Andet multimedie
bentjuul 3670
Aflæse DPI værdien ?
Fra : SpookiePower

Dato : 18-06-03 21:38

Kan jeg i PSP6 aflæse DPI værdien på mine digitalbilleder ?
eller kan man evt aflæse den i et andet program ?

Fra : Madsen

Dato : 18-06-03 22:02

SpookiePower skrev:

> Kan jeg i PSP6 aflæse DPI værdien på mine digitalbilleder ?
> eller kan man evt aflæse den i et andet program ?

Tryk Alt-tasten ned og klik på det lille felt nede i venstre hjørne.
Det er nok den hurtigste genvej. Altså her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/nederst_til_venstre.png>

Du kan også højreklikke på selve titellinien på billedet og vælge
Image Size. Menuen Image > Image Size er også en mulighed.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-06-03 23:10

On Wed, 18 Jun 2003 23:01:43 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Tryk Alt-tasten ned og klik på det lille felt nede i venstre hjørne.
>Det er nok den hurtigste genvej. Altså her:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/nederst_til_venstre.png>

Øh ... PSP er vist traditionelt forkortelsen for Paint Shop Pro fra
Jasc, ikke for Adobe Photo Shop.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 18-06-03 23:49

Peter Loumann skrev:

> Øh ... PSP er vist traditionelt forkortelsen for Paint Shop Pro fra
> Jasc, ikke for Adobe Photo Shop.

D'OH. Jeg har Photoshop på hjernen efterhånden. Undskyld.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 20-06-03 10:12

Fra : SpookiePower

Dato : 20-06-03 10:12

"ha" <not-me@dot.com> wrote in message

> I PSP7 kan du klikke på "image" og derefter "image information".
> Jeg husker ikke hvordan det var i PSP6, men tror umiddelbart ikke
> det er meget anderledes.
>
> mvh
> ha

Der kan jeg desværre ikke aflæse den.

Fra : emj

Dato : 20-06-03 10:40

On Wed, 18 Jun 2003 22:38:25 +0200, "SpookiePower"
<boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

>Kan jeg i PSP6 aflæse DPI værdien på mine digitalbilleder ?
Nej, det kan du ikke aflæse nogen steder. I alle tilfælde ville det
være noget vrøvl, uanset hvad der står.
Du skal kun interessere dig for pixelsxpixels.

Du bestemmer jo selv din DPI(PPI) og hvad din PSP6 skal vise som
resoulotion
Den er default sat til 72 PPI i PSP, men i File/preference/generel
program preference
under fanebladet "rules and units", kan du indskrive den resoulotion,
du ønsker skal være din default i din PSP6.
Sæt den til hvad der passer dig.
Sætter du den til 300, så kan du direkte aflæse cm-mål i udskrift på
300 DPI

>eller kan man evt aflæse den i et andet program ?
Nej
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-03 11:53

emj wrote:

[Snip Aflæs DPI for digitalbilleder]

> Nej, det kan du ikke aflæse nogen steder.

Det er nok forskelligt fra kamera til kamera. Mit S20 angiver DPI til
at være 180 (med EXIF markeringerne X-Resolution og Y-Resolution).

> I alle tilfælde ville det være noget vrøvl, uanset hvad der står.

Det er jeg så til gengæld ganske enig i.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-06-03 14:01

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:86l5fv8g8u905ufoba3k8oaeti5nr0inhm@4ax.com...

> [...]
> Du skal kun interessere dig for pixelsxpixels.
>
> Du bestemmer jo selv din DPI(PPI) og hvad din PSP6 skal vise som

Det minder mig om en diskusion jeg hade med
vores printer serviceteknikker, der helt seriøst
påstod at en jpg fil altid hade en opløsning på
72dpi,

jeg prøvede så at få ham til at forstille sig en
2048x2048 pixels stor jpg fil indsat i et
layout program og udprintet i 1*1tomme
så måtte det udprintet billede jo nødvendigvis
være i 2048dpi, det hjalp kun lidt

Jan Rasmussen