Folk ser bare ikke ud over deres egen næse~
Fra : Eddy Folder

Dato : 19-06-03 13:04

Hej folks

Jeg havde den ubehagelige fornøjelse af at komme kørende inde ved Nørrport
igår ved myretid. I sporet til højre lå en anden mc. Trafikken sætter igang
og jeg opdager at han er på vej over i min bane, så jeg laver lige lidt
plads til manden, så han også kan være der. Desværre havde han vist ikke set
mig og blev vældigt forskrækket og svinger tilbage i sin egen bane. I
mellemtiden har bilen foran ham bremset op og han kommer til at blokerer
forhjulet og ender i asfalten. Her kommer så det utrolige.. Der ligger en MC
og mand og blokerer banen i myretid, hvad gør folk??? Nogle dytter, andre
kører forbi, fodgængerne kikker, men røre ikke en finger, selv om han ligger
2 meter fra dem(det er jo spændende det her) og utroligt nok er jeg den
eneste der kommer ham til undsætning!!!??? Hvad sker der for folk?? Jeg kan
se hvis der står en masse rødder og er ved at røve en person og man er bange
for at få tæsk eller lignende, men her ligger en mand, midt på vejen og så
kikker folk bare...

Ville bare af med min frustration over folk... Sorry.. Men jeg er snart flov
over at være dansker

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 13:12

> [...]
ligger
> 2 meter fra dem(det er jo spændende det her)

Ja det er fandme utroligt. Jeg prøvede det for 1,5 år siden (altså at
ligge der og rode) og bilisterne sætter ikke farten mere ned end de lige
kan smide 2 hjul op på cykelstien for at komme forbi. Der var desuden
lige ved et busstoppested med mange mennesker....

For et par år siden var jeg vidne til en at en på nimbus med sidevogn
mistede kontrollen i en blød kurve og torperede to biler. Jeg var selv i
bil og nogle stykker nede i rækkerne. Men da ingen andre havde tænkt sig
at stå ud af bilen smed jeg bilen op på midterhellen og løb hen for at
hjælpe ham. Sidevogn og nimbus var bukket sammen og han havde
foden/benet i klemme imellem det. Han slap dog med knubs. Det tog også
overraskende langt tid inden de to påkørte bilister noget ud af deres
biler, men de er undskyldte på det chok det nok har været at blive
involveret ...

/A

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-06-03 13:23

Din historie jeg desværre ikke enestående. Nogle her i DK mener de har så
travlt at man ikke har tid til den slags..... Rystende.
Men jeg tror også at nogen tænker "han kunne bare have købt en bil", det er
min egen teori.... Misundelse er en grim ting

Jeg kan en historie der er værre endnu. Her i foråret kører en af mine
bekendte (på MC) frontalt sammen med en bil. Mens han ligger på vejbanen og
brækket adskillige knogler, ude afstand til at hjælpe sig selv, begynder
denne vanvittige billist at tage billeder!!!!!! Der skulle jo helst ikke
opstå tvivl om skyldsspørgsmålet (som vist pt ikke er afgjort). HVAD FANDEN
TÆNKER SÅDAN EN IDIOT PÅ. Jeg blev simpelt rystet da jeg hørte det. Derude i
"junglen" må man åbenbart bare klare sig selv, så er det bare ærgerligt hvis
man er livsfarlig kvæstet. Hvis du er heldig kan det være at nogen ringer
efter en ambulance. RYSTENDE.

Eller en pige jeg kender som blev torpederet af rockwoolbats. Billisten
begynder blot at indsamle sin rockwool, uden at tænke på pigen på MC, og
måske lige sikre sig at hun ikke er kommet alvorligt til skade. Men her kom
politiet heldigvis tilfældigvis forbi. Så om ikke andet så bliver det
forhåbentlig til en ordentlig bøde. Hmmmrff

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-06-03 20:26

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
er
> min egen teori.... Misundelse er en grim ting
Men se hvor god tid de samme idioter kan have selv i den værste morgentrafik
på motorvejen; er der sket en ulykke i modgående retning tager det mindst 3
kvarter at komme forbi. Der er jo ikke nogen af dem der vil gå glip af synet
af en arm, der hænger og drypper på autoværnet !

Og dine andre historier leder mine tanker til et emne, jeg tit vender
tilbage til i tankene: når man ser folks opførsel i trafikken tænker man
jo - meget - tit: Er de virkelig så dumme og tankeløse?
Og mit svar bliver tiere og tiere: Nej - de er simpelthen pisse ligeglade
med dig og dit liv !
Jeg ved det - det er hårde ord. Men efter mange år i Københavns trafik (uden
selvforskyldte skader) bliver min konklusion tiere og tiere: forbryderisk
ligeglade !
Når i har overskud til det i trafikken så prøv også at se på menneskene i de
biler, der laver åndssvage ting. Alt for tit vil i se at personen er iskoldt
ligeglad selv om de ikke kan undgå at erkende at det var morderisk dumt, det
de lige gjorde. Tit vil det netop være de værste der prøver at give udtryk
for at det var da din egen skyld - du ku' jo bare holde tilbage, selvom du
absolut ikke burde forvente at idioten gjorde netop det, der står i alle
bøger at han ikke må.
Mest bemærkelsesværdigt er to grupper: fodgængere og cyklister. I begge
grupper ser jeg tit denne type: personen står f.eks. ved kantstenen og vil
over gade. Enhver idiot kan indse at det ikke blot er ulovligt at gå ud
foran dig men også direkte livsfarligt. Og du sidder virkelig og stirrer
personen lige ind i øjnene - altså er du overhovedet ikke i tvivl om at
kamikazen er helt klar over situtationen. Alligevel går han ud foran dig,.
Du kan jo bare bremse. Du må jo ikke påkøre en fodgænger osv.
Og jeg spørger mig selv: kan man være så dum at man under de omstændigheder
går ud foran min bil ? Der kommer trods alt 1,4 t dødvægt direkte mod dig og
selv min 5-årige datter er ikke i tvivl: det er fodgængeren det går ud over.
Samme type har jeg oplevet som fører af en kassevogn i inderbanen ved
Sjællandsbroen (4-sporet vej i Kbh). Jeg var ved at passere ham i yderbanen
og kan SE hele hans grimme fjæs i hans spejl. Alligevel trækker han ud mod
mig da jeg er på siden af ham. Selv med mit 2-tonede kompressorhorn helt i
bund fortsætter han med at trække ud. Ved næste røde lys kommer jeg op på
siden af ham og fortæller ham lidt om hans elskelige personlighed. Og
idioten påstår naturligvis at han slet ikke ku' se mig.... Altså er manden
fuld af l.... og helt ligeglad med følgerne: han kører som han vil !
Man sku' altså kører tank og ikke mc, sommetider.

Nå - men prøv at se for jer selv derude. Jeg er bange for at i ser mere end
i bryder jer om.

Løsningen ? Politiet ud af foto-vognene ? I "gamle" dage var der dog en akut
fare for at blive stoppet her i Kbh, hvis du kørte åndssvagt.
Hvornår har i sidst set folk blive stoppet ud over en enkelt, årlig
jule-razzia ?
Her i Kbh hører jeg at politiet ikke vil komme ud til "mindre" trafikuheld.
Alt under en total-skade eller et trafikdrab og du er på herrens mark.
Løsning: ring selv (om muligt) og tilkald dem - og husk lige at nævne at
modparten lugte af alkohol !

Forslag ønskes - jeg er faktisk reelt bange for udviklingen i trafikken her
i landet. Risikoen er steget uforholdsmæssigt i de senere år.

Det begynder at minde om trafikken i Athen midt i 70erne. Total kaotisk (de
var allerede da ved at indføre trafikregler i de år !) men alligevel kørte
folk egentligt ikke sindssygt i den forstand. Alle havde en sund respekt for
ulykker: gerne prøve at mase sig frem men kun til en vis grænse.
Vi er ved at msite den respekt.

Så pas på jer selv derude - der er snart 90% af de andre der IKKE passer på
jer !
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 22:26

> [...]
> at personen er iskoldt ligeglad selv om de ikke kan undgå at erkende
> at det var morderisk dumt, det de lige gjorde.

Lige præcist udtrykket et "kvindemenneske" viste imorges efter hun havde
forsøgt at køre mig af vejen... Jeg har pga af antallet af biler i
venste bane taget den højre i det "notoriske" venstresving på ring 2 i
valby/købnenhavn lige syd for aalholm plads hvor jeg er blevet påkørt af
bilister 2 gang og haft mange "tæt på". Imorges var en tæt på. Jeg lå jo
så på ydersiden af hende i svinget som hun fladede ud ved at skifte til
min vognbane så jeg måtte undvige ind på busholdepladsen (igen). Derfra
overhalede jeg hende så den rigtige vej og kom til holde i andet spor
ved siden af hende ved krydset ved roskildevej. Hun havde sideruden
rullet ned, men kiggede ligeglad fremefter selv om jeg talte til hende.
Noget ret neutalt (situationen taget i betragtning) at jeg ville
værdsætte hvis hun gad orientere sig inden vognbaneskift ..... Ofte
giver folk en undskyldning, som "jeg havde ikke set dig" men hun var den
kolde type ...

Ja jeg ved det ... ikke ligge på ydersiden i et sving, men imorges
skulle de fleste ligeud i 1. bane så banevalget ville give mindst 5
biler op til næste kryds og så var det før kaffen....

Desuden så tænker jeg lidt på min prøvekørsel igår på xj'eren. Den ville
ikke have været så nemt at få af vejen i en fart. Scooteren er med dens
korte akselafstand og minimale efterløb utrolig nem at kaste til siden.
Med noget træning på en mere "godmodig" cykel kan man nok også flytte
sig sidelæns i en fart men det vil unægtelig blive noget sværere at
komme af vejen med ....

/A

Fra : Armand

Dato : 29-06-03 23:17

Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en
> [...]
> mig....
> Altså er manden fuld af l.... og helt ligeglad med følgerne: han kører som

Tjaeh :-/
På en af mine tidligere arbejdspladser plejede min nærmeste kollega at
parkere sin landrover lige bag min Peugeot 205 - Ergo jeg vidste at den
burde holde dér.
Ikke desto mindre kiggede jeg en dag lige lukt igennem den v.h.a. bakspejlet
og satte følgeligt i bakgear og knaldede ind i den.
Jeg har siden tænkt meget over denne temporære blindhed, eller nærmere
røntgensyn (en landrover ½ meter bag en 205'er fylder altså hele udsigten ud
af bagruden!): Det er utroligt som hjernen indimellem spiller puds med en

> Nå - men prøv at se for jer selv derude. Jeg er bange for at i ser mere
> end i bryder jer om.

Eller i dette min oplevelse: Mindre!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 19-06-03 13:47

> Ville bare af med min frustration over folk... Sorry.. Men jeg er snart
flov
> over at være dansker

Det du snakker om der, kender jeg slet ikke til.
Da jeg væltede på min mc, kom personerne fra de 2 biler (foran og bagved) ud
og hjalp mig og spurgte om jeg var ok, og ser man en oppe i byen blive
væltet på sin cykel, stopper der hurtigt 3 biler og hjælper, og jeg vil da
gøre det samme hvis jeg var i nærheden ! Men det er måske fordi jeg bor i
Næstved og ikke i en STORby !

Morten --- http://StarChild.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i

Fra : MKS - 74

Dato : 19-06-03 13:43

On Thu, 19 Jun 2003 14:03:44 +0200, "Eddy Folder" <chill@ofir.dk>
wrote:

>Ville bare af med min frustration over folk... Sorry.. Men jeg er snart flov
>over at være dansker

Okay - inden det nu udvikler sig til det helt store tudeorgie over
hvor ringe en moral mange har (det _har_ de) så vil jeg som modvægt da
lige sige at jeg har været ned 2 gange og begge gange har indtil flere
bilister stoppet op og spurgt om de kunne hjælpe,ringet efter
ambulance,og hjulpet med at få fjernet cyklen fra vejbanen,så
personligt har jeg _intet_ at klage over ...det skulle da lige være
søndagsbilister i den forkerte side af vejen,dieselolie i rundkørsler
og den slags ).Jeg har dog også oplevet situationer hvor folk er
_totalt_ passive,tit er det lige indtil een tager kommandoen og får
sat andre i sving...nogle er også "bange" for at hjælpe fordi de ikke
aner hvad de skal gøre.

--
-Michael

Fra : Eddy Folder

Dato : 19-06-03 14:06

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> _totalt_ passive,tit er det lige indtil een tager kommandoen og får
> sat andre i sving...nogle er også "bange" for at hjælpe fordi de ikke

Sorry Det var ikke for at generalisere.. Det lød vist sådan..

Mvh.

Eddy

Fra : MKS - 74

Dato : 19-06-03 14:13

On Thu, 19 Jun 2003 15:05:55 +0200, "Eddy Folder" <chill@ofir.dk>
wrote:

>Sorry Det var ikke for at generalisere

Nej-nej sådan opfattede jeg det nu ikke.

>.. Det lød vist sådan..

Igen nej,du har da ganske ret - det er da deprimerede når man oplever
sådan noget,som sagt der kan være flere grunde til at folk ikke
hjælper _MEN_ ingen gyldige IMO - det er bare med at komme i gang,lidt
hjælp er bedre end slet ingen - Jeg har selv været i stand til at
assistere ved også større uheld (jeg har lidt bedre forudsætninger end
så mange andre),og har oplevet hvor usikre mange er på hvad der skal
gøres og prioriteres,men man bør nok sige til sig selv at det jo
ligesåvel kan være een selv der har hjælp behov næste gang...

--
-Michael

Fra : Streetteam

Dato : 19-06-03 15:45

Der er som jeg har hørt også forskel på hvordan folk reagerer psykolgisk på
et uheld eller pludselige ændringer i hverdagen generelt.

Jeg har set (på discovery) om hvordan folk reagerer ved ulykker, hvor de
studerede hvordan man skulle lave nødudgange og lignende.

Konklusionen var at de fleste folk vil fortsætte med deres gøremål som om
den ændrede situation ikke vedkom dem.

Jeg oplevede det selv for nylig dette i en lufthavn hvor en brandalarm gik
igang, selvom personalet forsøgte at genne folk væk , fortsatte de med at
handle i den toldfri, sad og læste videre osv. Det tog lang tid inden folk
rejste sig og gik mod et sikkert område.

Så jeg tror der er en vis træghed fra tingene sker til folk reagerer, deres
første reaktion er irritation over at noget kommer på tværs af deres
planlagte gøremål.

Jeg har selv oplevet næsten at blive kørt over efter en ulykke, (hvor der
var flere kvæstede, ild i bil osv.) , personen bremsede og dyttede for at
komme videre. Da jeg fik rejst mig fra kørebanen kørte vedkommende så slalom
mellem den brændende bil og min motorcykel. Jeg håber hun fik hentet sine
børn i tide, aller hvad der ellers var så vigtigt.

Men prøv for sjov skyld at lave noget uventede (og ufarlige) situationer for
dine venner og oplev hvordan de reagerer i forhold til det de selv forventer
der sker og ikke på hvad der egentligt sker.

I kender det sikkert fra hvis nogle spørger "Hej hvordan går det" og du
siger skidt, så fortsætter de ofte "ja jeg har det også fint"

Så jeg tror ikke det er ond vilje men simpelthen at folk ikke kan afvige så
hurtigt fra deres faste adfærdsmønster, det tager tid at dreje med en
supertanker

Mvh ST

Ps. håber ikke jeg blev for dyb.

Fra : MKS - 74

Dato : 19-06-03 16:44

On Thu, 19 Jun 2003 16:44:56 +0200, "Streetteam" <Per@streetteam.dk>
wrote:

>Der er som jeg har hørt også forskel på hvordan folk reagerer psykolgisk på
>et uheld eller pludselige ændringer i hverdagen generelt.

Klart,ved større katastrofer kan man tydeligt definere mindst 4
typer,de 2 af dem helt eller delvist handlingslammede...de dør som
regel også først - Så det er da klart en forklaring på hvorfor en stor
del ikke kan hjælpe,men det er mere at anse for en forklaring på
hvorfor,ikke en gyldig grund

>Så jeg tror ikke det er ond vilje men simpelthen at folk ikke kan afvige så
>hurtigt fra deres faste adfærdsmønster, det tager tid at dreje med en
>supertanker

Nogle kan heldigvis godt og ved et gement trafikuheld i moderat tæt
trafik burde man forvente at i det mindste et par stykker reagerer,når
det ikke sker som her er det altså ret deprimerende,men heldigvis
heller ikke reglen...

>Mvh ST

>Ps. håber ikke jeg blev for dyb.

Næh - alm. krisepsykologi

--
-Michael

Fra : Brian

Dato : 20-06-03 10:11

Må jeg tillade mig et gæt - Du bor på fastlandet ?
/brian

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 19-06-03 17:11

Det ligger måske lidt uden for, men i den kørerskole jeg går i )Heidi Morel
i Vodskov/Hjallerup) bliver vi alle tilbudt et førstehjælps kursus. Jeg
syntes det er en super ide, da man på den måde får noget basis viden om hvad
man skal gører i forskellige situationer. Det burde værer lovpligtigt med
førstehjælp sammen med kørerkort, for på den måde kan mange mennesker redes.
Og en del ulykker vil noogså blive begrænset i omfang, da folk så ved
hvordan de skal alarmere de andre trafikkanter osv.

Tobias, med 10 dage til kørerprøve

Fra : Oros

Dato : 19-06-03 18:08

Tobias Møller Larsen wrote:
> [...]
> den måde kan mange mennesker redes. Og en del ulykker vil noogså
> blive begrænset i omfang, da folk så ved hvordan de skal alarmere de

Hallo folkens, overbefolkning er altså også et truende problem på vores
klode! Så måske hjælper hjælpe-skulkerne på et helt andet problem!

> Tobias, med 10 dage til kørerprøve

Pøj pøj... nej hov, det var ikke med vilje jeg ville ramme din sko! ;-P

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Morten Juel

Dato : 19-06-03 18:16

> Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.

DAMNNN !! sådan en person og så på en MC !!! ))

Fra : Oros

Dato : 19-06-03 18:23

Morten Juel wrote:

> DAMNNN !! sådan en person og så på en MC !!! ))

Yessir, jeg kører heeerrrree sikkert, jeg kan nemlig se om hjørner! .'-D

Fra : Morten Juel

Dato : 19-06-03 18:40

> Yessir, jeg kører heeerrrree sikkert, jeg kan nemlig se om hjørner! .'-D

ROFL )

Fra : GRISEN

Dato : 19-06-03 19:37

Igen i dag har jeg været så heldig at en forbi passerende MC stoppede (ved søerne i Kbh) for at høre om han kunne hjælpe.
Det ku' han godt, så efter en kort løbetur kunne vi begge køre videre.
Jeg havde ellers smidt cykel og hjelm, så man kunne tro jeg bare skulle kigge efter tøserne.

Københavnere er flinke folk.

*
Jan

Fra : Hekto

Dato : 19-06-03 22:53

In article <AEhIa.68$hB7.0@news.get2net.dk>, Eddy Folder says...
> [...]
> for at få tæsk eller lignende, men her ligger en mand, midt på vejen og så

Prøvede det samme, da jeg gik ned.
Bilen foran bremsede pludselig, og jeg lavede sansynligvis en tosset
bremse-stunt, så jeg lagde mig ned, 4-5 meter fra bilen.
Min skulder var underlig, og min fod i klemme under MC'en, så jeg mente
at det mest forsvarlige var at blive liggende og vente på hjælp.
Min bare r..! - Han kørte bare videre, og heldigvis kom en af vennerne
der var med, og hjalp, sammen med en anden bilist, der slet ikke var
del i uheldet.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?