Fastnet i Sverige?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-06-03 08:04

Er der et venligt menneske, der kan oplyse hvor man kan finde noget om
oprettelse af et
fastnetabonnement i Sverige- herunder priser mm.?
Har nemlig lige købt et hus, der ligger langt fra mobilnettet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : WE

Dato : 22-06-03 09:34

www.telia.se ?

v.h.

Fra : Olof Lagerkvist

Dato : 22-06-03 10:03

Poul F. Andersen wrote:
> Er der et venligt menneske, der kan oplyse hvor man kan finde noget om
> oprettelse af et
> fastnetabonnement i Sverige- herunder priser mm.?

Det är i stort sett bara Telia som erbjuder abonnemang i fasta
telenätet. Det finns sedan mängder med olika operatörer som man kan
välja att ringa med när man väl har sitt Telia-abonnemang.

Du kan jämföra priserna hos de olika operatörerna på
http://hosting.ibitec.se/pts/Prices.aspx

> Har nemlig lige købt et hus, der ligger langt fra mobilnettet.

Det är inget ovanligt i Sverige. ;)

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-06-03 10:09

"Olof Lagerkvist" <no@email.address> wrote in message

> Du kan jämföra priserna hos de olika operatörerna på
> http://hosting.ibitec.se/pts/Prices.aspx

Jeg kunne forestille mig at Poul villle vide hvor han billigt kunne få et
telefonabonnement! Har Telia ikke konkurrence fra fx Tele2, telecomviq og
så videre?

Jeg tænkter på priser for oprettelse, abonnement og serviceydelser?

> Det är inget ovanligt i Sverige. ;)

Hvad gør man i Sverige, hvis man er så langt væk fra noget Fastnet, så det
er økonomist uforsvarligt at opføre en telefonforbindelse? Er der
leveringspligt i sverige? Hvis der kan oprettes forbindelse til mobilnættet
med en 8watts GSM telefon og retningsbestemt antenne.. Er det så noget man
for til samme pris som den alm. linie?

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-06-03 10:48

> "Olof Lagerkvist" <no@email.address> wrote in message

Jeg har hørt, at prisen for oprettelsen af en fastnetforbindelse er afhængig
af afstanden til det nærmeste tilkoblingspunkt? Er det korrekt? Er det pris
pr. meter eller ??
Jeg kan ikke finde noget om det på den site, som du nævner ovenfor.
Det skal nævnes, at huset er et fritidshus. Gælder der særlige regler for
det?

> Jeg kunne forestille mig at Poul villle vide hvor han billigt kunne få et
> telefonabonnement!

Det er rigtigt.

> [...]
mobilnættet
> med en 8watts GSM telefon og retningsbestemt antenne.. Er det så noget man

Interessante spørgsmål,- som jeg også gerne vil have svar på.
Tak for det Bjarke.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Olof Lagerkvist

Dato : 22-06-03 15:34

Poul F. Andersen wrote:
> [...]
> af afstanden til det nærmeste tilkoblingspunkt? Er det korrekt? Er det pris

Ja, det beror normalt bara på avståndet, men det kan bli högre pris om
installationen av någon anledning kräver mer arbete än normalt.

Exempel: Till mitt fritidsställe skulle det kosta mig ca 5000 SEK + moms
(500 meter från telestation) att installera fast teleabonnemang (det var
tre år sedan jag kontrollerade priset senast, det kan ha ändrats). Där
gäller normalpris.

> Jeg kan ikke finde noget om det på den site, som du nævner ovenfor.
> Det skal nævnes, at huset er et fritidshus. Gælder der særlige regler for
> det?

Ja, normalt är det andra priser till fritidshus och det är normalt bara
Telia som levererar förbindelse till fast telenät. Den länken jag nämnde
var för att jämföra priser på telefoni när du har ett fast abonnemang
från Telia och vill ringa med andra operatörer. Jag missförstod din fråga.

Jag vet inte om det automatiskt räknas fram något pris om man gör
beställningen online http://www.telia.se men du kan prova, klicka på
Privat -> Telefoni -> Abonnemang -> Telia Bas, Beställ.

Eller ring +46 8 90 200 till Telias privatkundservice och fråga efter
pris för installation av nytt teleabonnemang på din adress.

> mobilnættet

Nej, man får inte lägre GSM-pris om man saknar fast teleabonnemang och
vill man prova med riktantenn mot närmaste GSM-station så får man betala
det själv också. Man måste alltså själv köpa riktantenn och installera
den och sedan betala fullt GSM-pris om man ska prova detta.

> Interessante spørgsmål,- som jeg også gerne vil have svar på.
> Tak for det Bjarke.

Det var för många år sedan på tal att staten skulle kräva av
mobilteleoperatörerna att en bestämd procent av Sveriges yta skulle ha
täckning före ett bestämt årtal, men i verkligheten blev det svårt att
uppfylla till rimlig kostnad för användarna.

När det gäller fast teleabonnemang är det bara Telia som erbjuder detta
till privatpersoner (med några undantag, det finns t ex
studentlägenheter med Tele2-installationer) men det finns några andra
operatörer som erbjuder fasta abonnemang till större företag.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-06-03 16:09

Hej Olof!

Tusind tak for dine meget udførlige og brugbare svar

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Olof Lagerkvist

Dato : 22-06-03 16:30

Poul F. Andersen wrote:
> Hej Olof!
>
> Tusind tak for dine meget udførlige og brugbare svar

Inga problem!