"Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef5ca84$0$76105$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det er et kendt problem hos Peugeot. De bliver typegodkendt med nogle
> latterlige lave påhægsvægte - typisk flere hundrede kilo under bilens
> egenvægt !!. Jeg tror ikke du sådan bare lige kan veje bilens påhængsvægt
> op!
Jeg tror spørgsmålet er mere enkelt end som så, for de lave vægte gælder for
alle franske biler, hvilket nok skyldes, at der ikke er andre
hastighedsbegrænsninger for kørsel med påhængsvogne i Frankrig, end dem der
gælder generelt (inkl. en regel om kørsel i regnvejr).
Campingvogne generelt er derimod bygget til maksimalt at kunne køre 100
km/t., så der er en indbygget konflikt i problematikken.
Derfor er der ofte særlige regler for franske biler i Frankrig og i resten
af Europa.
I Danmark er vægtene henholdsvis 1200 og 1200 kg.
(
http://www.peugeot.dk/brochurer/pdf/406.pdf)
I Tyskland er en 406 1,8 typegodkendt til at køre med 1300 kg., en 2,0 med
1500 kg. (se selv på
http://www.peugeot.de/modelle/i_ausstattung/datenblatt/pdf/406_limo.pdf)
I Norge er vægtene henholdsvis 1300 og 1500 kg.
(
http://www.peugeot.no/internett/peugeot/peugeot.nsf/e9b34723746d23e8c1256a7
1002fecca/57b65a21cbbf8a1dc1256a7300219d7d/$FILE/406%20Sedan.pdf)
Og da der vist nok er en regel om at alle biler, der er typegodkendt i ét af
landene, også skal kunne sælges i et andet EU land, så er det bare om "at
shoppe" der hvor der er mest valuta for pengene. Derfor kan importørerne jo
referere til et andet lands typegodkendelse, f.eks. Tyskland. Men der findes
et hav af særregler og særaftaler, ellere kunne det danske afgiftssystem
ikke opretholdes. Og i sidste ende skal den enkelte fabrik nokm også
godkende "arrangementet".
Men nemt er det ikke, for jeg har hørt to forskellige tolkninger af reglerne
for vores Vectra, så kan (må) trække 1400 kg. I Hillerød siger de, at bilen
bare kan vejes op uden syn, så vi må køre med 1500 kg. I Rødovre skal den
omregistreres og synes, før det kan gøres. Så held og lykke med projektet.
Vi har selv prøvet at blive overhalet af "et træk" bestående af en Opel
Vectra og en Hobby 440. Vi kørte 120 km/t. 10 Km. længere fremme stod
Vectraen i midterrabatten med fronten mod kørselsretningen og campingvogne
fyldte ca 50 x 100 m inde på marken. Heldigvis var der ingen personskade
udover en såret stolthed hos chaufføreren, men det se ikke specielt god ud.
I øvrigt må en Ford Escort 1,3 fra 1995 trække 1200 kg. (60 HK & 98
Nm).Hvordan mon det foregår i virkelige heden?
Samme Escort fra 1992 må trække 800 kg.(58 HK & 101 Nm).
Vi havde på den tid en Ford Sierra 1,6 (75 HK & 123 NM), der måtte trække
1000 Kg., og den havde rigeligt at bestille, bare i DK.
mvh
Jens-Peder Rasmussen
post@it-entre.dk
"I NG udtaler jeg mig altid som privatperson"