Nye dæk på i næste uge, hvor?
Fra : Henrik Olsen

Dato : 19-06-03 10:24

Jeg skal måske have nye dæk på inden ferie, og har kun tid i næste uge.

Jeg skal bruge dimensionerne 100/90x18 eller 110/80x18 foran og 140/80x17
bag (til en BMW K100RS).

Jeg er interesseret i mærkerne Avon Azaro ST45 for og ST 46 bag, eller
Michelin Macadam 50E for og Macadam 50 bag.

Hvor kan jeg få sådan et par lapper på med kort varsel og til den bedste
pris på Sjælland?

Hvad siger erfaringerne med størrelsen foran, 100/90 eller 110/80?

/Henrik

Fra : Richard

Dato : 19-06-03 16:00

Henrik Olsen wrote:
> Hvad siger erfaringerne med størrelsen foran, 100/90 eller 110/80?

Hold dig til originalstørrelsen og -højden/-profilen, eller gå evt. en
enkelt størrelse ned - det giver kvikkere styring i mange tilfælde.
(Forudsat at du ikke læsser max, da det smallere dæk ikke kan belastes
med så mange kilo. Formelt er det derfor ikke tilladt).
Med bredere dæk bliver cyklen alt andet lige tungere at styre.

Bemærk også både den større bredde OG den lavere højde/profil kræver
bredere fælg, typisk vil et 110/80 kræve lige så bred en fælg som et
120/90. Prøv evt. at sammenligne dækleverandørens specs med bredden på
din fælg, hvis du vil vide, hvad den kan "bære" af dækbredde/-højde.

Men uanset om din forfælg reelt er bred nok til et bredere og/eller
måske også lavere dæk, ville jeg ikke vælge det bredere end cyklen er
født med.

Søg evt. på emnet dækbredde i gamle indlæg her i gruppen; det har været
oppe hyppigt her i vinter

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade