Suggestion/hypnose = tro
Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 11:14

Højesteret vedtog i 1955 at man kun kan hypotiseres til hvad men inderst
inde er helt med på.
To fra retsopgøret fængslede, en frihedskæmper og en svag slave, havde
begået røveri, og forsvareren søgte at tørre al skyld af på den stærke som
under fængselsopholdet havde indarbejdet hypnose af den svage. Men retten
ville ikke åbne for ansvarsforflygtelse.

Mon ikke massesuggestion og dens psykiatriske tomands-udgave , "folie a
deux", bunder i samme kropssprog-mekanismer , som koordinerer ulve under
omringning af bytte?. Og vi alle har forskellig grad af psykisk
modtagelighed, hvis vi har respekt for den hypnotiserende fx tillid pga lang
tids kendskab?.
Kender nogen til ny viden vedr dette situations-bestemte "hverdagens
fortrængte mysterie", som selvfølgelig overlapper kristendom, sjælesorg,
højmesse?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-06-03 11:22

Hej Bo Warming

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> under fængselsopholdet havde indarbejdet hypnose af den svage. Men retten
> ville ikke åbne for ansvarsforflygtelse.

Rent principielt vil man normalt heller ikke kunne hypnotiseres til noget
man ikke ville være med på...

MEN, der er jo nogle der kan ligge under for gruppepres/massesuggestion -->
og derved kan disse påvirkes til at rykke deres moralske og etiske grænser.
Dette kan ses i sekter og/eller politiske foreninger, hvor folk - af skræk
for at blive ekskluderet - kan finde på at gøre ting de ikke normalt ville
gøre...

> [...]
> omringning af bytte?. Og vi alle har forskellig grad af psykisk
> modtagelighed, hvis vi har respekt for den hypnotiserende fx tillid pga

Ikke umuligt...

> Kender nogen til ny viden vedr dette situations-bestemte "hverdagens
> fortrængte mysterie", som selvfølgelig overlapper kristendom, sjælesorg,
> højmesse?

Ikke decideret, men du kan hente viden om sekterne på http://www.sekter.org
eller http://www.etsectera.com eller http://www.malka.info

Der er muligvis andre der kender til ny viden?

Henrik, Slagelse

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 11:50

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> Hej Bo Warming
>
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
>
> Rent principielt vil man normalt heller ikke kunne hypnotiseres til noget
> man ikke ville være med på...

Vi er alle splittede om meget. Og hvad vi sir vi aldrig vil, kan vi gøre i
fuldskab eller under hypnose.
"Det du gør når du er fuld, har du udtænkt da du var ædru" Irsk ordsprog
Religioners overlevelse afhang nok at at give soldater dødsforagt så hellige
krige vandtes
Og i sober , ikke-suggereret tilstand har vi ikke meget dødsforagt.

> [...]
> for at blive ekskluderet - kan finde på at gøre ting de ikke normalt ville

Jo længere man har hørt TV omtale kristenmoral som det eneste saliggørende,
jo mere kan du lokkes til at gøre hvad påstås moralsk.
Fx lade stå til vedr farlig indvandring.

> Ikke decideret, men du kan hente viden om sekterne på
http://www.sekter.org
> eller http://www.etsectera.com eller http://www.malka.info
>
> Der er muligvis andre der kender til ny viden?

Springet fra ulve-alfahan til shaman er vel som

fra middelalder-rabbi/pater til Grosbøll-ateistpræst

Selvfølgelig er der ingen arrogance eller foragt i at finde lighedspunkter
og oprindelses-mekanismer - vi har alle været naive og barnlige men foragter
jo ikke børn af den grund, ja ofte søger vi tilbage til barnet i os selv - i
fuldskab bl.a.

Jeg lærte i ulandene, at der er så meget vi kan lære af dem, som de af os.
(men det skal ikke ske ved folkeblanding her)

"Vi har ikke den ærbødige indstilling til regnbuen, som naturfolkene har,
fordi vi ved, hvordan den opstår. Vi har mistet lige så meget, som vi har
vundet, ved at fravriste den dens hemmelighed.Mark Twain

" Forskellen mellem det primitive og det civiliserede menneske. er at den
ene er malet og den anden er forgyldt. MarkTwain

" The noblest work of God? Man. Who found it out? Man. . Mark Twain

" Menneskets natur forguder succes. Den har kun foragt til overs for
nederlag. Mark Twain

"There are many humorous things in the world, among them the white man's
consception that he is a lesser savage than the other savages.Mark Twain

At være god er ædelt, men at undervise andre i, hvordan de skal være
gode, er ædlere - og mindre besværligt.Mark Twain

If you pick up a starving dog and make him prosperous, he will not bite you.
This is the principal difference between dog and man.Mark Twain

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 11:31

Bo Warming wrote:

(...)
> Mon ikke massesuggestion og dens psykiatriske tomands-udgave ,
> "folie a deux", bunder i samme kropssprog-mekanismer , som
> koordinerer ulve under omringning af bytte?.

Så vidt jeg har forstået moderne adfærdsbiologi, forholder det sig ikke
engang så simpelt med ulve.
Det hævdes, at alfahannen i en ulveflok jævnligt må gå i forhandling med
de lavere rangerende, hvis de f.eks. ikke tør følge en af hans ordrer.
Og at han sågar kan give efter for dem og finde en anden løsning for at
imødekomme dem, uden at han af den grund mister respekt.
Et iagttaget eksempel var en alfahan, som ville have sin flok med over
en tilfrosset flod, men flokken turde ikke gå over det pågældende sted.
Efter en del parlamenteren fører han dem så hen til et smallere sted,
hvor alle så trisser over.
Han beholdt sin rang trods (eller på grund af?) sin
forhandlingsvillighed.
Jeg tror med andre ord, dette emne er kompliceret af, at der endnu er
meget, vi ikke ved om både ulve og mennesker.

Niels Peter

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 11:37

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg tror med andre ord, dette emne er kompliceret af, at der endnu er
> meget, vi ikke ved om både ulve og mennesker.

"Skønhed er løfte om lykke" siger filosofferne og skader og krager samler
smukke , skinnende, nytteløse ting, og chimpanser laver kunstværker, især
når de keder sig

Der et også forstadier til religion , ligesom den nuancerede TRO PÅ LEDEREN
som du beskriver, og som er blevet til TRO PÅ GUD.

Jane Goodall ser sorg og undren på religionsagtig måde hos menneskeaber.
Også dette er højtudviklet af de stenalder-medicinmænd som via Abraham,
Moses og nordiske shamaner har skabt vor kristendomstro.
Og de komplicerede følelser og tanker er selvfølgelig ikke alle indfanget af
Freud-metaforen "projektion"

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 11:44

Bo Warming wrote:

> [...]
> kristendomstro.
> Og de komplicerede følelser og tanker er selvfølgelig ikke alle
> indfanget af Freud-metaforen "projektion"

Jeg er egentlig ikke uenig i, at religiøsitet meget vel kan tænkes at
være et medfødt, biologisk behov. Jeg tror bare ikke, det er hele
sandheden om det ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 11:54

> Jeg er egentlig ikke uenig i, at religiøsitet meget vel kan tænkes at
> være et medfødt, biologisk behov. Jeg tror bare ikke, det er hele
> sandheden om det ...

Enig

Helt ligesom sandheden om TG og hans menighed er ikke dækket af mediernes
forenklinger.
Alt er dybt, og har vi tid, kan vi trænge ind NÆR sagens kerne eller noget,
der ligner.