Kunde har betalt for meget
Fra : morten sorensen

Dato : 19-06-03 12:03

En kunde har betalt - men har rundet beløbet op og således betalt 50 øre
for meget.

Jeg har tænkt mig at bogføre det som 'Merbetaling' - men hvad med moms ?
Skal jeg regne de 10 øre som moms eller er samtlige 50 øre at betragte
som en donation ?

Jeg bruger et Excel-ark som jeg opretter nye kolonner i efter behov.

morten sorensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-03 14:37

morten sorensen wrote:

> [...]
> som en donation ?
>
> Jeg bruger et Excel-ark som jeg opretter nye kolonner i efter behov.

Du har fået x+50øre. Det beløb krediterer du på kundens konto og
debitere i kassekontoen (eller bank hvis det er relevant). Nu har du
problemet, at kundens konto ikke står i nul, men at du skylder kunden 50
øre. For at fjerne de halvtreds øre, så skal du have debiteret på
kundekontoen, men du mangler et sted at kreditere den.

Du har vel en konto til /kassedifference/ (en konto på
resultatopgørelse). Penge der ligger for meget i kassen kreditteres
(føres som indtægt) på kassedifference-kontoen. Og det er det du har i
den foreliggende situation.

Og resultatopgørelsen er så vidt jeg husker beløb ex. moms.

Så nej, du skal ikke blande moms i de 50 øre. De kommer jo ikke fra din
omsætning, men fra en kunde der mener at du skal have 50 øre ekstra i
indtægt.

Sådan er det i hvert fald som jeg har lært i tidernes morgen om
bogføring.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-06-03 17:36

Carsten Riis wrote:

Ups, du skal have ros,
når det er fortjent..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-03 23:08

"Erik G. Christensen" wrote:

> Carsten Riis wrote:
>
> Ups, du skal have ros,
> når det er fortjent..

Bogføring er faktisk sjovt. For alt skal jo passe i sidste ende.

Men jeg håber, at få lov til at undervise i fx bogføring (eller hvad man
nu kalder faget nu om stunder) på NielsBrock-handelsskole i starten på
HG-niveau (man skal jo lige genopfriske hele molevitten igen) til næste
skoleår.