Fliser på badeværelse uden fugtbeskyttelse~
Fra : Kim Jensen

Dato : 21-06-03 14:11

Vi skal til at købe hus.
Der er sat nye fliser op i starten af 1996. Dem som vil sælge huset har selv
sat dem op og det ser da også godt ud.
MEN..
Der er ikke vådrums beskyttelse(Jeg ved ikke om det hedder sådan) under
fliserne. Han siger at det skulle man ikke bruge i 1996.
Er det rigtigt eller skal vi til at lave badeværelse om hvis vi køber huset?
Væggene er af letbeton.

Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-06-03 20:28

"Kim Jensen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fliserne. Han siger at det skulle man ikke bruge i 1996.
> Er det rigtigt eller skal vi til at lave badeværelse om hvis vi køber

Det tror jeg ikke er sandt... at man ikke skulle vådrumsbeskytte i 1996.
Men det afhænger af, om der var tale om en større ombygning af badeværelser
eller en mindre renovering.

Hvis der kun var tale om mindre ændringer, fx udskiftning af fliser i et
eksisterende baderum, var det eksempelvis ikke nødvendigt at overholde de
nugældende krav. Var der tale om en totalrenovering af badeværelset, var
reglerne med andre ord anderledes.

Reglerne er fra henholdsvis 1995 og 1998, så du skal nok i gang med at
nærstudere de to bygningsreglementer BR 95 og BR-S 98

Reglerne for vådrumsbeskyttelse er fra henholdsvis 95 og 98.
Du finder en gennemgang her:
http://www.sbi.dk/udgivelser/publikationer/anvisninger/by_og_byg_anvisning_200/bygningsreglement.htm

Og så den korte version af linket:
http://makeashorterlink.com/?W2AE52105

Mvh. Lisbeth

Fra : Frederiksen

Dato : 22-06-03 08:31

> [...]
> fliserne. Han siger at det skulle man ikke bruge i 1996.
> Er det rigtigt eller skal vi til at lave badeværelse om hvis vi køber

Det er sådan set underordnet om det var lovligt eller ej. Hvis der ikke er
vådrumsbeskyttelse, så har du i længden et fugtproblem - hvis det ikke
allerede er opstået. Det skal laves om, og det kan kun gå for langsomt.
Forlang afslag i prisen i forhold til arbejdet (hvsi I altså overhovedet vil
have huset).

Mvh Maria

Fra : Nielsen

Dato : 22-06-03 17:56

Jeg er enig med Maria - jeg har lige renoveret et badeværelse, hvor der var
træskelet, alm. gipsplader og fliser med faste fuger i hjørner og mellem
gulv og væg. på et eller andet tidspunkt går det galt, og så er skaden måske
alvorligere end og lave det om nu. vi var heldige at have betongulv, så slap
med at udskifte to vægge. Og nu er det lavet efter reglerne - de er nok ikke
så dumme endda !!
Betal ikke for hans renovering - men forlang afslag i prisen til
"upgradering" efter reglerne !

hilsen Nielsen