Prøvekørsel?
Fra : assassin

Dato : 18-06-03 18:45

Hvordan kan man bedst sikre sig som sælger når en køber skal prøvekøre ens
køretøj?
Jeg ved at kaskoen dækker hvis det går galt, men det er ikke særlig fedt
selv at skulle
betale selvrisiko + evt. præmieforhøjelse fordi køber har været en klovn..

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-06-03 18:53

assassin wrote:
> [...]
> fedt selv at skulle
> betale selvrisiko + evt. præmieforhøjelse fordi køber har været en

Jeg ville lave en "If you brake it - you buy it"-kontrakt med personen,
tjekke kørekort og tage et billede af vedkommende med et digital kamera el.
lign.

--
Tony

Fra : assassin

Dato : 18-06-03 19:13

> Jeg ville lave en "If you brake it - you buy it"-kontrakt med personen,
> tjekke kørekort og tage et billede af vedkommende med et digital kamera
el.
> lign.

Ja jeg tænkte også det samme, men jeg ved ikke liige hvordan man skruer en
sådan sammen så den er juridisk bindende..

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-06-03 00:07

assassin wrote:

> Ja jeg tænkte også det samme, men jeg ved ikke liige hvordan man
> skruer en sådan sammen så den er juridisk bindende..

Jeg ser lige hvad jeg kan gøre. Jeg har netop afleveret en opgave for en
forening af virksomhedsjurister, så det kan være jeg kan konferere lidt med
dem herom.

Hilsner,

Tony

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-06-03 20:30

Tony Lorentzen wrote:

> Jeg ville lave en "If you brake it - you buy it"-kontrakt med personen,

Det er da en god fælde - jeg mener, det er da de færreste, der undlader at
bruge bremserne på en prøvetur!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-06-03 00:09

Jes Vestervang wrote:

> Det er da en god fælde - jeg mener, det er da de færreste, der
> undlader at bruge bremserne på en prøvetur!

Hehe ... _Den_ holder så nok ikke lige i retten

--
Tony

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 18-06-03 19:41

Ved godt det er ulovligt at kører uden kørerkort, men hvad med at tage hans
kørerkort som pant? Og lave en skriftlig aftale om at hvis han smadrer noget
skal han betale xx.xxxkr svarende til selvrisiko og evt premiestigning.

Tobias

Fra : wheeler

Dato : 18-06-03 20:23

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> skal han betale xx.xxxkr svarende til selvrisiko og evt premiestigning.

[KLIP]
Jeg handler altid selv med kombination af banknoteret check og kontanter.
(checken kan så udleveres til sælger - den er jo navnenoteret, før
køreturen)
Jeg forventer det samme af en potentiel køber, hvorfor jeg oplyser dette i
telefonen!

Som regel har jeg forhandlet prisen færdig telefonisk (efter at have fået
tilsendt "fornuftige pict. og stillede krav om motorens kondition mv.).

Hvorfor de 30 kr.- en navnenoteret check koster er en lille udgift set i
relation til købesummen.

Konklusion:

Det seriøse køberemne kan høre maskinen og få en tur bagpå

Det lidt mere seriøse køberemne kan lægge navnenoteret check før køretur

De useriøse købere (+ dem der skal sondere terænnet) kan bare holde sig væk
;-/

I øvrigt er det min erfaring, at den sidste prøvetur som regel er formalia,
når alt andet er på plads og man har lyttet til motorgangen..Den med at
køber tænker, at nu er han kørt så og så langt, og kunne det da være rart
med en testkørsel - NOT

--
Wheeler
VFR 750 F

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 18-06-03 21:00

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
-snip en masse gode råd-

ikke dårligt, den er hermed gemt til senere brug når jeg engang skal af med
min!!!

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 18-06-03 22:24

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når alt andet er på plads og man har lyttet til motorgangen..Den med at
> køber tænker, at nu er han kørt så og så langt, og kunne det da være rart

Det var da en mærkelig facon at være sælger på !?

Du kan da ikke vurdere en mc kun ud fra motorlyden, og jeg ville da aldrig
sætte mig op bagpå en jeg ikke kender, og da slet ikke udlevere en check før
der var underskrevet en kontrakt. Det ku jo rent faktisk også være at en
prøvetur ville gøre køber sikker i sin sag, og derefter få klaret
bankcheken...

Jeg har selv lige købt min mc i marts, og jeg kiggede, afleverede mit
kørekort til gutten og fik en prøvetur. At jeg så rent faktisk havde en
banknoteret check med i lommen og kørte hjem på dyret er jo så en anden
sag...

Nicolai Fjellerad
XJ600s, 01

Fra : wheeler

Dato : 18-06-03 23:14

"Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev

> Det var da en mærkelig facon at være sælger på !?

[KLIP]
Smag og behag

> Du kan da ikke vurdere en mc kun ud fra motorlyden,
[KLIP]
Det mener jeg heller ikke jeg skrev (?)!

og jeg ville da aldrig sætte mig op bagpå en jeg ikke kender
[KLIP]
Men du vil hellere låne dit kæreste eje ud til een du ikke kender?

og da slet ikke udlevere en check før der var underskrevet en kontrakt.
[KLIP]
Vi taler om en NAVNEnoteret check på en del af den endelige købesum - tror
du ikke man har sit på det tørre i byretten = såfremt sælger lige
pludselig skulle finde på ikke at ville udlevere reg.attesten. Om du vil
lave en kontrakt udover er et temperamentsspm. Juridisk står du alligevel
til at "vinde"...

Det ku jo rent faktisk også være at en prøvetur ville gøre køber sikker i
sin sag, og derefter få klaret bankcheken...
[KLIP]
Du har ikke fatet tråden nemlig at der bliver spurgt om, hvorledes man
som sælger kan undgår at en prøvetur resulterer i crash eller det der er
værre, uden at dette kompenseres

> Jeg har selv lige købt min mc i marts, og jeg kiggede, afleverede mit
> kørekort til gutten og fik en prøvetur.

[KLIP]
De cykler jeg har været ude og bese (en del alene ansvarsforsikret) har jeg
kunnet mærke en vis lettelse, når jeg har overdraget en NAVNE (det er
vigtigt -noteret check inden prøveturen (som strakte sig længere end ned
for enden af villavejen)

At jeg så rent faktisk havde en banknoteret check med i lommen og kørte hjem
på dyret er jo så en anden sag...
[KLIP]
Nu er en check jo som regel banknoteret Så jeg går ud fra du mener
navnenoteret (red. navneudstedt (?) - der er en væsentlig gensidig sikkerhed
ved sidstnævnte

Huskede du så at aflevere den til sælger - eller lod du den blot ligge i
lommen

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 20-06-03 00:17

> [KLIP]
> Det mener jeg heller ikke jeg skrev (?)!

Du skrev "Det seriøse køberemne kan høre maskinen og få en tur bagpå" Og da
min følgende udtalelse herunder udelukker en tur bagpå, er den eneste måde
at vurdere cyklen på motorlyden, medmindre man udleverer en NAVNE-noteret
check til dig.

> [KLIP]
> Men du vil hellere låne dit kæreste eje ud til een du ikke kender?

Nej, men hvis jeg har en mistanke om at fyren/pigen virker interesseret og
normal i skalden, så er det jo den risiko man må tage ved at sælge privat.

> [...]
> lave en kontrakt udover er et temperamentsspm. Juridisk står du alligevel

Ja, men fedt at bruge tid på at gå i retten fordi man har udleveret en check
til en eller anden tilfældig sælger.

> [KLIP]
> Du har ikke fatet tråden nemlig at der bliver spurgt om, hvorledes man
> som sælger kan undgår at en prøvetur resulterer i crash eller det der er
> værre, uden at dette kompenseres

Jo, jeg tror nu nok jeg har fattet tråden. Det er nok bare en indstilling
til at hvis man vil sælge noget, så må man nok indstille sig på at der vil
være en risiko for at gutten vælter med mc'en hvor trist det så end måtte
være. Det er købers marked.....

> [...]
> kunnet mærke en vis lettelse, når jeg har overdraget en NAVNE (det er
> vigtigt -noteret check inden prøveturen (som strakte sig længere end

Du blev simpelthen lettet over at aflevere en NAVNEnoteret check til en du
ikke kender??

> [...]
sikkerhed
> ved sidstnævnte
>
> Huskede du så at aflevere den til sælger - eller lod du den blot ligge i

Jo da, og han var vist rigeligt tilfreds

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s, 01

Fra : wheeler

Dato : 20-06-03 12:46

Nicolai Fjellerad wrote:

> Ja, men fedt at bruge tid på at gå i retten fordi man har udleveret en check
> til en eller anden tilfældig sælger.

[KLIP]
Du har lige sønderskudt din egen argumentation for, hvorfor man skal vise
tillid når man indfår en handel!

Heller ikke særligt fedt at skulle gå i retten fordi man har udleveret en
motorcykel til en eller anden tilfældig køber =

He he og jeg tror godt selv, du kan se det nu

Wheeler
VFR 750 F
TDR 125 R

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 21-06-03 08:59

"wheeler" <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorcykel til en eller anden tilfældig køber =
>
> He he og jeg tror godt selv, du kan se det nu

Næ, næ, ikke noget "he he" du. Motorcyklen skal jeg sælge, derfor vil der
være folk der piller og prøver- svært at undgå hvis man virkelig vil sælge
skidtet -At smide en check på xx kkr er i mine øjne en unødvendig
risiko.. -og hvis det stod som krav, ville jeg selv måske lede efter en
anden mc. Der er jo nok at tage af...

Men nok om det.... Vi blir nok ikke enige alligevel ;)

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-06-03 23:48

"Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Det var da en mærkelig facon at være sælger på !?

Ja, det slog også mig som værende en smule paranoidt. Jeg fik da både
prøvetur og alt muligt, da jeg købte min, og det sjoveste var, at jeg kørte
hjem på den, uden at have givet ejeren en krone, (blot mit navn og adresse,
og et løfte om at overføre pengene dagen efter. - hvilket jeg naturligvis
også gjorde.)
Det handler om tillid, og det er sgu' rart når det virker. Det giver en go'
fornemmelse for både køber og sælger. (IMHO.)

> [...]
> der var underskrevet en kontrakt. Det ku jo rent faktisk også være at en
> prøvetur ville gøre køber sikker i sin sag, og derefter få klaret

Yups. - prøveturen var da det der overtalte mig, sådan definitivt (og gjorde
mig opmærksom på at kræet skulle have nye kronrørslejer.)...

- Så min indstilling, er at tage bestik af personen, og så vurdere derfra.
Hvis det ligner en der baldrer dyret, ville jeg nok være noget forsigtig,
men ellers tror jeg tit en portion tillid kan hjælpe en god handel godt på
vej.

Mvh
Kristoffer

Fra : Christian Knudsen

Dato : 19-06-03 00:04

> [...]
> selv at skulle
> betale selvrisiko + evt. præmieforhøjelse fordi køber har været en klovn..

En metode der ikke er foreslået endnu er en ide taget fra peter hasselbachs
hjemmeside: www.hasselbachs.dk

Prøvekørsel
Her kommer der så en advarsel hvis du er sælger: Skader der sker under
prøvekørsel hænger du på, med mindre du aftaler andet!! Derfor bør man sikre
sig et par ting inden prøvekørsel påbegyndes:

Har du set købers kørekort? Det skal du se, før du lader ham køre på
maskinen.Skriv kørekortsnummer m.m. ned så du ved hvem der forsvinder med
din MC.

Lav evt. en lille aftale på papir, som siger noget i retningen af:

----

Prøvekørers navn: ______________________________

Personnummer: ________________________________

Kørekortsnummer: _____________________________

vil i enhver forstand dække skader der sker på MC'en som følge af min
prøvekørsel

af denne, som sker den ___________ klokken _______ til ca. ________.

Jeg hæfter ligeledes for skader der kan henføres til uforsvarlig håndtering
af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)
Skader som kan henføres til maskinens alder og nedslidte dele vil køber og
sælger dele 50/50.

Underskrift: ___________________ Sted: ________________ Kl.:________

----

Hvis køber ikke vil underskrive denne lap papir, så må han nøjes med en tur
bagpå, hvis han tør - eller måske kan I aftale at sælger låner købers MC til
at følge med på turen, hvis køber altså ankommer på MC.

Nu til selve prøvekørslen, som selvfølgelig er mest i købers
favør/interesse. Læg specielt mærke til nedenstående punkter.

Jeg ville selv have brugt den her metode, da jeg solgte min GS'er, men kunne
ikke få mig selv til at tage lappen frem. Nå men det gik godt, og ham der
prøvede den købte den da også 3 dage senere.
Der var dog også en anden der prøvede den på et andet tidspunkt. Det var jeg
ikke vild med.... Han kørte ikke så pænt. der ville jeg nok have haft det
bedre ved at lave en kørselsseddel....

mvmch
christian

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-03 00:02

Christian Knudsen wrote:

> En metode der ikke er foreslået endnu er en ide taget fra peter
> hasselbachs hjemmeside: www.hasselbachs.dk

Jeg tror ikke at han er en kartoffel, <http://www.hasselbalchs.dk/> virker
sikkert bedre
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-06-03 01:15

> Skader som kan henføres til maskinens alder og nedslidte dele vil køber og
> sælger dele 50/50.

Synes idéen er god nok men denne sætning ville nok gøre, at jeg ville
overveje ikke at skrive under. Man kan jo risikere at stå med en regning
fordi man har prøvekørt noget skrammel, selvom man har kørt pænt. Jeg kører
altid pænt på/i et lånt køretøj, også til en prøvekørsel, men nu kører jeg
heller ikke ræs til daglig så...

mvh. Jacob

Fra : wheeler

Dato : 19-06-03 08:34

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> altid pænt på/i et lånt køretøj, også til en prøvekørsel, men nu kører jeg

[KlIP]

Der er vel enighed om at en prøvetur også har til formål at fastslå
motorens , koblingens mv. kondition, og ikke bare slør/bremser e.lign som
i teorien ligeså godt kan fastslås med motoren slukket (blandt andet
derfor man kan være heldig at få en motorcykel synet, som ikke kan starte
(RD

Derfor skal cyklen jo (naturligvis når den er driftsvarm) ha lidt tæsk!

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R