Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digikam m/video 640x480?
Fra : BeerHunter

Dato : 18-06-03 20:29

Hej
Findes der et digital-kamera med video mulighed i opløsningen 640x480?

Hørt noget om et Sony....?

Mvh. Brian

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-03 21:47

"BeerHunter" <BeerHunter@2night.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Findes der et digital-kamera med video mulighed i opløsningen 640x480?
>
> Hørt noget om et Sony....?
>
> Mvh. Brian

Canon Ixus V3

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-03 01:40

"Poul Larsen" <-> skrev i en meddelelse

> "BeerHunter" <BeerHunter@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Canon Ixus V3
++++++++++++++++++++++++++++
Det må da være en joke!?
640x480 i 4 sekunder!

Næh i Canonfanatikere! Sony P72 640x480 så længe memorykortet rækker!
Brændes direkte i Nero efter lynkonvertering til Video-cd.-Sådan!

Glad ejer
Jens

Fra : Robert Andersen

Dato : 19-06-03 07:40

Er video kvalliteten af alle still-digicams ikke noget værre bræk overgået
af selv det ældste dårligste vhs kamera ?
De film jeg har set optaget med et alm digicam er bestemt ikke noget at råbe
hurra for og virker som om at funktionen er der for at man kan reklamere med
det, og ikke for at man faktisk kan bruge det til noget som helst.

/Robert

Fra : Per Jefsen

Dato : 19-06-03 08:16

On Thu, 19 Jun 2003 08:40:26 +0200, Robert Andersen
<rob_the_smurf@remove.hotmail.com> wrote:

> Er video kvalliteten af alle still-digicams ikke noget værre bræk
> overgået
> af selv det ældste dårligste vhs kamera ?

jo !

under ingen omstændigheder til andet end lidt tant og fjas. selvom
opløsningen er 640x480 er frameraten stadig kun 15fps.

Per Jefsen

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-03 09:56

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrqz6hjf8eii7w8@news.cis.dfn.de...

> jo !
>
> under ingen omstændigheder til andet end lidt tant og fjas. selvom
> opløsningen er 640x480 er frameraten stadig kun 15fps.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Oplysninger i VirtualDub omkring film i Sony P72:
640 x 480, 25.000 frps.
Lyd 32 Khz 64 kbps.

Til sammenligning oplysninger i VirtualDub omkring Canon IXUS, som kun kan
levere 4 sekunder i 640 x 480:
640 x 480, 15.000 fps.
Lyd 11024Hz

Ganske god kvalitet på Sony som af familie og venner bliver bedømt som "fin
video-cd".
Med små 5 minutters film på en 128 Megabyte Memorystik som jeg fik for 550
kroner, har jeg lige så meget tid som i min ungdoms dage da jeg havde 8mm
filmkamera og fra de indkøbte spoler optog 5 minutters film.

Jeg er ovenud begejstret for filmfunktionen, familie og venners næsegruse
beundring lægges til herlighedsværdien!)) Se et eksempel til download ca.
4 megabyte her:
http://lyrik.homepage.dk/film/sonyP72.MPG

Hilsen
Jens

Fra : Per Jefsen

Dato : 19-06-03 11:58

On Thu, 19 Jun 2003 10:56:04 +0200, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Oplysninger i VirtualDub omkring film i Sony P72:
> 640 x 480, 25.000 frps.
> Lyd 32 Khz 64 kbps.

hmm... har set din eksempelfilm. sikke noget svindel og humbug. ja, det er
25fps... men nej, det er ikke 25fps, fordi hver 3. frame er en gentagelse
af den forrige frame ! se selv efter, ved at steppe en frame frem af
gangen. den smider 2 i-frames, og derefter en p-frame. du har hvad der
svarer til 16 2/3 frames per sekund, som de så har "skruet op" til 25 fps
på en meget dum måde - det giver jo en endnu mere un-smooth afspilning end
15 fps, da det i sidstnævnte tilfælde er playerens ansvar at indsætte
passende pauser mellem framesne.

Per Jefsen

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-03 12:31

"Per Jefsen" <jeff@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
newsrq0grcdeeii7w8@news.cis.dfn.de...

> hmm... har set din eksempelfilm. sikke noget svindel og humbug. ja, det er
> 25fps... men nej, det er ikke 25fps, fordi hver 3. frame er en gentagelse
> af den forrige frame !
++++++++++++++++++++++++++++++
Moderer dine udtalelser! Svindel og humbug er det ikke, idet Sony deklarerer
16 fps og de giver 16 2/3!
At de så i virkeligheden giver 25 fps er helt OK, idet den så umiddelbart
passer til PAL og kan afspilles på en DVD-maskine.
Det med at putte ekstra frames ind eller tage frames ud er helt normal
procedure når noget skal tilpasses en afspilningsnorm.
Endvidere er det mpeg1 og født som mpeg1. Derfor kan det behandles i alle
redigeringsprogrammer.
Gå ud og tag et glas natron!

Jens

Fra : Per Jefsen

Dato : 19-06-03 16:49

On Thu, 19 Jun 2003 13:30:38 +0200, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Moderer dine udtalelser! Svindel og humbug er det ikke, idet Sony
> deklarerer
> 16 fps og de giver 16 2/3!

nå ja jeg havde ikke tjekket at de deklarerede 16fps, gik ud fra de
deklarerede 25, når nu det var det du fremhævede.

> At de så i virkeligheden giver 25 fps er helt OK,

hvilket de ikke gør, med mindre du tæller tomme frames med

> [...]
> Det med at putte ekstra frames ind eller tage frames ud er helt normal
> procedure når noget skal tilpasses en afspilningsnorm.

ja - men min pointe er, at 15 eller 16 fps aldrig vil afspilles flydende på
nogen 25fps afspiller. derfor er denne type "video" efter min mening skabt
med indbygget begrænset anvendelighed. en anden uheldig ting er (uden at
have tjekket alle producenters hjemmesider etc) at digicams låser fokus og
zoom så snart du starter med at filme...

> Gå ud og tag et glas natron!

hvorfor det?

Per Jefsen

Fra : "Magnus

Dato : 20-06-03 00:23

HMMMM.....vil godt lige her have lov at sige at Ixus V3 kan lave 30
sek i 640x480 og 3 min i 320x240, og at vi kan få 256 mb for det samme
som du må slippe for 128

En glad Ixus ejer 8O)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-06-03 11:20

"Per Jefsen" skrev
> under ingen omstændigheder til andet end lidt tant og fjas. selvom
> opløsningen er 640x480 er frameraten stadig kun 15fps.

Fujifilm 602 og 603 har 640x480 i 30fps.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-06-03 13:09

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "Poul Larsen" <-> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++++++++++++
> Det må da være en joke!?
> 640x480 i 4 sekunder!

A70 kan optage i ca. 30 sekunder (mener det er filstørrelse afhængigt, måske
op til 30 Mb, ved det ikke lige, men de skriver 30 sekunder)

mvh Frank

Fra : Doktoren

Dato : 19-06-03 16:19

> ++++++++++++++++++++++++++++
> Det må da være en joke!?
> 640x480 i 4 sekunder!

Jeg kan optage i 30 sek. med mit canon v3 :) , selvom det ikke er så
meget mere....

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-06-03 17:53

> Næh i Canonfanatikere! Sony P72 640x480 så længe memorykortet rækker!
> Brændes direkte i Nero efter lynkonvertering til Video-cd.-Sådan!

Kan du zoome ind og ud under optagelsen???

Niels

Fra : Per Jefsen

Dato : 19-06-03 18:05

On Thu, 19 Jun 2003 18:52:31 +0200, Niels Bengaard <bengaard@hotmail.com>
wrote:

> Kan du zoome ind og ud under optagelsen???

uden at have læst manualen - de fleste digicams låser både zoom og fokus
når du starter med at "filme". hvidbalancen justeres dog løbende, hvorfor
man ofte ser klip der skifter mellem hvid/gul samt svingende lysintensitet
ved "filmning" i lavt lys.

Per Jefsen

Fra : Lyrik

Dato : 20-06-03 00:18

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du zoome ind og ud under optagelsen???
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Nej! Jeg kan zoome ind før optagelsen, men under optagelsen kan der ikke
zoomes.
Det kunne det gamle Sony dsc s50 som jeg har givet min søn.
Men jeg savner ikke den funktion. Den efterspørges fordi den er sjælden,
ikke fordi den er anvendelig.
Da Steve (Steve's Digicam's) endelig fandt 1 kamera der kunne zoome under
optagelse, og han havde klaget sig og efterspurgt det på samtlige kameraer.
Så fandt han et der kunne, HP850. Derefter opførte han det som et
minus!!! Idet man kunne høre motorlarmen fra zoomen i mikrofonen!
Filmfunktionen erstatter selvfølgelig ikke kvaliteten af et stort digitalt
videokamera, men den er dejlig at have med i lommen og kan nydes på TV,
ligesom man nyder en VCD, eller at sende et lille klip på e-mail til venner
og bekendte.
Men man skal lede mange kameraer igennem for at finde noget video med lyd og
noget man kan have glæde af. Den videofunktion som Sony P72 og P92 har kan
man have glæde af. Det har jeg stort set daglig.

Hilsen
Jens

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-06-03 08:59

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> noget man kan have glæde af. Den videofunktion som Sony P72 og P92 har kan
> man have glæde af. Det har jeg stort set daglig.

Og nu Sony DCS V1 som også har "night-framing" og "night shot", og 4 x
zoom - fint til at fotografere fx dyr i mørke. Så lige at en MS på en halv
giga i USA koster ca hvad en 128 MB koster her, og sådan en sag må jo kunne
sendes i et almindeligt brev.
Jeg synes også videoen virker fint, absolut en god ekstra at have til små
stemningsbilleder med bevægelse og lyd.