XJ600S '99 Kæde spørgsmål.
Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 19-06-03 11:28

Hej Gruppe

Nu da vejret ikke er så perfekt i et par dage ville jeg lige få tjekket lidt
op på min kæde.
Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal kigge efter og hvad jeg skal gøre
hvis den er slidt.

Den har kørt 20.000 km, formentlig med den samme kæde.

1. Hvordan tjekker jeg om kæden er ok?
2. Kan jeg selv skifte tandhjul og kæde?
3. Hvad dælen hedder det jeg skal bestille hos Louis når det er en XJ600S
fra '99?
(Sidst jeg prøvede med bremsebakker fik jeg lavet helt ged i den.)
4. Hvad skal sådan et sæt koste?

På forhånd tak for hjælpen.

/Jimmi
XJ600S '99

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 19-06-03 12:19

"Jimmi Nielsen" skrev i meddelelsen news:bcs370$h21$1@sunsite.dk...

> Den har kørt 20.000 km, formentlig med den samme kæde.

Min havde kørt 17.000 Km, og så var den klar til udskiftning. Den tidl. ejer
havde spændt den lidt for hårdt op, så nogle led var blevet strukket.

> 1. Hvordan tjekker jeg om kæden er ok?

På min kunne man tydeligt se når jeg kørte baghjulet rundt at nogle led var
blevet strukket en del, og tænderne på tandhjulene var begyndt at lægge sig
ned.

> 2. Kan jeg selv skifte tandhjul og kæde?

Det kommer an på din tekniske kunnen. Hvis du køber en endeløs kæde, får du
ingen svage led, men skal til gengæld have bagsvingeren af for at montere
den.

> 3. Hvad dælen hedder det jeg skal bestille hos Louis når det er en XJ600S
> fra '99?
> (Sidst jeg prøvede med bremsebakker fik jeg lavet helt ged i den.)

Varenr. 10041337, og 10041406 skulle passe på din, men tæl lige tænderne på
dine gamle tandhjul for en sikkerheds skyld. Jeg ved der er lidt forskel på
S og N på bagerste tandhjul.

Men husk lige at kigge i mc-nøglen. Da jeg skulle have kædekit til min kunne
det ikke svare sig at købe hos Louis, så jeg købte det hos den lokale
mc-pusher. Jeg lod ham om det med at bestille den rigtige hjem, så står man
jo ikke selv med problemerne såsom at sende den retur hvis den er forkert.
Men igen, husk at tælle tænderne. Ydermere har du jo mulighed for at
konsultere ham for at få monteret nitteledet hvis nu det går helt galt. Jeg
er sikker på at han syntes det er sjovere såfremt han har solgt dig
kædekittet.

> 4. Hvad skal sådan et sæt koste?

Jeg tror det var 700,- jeg gav sidste år, men jeg kan da evt. lige tjekke i
mc-nøglen når jeg kommer forbi hos mc forhandleren senere i dag.

> På forhånd tak for hjælpen.

Velbekomme, håber du kan bruge det til noget.

Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 19-06-03 15:19

Super!
Jeg tjekker engang.

Tak for råd osv.

Mvh
Jimmi

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 15:35

> [...]
du
> ingen svage led, men skal til gengæld have bagsvingeren af for at montere

Bagsvingeren af?? Der står jeg lige af... Hvorfor det?

Mvh
Allan

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 19-06-03 17:36

"Allan" skrev i meddelelsen

> Bagsvingeren af?? Der står jeg lige af... Hvorfor det?

Prøv at gå ud og kig på enhver mc / knallert. Prøv at forestil dig at du har
en kæde uden samleled du skal have mokket ind, så forstår du det måske lidt
bedre.

Kig på www.louis.de produkt nr. 10041406 og vælg "weitere produkt infos", så
kan du nederst på siden læse flg. "Wird die Kette endlos verbaut, muß die
Schwinge demontiert werden.

Fra : Armand

Dato : 29-06-03 12:13

kenn@diversion.dk <kenn@nospam.dk> skrev i en

> Min havde kørt 17.000 Km, og så var den klar til udskiftning. Den tidl.
ejer
> havde spændt den lidt for hårdt op, så nogle led var blevet strukket.

Som det gamle ord siger:
Ingen kæde er stærkere end sit svageste led!

èt sted må kæden være (omend marginalt) svagere og dér vil en opslidning
først vise sig. Så det behøver ikke at skyldes en fejl-overbelastning !

--
Armand.