Medynk-skadelighed jvf "Skyggen" af HC And~
Fra : "Bo Warming"

Dato : 30-03-01 14:55

Medynk-skadelighed jvf "Skyggen" af HC Andersen

Et eventyr . og Jesu lignelser - kan intet bevise Det kan kun illustrere.
Alligevel bruger jeg det berømte dybde-psykologiske uhyggelige eventyr,
som "vand på min mølle" mht at godhed og medynk rummer faldgruber.

Hovedpersonen er fixeret på det gode,det skønne, det sande, det evige.

Han giver sin skygge frihed - et utilladeligt brud på verdensordenen - og
skyggen vokser sig stærkere end ham selv. Og den kender de gode og
medlydendes svagheder, når den kommer og ber om gældssanering:

"Sig mig hvad jeg har at betale", sagde skyggen, "for jeg vil nødig stå i
nogen slags gæld, men skyggens oprindelige ejer er storsindet og smigres af,
at skyggen siger, at hen jo ikke selv er helt almindelig

Ejeren glæder sig ved skyggens ny lykke, og snart lokkes ejeren til en
underdanig position - og vupti - dræbes. Se slutningen af eventyret
nedenfor.

Eventyrene og biblen har stor plads i undervisning. Og tolkes/fordrejes til
skolebørn som belæg for sentimentalisme, som magthaverne lever tykt på. Når
Søren Krarup tolker biblen som, at vi har ingen krav på guddommelig
retfærdighed, fx menneskerettigheder, så er det et tiltrængt modspil imod
de gængse humanistiske tolkninger. Sådan ser jeg også mit valg af fokus på "
Skyggen":

>Nej, det er dog alt for galt, sagde den lærde mand. Det vil jeg ikke, det
gør jeg ikke, det er at bedrage hele landet og kongedatteren med. Jeg siger
alting. At jeg er mennesket og du er skyggen og du er bare klædt på.

"Det er der ingen som tror på" sagde skyggen. "Vær fornuftig eller jeg
kalder på vagten"

Jeg går lige til kongedatteren, sagde den lærde mand,

"Men jeg går først" sagde skyggen , "og du går i arrest" - og det måtte han,
for skildvagterne lystrede ham, som de vidste kongedatteren ville have.

Du ryster, sagde kongedatteren, da skyggen kom ind til hende, er der sket
noget? Du må ikke blive syg til i aften, nu skal vi have bryllup.

"Jeg har oplevet det grueligste, der kan opleves" sagde skyggen. "Tænk dig,
ja såden en stakkels skyggehjerne kan ikke holde meget ud - tænk dig min
skygge er blevet gal, han tror at han er mennesket , og at jeg - tænk dig
bare - at jeg er hans skygge!"

Det er frygteligt, sagde prinsessen. Han er dog spærret inde.

"Det er han. Jeg er bange, han kommer sig aldrig."

Stakkels skygge, sagde prinsessen. Han er meget ulykkelig, det er en sand
velgerning at fri ham fra den smule liv han har, og når jeg rigtig tænker
over det, så tror jeg det bliver nødvendigt, at der bliver gjort af med ham
i al stilhed.

"Der er rigtignok hårdt " sagde skyggen, "for det var en tro tjener" Og så
gav han ligesom et suk

De er en ædel karakter, sagde kongedatteren.

Om aftenen var hele byen illumineret, og kanonerne gik af "bum" Og
soldaterne præsenterede gevær. Det var et bryllyp. Kongedatten og skyggen
gik ud på altanen for at lade sig se og få nok en gang hurra.

Den lærde mand hørte ikke noget til alt det, for ham havde de taget livet
af.<

Ser vi på medynkskabte katastrofer, som eventyrets, så er der også grund til
at minde om et old-pakistansk ordsprog

"Den du har gjort mest for at hjælpe, vil på et tidspunkt vende sig mod dig
som din værste fjende"

Læs Erik Bernes "Games People play"

Og Jesu-lignelse om den gældssanerede tjener, der ikke lad godheden blive
bæredygtig og ikke eftergav sin egen skyldners gæld - og derfor blev smidt i
helvede.

Bo Warming, Bjelkes Alle 46, DK-2200 Copenhagen , 35861000

bo.warming@spamfilter.dk www.glistrup.com

Fødselsdagsgaven til Glistrup: Bliv stiller for Fremskridtspartiet og vind
præmier for 30.000 kr.Se http://www.frp.dk

-

--
Posted from litemail.bigfoot.com [208.156.39.208]

Fra : Live4Him

Dato : 30-03-01 16:28

""Bo Warming"" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Søren Krarup tolker biblen som, at vi har ingen krav på guddommelig
> retfærdighed, fx menneskerettigheder, så er det et tiltrængt modspil
~~~~~~~~~~~~
Ja. Søren er "næsten-kærlig" i sin forståelse af Jesu budskab. Det kommer
bla. til udtryk i hans kolde og ukærlige holdning til fremmede. De fremmede,
har Jesus sagt, skal vi tage os af på barmhjertig vis. At bibelen opfordrer
os til barmhjertighed mod vor næste, er ikke en særlig humanistisk tolkning,
men det er i høj grad en bibelsk holdning. Barmhjertighed er for mig at se
et nøgleord i den kristne tro.

> "Den du har gjort mest for at hjælpe, vil på et tidspunkt vende sig mod
dig
> som din værste fjende"
~~~~~~~~
Det var da en sørgelig livsfilosofi. Om end vor bedste ven skulle vende sig
imod os og misbruge vor venlighed og kærlighed, så pålægger det os stadig at
holde Jesu bud om at elske vor næste som os selv, og det er uanset om den
kærlighed bliver belønnet eller straffet.

En mand som Dietrich Boenhoffer er et godt forbillede for en ægte kristen -
mens han blev mishandlet, hånet og svinet til i en Tysk KZ lejr under
krigen, bad han for sine bødler. Og Jesus selv bad, mens blodet randt ned af
hans pande : "Herre, tilgiv dem, thi de ved ikke hvad de gør".

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 30-03-01 16:51

Man kan læse en beretning fra Flossenbürg KZ lejr som Boenhoffer døde i, på
:
http://www.plaisted.org/brothers/Flossenburg.html
læse mere og se billeder fra lejren på :
http://osu.orst.edu/dept/history/flossenburg/

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-01 21:32

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>At bibelen opfordrer os til barmhjertighed mod vor næste, er ikke en
>særlig humanistisk tolkning, men det er i høj grad en bibelsk holdning.

Dér kan jeg ikke følge dig - det er jo netop i høj grad en humanistisk
tolkning/holdning.

>Barmhjertighed er for mig at se et nøgleord i den kristne tro.

Netop. Barmhjertigheden er jo et udtryk for nåden, der jo er af
altoverskyggende vigtighed. Barmhjertigheden er også en kerneværdi i
humanismen.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Live4Him

Dato : 30-03-01 23:22

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

> Dér kan jeg ikke følge dig - det er jo netop i høj grad en humanistisk
> tolkning/holdning.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nej, på det punkt taler bibelen tydeligt og tolker sig selv fint. Hvad Bo
mener med at der er en særlig humanistisk tolkning, der skulle dominere,
forstår jeg ikke.

> Netop. Barmhjertigheden er jo et udtryk for nåden, der jo er af
> altoverskyggende vigtighed. Barmhjertigheden er også en kerneværdi i
> humanismen.
Der er bare den forskel, at den kristne barmhjertighed hviler ikke i sig
selv, men har et udgangspunkt og en kilde der aldrig løber tør. Den der
sagde vi skulle øve barmhjertighed er også den som giver barmhjertighed.

jørgen.