Er der sand i MDFplade?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-06-03 18:27

Jeg har hørt noget om at der skulle være sand eller lignende i MDFplade
og det derfor skulle være særligt hårdt ved værktøj; er det rigtigt?

I givet fald: hvor "slemt" er det hvis vi f.eks. taler om nogle enkelte
snit med en alm. fukssvans etc.?

Hvad anbefales det "ellers" at bruge hvis man skal save i MDFplade?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : zigge

Dato : 21-06-03 18:50

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> Jeg har hørt noget om at der skulle være sand eller lignende i MDFplade
> og det derfor skulle være særligt hårdt ved værktøj; er det rigtigt?

Nej! Det er en skrøne. MDF er særdeles nemt at beabejde og værktøjet holder
meget længe til det.

> I givet fald: hvor "slemt" er det hvis vi f.eks. taler om nogle enkelte
> snit med en alm. fukssvans etc.?

> Hvad anbefales det "ellers" at bruge hvis man skal save i MDFplade?

Det bedste resultat opnår du med meget skarpt værktøj og forholdsvis
fintandede save. Der er små hårfine fibre i MDF'en - Medium Density Fiber.
Og hvis ikke stemmejern og høvle er skarpe, lægger fibrene sig over klingen
og værktøjet kan slet ingen ting.

Sørg for at bruge støvmaske hvis du skal køre med maskiner i det, da fibrene
ikke er sunde i lungerne. Ved savning med håndsav tror jeg dog at risikoen
er minimal :)

Mvh
//zigge

PS: Hvis MDF-pladen er med melamin-belægning (køkkenbordsplade), så er det
en anden sag, melamin er super hårdt og kræver hårdmetalværktøj - som også
slides hurtigt i melamin...

Fra : Hauge

Dato : 21-06-03 18:49

Hejsa

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> Jeg har hørt noget om at der skulle være sand eller lignende i MDFplade
> og det derfor skulle være særligt hårdt ved værktøj; er det rigtigt?

Så vidt jeg ved, er det kun i spånplade der er sand.

Mvh Hauge

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-06-03 08:35

Steen Suder, privat wrote:
> Jeg har hørt noget om at der skulle være sand eller lignende i
> MDFplade og det derfor skulle være særligt hårdt ved værktøj; er det
> rigtigt?

Jeg har været ansat på en fabrik der beatbejder MDF plade. Der er intet sand
i disse plader. De værktøjer der kører i disse plader holder flere år og det
til trods for at de kører hele tiden. Det er hovedsageligt fræsere det
drejer sig om, men for savklinger er der heller intet problem. MDF- plade er
noget af det reneste der fås, og fantastisk stærkt, let af forarbejde og
efterbehandle, hvis man overholder nogle få retningslinier.

Ebbe