter som ikke skal slettes.

Hvilke?

> I Mozilla og IE slettes kun én af de midterste kanter - hvilket
> overraskede mig en hel del, fordi cellspacing="0px" ikke gør det
> samme. Men det er faktisk ret smart.

Border-collapse:collapse gør at der kun er én border mellem to celler.
Man kan sætte border på cellen, rækken, søjlen og tabellen, og hvor de
overlapper vil kun en af dem kunne ses.

Der er regler i CSS-specifikationen for hvilken af dem der vinder,
typisk den mest fremtrædende. Fx vinder double over solid med samme
tykkelse, og tykkere kanter vinder over tyndere, og kanter på celler
vinder over kanter på rækker hvis de har samme tykkelse og stil.

Her har Opera 7 stadig et par enkelte problemer, vist kun med colgroup
der ikke altid vinder over en celle når den skal. Det er ikke det der
giver dit problem.

> Den sidste side ser ens ud i alle tre, her bruger jeg cellspacing, og
> der kommer to kanter på i midten, én fra hver celle.

Ja, det er jo det du beder om.

> Du lyder ret selvsikker, jeg er spændt på at høre løsningen.

Du har den, så vidt jeg kan se. Jeg ved dog ikke hvad problemet er med
din Opera.

/L

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-06-03 13:43

In dk.edb.internet.webdesign.html, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det ser helt rigtigt ud i min Opera 7.11.

Og helt forkert i Opera 7.10, men det virker tilsyneladende i 7.11.

> Hvilke?

Alle undtagen én af de midterste. Det bliver til: 1|2. Det er da en
fejl som burde være rettet for mange versioner siden.

> Ja, det er jo det du beder om.

Hvad mener du? Det lyder som om at du prøver at forsvare at den giver
det resultat. Jeg ved godt at det er det koden gør, og det er også
det jeg ønsker fra en tilsvarende CSS-kode.

Border-collapse kan også gøre det for mig (faktisk bedre). Men det er
da ærgeligt at det først er noget Opera har fikset i den sidste nye
version. Så kan man ikke forvente at gøre sin side specielt bagud-
kompatibel.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-06-03 14:29

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> writes:

> Alle undtagen én af de midterste. Det bliver til: 1|2. Det er da en
> fejl som burde være rettet for mange versioner siden.

Enig. Jeg har været efter dem med borders siden beta'en, og med 7.11
er de faktisk ca. lige så gode som Mozilla (ingen af dem er helt
korrekte, men forbandet tæt på ... eller også udnytter de bare
at specifikationen ikke er særlig klar).

> Hvad mener du? Det lyder som om at du prøver at forsvare at den giver
> det resultat. Jeg ved godt at det er det koden gør, og det er også
> det jeg ønsker fra en tilsvarende CSS-kode.

Det var vist bare en dårligt formuleret "ja, det er rigtigt" :)

> [...]
> da ærgeligt at det først er noget Opera har fikset i den sidste nye
> version. Så kan man ikke forvente at gøre sin side specielt bagud-

Prøv at sætte en "border:1px solid black" på tabellen selv. Det burde
ingen indflydelese have, men jeg tror det løser dit problem.

/L

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-06-03 14:47

In dk.edb.internet.webdesign.html, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det var vist bare en dårligt formuleret "ja, det er rigtigt" :)

Nå ok :)

> Prøv at sætte en "border:1px solid black" på tabellen selv. Det
> burde ingen indflydelese have, men jeg tror det løser dit
> problem.

Det gør det sandsynligvis her (tak for tippet), men der er tomme
celler som ikke har nogen kant (i den virkelige verden :), og hvis
jeg giver tabellen en kant, så overtager cellen bare denne, der hvor
den ikke selv har. I øvrigt er det ikke alle celler der har samme
farve kanter.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-06-03 15:37

> [...]

> jeg giver tabellen en kant, så overtager cellen bare denne, der hvor
> den ikke selv har. I øvrigt er det ikke alle celler der har samme

Prøv at sætte "border:none" på tabellen. Så skulle "border conflict
resolution" sørge for at 1px border på cellerne vinder hver gang.

Tomme celler ...
Har du sat egenskaben "empty-cells" til "show" eller "hide"?

Prøv at sætte "border-style:hidden;" på de celler/kanter der ikke
*må* få border på. Den vinder over alle andre kanter i en kollapset
tabel.

/L

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-06-03 16:12

> [...]

> Prøv at sætte "border-style:hidden;" på de celler/kanter der
> ikke *må* få border på. Den vinder over alle andre kanter i en

Der er stadigvæk problemer med farven så. Opstillingen ser sådan ud:

<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/test/test3a.html>

Jeg kunne vel lave en lille tabel inden i hver celle i stedet for, og
så lade den tabel få to rækker, men så ryger style sheet'et ret meget
i vasken, og _så_ meget har jeg heller ikke lyst til at ofre på
brugere af Opera 7.1. :)