Hvordan bevises indhold af anbefalet brev ~
Fra : Soeren

Dato : 22-06-03 22:47

Jeg har brug for at sende et brev, der har et indhold, som jeg efterfølgende
skal kunne bevise.

Jeg kan selvfølgelig dokumentere at have afsendt et brev ved at sende det
anbefalet, men hvordan kan jeg bevise brevets indhold og ordlyd ? Findes der
offentlige eller private instanser, der kan verificere indholdet af et sådan
brev mod betaling af en vis art ??

På forhånd tak

Søren

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-06-03 05:12

"Soeren" <nospam@nospam.com> wrote in message
> [...]
der
> offentlige eller private instanser, der kan verificere indholdet af et

SVJV burde en bevidnet kopi af brevet kunne gøre det. Der skal to vidners
underskrift samt navn og adresse på kopien. Men måske burde du henvende dig
til en sagfører. Det lader jo til at være en temmelig vigtig sag.

Ebbe

Fra : Lars Funck

Dato : 23-06-03 07:27

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> offentlige eller private instanser, der kan verificere indholdet af et

Uden at vide hvilken anledning brevet er til lyder det dog som noget vigtigt
og officielt.

Derfor vil jeg råde dig til at lade din advokat deltage. Eventuelt få ham
til at sende brevet på sit brevpapir. Det vil sikkert i sig selv være nok
til at sikre at modtageren af brevet kan "huske" indholdet.

MVH

Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-06-03 09:06

Soeren wrote:

> [...]
> offentlige eller private instanser, der kan verificere indholdet af et sådan

I langt de fleste tilfælde er det tilstrækkeligt at have en kopi af brevet,
men hvis du ønsker bedre dokumentation, kan du muligvis bruge en notar
http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=217
- Ellers lyder rådet med en advokat ikke som en dårlig idé i denne sammenhæng.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : JørgenE

Dato : 23-06-03 20:58

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev
> Jeg har brug for at sende et brev, der har et indhold, som jeg
efterfølgende
> skal kunne bevise.

Jeg kan oplyse dig, at vi ved enkelte lejligheder er blevet bedt om
dokumentation for indsendelse af en klients regnskab til Erhvervs- &
Selskabsstyrelsen.

Men hvad nytte ville det være, at sende det anbefalet, da vi måske sender
3-4 regnskaber til dem om dagen? Vi ville kunne sende ikke bare 1 men 3-4
kvitteringer som dokumentation.

Tidligere kunne man få postvæsenet til at kvittere for det man puttede i,
men det kan man ikke mere.

Hvis en kvittering er så ekstrem vigtig, ville jeg personligt aflevere det
og få kvittering, eller sende til en i nærheden jeg kendte, og få
vedkommende til det.

Ellers kan du få din advokat eller bank til at sende det, så de senere kan
bevidne, at det er afsendt, men de kan jo alligevel ikke bevidne om den
pågældende har modtaget det. Derfor er en personlig aflevering nødvendig med
kvittering fra modtager, for at du kan være sikker på at vedkommende har
fået brevet.

Mvh. JørgenE

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-06-03 09:25

Soeren wrote:
> [...]
> Findes der offentlige eller private instanser, der kan verificere
> indholdet af et sådan brev mod betaling af en vis art ??

Hvis du sender et anbefalet brev, får du en kvitering på at du har sendet et
brev, og postvæsnet har en kvitering på at de har afleveret det til
modtageren, hvis modtageren vil bestride at det er et andet brev de har
modtaget vil jeg antage at de er nødt til at fremlægge det brev de har
kviteret for. Hvis det så ikke er identisk med den kopi du selvfølgelig har
beholdt, så er der basis for en sag om dokumentfalsk. hvis de ikke kan
fremlægge det brev de har kviteret for, tror jeg de får svært ved at
overbevise en dommer om at det var et andet brev de har kviteret for (og
smidt væk).

Hvis der er nødvendigt med et højere paranoianiveau, er du nok nødt til at
involvere en advokat (omkost ++)

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Kims

Dato : 25-06-03 23:03

"Soeren" <nospam@nospam.com> wrote in

> Jeg har brug for at sende et brev, der har et indhold, som jeg
> efterfølgende skal kunne bevise.

Dette problem har jeg et par gange om året også.

Det bedste er at få modtager til at kvittere på en kopi.

Næstbedst er en notar som beskrevet i tråden.

Ellers kan du få advokaten til at sende 3 eksemplarer (en med alm post, en
med fax og en med rekomanderet).

Du kan også selv faxe, men sørg for at du får udskrift fra teleselskabet
over at du har kommunikeret med det pågældende nummer
(nummerspecifikation).

Hvis brevet vedrører liv eller død, så anlæg en anerkendelsessag for
modtagelsen, så der kommer en stævningsmand ud med brevet til vedkommendet.
Han bliver bedt om at hente det på politistationen hvis han ikke er hjemme

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 09:37

"Kims" <kims@hottepopkorn.zk> skrev i en meddelelse
> "Soeren" <nospam@nospam.com> wrote in

Kunne man i det anbefalede brev for det første skrive på en vedlagt kopi (er
foreslået tidligere i tråden): Ligelydende original modtaget den XX.XX.XXX,
der så ønskes returneret inden (en passende frist).

Oppe i tektsen slutter man af med i et nyt afsnit at skrive: Såfremt kopien
af vedlagte original ikke returneres i underskrevet stand inden (den angivne
frist), går vi (eller jeg) ud fra som givet, at vort originale brev
(henvendelse) er modtaget.

Ovennævnte holder i en retssag. Dog skal man ikke angive for lang en frist
ud over som f.eks. 8 dage, 10 dage eller 14 dage under hensyntagen til
eventuel ferieperiode. I modsat fald kan man blive dømt for eller tabe en
sag på grund af nøl.

Med (venlig) hilsen
Karsten Jensen