ondt i knæ..
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-03 16:44

Har fået advide at hvis jeg i forbindelse med at have dyret motion har ondt
i knæene skal jeg passe på.. Men.. Skal jeg så bare tage en lille cykeltur
idag, eller skal jeg bare sidde på den flade hele dagen..?

(grunden til jeg har ondt i dag var jeg cyklede 3timer igår. Har ellers
cyklet 1½time hverdag den sidste uge uden problemer.)

--
peet_dk was here
Website: www.peet.dk

Fra : lillespir

Dato : 21-06-03 16:52

"" skrev d. 21-06-03 16:44 dette indlæg :
> [...]
> E-mail: peet at peet dot dk
> ICQ: 71309759
>
> Hvis der er hævelse skal der en ispose på ( husk et viskestykke om is
- posen) og tage den med ro.
Ellers kan du cykle eller gå til det, der kaldes smertegrænsen, uden
at
du har taget smertestillende midler. Så skal smerterne nok fortælle
dig hvor langt du skal.
Har selv knæproblemer.
Hilsen Rita.
God bedring.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 21-06-03 16:56

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message

> [...]
>
> (grunden til jeg har ondt i dag var jeg cyklede 3timer igår. Har ellers
> cyklet 1½time hverdag den sidste uge uden problemer.)

Jeg ville nok tage en afslapningsdag. Hvis man kører for hårdt på, risikerer
man varige skader og var det så det værd? Nej.
Desuden, så skader en off-day ikke.

_Skal_ du bare på cyklen, så tag et neopren-knæbind på og cykel stille og
roligt med det. Det giver en god varme. Bare husk, at det ikke må blive en
vane at man skal have knæbind på.

> --
> peet_dk was here
> Website: www.peet.dk
> E-mail: peet at peet dot dk
> ICQ: 71309759

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-03 17:02

> Jeg ville nok tage en afslapningsdag. Hvis man kører for hårdt på,
risikerer
> man varige skader og var det så det værd? Nej.
> Desuden, så skader en off-day ikke.

Ok, var nemlig ikke sikker på om det kun var i forbindelse med styretræning
at man havde godt at en "off-day".. Men jeg holder mig en off-day idag så.

Fra : Trinita

Dato : 22-06-03 20:22

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in message
> [...]
> roligt med det. Det giver en god varme. Bare husk, at det ikke må blive en

Hej
Har selv et dårligt knæ efter et fald på en trappe og nu knaser det inde i
knæet når det bøjes men det er ikke hævet, og min læge siger at jeg skal
bruge knæbind, så jeg vil gerne vide hvorfor det ikke må blive en vane at
have det på, kan det skade?
VH LKP

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 22-06-03 22:05

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> wrote in message

> [...]
> bruge knæbind, så jeg vil gerne vide hvorfor det ikke må blive en vane at

Hvis man har et ellers sundt og rask knæ, og man bruger knæbind til alt hvad
man laver, så kan man faktisk vænne de muskler omkring knæet til at lave
lidt mindre af det arbejde de skal, fordi de "får hjælp" at knæbindet, -
knæbindet aflaster musklerne. Vi snakker selvfølgelig om små forskelle, men
det er jo også nok. Har du et dårligt knæ og lægen iøvrigt har rådet dig til
knæbind, skal du bare holde dig til det.

> VH LKP

Nicolai

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-06-03 06:55

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et dårligt knæ og lægen iøvrigt har rådet dig til
> knæbind, skal du bare holde dig til det.

Det vil også hjælpe gevaldigt at tabe sig! Hvert kilo af overvægten, der
ryger af, letter meget på den belastning, knæet udsættes for, når man slæber
rundt på for mange kilo.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-06-03 09:25

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Det vil også hjælpe gevaldigt at tabe sig! Hvert kilo af overvægten, der
> ryger af, letter meget på den belastning, knæet udsættes for, når man
slæber
> rundt på for mange kilo.

Min personlige oplevelse er, at når jeg vejer over 100 kg, som nu, så er det
en voldsom belastnign at løbe - og jeg skal ikke løbe mange km. før mine knæ
giver ballade. I de perioder, hvor jeg er under 100 kg, så går det meget
lettere. Der synes altså at være en "magisk grænse" for mig deromkring.

Er man stærk overvægtig bør man være forsigtig med løberiet - men den eneste
måde at finde ud af om det duer er ved at prøve - som det tidligere er
pointeret, så er et par gode sko alfa og omega for en god løbeoplevelse uden
skader. Rigtige sko kan afværge problemer med fødder, ankler, skinneben,
knæ, hofter og ryg.

Når det er sagt, så vil jeg da mene, at man skal købe sig noget dejligt
løbetøj, hvis man har råd, det er supermotiverende at have noget liret gear,
når man drager ud i fædrelandet

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-06-03 21:40

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 23 Jun 2003 07:54:55 +0200]

>Det vil også hjælpe gevaldigt at tabe sig! Hvert kilo af overvægten, der
>ryger af, letter meget på den belastning, knæet udsættes for, når man slæber
>rundt på for mange kilo.

Jeps! Jeg troede ikke rigtigt på den slags før jeg tabte mig, for jeg
mente ikke at jeg havde nogle skavanker af min overvægt...

MEN efter jeg havde tabt mig, kunne jeg pludselig mærke hvordan trapper
m.m.m. gik meget nemmere!

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-06-03 23:00

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> MEN efter jeg havde tabt mig, kunne jeg pludselig mærke hvordan
> trapper m.m.m. gik meget nemmere!

Efter jeg havde tabt 15 kilo skulle jeg en dag slæbe en sæk med
nivelleringspulver (til at udjævne et gulv) op af trappen til 4. sal.

Jeg fik den 15 kilo tunge sæk op på skulderen - og der lå den faktisk ganske
godt og sikkert. Og belastede mindst muligt, når det nu skulle være......

Men føj for pokker hvor var det hårdt at slæbe 15 kilo hele vejen op til
fjerde!!!!!

Selv som toptunet langdistanceløber, der under normale omstændigheder kan
løbe op af trappen efter at have løbet en 10 km, var sækeslæberiet noget,
der skabte hjertebanken og føltes voldsomt anstrengende.

Så tag en sæk på nakken.... de af jer, der ikke er klar over, hvordan det
belaster kroppen at slæbe rundt på 10-15 overflødige kilo. Gå med den, til
du ikke kan klare mere. Slip den... og nyd, hvor meget lettere og mindre
smertefrit det nu er.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jynis

Dato : 24-06-03 09:04

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (grunden til jeg har ondt i dag var jeg cyklede 3timer igår. Har ellers
> cyklet 1½time hverdag den sidste uge uden problemer.)

Tag en slapper i dag , sæt dig i stedet på et bord så benene kan dingle
frit. Sving nu med benene skiftevis frem og tilbage et stykke tid,. det
smører dine knæ uden du belaster dem. Det kan være med til at afhjælpe dit
problem. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk