Club-3D Radeon 9500 non-Pro --> 9700
Fra : Henrik Ax

Dato : 18-06-03 23:06

Hej

Jeg skal snart købe et nyt grafikkort og har kigget på Radeon 9500 og 9600
grafikkort.
Efter at ha' læst reviews af Radeon 9600, var jeg næsten blevet overbevist
om at det måtte blive sådan et. Lavt effektforbrug (og lav varmeafgivelse)
og ydelse alá 9500 efter overclocking. De fleste reviews var imponerede over
overclocking mulighederne.
Efter festen er tømmermændene nu åbenbart ved at melde sig. Flere folk
(bl.a. på Rage3D's forum) klager over dårlige resultater med at overclock'e
retail 9600 grafikkort. Man kan selvfølgelig ikke forvente at kunne
overclock'e som en gal, men man håber nu alligevel (når man nu ikke vil
bruge over 3.000 kr til et Radeon 9800Pro).
Jeg er nu kommet til den konklusion at performance/pris er bedre for et 9500
grafikkort (ret mig hvis jeg ta'r fejl).

Compumail sælger et Club-3D Radoen 9500 non-pro til 1.299 kr.
I følge Compumail har grafikkortet en 256 bit bred memory bus.
Er der nogen der har erfaringer med at "opgradere" sådan et grafikkort til
Radeon 9700 (enable alle 8 pipelines) ?
Det fremgår ikke af Compumails eller Club-3D's webside hvilke/hvor hurtige
ram kredse kortet er monteret med.
Er der nogen der har erfaringer med at overclock'e grafikkortet (efter en
bios opdatering) ?

mvh Henrik

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-06-03 10:42

"Henrik Ax" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> I følge Compumail har grafikkortet en 256 bit bred memory bus.
> Er der nogen der har erfaringer med at "opgradere" sådan et grafikkort til

Du skal ikke regne med at få det til at virke. Hvis det overhovedet er et af
de kort, som kan uppes, taler man om en fejlrate på ca. 50%. Køb hellere et
9700 til 1700 - det er IMØ det bedste køb p.t. - evt. en 9600NP, som vist er
på vej i handlen herhjemme.

/Nikolaj

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-06-03 18:59

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message

> [...]
hellere et
> 9700 til 1700 - det er IMØ det bedste køb p.t. - evt. en 9600NP, som

Det er det rigtige kort, men som du skriver er raten på de kort som kan
opgraderes ret lav (50% er lavt) og rammen er ikke lige så hurtig som på
9700 kortet (een af mine venner købte 9500 np med 3.6ns ram, mit 9700 np
er med 3.3ns ram).

Club3d 9700 np hos compumail er et rigtig godt køb (fandt det ikke
billigere da jeg købte og der er nul fejl på kortet, hurtig levering
endda .

Køber du 9500 np så skal du på forhånd kunne nøjes med grundhastigheden
for så er der jo kun ekstra glæde hvis 9700 np hastighed kan nåes.

mvh Bernhard

Fra : Chicken.DK

Dato : 23-07-03 16:04

"Nikolaj Borg" skrev d. 19-06-03 10:42 dette indlæg :

> "Henrik Ax" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

Jeg har et Club-3D Radoen 9500 non-pro kort med 8 pipelines og 317/317
Mhz
kører fint med std. køler.

Der hvor jeg købte mit kort gav han mig garanti/returret hvis kortet
ikke kunne kører
fejlfrit med 8 pipelines, så fejlraten kan ikke værer ret høj på disse
kort.

Min bios var ikke låst så den er meget let at tune med Rivatuner.

Max score 3Dmark2001SE = 16315 med Pentium4 2.4C @ 3.0

Chicken.DK

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Werner Hansen

Dato : 03-07-03 00:12

> [...]

>ram kredse kortet er monteret med.
>Er der nogen der har erfaringer med at overclock'e grafikkortet (efter en
Hej Henrik.

Jeg har udført denne mod (Club3D Radeon9500 128 Mb-kun denne version
kan bruges-ikke 64 Mb og ikke pro).
Og det kører i mit tilfælde nogenlunde.

1. Af med kølepladen og rense med acetone.
2. Prøve at få SMD modstanden af - prøve - prøve - ups nu er den væk.
3. Lodde hen over i stedet. Så behøver man slet ikke at fjerne
modstanden.
4. Arctic Silver 3 pasta på - samle.
5. Flashe 9700 BIOS.
6. Windows 98 fandt nyt grafikkort og fik driveren igen, så noget må
være sket.

GPU'en OC'er som død og hel... Chips kan de altså lave. Først ved 400
MHz kan den lille latterlige køler ikke klare det længere og billedet
begynder at gå i stykker i 3Dmark03. Men RAM'en er noget skod, som
ikke rigtig vil videre end standard - måske med køling... ?

Jeg er tilfreds, fordi jeg har fået slået 256-bit RAM bussen til og de
4 pixel pipelines (?) gratis (kun ved tab af garanti) og GPU'en
overclocker jeg. Endnu har jeg ikke brugt penge til ekstra køling, da
jeg så ikke sparer penge ved at gøre det. Og det var jo noget af ideen
med det. Jeg gav 1500.- for kortet og det var lidt mere end jeg ville
ofre - jeg fik bare lyst til at prøve at ændre kortet. Lige som i
gamle dage med Celeron 300A, som glad kørte 450.

Hvis du vil se artikler om det, findes der nogle hos xbitlabs.

Men sådan noget er vist kun sjovt, hvis man er helt vild med at mod'e,
svinge loddekolben og føle sig som freak. Ellers ville jeg købe et
9700 kort.

Held og lykke med, hvad du end vælger.

Erik
rcflier"at"image"dot"dk

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 03-07-03 11:30

"Erik Werner Hansen" <rcflier@image.dk> wrote in message

> begynder at gå i stykker i 3Dmark03. Men RAM'en er noget skod, som
> ikke rigtig vil videre end standard - måske med køling... ?

Ang. RAM, så prøv at slå "fast write" fra.

V.h.

Mads

Fra : Henrik Ax

Dato : 04-07-03 19:44

"Erik Werner Hansen" <rcflier@image.dk> wrote

> Jeg har udført denne mod (Club3D Radeon9500 128 Mb-kun denne version
> [...]

Mange tak for informationerne men jeg har sat køb af nyt grafikkort på
standby.
Den primære årsag til at jeg kiggede efter et nyt grafikkort var at billedet
på min CRT skærm var begyndt at blive dårligt. Jeg havde planlagt at købe en
Acer 732 TFT skærm. Det ville imidlertid kræve et hurtigere grafikkort for
at kunne spille diverse spil fornuftigt i 1280x1024.
Men min skærm har fået det bedre igen, så indtil videre "klapper jeg lige
hesten" (og nøjes med 800x600/1024x768 i nye spil).

mvh Henrik