Død 6200....?
Fra : Lars H. Fischer

Dato : 25-11-00 12:20

Hej alle

Jeg sidder lige med en vens gode gamle 6200, den har lidt en stille og rolig
død. Først kørte den fint, så kunne den ikke lige huske hvad klokken var og
så ville den ikke boote første gang, for til sidst slet ikke at gøre noget.

Første ide: batteriet er dødt, er skiftet....
Anden ide: resette motherboardet, er gjort....
Tredie ide: harddisken er død...den spinder lige op, som normalt og så ikke
en skid mere. Skærmen tænder ikke (skærmen virker fint på en anden mac) og
det traditionelle spørgsmål tegn kommer altså ikke....

Fjerde ide:.....hvad kan der lige være gået galt???? Hjælp... er løbet tør
for ideer og stirret mig blind på batteriet....

Gode tips og forslag er mere end velkomne :)

Hilsen
Lars Fischer

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-11-00 16:12

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> [...]
> for ideer og stirret mig blind på batteriet....
>
> Gode tips og forslag er mere end velkomne :)

Det kunne være skærmkortet der er gået på 6200
--
Jesper Ørsted "Mary had a crypto key, she kept it in escrow,
and everything that Mary said, the Feds were sure to know."
-- Sam Simpson, July 9, 1998
Homepages: <http://www.solidharmonie.net/>, <http://www.mariama.net/>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-00 17:47

Hej Lars

Har du Norton Utilities på CD, - prøv så at åbne for CD skuffen, når du har
startet, sæt CD'en i og luk. Genstart og hold C nede, og se om den vil starte
op. Prøv så at køre DiskDoctor. Det kan godt være ødelagte drivere, men jeg er
bange for, at der også er en ødelagt Directory File, og det kan NU nogle gange
godt klare. Hvis ikke NU registrerer disken, så vælg Add Missing disks og se,
om den vil åbne for HD'en og kør DD.

mvh. Erik Richard

"Lars H. Fischer" wrote:

> [...]
> for ideer og stirret mig blind på batteriet....
>
> Gode tips og forslag er mere end velkomne :)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 22:33

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 26-11-00 22:33

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> Hej Richard
>
> Den vil ikke boote fra diverse CD, blandt andet Norton og MacOS8.0 .-((
>
> Hmmm..... gamle lort

Nånånå, trods alt - så skal vi tale pænt om Erik!

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-11-00 18:21

In article <1ekq6kx.1rwvhrf10kyev4N%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Nånånå, trods alt - så skal vi tale pænt om Erik!

Jeps, der ingen grund til at kalde ham gammel

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Lars Fischer

Dato : 27-11-00 18:42

Se svaret til Thomas Respekt til Erik

Hilsen
Lars Fischer

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nogen-6B70F9.18203027112000@news.inet.tele.dk...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-00 02:15

Hej Martin

Nej, kun halvgasmmel -)

mvh. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> Jeps, der ingen grund til at kalde ham gammel

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Lars Fischer

Dato : 27-11-00 18:41

Jeg mente nu altså Mac'en Respekt til Erik

Hilsen
Lars Fischer

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1ekq6kx.1rwvhrf10kyev4N%engineering@boelskifte.dk...

Fra : Reynard Fox

Dato : 25-11-00 18:34

In article <afNT5.8233$zs.251288@twister.sunsite.auc.dk>, "Lars H.
> [...]

> tør
> for ideer og stirret mig blind på batteriet....
>
> Gode tips og forslag er mere end velkomne :)

Jeg tror, at problemet er batteriet og PRam indstillingerne.
Har du prøvet at pille alle eksterne kabler ud af 6200'en, fjernet
batteriet fra motherboard'et; Og så ellers ladet 6200'en stå et stykke
tid?
Afaik, skulle de gamle PRam indstillinger forsvinde efter 10 sekunder,
men da min egen BW G3 vist stadig har indstillingerne efter 15 minutter,
så er de 10 sekunder nok ikke tilstrækkeligt...
Hvis man, når alle eksterne kabler er pillet ud og PRam-batteriet er
fjernet, trykker power-knappen ind, så skulle spændingen aflades
hurtigere; (endnu engang; afaik!).
Anyways, det vil ikke kunne skade din vens 6200 at prøve nævnte
procedure. Så det er bare at klø på.
Du kan jo evt. lade 6200'en stå og lade af i løbet af natten og så samle
den i morgen.
Hvis det ikke får 6200 op at køre, så skriv lige igen. Jeg er fuld af
gode idéer …;>

Mvh
Reynard

--
"But I don't want to go among mad people," Alice remarked.
"Oh, you can't help that," said the Cat:
"we're all mad here.I'm mad. You're mad."
"How do you know I'm mad?" said Alice.
"You must be," said the Cat, "or you wouldn't have come here."

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 25-11-00 19:56

Hej der

Det var også mit næste skridt, at pille batteriet fra og lade den stå natten
over og se om det har hjulpet.

Mere om sagen i morgen eftermiddag....

Hilsen
Lars Fischer

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 27-11-00 22:05

Jeg har nu ladet den stå natten over, men den spinder kun lige op for HD og
så sker ikke mere. Har også prøvet shortcut til at tvinge den til at starte
fra boot CD, men heller ikke noget held her Næste skridt er skift af
HD, meeeen jeg troede der sad en SCSI disk i..... Så den må nok gå til de
evige jagtmarker og leve videre i fred og ro.

Andre tips og tricks er selvføgelig velkomne, jeg er sgu løbet helt tør for
ideer...

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-00 03:18

Hej Lars

Måske meget skært men...

Har du checket IDE controlleren? - ved fx. at afmontere HD'en? - Og kan den så
starte op på CD alene?

Konfigureringen på IDE controolleren burde være sådan:
ATA Bus 0, IDE 0 = HD
ATA Bus 0, IDE 1 = ingen
ATA Bus 1, IDE 0 = CD
ATA Bus 1, IDE 1 = ingen

Prøv evt. at flytte HD til Bus 1 IDE 1 - slave - Du vil så ikke kunne boote
fra HD, men hvis du kan boote fra CD, og den så registrerer HD'en, kunne det
tyde på, at der er noget galt med ATA/IDE controlleren. Prøv evt. også at
sætte CD på Bus 0 IDE 0, og se om dethjælper noget.

Har du checket, om grafikkortet sidder korrekt og alle ledninger som de skal?
Har du prøvet at sætte grafikkortet over i en anden Mac? - og evt. et andet
grafikkort i 6200'eren?
Er der sat andre PCI kort i den - fx. et ekstra grafikkort/SCSI-kort? - Så
prøv at afmontere den/dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-11-00 07:29

In article <3A2315CE.A9A3E002@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> [...]
> den så
> starte op på CD alene?
>
> Konfigureringen på IDE controolleren burde være sådan:

Jeg tror du muligvis forveksler 6200 med 6400.

6200 har kun en IDE-bus og ingen PCI.

Bortset fra det: Er batteriet blevet testet med et voltmeter - det kunne
jo være at det nye batteri også er defekt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-00 07:55

Hej Martin

Sorry! - Det overså jeg lige i farten, men korrekt - den har kun én Bus og
ingen PCI....(-

Men så kunne han jo prøve at afmontere HD'en alligevel og se, hvad der
sker...

mvh. Eirk richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-11-00 08:03

In article <3A2356AB.B0ED5E2D@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Men så kunne han jo prøve at afmontere HD'en alligevel og se, hvad der
> sker...

Ork ja, en HD der der er rigtigt død (elektronikken - er det mekanikken
vil opstartsprocessen dø ved indlæsning af Finder), eller et
IDE/SCSI-kabel der ikke sidder rigtigt i, kan nemt stoppe
opstartsprocessen.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 18:38

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-11-00 18:38

In article <1ekt21l.8vxa0z18z3ad2N%reippuert@email.dk>,
reippuert@email.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> 6400 har også kun en IDE-bus, CD-ROM drevet er SCSI

Det gør vel ikke det jeg skrev forkert...

(men misforstås, det kunne det)

--
MVH
Martin Edlich