Re : Flere stenkast
Fra : Live4Him

Dato : 30-03-01 14:20

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3u24b8v7j.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> writes:
> Et relevant kapitel fra den augsburgske bekendelse er kapitel 5:
>
> De fordømmer gendøberne og andre, som mener, at mennesker kan få
> Helligånden uden noget ydre ord ved deres egne forberedelser og
> gerninger.
~~~~~~~~~~~~
Det lyder underligt.
Baptister har vel altid lært at troen og Helligånden kommer ved
ordet/forkyndelsen, ligesom det fremgår tydeligt i bibelen at sådan foregår
det . Hvilke kristne henvises der til i denne bekendelse ?

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 30-03-01 15:48

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
foregår
> det . Hvilke kristne henvises der til i denne bekendelse ?

gendøberne

altså mig!

jeg er barnedøbt, men lod mig døbe som meget ung.

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-01 21:28

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>Det lyder underligt.

Årsagen til, at det lyder underligt er nok, at du uden videre overtager
baptisternes påstand om, at deres lære går tilbage til de anabaptister,
der blev forfulgt i tiden omkring reformationen.

>Baptister har vel altid lært at troen og Helligånden kommer ved
>ordet/forkyndelsen, ligesom det fremgår tydeligt i bibelen at sådan foregår
>det . Hvilke kristne henvises der til i denne bekendelse ?

Det bliver klarere, hvis man citerer artiklen i dens helhed:

[CA]
Art. 5 Det kirkelige embede

For at vi kan nå til denne tro, er der indstiftet et embede til at lære
evangeliet og meddele sakramenterne. For gennem ordet og sakramenterne
som midler skænkes Helligånden, der virker tro, hvor og når det behager
Gud, hos dem, som hører evangeliet om, at Gud ikke for vore
fortjenesters skyld, men for Kristi skyld retfærdiggør dem, der tror, at
de tages til nåde for Kristi skyld. Gal. 3.14: For at vi kunne få åndens
forjættelse ved troen.

De fordømmer gendøberne og andre, som mener, at mennesker kan få
Helligånden uden noget ydre ord ved deres egne forberedelser og
gerninger.
[/CA]

Disse første artikler skal fremlægge de protestantiske kirkers tro i et
forsøg på at argumentere for deres rimelighed overfor den katolske
kirke. Som følge heraf ønsker man at understrege de punkter, hvor man er
enige med den katolske kirke og dette inkluderer også de ting, man er
enige med den katolske kirke om at fordømme.

Artiklen her handler om det kirkelige embede, hvis altoverskyggende
funktion i luthersk forståelseer at prædike "Ordet". Det prædikede og
retsindige modtagede Evangelium er nødvendigt for troen, og det er
dette, der understreges ved fordømmelsen. Den går nemlig på
anabaptisterne, der mente, at man ikke behøvede det prædikede ("ydre")
ord, men kunne nøjes alene med selv at læse i Bibelen. Dette var både
lutheranere og katolikker enige om at fordømme - de helliges samfund og
den forkyndelse (og formaning), der dér lød, var absolut nødvendig.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-03-01 18:18

> [...]
foregår
> det . Hvilke kristne henvises der til i denne bekendelse ?

Guds Ord har fået alt magt i himmelen og på jorden, uden Guds Ord er
der ingen kraft til frelse. Har nogen modtaget kraft og styrke, har de
simpel hen modtaget/taget imod Guds Ord.

Erik