Aprilia sr 50 der ikke vil kører ordentlig
Fra : Kim Andersen

Dato : 18-06-03 19:40

Halløj NG,

Jeg er den lykkelige ejer af en Aprilia sr 50 racing, men jeg kan ikke få
bæstet til at kører ordentlig.

Der er monteret Polini Sport 70 ccm cyl.
Technicgas next udstød.
Amal 17,5 karb.

Problem nr. 1
Når den står i tomgang og man svipper gashåndtaget hurtigt i bund, så er det
ligesom om at den lige dør et kort øjeblik (nogle gange går den helt ud)
inden den tager gassen.

Problem nr. 2
Den pludrer i motorgangen når man forsøger at kører langsomt. Dvs. på
speedometeret en hastighed under 60 km/t. Jeg har forsøgt at flytte den
lille låsering der sidder på nålen i karb. lidt op for at gører blandingen
mere mager ved 1/4 - 1/2 gas men så er det helt sikkert at den går ud når
man svipper håndtaget i bund fra tomgang.

Karburatoren er dyset om fra standard str. 60 som passer til 50 ccm til
str.70

..Gode forslag modtages med største glæde.

Fra : P.V.M. EL-SERVICE

Dato : 02-07-03 09:32

Hej Gruppe ....

Vi har en Funtech ( Scotcar ) er der nogle der ved om der er udstødning fra
andre frabrikater end funtech der passer til denne scooter (f.eks en tun
udstødning ) hvis i ved det kunne i ikke skrive eks. navn, model etc.

P.V.M. EL-SERVICE
Aut. Elinstallatør
Egetoften 6
Havsgaarden
2900 Hellerup
Tlf 22125143
Fax 39461530
WWW.PVM-EL.DK

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-07-03 09:11

Kim Andersen wrote:
> [...]
> ligesom om at den lige dør et kort øjeblik (nogle gange går den helt ud)

Nu er det jo nogle ret primitive karburatorer, der sidder på sådan nogle
knallerter. Dvs. at de ikke har nogen accelerationspumpe til at give det
ekstra skud benzin motoren har brug for når du drøner håndtaget hurtigt
i bund (benzinen kan ikke følger med den store og pludselige ændring
luftstrømmen). Så hvis din karburator ellers er dyset korrekt kan du nok
ikke gøre noget ved det.

> [...]
> mere mager ved 1/4 - 1/2 gas men så er det helt sikkert at den går ud når
> man svipper håndtaget i bund fra tomgang.

Igen er det en primitiv karburator som er lavet til at fungere bedst ved
fuld- og næsten fuldgas. Lev med det eller strik et indsprøjtningssystem
sammen i stedet for (med mindre du kan finde en anden >god< karburator).

NS