BT878 baseret tv-kort
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-06-03 12:35

Jeg håber, at have postet i den rigtige gruppe.

Jeg har erhvervet mig et tv-kort baseret på en BT878 kreds. Producent
er Infosmart og modelnummer er INC878RF. Men det kan sagtens være et
OEM-kort.

Softwaren hertil er ret begrænset og efter min opfattelse ganske
uddateret, selvom man har opdateret den til at kunne køre på WinXP.

Captures foregår i et ukomprimeret AVI format, hvilket betyder, at en
fuld PAL (704 x 576 24 bit RGB) med fuld lyd (44100 Hz, 16 bit Stereo)
ender op i 30 MByte/s.

Er der nogen, der kender til andet software, der kan køre med et
sådant kort/chipsæt der kan komprimere billedet "live" i eksempelvis
MJPEG eller MPEG eller et andet format, hvor man ikke smider alt for
meget data væk?

Jan Rasmussen

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-06-03 14:52

"Jan Rasmussen" <jan@horsens.frelsenshaer.dk> wrote in message
> [...]
> sådant kort/chipsæt der kan komprimere billedet "live" i eksempelvis
> MJPEG eller MPEG eller et andet format, hvor man ikke smider alt for

Jeg skulle mene, at du kan bruge iuVCR fra www.iulabs.com. Den kan gemme i
f.eks. DivX eller Xvid, hvis bare du har cpu'en til det. Det bør ikke være
noget problem at gemme i VCD-kvalitet med en standard maskine idag.

Måske er det en god ide med en universaldriver som den, du kan finde på
http://btwincap.sourceforge.net/

Iøvrigt kan jeg anbefale DScaler til TV, selvom det er lidt bøvlet at
konfigurere.

/Nikolaj

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-06-03 19:04

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message
> [...]

> http://btwincap.sourceforge.net/
>
> Iøvrigt kan jeg anbefale DScaler til TV, selvom det er lidt bøvlet at

Jeg kan kun bakke op omkring btwincap driveren og DScaler til at se tv
med. Begge koster intet og er suveræne programmer.

btwincap driveren overgår alle de drivere til BT878 jeg har set eller
hørt om. Mange farverum og opløsninger er understøttet og sammen med
virtualdub (eller andet capture program) er det rimelig problemfrit at
optage video.

DScaler er simpelthen uovertruffen til tv-kiggeri. Den er dog afhængig
af en rimelig høj agp hastighed. AGPx4 er nødvendigt til de lidt tunge
de-interlace filtre hvor AGPx8 giver betydelig lavere cpu forbrug (jeg
fik nærmest en halvering i cpuforbrug (og dermed færre tabte frames) da
jeg gik fra geforce2gts til ati radeon 9700).

mvh Bernhard

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-06-03 03:51

Først tak til de, det har ledt mig på vej. Tak for det :)

> Jeg kan kun bakke op omkring btwincap driveren og DScaler til at se
tv
> med. Begge koster intet og er suveræne programmer.

De drivere, der fulgte med kortet som standard, benævner WinXP som
btcap. Om de er de samme er jeg ikke klar over.

Jeg har forsøgte med de drivere, der blev anbefalet, men de kan
tilsyneladende ikke virke sammen med den tuner jeg har. Måske skal
installationen blot tweakes, men indtil videre virker iuVCR uden
problemer med de originale drivere.

At så min computer (Athlon XP1800+) ikke kan følge med i 768x576 med
DivX komprimering er så en anden sag.

Men nu melder de næste spørgsmål sig så:

Med iuVCR følger ingen MPEG1 eller MPEG2 CoDec. Er der nogen gratis
derude, der er værd at snakke om?

Hvordan encoder man sin lyd, så det giver en rimelig kvalitet uden at
det fylder alt for meget. PCM 44100Hz,16 bit, Stereo æder 187KByte/s.
Hvad er det foretrukne format? med DivX hhv. MPEG1/2.

Fra : CeeJay

Dato : 20-06-03 05:32

> At så min computer (Athlon XP1800+) ikke kan følge med i 768x576 med
> DivX komprimering er så en anden sag.

Btwincap er (også) optimeret for hastighed .. du kan være du får lidt flere
kræfter ved at bruge den.

> Hvordan encoder man sin lyd, så det giver en rimelig kvalitet uden at
> det fylder alt for meget. PCM 44100Hz,16 bit, Stereo æder 187KByte/s.
> Hvad er det foretrukne format? med DivX hhv. MPEG1/2.

Den bedste codec til stereolyd er OGG Vorbis, men MP3 med LAME codec klarer
sig også rigtigt godt.

http://vorbis.com/
http://lame.sourceforge.net/ eller http://mitiok.cjb.net/ for compilerede
versioner

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 20-06-03 13:03

"Jan Rasmussen" <jan@horsens.frelsenshaer.dk> wrote in message
> Med iuVCR følger ingen MPEG1 eller MPEG2 CoDec. Er der nogen gratis
> derude, der er værd at snakke om?

MPEG2 mener jeg ikke du kan finde gratis. MPEG1 troede jeg egentlig lå på
maskinen som standard. Prøv at finde Nimo codec pack (søg på google). Der
findes både en lovlig og en mindre lovlig pakke.

> Hvordan encoder man sin lyd, så det giver en rimelig kvalitet uden at
> det fylder alt for meget. PCM 44100Hz,16 bit, Stereo æder 187KByte/s.
> Hvad er det foretrukne format? med DivX hhv. MPEG1/2.

Jeg ved ikke helt, hvad VCD-standarden foreskriver. Det er måske værd at
tjekke op på, hvis det, du optager, skal bruges på en VCD. Men derudover går
du ikke galt i byen med Ogg eller LAME som CeeJay nævner. En kvalitet på 192
kbps er fint til normalt behov.

/Nikolaj

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-06-03 14:51

> Iøvrigt kan jeg anbefale DScaler til TV, selvom det er lidt bøvlet
at
> konfigurere.

Der er jeg så gået istå. Mit kort står ikke på listen over kort.
Vælger jeg unknown med en Phillips tuner får jeg et billede, men ingen
lyd? Nogen, der har et hint til, hvad der skal til?

Jan Rasmussen

Fra : Edmund

Dato : 22-06-03 21:17

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> sådant kort/chipsæt der kan komprimere billedet "live" i eksempelvis
> MJPEG eller MPEG eller et andet format, hvor man ikke smider alt for

Jeg har lige prøvet
http://www.showshifter.com/ 15dages prøvetid

Jeg synes det giver nogle fine optagelser.
Kan optage Picvideo MJPEG codec som følger med,+ Divx og WMV

Programmet er åbenbart ligeglad med om man har en driver der ikke kan
optage i 704 * 576
--
Mvh Edmund