Ubetinget viderestilling i udlandet.
Fra : Fischer

Dato : 18-06-03 21:07

Jeg har et lidt tricky spørgsmål:
Nu er det snart sommerferie og jeg nægter at lade mobiltelefonen forstyrre
mig een eneste gang. Derfor vil jeg på min mobilsvar lave en meddelelse om
at jeg har FERIE og henvise til en E-mail adresse som jeg vil kontrollere
ind imellem.
Da jeg dog gerne vil kunne ringe FRA mobilen skal den være tændt, og så vil
jeg blot lave en ubetinget viderestilling til min mobilsvar. Det burde
fungere uden problemer.

Men, men, men - jeg skal faktisk udenlands i en uge.
Hvad så når min mobiltelefon roamer på det fremmede net. Vil jeg komme til
at betale først roaming for at "modtage" opkaldet og derefter takst til DK
for ubetinget at viderestille til min mobilsvar?

Og er der forskel på om den ubetingede viderestilling aktiveres inden jeg
forlader Danmark?

Jeg håber at I forstår setup'et.

*Fischer

Fra : JMo.

Dato : 18-06-03 21:16

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> [...]
> til at betale først roaming for at "modtage" opkaldet og derefter
> takst til DK for ubetinget at viderestille til min mobilsvar?

Nej - ikke når du har ubetinget viderestilling. Så sker viderestillingen på
centralen, og opkaldet komemr aldrig forbi din mobil.

> Og er der forskel på om den ubetingede viderestilling aktiveres inden
> jeg forlader Danmark?

Ehm.. Jeg mindes at der er et issue hvis du først aktiveren den når du er i
udlandet. Men jeg kan ikke lige huske præcist hvad problemet er.

Fra : Jimmy

Dato : 18-06-03 21:48

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> wrote in message
> "Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> Nej - ikke når du har ubetinget viderestilling. Så sker viderestillingen

> centralen, og opkaldet komemr aldrig forbi din mobil.

Se følgende fra en Telmore-supportmail jeg modtog:

-----
Grunden til jeg spørger er fordi hvis du tager til udlandet så er det dyrt
med mindre du har lavet viderestillingen hjemmefra. Men hvis du
viderestiller alle kald i Danmark så er det gratis, så længe det er til din
mobilsvar.

-----

Mvh
Jimmy

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 05:31

> [...]
> dyrt med mindre du har lavet viderestillingen hjemmefra. Men hvis
> du viderestiller alle kald i Danmark så er det gratis, så længe det er

Takker for begge svar.
Så noget tyder på at det er en god idé at aktivere viderestillingen i
Danmark. Det er i øvrigt næppe heller noget problem, da jeg nok vil gøre det
dag 1 i min ferie.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-06-03 07:09

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med mindre du har lavet viderestillingen hjemmefra. Men hvis du
> viderestiller alle kald i Danmark så er det gratis, så længe det er til din

Det mener jeg er direkte forkert: Hvis man viderestiller alle sine kald med den
ubetingede viderestilling - den jeg også kalder viderestilling 21 - så er det
ligegyldigt hvor man gør det. Man viderestiller til eksempelvis til
**21*+4523232323# og alle samtaler går derefter videre til telefonsvareren, uden
at det går via udlandet med deraf følgende betaling for at opkaldet føres frem
og tilbage mellem Danmark og udlandet. Det er en god idé efterfølgende at
afprøve viderestillingen med *#21# for at se om den er blevet aktiveret, og til
det rigtige nummer.

Derimod skal man passe på med viderestilling 61, 62 og 67, idet de skal en tur
til udlandet for at "kontrollere" om telefonen bliver hhv. »besvaret, er slukket
eller optaget« før at viderestillingen evt. finder sted. Derfor kommer man til
at betale både for at modtage opkaldet i udlandet og for en samtale fra udlandet
tilbage til Danmark, mens opringeren lytter og evt. taler i din
mobiltelefonsvarer.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 07:57

> [...]
> uden at det går via udlandet med deraf følgende betaling for at opkaldet
> føres frem og tilbage mellem Danmark og udlandet.

Det er jo det store spørgsmål.
Er det ikke sådan, at en GSM telefon (sidst) er registreret på kun een
central i verden?

Jeg kender nogen der havde slukket deres mobil i Frankrig inden de fløj
hjem. I Danmark havde de så ikke tændt den igen, og når man ringede til den,
sagde en fransk operatør noget der sikkert betød at der ikke var forbindelse
med telefonen.

Så spørgsmålet er om det er den aktuelle central der håndterer den
ubetingede viderestilling?
Altså når man ringer til et nummer, så bliver man sendt til den operatør der
"har fat i" telefonen - eller sidst har haft den.
Men så vil det vel koste uanset om viderestillingen er aktiveret i DK eller
ej.

Det kan jo også let være at du har ret. At centralerne er så intelligente,
at når det er en dansk telefon der er ubetinget viderestillet til et dansk
nummer, ja så kører det altid den lige vej.

Det trækker mere og mere op til at jeg bliver nødt til at afprøve det i
praksis når jeg skal afsted.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-06-03 08:50

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> eksempelvis til
> telefonsvareren,

> Det er jo det store spørgsmål.
> Er det ikke sådan, at en GSM telefon (sidst) er registreret på kun een
> central i verden?

Jo, det er korrekt. Et af mine Telmore-numre, det jeg bruger i Nokia Card Phone
2.0 gav i lang tid efter min sidste tysklandstur en melding på tysk om at
abonnenten ikke kan nås i øjeblikket. Det er så fordi jeg ikke har haft
SIM-kortet på DK-net siden jeg var på tysk net. Der er ofte også forskel på om
telefonen forbliver registreret på det danske net efter den "slukkes". Jeg har
erfaret at hvis den slukkes normalt, mens den er under dækning, sendes
registreringen oftest hjem til hjemlandet. Hvis den derimod slukkes mens den er
uden for dækning eller ved at man hiver batteriet ud af den, så vil tilmeldingen
forblive på det udenlandske net. Denne "forbliven" på det udenlandske net kan så
være af forskellig varighed. I nogle tilfælde vil den gå tilbage til
hjemmenettet allerede første gang der kommer et forgæves opkald til den, mens
tilknytningen til det udenlandske net i andre tilfælde bevares (uendeligt)
indtil SIM-kortet næste gang kommer på dansk (eller eventuelt et andet
udenlandsk net).

> [...]
> sagde en fransk operatør noget der sikkert betød at der ikke var forbindelse

Det stemmer også overens med mine erfaringer.

> Så spørgsmålet er om det er den aktuelle central der håndterer den
> ubetingede viderestilling?

Jeg mener helt bestemt at en viderestilling 21 altid foretages af mobilcentralen
i Danmark, og derfor sker til danske takster og herunder er gratis til
telefonsvareren.

> Det trækker mere og mere op til at jeg bliver nødt til at afprøve det i
> praksis når jeg skal afsted.

God idé!

Når jeg er i udlandet bruger jeg altid enten viderestilling 21 eller slår alle
viderestillinger fra ##002#. Jeg vil dog lige gøre opmærksom på at hos visse
operatører, bl.a. Orange, da slår ##002# ikke de betingede viderestillinger
(61,62 og 67) til mobilsvar fra. Det er derfor en god idé at "dominere" disse
betingede viderestillinger med en ubetinget viderestilling (21), hvis man ikke
vil modtage opkald eller risikere at betale for dyr "frem og tilbage trafik" til
telefonsvareren mens man er i udlandet.

Claus

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 19-06-03 11:43

"Claus E Beyer" skrev

> [...]
> eller risikere at betale for dyr "frem og tilbage trafik" til telefonsvareren

Men er det lige meget, om aktiverer ubetinget viderestilling før man tager
afsted hjemmefra, eller om man først gør det, når man er i udlandet? Jeg
synes ikke, at spørgsmålet er entydigt besvaret endnu.

Man kan jo også forestille sig en situation, hvor man i nogle timer/dage
under sit udlandsophold slår viderestillingen fra for at kunne modtage
opkald i en periode - for derefter at slå ubetinget viderestilling til igen.
Så er det lidt kritisk, hvis viderestillingen herefter er hundedyr, fordi
den pludselig sendes via udenlandsk net...

Mvh. Erland

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-06-03 11:56

Hej!

Erland Stig Bredgaard wrote:
> [...]
> udlandet? Jeg
> synes ikke, at spørgsmålet er entydigt besvaret endnu.

Jeg sidder 99% af året her nede i Tyskland med mit Telmore-kort og slår af og
til den ubetingede viderestilling til mobilsvar til - når jeg er i et tysk net.

De indgående opkald der blev viderestillet til mobilsvar er indtil nu aldrig
blevet opført på Telmores samtalespecifikation og aldrig blevet fratrukket
saldoen.

> [...]
> hundedyr, fordi
> den pludselig sendes via udenlandsk net...

Parameteren for den ubetingede viderestilling sættes i HLR'en - og den står
hjemme i Danmark.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Online GPRS/HSCSD"

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 12:12

> [...]
aldrig
> blevet opført på Telmores samtalespecifikation og aldrig blevet fratrukket

Jamen så er det jo opklaret.
Så kan jeg vist roligt slå ubetinget viderestilling til i ferien - uanset
hvor jeg så måtte befinde mig. Og så skulle roen vist være reddet på den
sommerferie.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 13:00

> Parameteren for den ubetingede viderestilling sættes i HLR'en - og
> den står hjemme i Danmark.

Sjovt nok har jeg lige fået dette svar fra Telmore:

-- Kunde"support" start ----------------------------------
Forskellen på om du gør det inden du forlader Danmark eller mens du er i
udlandet er følgende.
Gør du det i Danmark så er viderestillingen til din telefonsvarer gratis,
mens hvis du gør det i udlandet kommer du til at betale den udenlandske
takst hver gang din telefonsvarer går igang.
-- Kunde"support" slut ----------------------------------

Med mine erfaringer med kundesupportere, så vil jeg nok sætte min 25-øre på
Rainer.
Men billedet er ret grumset.

*Fischer

Fra : Lars Wolos

Dato : 19-06-03 13:30

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message news:3ef1a610$0$24632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Gør du det i Danmark så er viderestillingen til din telefonsvarer gratis,
> mens hvis du gør det i udlandet kommer du til at betale den udenlandske
> takst hver gang din telefonsvarer går igang.

Dette skriver de da bare fordi de ikke vil forklare forskellen mellem
betingede og ubetingede viderestillinger og fordi de fleste kunder
heller ikke ved hvad forskellen er.

Lars

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-06-03 14:36

"Lars Wolos" <lars-news@wolos.de> skrev i en meddelelse
> [...]

> Dette skriver de da bare fordi de ikke vil forklare forskellen mellem
> betingede og ubetingede viderestillinger og fordi de fleste kunder

Tja, men der foreligger også den mulighed at kundesupporterne heller ikke selv
kender forskellen.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-06-03 14:34

> [...]

> -- Kunde"support" slut ----------------------------------

> Med mine erfaringer med kundesupportere, så vil jeg nok sætte min 25-øre på

Jeg vil godt sætte endnu mere på Rainer. Det Rainer meddeler stemmer også

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 20-06-03 16:22

"Fischer" skrev

> Jeg har et lidt tricky spørgsmål:

Et beslægtet spørgsmål: Hvis man har aktiveret ubetinget viderestilling
under udlandsophold, får man så stadig en sms, når der er lagt besked
på telefonsvareren? Og er den sms gratis at modtage, eller kommer jeg
evt. til at betale ekstra for den? Jeg har Telmore.

Mvh. Erland

Fra : Fischer

Dato : 20-06-03 18:48

> [...]
> når der er lagt besked på telefonsvareren? Og er den sms
> gratis at modtage, eller kommer jeg evt. til at betale ekstra

Jeg vil helt sikkert regne med at man får denne SMS og at denne er gratis.
Det er jo gratis at modtage SMS - også selv om man er udenlands.

Til gengæld er det jo dyrt når du skal ringe og høre din besked.

--
*Fischer
Nu kun 11 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-06-03 05:37

> Nu kun 11 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!

Ventetiden er næsten ikke til at holde ud. Det er lidt ligesom at være barn igen
og at se frem til juleaften.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 21-06-03 06:26

> Ventetiden er næsten ikke til at holde ud. Det er lidt ligesom
> at være barn igen og at se frem til juleaften.

Sikke noget sludder!
Vi er IKKE børn igen - på visse områder er vi simpelthen aldrig blevet
voksne.

--
*Fischer
Nu kun 10 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!