Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
2*56K - på en tlf.linie?
Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 12:16

Et spørgsmål fra en newbee:

....jeg har en pc med et 56K i, og har nu anskaffet endnu en pc; kan
jeg bare sætte et 56K i den nye og så gå på nettet med den osse? (har
ringet til CC, der siger det er i orden)

....der hvor jeg køber computerstumper siger man, at de ikke har en
telefonledning, der kan gå til to modemmer på én gang - men det er
måske i værste fald et spørgsmål om at lodde to ledninger sammen?

(...jeg kender godt muligheden for at lave et net mellem de to pcer,
så den éne kan køre gennem den anden - men det her er formentlig lidt
nemmere / hurtigere...)

....må hellere lige tilføje, at jeg godt ved, at jeg ikke kan være online
med *begge* maskiner *samtidigt*...

Hans

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-06-03 12:32

Man kan godt købe en splitter til telefonledninger. Hvis jeg ellers
forstår dit spørgsmål.

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 12:39

Brian B. Christensen wrote:
> Man kan godt købe en splitter til telefonledninger.

....lyder godt

....det er måske Teledk's butik, jeg skal ned i?

> Hvis jeg ellers
> forstår dit spørgsmål.

....det håber jeg: jeg skal ha en "Y-formet" ledning - eller noget med
samme funktion, så jeg slipper for at hive stikket frem og tilbage
mellem de to pc'er......

Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-06-03 12:45

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
> ...det håber jeg: jeg skal ha en "Y-formet" ledning - eller noget med
> samme funktion, så jeg slipper for at hive stikket frem og tilbage
> mellem de to pc'er......

Du skal bare have en ledning hvor stikket har et ekstra stik i "ryggen"

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 12:51

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Du skal bare have en ledning hvor stikket har et ekstra stik i
> "ryggen"

....okay!

Tak!

....jeg prøver Telebutikken nu...

Hans

Fra : Lars

Dato : 20-06-03 14:40

On Fri, 20 Jun 2003 13:45:11 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du skal bare have en ledning hvor stikket har et ekstra stik i "ryggen"

Og som oftest kaldes denne type stik et hermafrodit-stik.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-06-03 15:09

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> skrev i en meddelelse
> Og som oftest kaldes denne type stik et hermafrodit-stik.

Njaa, den betegnelse er på det seneste ret brugt til stik hvor ryggen og
forenden har hvert sit par i et RJ-11 stik, så jeg synes vi skal holde
den udenfor dette begreb

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 21:36

Lars wrote:

> Og som oftest kaldes denne type stik et hermafrodit-stik.

....var nede og købe mit ekstra modem i dag - den ledning, der skulle
bruges, var den samme som fx. til min gamle telefonsvarer - det runde
stik dér er det samme som dét, der ofte sidder i forlængerledninger -
med 3 slidser i ryggen...

Hans

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 20-06-03 22:12

> Et spørgsmål fra en newbee:
>
> ...jeg har en pc med et 56K i, og har nu anskaffet endnu en pc; kan
> jeg bare sætte et 56K i den nye og så gå på nettet med den osse? (har
> ringet til CC, der siger det er i orden)

Hvis du vil have begge PC'ere på på én gang kan ISDN anbefales. Så kan hver
computer være på med 64K af gangen eller én af gangen med 128K

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 22:40

Jakob Houkjær wrote:

> Hvis du vil have begge PC'ere på på én gang kan ISDN anbefales.

....én ad gangen er foreløbig nok

> Så
> kan hver computer være på med 64K af gangen eller én af gangen med
> 128K

....ISDN er så bare noget dyrere bl.a.

....er mest til NG's, så det går lige - venter, til jeg kan få bredbånd
hér - 5+ km. fra centralen...

Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 08:05

> ...ISDN er så bare noget dyrere bl.a.

50 kr/måned mener jeg personligt er ret billigt.
At surfe på modem er en plage, at surfe på bare 1 kanal ISDN er helt
brugbart, jeg har selv gjort det de sidste 2-3 år.

> ...er mest til NG's, så det går lige - venter, til jeg kan få bredbånd
> hér - 5+ km. fra centralen...

Hvis du ikke kan få det nu er der nok lange udsigter, medmindre din evt.
antenneforening eller en FWA-udbyder får øje på området.

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-06-03 08:37

Martin Højriis Kristensen wrote:

> 50 kr/måned mener jeg personligt er ret billigt.

....jeg gir i øjeblikket 190,-kr. om måneden ved CC for 2 timer dagligt -
ville ISDN koste mig 240,-kr. om måneden - alt andet lige?

> At surfe på modem er en plage,

....nu surfer jeg stort set ikke - jeg bruger mest min tid på NG's...

> at surfe på bare 1 kanal ISDN er helt
> brugbart,

....okay...

> Hvis du ikke kan få det nu er der nok lange udsigter,

....det er der muligvis...

> medmindre din
> evt. antenneforening

....der er ingen antenneforeninger hér - ude på Lars Tynds mark

> eller en FWA-udbyder får øje på området.

....dét er dét dér trådløse Sonofon halløj, ikke?

....i så fald kan jeg ikke bruge det - der *har* været 2 teknikere herude
og måle - der er *ingen* signal...

....jeg har i forbindelse med ISDN i sin tid hørt, at man så skal ha en
ISDN-telefon (og ikke kan bruge sine standardtelefoner, som jeg har en 8
stykker af - spredt rundt i huset) - min svigerfar jamrede i sin tid
godt over dén teknik, indtil han fik ADSL...

Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 08:51

> ...jeg gir i øjeblikket 190,-kr. om måneden ved CC for 2 timer
dagligt -
> ville ISDN koste mig 240,-kr. om måneden - alt andet lige?

CC skal ikke have mere for at du bruger ISDN, men en ISDN-telefonlinje
koster ca. 50 kr/md mere end en analog linje

> [...]
> stykker af - spredt rundt i huset) - min svigerfar jamrede i sin tid
> godt over dén teknik, indtil han fik ADSL...

Man har længe kunnet få omformere. I dag er de bygget ind i standard
ISDN-boksen, så du kan stadig bruge dine telefoner

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-06-03 09:07

Martin Højriis Kristensen wrote:

> CC skal ikke have mere for at du bruger ISDN, men en ISDN-telefonlinje
> koster ca. 50 kr/md mere end en analog linje

....nu har jeg ikke forstand på teknikken - skulle jeg i givet fald
henvende mig til TDC, som står for mit fastnet, for at få installeret
ISDN, hvorefter alt andet så ville køre videre som hidtil?

Hvor driftssikker er ISDN så? - efter princippet: jeg ved, hvad jeg
har - men ikke hvad jeg får...

> Man har længe kunnet få omformere. I dag er de bygget ind i standard
> ISDN-boksen, så du kan stadig bruge dine telefoner

....godtså!

Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 09:13

> ...nu har jeg ikke forstand på teknikken - skulle jeg i givet fald
> henvende mig til TDC, som står for mit fastnet, for at få installeret
> ISDN, hvorefter alt andet så ville køre videre som hidtil?

Ja, ihvertfald hvis du betaler for en teknikerinstallation

> Hvor driftssikker er ISDN så? - efter princippet: jeg ved, hvad jeg
> har - men ikke hvad jeg får...

Ligeså driftsikker som fastnet.

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-06-03 09:25

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja, ihvertfald hvis du betaler for en teknikerinstallation

....mener du dermed, at man osse selv kan sætte det op?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 09:32

> ...mener du dermed, at man osse selv kan sætte det op?

Ja, hvis man kan trække lidt kabel og samle nogle stik

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-06-03 10:05

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Ja, hvis man kan trække lidt kabel og samle nogle stik

....nå, okay

Tak for hjælpen!

Hans

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 13-08-03 21:53

> ...nå, okay
>
> Tak for hjælpen!

Yderligere skal det siges at TDC har et produkt der hedder Pro@ccess ISDN
hvor du kan være alt det du vil på nettet med din ISDN linie for 500 kr. om
måneden

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 13:02

Kristian Ørmen Pedersen wrote:

> Yderligere skal det siges at TDC har et produkt der hedder Pro@ccess
> ISDN hvor du kan være alt det du vil på nettet med din ISDN linie for
> 500 kr. om måneden

....er noteret!

Tak for oplysningen!
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-08-03 13:27

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
> ...er noteret!

Lad være med det. Det er ikke rigtigt (længere)

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 13:55

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Lad være med det. Det er ikke rigtigt (længere)

....nå, okay! LOL
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-06-03 09:32