Anvendelse af strygestål?
Fra : Carlsen

Dato : 21-06-03 12:21

Jeg har et par ellers gode knive men jeg tror at de trænger til en lille
"slibning", så jeg har købt et strygestål men inden jeg nu tager det ibrug
så ville jeg lige høre de alt vidende i denne NG, om hvordan sådannet skal
bruger helt rigtigt.

Mange tak

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-06-03 12:34

"Carlsen" <pierre-roland@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så ville jeg lige høre de alt vidende i denne NG, om hvordan sådannet skal

Strygestål er til vedligehold, så slip dine knive på en slibesten først hvis
de er sløve.

Strygestål bruges sådan: Du sliber oppe fra og ned (holder stålet i venstre
hånd og kniven i højre) og sørger for at holde en vinkel på ca. 10 grader.
Dette gør du en 5 - 10 gange. Så er den skarp igen.

Mvh Thomas

Fra : ram2

Dato : 21-06-03 12:37

"Carlsen" skrev d. 21-06-03 12:21 dette indlæg :
> [...]
ibrug
> så ville jeg lige høre de alt vidende i denne NG, om hvordan sådannet
-----------------------------------

21/06 Anvendelse af strygestål? (0) Carlsen
2 18/05 knivslibning (20) rasmus
3 01/09 Hvordan bruges strygestål? (8) Poul F. Anderse
4 28/05 Globalknive (22) elsmic
5 09/05 Hvad ville du vælge af køkkenting? (10) Mark Thomas Gaz
6 27/01 valg af knive (5) Henrik Vest
7 02/12 Slibning af køkkenknive (4) Frank Pedersen
8 13/11 Skarpe knive (10) Peter N
9 25/10 sabatier kniv? (8) egclasen
10 06/05 Køkkenknive (9) Jesper
11 15/01 Valg af Køkkenknive (27) Henrik Vest

Prøv at søge på strygestål, så vil du få en masse links. Det er nok
bedre du selv kigger alle de gode råd og delte meninger igennem.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 23-06-03 13:12

> [...]
> så ville jeg lige høre de alt vidende i denne NG, om hvordan sådannet skal

Hej.

Det er en videnskab at slibe en kniv, man kan ikke gøre en kniv skarp på et
strygestål, det som sker at det bliver savtakket, det fæles som det bliver
skarpt.
Jeg anbefaler du køber nogle slibesten, start på en grov, fortsæt på en lidt
finere sten, måske en til som er helt fin, slut af på en sten som hedder
Belgisk Brogge, stenene opbevares i petroleum, man mærkes om kniven er skarp
ved at føre knivsæggen ned over sin tommelfingernegl, du må ikke kunne mærke
noget somhelst, det skal være helt uden grater, dette er den eneste måde du
kan slibe en kniv på, selv om der nok er nogle som siger det er vrøvl, men
gennem et helt liv som bogbinder, hvor man brugte en skærfekniv til at skære
skind tyndt i kanterne med, tror jeg nok at jeg kan slibe en kniv, den kan
blive så skarp, at du kan skære i vådt avispapir når det bliver holdt stramt
mellem to fingre.

Kurt
Odense

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-06-03 22:39

"Hanne Bak og Kurt E. Jensen" <hbkj@galnet.dk> wrote:

>Jeg anbefaler du køber nogle slibesten, start på en grov, fortsæt på en lidt
>finere sten, måske en til som er helt fin, slut af på en sten som hedder
>Belgisk Brogge,

Vil du ikke skrive lidt mere om, hvilken slibeteknik du bruger? Sliber
du i cirkler eller kun mod æggen? Hvor meget tryk lægger du på kniven.
Hvornår og hvor tit vender du kniven? Hvor meget skal kniven slibes på
de forskellige sten?
Find selv på flere spørgsmål

--
Kåre - som gerne ville være god til at slibe knive...

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 25-06-03 07:12

> [...]
> Find selv på flere spørgsmål
>
> --
> Kåre - som gerne ville være god til at slibe knive...

Hej Kåre!

Hej er en nærmere beskrivelse.

Start med den grove, spænd evt. stenen fast, jeg bruger at komme olie på
stenen, stryg opad, hold i hæftet, sæt en finger på spidsen af kniven, den
føres så skrådt opad, tryk kun når du føre opad, skift efter 3-4 gange på
den ene side så på den anden side, det fortsætter du med endtil du kan se at
den er jævnt slebet, det er vigtigt at du holder en så skrå at du får alle
graterne af, så bruger du en finere sten, det gentages så på samme måde, ha'
evt. 3 sæt sten, fra en meget grov til fin, stenene kan fås med forskellige
finheder på hver side, det er vigtigt at sørge for at alle graterne er væk,
du kan mærke om de er væk, ved at føre æggen med ad din tommelfinger negl,
ganske let stryger du kniven ned af neglen, du kan mærke om alle graterne er
væk, der må intet kunne mærkes, så slutter du af med en Belgisk Brogge, det
er en speciel slibe sten, der kan du godt føre kniven frem og tilbage, æggen
skal være helt blank, alle slibespor må ikke kunne ses, det tager ca, 20-30
min, at slibe sådan en kniv, så vil jeg til slut sige, alle knive du kan
købe idag er ikke meget værd, for at en kniv skal være det bedste, så skal
en kniv kunne ruste, knive idag er i rustfrit stål, det er af hygiejniske
grunde. Du kan evt. lave en kniv selv hvis du kan få en metal klinge som
smedene bruger til en meltalsav, den er ca. 3 cm. bred, og lang, få den
slebet til i den rigtige form, monterer et hæfte på den, så har du verdens
bedst kniv, den kan holde skæret, det kan en rustfri kniv ikke.

Hilsen Kurt
Odense