Beskatning af pensionsinvestering
Fra : smaz

Dato : 18-06-03 23:52

Man betaler 15% i afkastskat af alt afkast - uanset om det er aktier,
obligationer eller investeringsforeninger. Men er der ikke noget med at
almindelige investeringsforeninger automatisk tilbageholder 30%? Får man
disse penge tilbage?

mvh/smaz

Fra : Poul Christensen

Dato : 20-06-03 18:46

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote in

> [...]
> obligationer eller investeringsforeninger. Men er der ikke noget med at
> almindelige investeringsforeninger automatisk tilbageholder 30%? Får man
Der skal kke indeholdes udbytteskat af udbytte til pensionsformuer, jf §
36 i BEK nr 980 af 16/11/2001

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : smaz

Dato : 21-06-03 20:12

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Der skal kke indeholdes udbytteskat af udbytte til pensionsformuer, jf §
> 36 i BEK nr 980 af 16/11/2001

Hvorfra ved investeringsforeningen om købet af investeringsbeviser foretages
i pensionsdepot eller alm. depot for frie midler?

mvh/smaz

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-06-03 08:14

> "Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfra ved investeringsforeningen om købet af investeringsbeviser
> foretages i pensionsdepot eller alm. depot for frie midler?

Jeg mener det sker på grundlag af depotets stamoplysninger.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 18:24

smaz wrote:

> [...]
> obligationer eller investeringsforeninger. Men er der ikke noget med at
> almindelige investeringsforeninger automatisk tilbageholder 30%? Får man

Er du den der svenske Nordea bank kunde ?

Så få det rettet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : smaz

Dato : 21-06-03 20:14

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er du den der svenske Nordea bank kunde ?

Nej, spørgsmålet er - indtil videre - rent hypotetisk. Men jeg mener at have
hørt af en alm. investeringsforening automatisk trækker 30% og hvis der så
kommer 15% pensionsafkastskat oven i runder beskatningen 40%!

mvh/smaz

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-06-03 01:18

smaz wrote:

> Nej, spørgsmålet er - indtil videre - rent hypotetisk. Men jeg mener at have
> hørt af en alm. investeringsforening automatisk trækker 30% og hvis der så
> kommer 15% pensionsafkastskat oven i runder beskatningen 40%!

Ja, troede du at det var "billigt" at bruge investeringsforeninger ?

Næ, investeringsforeninger betaler skat afhængig af, hvad de investerer i,
og det er uafhængigt af, om de er købt for frie midler, eller i pensions-
ordning, ganske som andre selskaber.

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-06-03 08:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> Næ, investeringsforeninger betaler skat afhængig af, hvad de
> investerer i, og det er uafhængigt af, om de er købt for frie midler,
> eller i pensions- ordning, ganske som andre selskaber.

ja hvis der er tale om akkumulerende foreninger.

Udloddende foreninger er ikke skattepligtige, men det er
udlodningsmodtagerne. Her indeholdes der udbytteskat, hvis foreningen er
aktiebaseret.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Enforcer

Dato : 22-06-03 17:07

On Sun, 22 Jun 2003 07:26:56 +0000 (UTC), Poul Christensen
<poulc@ofir.dk> wrote:

>"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

>ja hvis der er tale om akkumulerende foreninger.

.....Og de pågældende foreninger ikke er oprettet som PAL-afdelinger i
henhold Pensionsafkastloven.

Mvh.

Enforcer

Fra : smaz

Dato : 22-06-03 23:30

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, troede du at det var "billigt" at bruge investeringsforeninger ?

Nej, men jeg troede heller ikke at man blev beskattet to gange...

> Næ, investeringsforeninger betaler skat afhængig af, hvad de investerer i,
> og det er uafhængigt af, om de er købt for frie midler, eller i pensions-
> ordning, ganske som andre selskaber.

De 30% er vel en slags forskudsskat, for der er også tilfælde hvor
skatteprocenten er 43. Derfor ville jeg tro at man fik tilbageført 15% til
depotet, når det er til pension.

mvh/smaz