Andet multimedie
bentjuul 3670
Opgradering til billedbehandling
Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-03 10:09

Hejsa,

Har hidtil været glad for min Celeron 1,8 GHz/256 Mb DDR/32 Mb shared S3
Savage 4 grafi/integreret AC 97 lyd.
Men efter jeg i går begyndte at indscanne billeder og behandle dem-----
herre jemini, det varer evigheder.
Så jeg har et par spørgsmål:

1) hvor høj opløsning skal der til ved scanning og billedbehandling for at
et print i indtil A4 bliver af højeste
kvalitet når min printer kan levere (påstår HP, det er en psc 1210)
a)4800*1200 dpi optimeret print på fotopapir
b)indtil 600*2400dpi optisk opløsning v. scan

2) hvilke hardware opgraderinger mener i jeg bør begynde med for at opnå en
(økonomisk) hastighedsforøgelse

3) sites, med god vejledning i billedbehandling/forståelse af opløsning og
komprimering henvendt til en novice på området- og ja, jeg søger på google

Mvh
Ole

Fra : Søren Blom

Dato : 19-06-03 11:25

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i

> 2) hvilke hardware opgraderinger mener i jeg bør begynde med for at opnå
en
> (økonomisk) hastighedsforøgelse

Mere ram, mindst 256 MB mere

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-06-03 11:27

Ole Larsen wrote:

> 2) hvilke hardware opgraderinger mener i jeg bør begynde med for
> at opnå en (økonomisk) hastighedsforøgelse

Mere RAM. Det er billigt for tiden, så smid ½GB mere i.

Din processor er fin nok, men så snart du begynder at arbejde med
større billeder, er 256MB for lidt. Når maskinen løber tør for RAM,
benytter den harddisken som midlertidigt lager. Og en harddisk _meget_
langsommere end RAM.

Dit grafikkort er ret ringe efter dagens standarder, men du vil næppe
kunne mærke nogen forskel ved den aktuelle opgave, selvom du udskifter
det.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 19-06-03 11:55

Hvis kvaliteten af billedet betyder noget, vil du med fordel kunne skifte
grafikkortet ud med et Matrox G4xx, de fås ofte i markedsgruppen, til
omkring en plovmand. Men ellers er jeg enig, en ½ Gb Ram vil gøre
underværker.

Mht. scanning, er der ingen grund til at scanne i mere end 300 dpi, du får
kun det ud af det, billedet bliver større og tungere at arbejde med.

VH Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-03 12:54

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,

Takker for jeres svar. Køber straks mere ram. Og prøver at scanne i ned til
300 dpi
Mvh
Ole