Catus, JUnit og/eller JMeter - hvad skal m~
Fra : Aage Nielsen

Dato : 19-06-03 13:54

Vi er gang med at kikke på produkterne Catus, JUnit og JMeter fra the
Apache Foundation. Er der nogen, som har overblikket over hvad man skal
bruge hvornår ? Kommer investeringen i at anvende produkterne ind igen ?

På forhånd tak
Aage Nielsen

Fra : Bo Gundersen

Dato : 19-06-03 14:59

Aage Nielsen wrote:

> Vi er gang med at kikke på produkterne Catus, JUnit og JMeter fra the
> Apache Foundation. Er der nogen, som har overblikket over hvad man skal
> bruge hvornår ? Kommer investeringen i at anvende produkterne ind igen ?

Først lige en opsummering af hvad de forskellige produkter kan bruges til:

o JUnit
Bruges til unit teste kode, JUnit er rimelig general og kan med de
rigtige udvidelser bruges til at teste næsten alt.

o Cactus (jeg går ud fra du mener Cactus og ikke Catus :)
Cactus er en udvidelse til JUnit der kan bruges når man tester J2EE
server-side kode, f.eks. har vi brugt det meget til at teste web
applikationer.

o JMeter
JMeter bliver hovedesagligt brugt til at load/stress teste div. server
applikationer, det være sig J2EE apps, web apps osv. JMeter er rimelig
general og kan derfor også bruges til andet end bare load/stress tests.

M.h.t. ROI, så vil jeg mene at tid brugt på at skrive unit tests er tid
givet godt ud...ihvertifald for langt de fleste applikationer. Jeg har
ikke prøvet så mange andre unittest frameworks, men jeg er meget positiv
overfor både JUnit og Cactus.
Det er efterhånden ved at være et stykke tid siden jeg kiggede på
JMeter, dengang var det ikke modent nok til at vi kunne bruge det. Men
hvis det er ved at være modet nu, så er der mange penge at spare i
forhold til de kommercielle loadstress værktøjer.

Disse og flere utils er beskrevet i bogen "Java tools for
ExtremeProgramming"
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/047120708X/ref=sr_aps_books_1_1/202-3708644-8394239

Håber det var noget du kunne bruge :)

--