Ingen kan retfærdiggøres ved at tro (eller~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 10:55

Uanset om ordet "tro" defineres som 1. tillid eller 2.
overbevisning-om-gudseksistens
så er det pure vås at sige, at tro kan "retfærdiggøre"

"Retfærdig" er man når man overholder rettens regler, ånd og/eller bogstav.
Men tro kan jo ikke med tilbagevirkende kraft ændre på en lov- eller
regel-bryders begåede gerninger.

Kristne der vil udtrykke sig forståeligt, må frigøre sig fra, at Luther og
middelalder-teologer begik SORT SNAK om, at tro retfærdig_gør_. Tal dansk.

Lov om nødværge kan "retfærdiggøre" at jeg slår igen , hvis jeg blir
angrebet, men der er ingen logik i teologernes lyrik. Lissom med
helves-trusler og helbredelses-mirakler, bør tingene betragtes køligt og
videnskabeligt, hvis der skal være mening i debat. Tungetale dur ikke her.

Folk med hang til fjendebilleder (APJ ? )kan skrue sig op over
pseudo-uenigheder udfra sådan sort tale, og det spilder debat-resourcer, så
lad os alle skrive jordnært og fornufts-styret.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 16:33

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bogstav.
> Men tro kan jo ikke med tilbagevirkende kraft ændre på en lov- eller

Man kan tilgive, eller dvs: Gud kan tilgive. Du har det bare med at blande
det sammen med "kejserens" regimente, også selv om du hidtil har stået på
adskillelse. Her blander du Guds tilgivelse, tro og frelse sammen med
verdslig jura. Hvilket jo netop giver et gerningsretfærdigt syn?

> Folk med hang til fjendebilleder (APJ ? )kan skrue sig op over
> pseudo-uenigheder udfra sådan sort tale, og det spilder debat-resourcer,

> lad os alle skrive jordnært og fornufts-styret.

Desværre, Bo: Du skriver jo ud fra en ateistisk opfattelse, så derfor giver
det ikke mening at diskutere kristentro med dig her i gruppen på de
betingelser. Vores opfattelser er i udgangspunktet for forskellige: Du
anerkender tilsyneladende ikke troen, og jeg selv kan ikke diskutere troen
på "jordnære og fornuftsstyrede" betingelser, hvilket så vidt jeg forstår
dig indebærer afvisning af troen i det hele taget.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 20:09

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> adskillelse. Her blander du Guds tilgivelse, tro og frelse sammen med
> verdslig jura. Hvilket jo netop giver et gerningsretfærdigt syn?

Du er mig uforståelig. Hvis du mener, at jeg blander to ting , "A og B" ,
sammen så præciser hvad er A og hvad er B

> [...]
> på "jordnære og fornuftsstyrede" betingelser, hvilket så vidt jeg forstår
> dig indebærer afvisning af troen i det hele taget.

Jeg anerkender tro, og ofte skyldes vor uenighed, at vi definerer ordene
forskelligt

"The beginning of wisdom is in the definition of terms" .Socrates

Fra : JoVe

Dato : 18-06-03 19:49

> Uanset om ordet "tro" defineres som 1. tillid eller 2.
> overbevisning-om-gudseksistens
> så er det pure vås at sige, at tro kan "retfærdiggøre"

Rene skære "guldkorn" fra en som ikke tror!!!

> "Retfærdig" er man når man overholder rettens regler, ånd og/eller
bogstav.
> Men tro kan jo ikke med tilbagevirkende kraft ændre på en lov- eller
> regel-bryders begåede gerninger.

Store Bosse har talt - alle bedes klappe i de små hænder!!! - thi her rinder
visdommens kilde!!!

> Kristne der vil udtrykke sig forståeligt, må frigøre sig fra, at Luther og
> middelalder-teologer begik SORT SNAK om, at tro retfærdig_gør_. Tal dansk.

Her er der endelig en der forstår AAALT!

Bosse dog - du har lige så meget forstand på kristen teologi
- - - - -
ja, ingenting!

Hold du dig til din guru!

Ærbødigst
JV

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 20:27

JoVe jorgenvestergaard@hotmail.com skrev dette:

[ ... ]
> Bosse dog - du har lige så meget forstand på kristen teologi
> - - - - -
> ja, ingenting!

Dette er nu ikke helt rigtigt, - men ind imellem får Bo solstik og så
vrøvler han rundt og kan ikke finde finde ud af om han vil snakke
kultur-av-min-arm-hvor-er-jeg-dog-i-egne-øjne-kløgtig-kristendom,
vrøvle filosofi, fornærme afrikanermuhamedanerfarvede womser (sådan
ser han iøvrigt selv ud efter eget udsagn), eller om han vil snakke
ganske fornuftigt og sagligt om det denne gruppe handler om.

Og har du lagt mærke til det, så vil du erfare at flere og flere af
hans indlæg bliver mere og mere relevante og holder sig bedre og bedre
til gruppens stipulerede afgrænsninger.

Og det synes jeg er glædeligt, og fornøjeligt, - og ikke mindst både
berigende og lærerigt.

Og Bo - du har slet ikke lov at læse dette indlæg, så du bedes
øjeblikke lukke dine øjne, slukke skærmen, skrue pæren ud af lampen,
afbryde strømmen, tage travesko på og gå dig en lang, meget lang,
tur - så skal jeg forsøge i mellemtiden at få slettet indlæget igen
inde du ikke får det at se, du har jo svært ved at tåle at blive rost

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:02

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message
> [...]
> tur - så skal jeg forsøge i mellemtiden at få slettet indlæget igen
> inde du ikke får det at se, du har jo svært ved at tåle at blive rost

Tidsspildende ros deletes automatisk og gemmes ikke på min mentale harddisk

Kun emneorienterede sætninger, som måske er værd at svare på, bliver
analyseret grundigt. Bold ej mand.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 21:46

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> Kun emneorienterede sætninger, som måske er værd at svare på, bliver
> analyseret grundigt. Bold ej mand.

Aha - det var derfor du svarede på denne

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:28

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> wrote in message

> Rene skære "guldkorn" fra en som ikke tror!!!

Som både tror udfra definition 1 og 2

> bogstav.
>
> Store Bosse har talt - alle bedes klappe i de små hænder!!! - thi her
rinder
> visdommens kilde!!!

Påvis fejl, hvis du er uenig. Vær præcis.

> Her er der endelig en der forstår AAALT!

Ingen forstår noget når der tales sort - hvilket Luther kan siges at have
gjort med vor tids øjne, men debatten siden da har filtreret hans guldkorn
og defineret dem så de giver mening.

------------------

Gerninger gør ikke en mand god, men en god mand gør gode gerninger. Luther

Synd Tappert

Det eneste, der interesserer os ved reformationen er Luthers karakter og det
er også det eneste, der har imponeret mængden.

alt andet er noget rod, som endnu hver evige eneste dag falder os til
byrde." Goethe

Who loves not woman wine and song

remains a fool his whole life long

Den er ikke værdsætter vin, kvinder og sang, han er intet værd. Luther

> "I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab.
> Derfor vil jeg i aften drikke så meget,
> at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."
> - Martin Luther

LUTHER: "Hvad dit hjerte klynger sig til og du har tillid til, det er
virkelig din gud". Large Chatechismus 1529

"The first commandment" der også siger "The confidende and faith of the
heart alone makes both God and an idol.

Hvis okserne havde en gud, ville den være en okse. Romersk og græsk
filosofi-banalitet

"I never worked better than when I am inspired by anger; for when I am
angry, I can write, pray, and preach well, for then my whole temperament is
quickened, my understanding sharpened, and all mundane vexations and
temptations depart. Martin Luther

Det er ikke den der udretter meget, der er retfærdig, men den som uden at
udrette noget, tror meget på Kristus. Luther.

"Var jeg ikke præst, så ved jeg ingen stilling på jorden, jeg hellere ville
vælge end lærergerningen Luther

The devil does not stay where music is. Martin Luther

De, som har denne verdens goder og ikke deraf giver til dem, som trænger, de
kan med rette anses for tyve. Luther

Sin is essentially a departure from God. Martin Luther

Tristhed er forbudt Luther

Loven er givet med henblik på de kommende synder, evangeliet med henblik på
de fortidige. Luther

Faith must trample under foot all reason, sense, and understanding.
Martin Luther

There is no more lovely, friendly and charming relationship, communion or
company than a good marriage. Martin Luther

Tro er at stole på en nutidig forjættelse; håb er forventning om den
kommende befrielse. Luther

Mangfoldigheden af bøger er et stort onde. Der er ingen målestok eller
grænse for denne skrivefeber; alle ønsker at være forfatter, nogle ud fra
forfængelighed efter at erhverve berømmelse og skabe sig et navn, andre for
mammons og fortjenestens skyld. Martin Luther

Kun gennem at mistvivle om os selv og vore gerninger, kan vi finde fred.
Luther

Hvad end dit hjerte betror sig til og klynger sig til , er din virkelige
gud. Luther

Den græsselige, hovmodige, arrig-nidske djævleskælden fra Luthers side, som
ikke havde det godt, når han ikke i raseri kunne spytte på nogen, har fyldt
mig for meget med lede. Bestemt har De ret med "den europæiske
demokratisering fremme" ved Luther, men bestemt har denne rasende
bonde-fjenden (som bød at slå dem ned som gale hunde og på egen hånd
opfordede fyrsterne til, at man nu med slagten og kværken af bondekvæg kunne
erhverve sig Himmeriget) én af de mest ufrivillige befordrere af den.
Nietzsche

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:36

Bo Warming wrote:

> Hvis okserne havde en gud, ville den være en okse. Romersk og græsk
> filosofi-banalitet

Som Feuerbach og siden Nietzsche stirrede sig blinde på.
Jeg kan ikke få det til at rime med, at min Gud ikke er en lettere
overvægtig teologistuderende med læsebriller og hang til søde sager.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 22:31

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Som Feuerbach og siden Nietzsche stirrede sig blinde på.

Når noget er så pære-banalt at selv den mest bondske borger i Athen og Rom
ku se det,
så er det ikke noget de to skarpe 1800-tals tyskere stillede længe, endsige
selvforblindende på

> Jeg kan ikke få det til at rime med, at min Gud ikke er en lettere
> overvægtig teologistuderende med læsebriller og hang til søde sager.

Du behøver ikke spille enfoldig. Vi projicerer forfader- og konge-magt over
i de luftigt-tidløse gudbilleder, som det i Sixtinsk Kapel m. hvidskæg,
gnist-fra-finger og højtravende, strengt blik.

"Overfor oss selv spiller vi alle mer enfoldige enn vi er. På den måten
hviler vi ut fra våre medmennesker". Nietzsche(i "Hinsides godt
og ondt")

((( Hvad gør du ved din overvægt? )))

Spil enfoldig overfor _dig selv_,

men ikke i denne højt-ravende ng

((eller høj-travende eller højt-rablende - hvad dækker bedst, syns du?))

"Hvis trianglerne skulle skaffe sig en Gud, ville de gøre ham trekantet.
Baruch Spinoza

"Det ligger i bevidsthedens natur , at den søger at opfatte tingene fra et
vist TIDSLØST synspunkt. Spinoza

"Gud er ikke en dukkefører, der griber ind i tingene"Spinoza = den
vigtigste "opfinder" af både deisme og panteisme.

Ved god forstår jeg der, hvorom vi med sikkerhed ved, at det vil være
nyttigt for os. Spinoza-utilitarisme

Oldenburg 1615-77 til Spinoza "Opfat ikke Kristi genopstandelse som
allegori, men som en realitet. Alt beror på denne sandhed"

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:45

Bo Warming wrote:

> Du behøver ikke spille enfoldig.

Nej, jeg /er/ enfoldig

> Vi projicerer forfader- og
> konge-magt over i de luftigt-tidløse gudbilleder,

Jeg tror ikke, mine forfædre var fuldstændigt ufattelige væsener uden
for tid og rum.
Der eksisterer fotos af flere af dem, hvor de helt tydeligt er til at få
øje på og befinder sig et bestemt sted på et bestemt tidspunkt.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:01

> [...]
> Der eksisterer fotos af flere af dem, hvor de helt tydeligt er til at få
> øje på og befinder sig et bestemt sted på et bestemt tidspunkt.

Jeg prøver igen - denne gang lidt mere freudiansk istf feuerbacksk

Din mors strenge øjenkast, når du klør dig i skridtet eller lorter bevidst
ved siden af potten, bliver til en indre stemme.Betinget
refleks/samvittighed.
Denne projicerer vi over i GUD-opfindelsen
Deraf moral, syndsbevidsthed - og tyrkertro på præsteforklaringer om
skabelse

"Det ligger i bevidsthedens natur at den søger at opfatte tingene fra et
vist TIDSLØST synspunkt. Spinoza

"Statens mål er ikke at beherske menneskene eller holde dem i ave ved frygt,
men snarere at befri hvert menneske for frygt.Baruch de Spinoza

"God, in other words, Nature.Baruch Spinoza

"Man is a social animal. Baruch Spinoza

GRIMBERGS VERDENSHISTORIE: OM SPINOZA: "som fra en bjergtop, uforstyrret af
verdens larm, ser han ned på tilværelsens vrimmmel"

"Virkelig salighed rummes i den intellektuelle kærlighed til gud"

"Løft sindet og se altig i evighedes synsvinkel, så dør al ufuldkommenhed
væk"

"At hade er at erkende sin egen angst og underlegenhed, for man ville aldrig
hade en fjende, som man ved man kan besejre"

"Samvittighed er noget, der kun dukker op, når vi har handlet tåbeligt og
ikke opnået det tilsigtede resultat" Spinoza

"Den som angrer er dobbelt ulykkelig"
"At hjælpe en ulykkelig er en fornuftshandling, som ikke behøver støtte af
medlidenheden"

"Gør vel og vær glad - under nødvendighedens synsvinkel, på trods af at fri
vilje næppe eksisterer""

"Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe"

"Gør som lægen der ikke nøjes med at stille en dignoase, men også prøver at
finde et middel mod sygdommen, for menneskets værste sygdom er netop deres
passivitet."

"Alt som gør os passive, gør os til kastebold mellem vore følelser."

"Godt er hvad udvikler fulkommenhed, lad derfor den vise vederkvæge sig med
god mad og drikke, med vellugt og skønne blomster, skuespil, musik og alt,
hvad han ellers kan nyde uden at skade andre - men størst er lykken ved den
intellektuelle kærlighed til Gud." SPINOZA

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 09:19

Bo Warming wrote:

> Din mors strenge øjenkast, når du klør dig i skridtet eller lorter
> bevidst ved siden af potten, bliver til en indre stemme.Betinget
> refleks/samvittighed.

Så Dylan havde måske ret, da han engang i et interview sagde: "Well,
everybody knows that God is a woman"?
Selv opfatter jeg tværtimod ikke Gud som et kønnet væsen; det er
skabningens lod at være opdelt i hanner og hunner, ikke skaberens.

> Denne projicerer vi over i GUD-opfindelsen
> Deraf moral, syndsbevidsthed - og tyrkertro på præsteforklaringer om
> skabelse

Hvad, hvis man nu primært opfatter Gud som et kærligt væsen - kan man
kun det, hvis man har haft kærlige forældre/forfædre?

> "Man is a social animal. Baruch Spinoza

Uha, vis ikke det citat til vor fælles ven Nietzsche ....

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 09:48

> [...]
> Selv opfatter jeg tværtimod ikke Gud som et kønnet væsen; det er
> skabningens lod at være opdelt i hanner og hunner, ikke skaberens.

Skitzofrenogene mødre og konge-forfaderdyrkelse indgår i vore
Gud-projektioner
Som Dylan hev fint ned på jorden:

"Oh God said to Abraham "Kill me a son", Abe says, "Man, you must be puttin'
me on". Song: Highway 61 Revisited

> Hvad, hvis man nu primært opfatter Gud som et kærligt væsen - kan man
> kun det, hvis man har haft kærlige forældre/forfædre?

Eller en god håndboldstræner , der fuckede janteloven intelligent og brød
menneskedens grænser og viste vej til selvskabte oplevelser, bold-ej-mand i
fællesskabs-regi

> Uha, vis ikke det citat til vor fælles ven Nietzsche ....

Hans mest slidte bog var Goethes "Faust" der står på skuldrene af Spinoza og
han var slet ikke en hin-enkelte dyrker som Kierkegaard.

Goethe 1749-1832
"Ensomhed er godt, når man har fred med sig selv og en bestemt opgave at
løse. Goethe

"Spinoza beviser ikke Guds eksistens - han beviser at eksistens ER Gud"Lad
andre af denne grund kalde ham ateist - jeg er tilbøjelig til at prise ham
som højst gudsfrygtig og højst kristen . Jeg modtager fra ham den daglige
indflydelse på min handling og tænken" Goethe

Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest, og
bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi.Goethe

"Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de bedste
kærtegn. Goethe

En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om en for
sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt, at det ikke
vil tilgive det noget.

En sådan samvittighed skaber hypokondriske mennesker, dersom det ikke bliver
bragt i balance ved stor virksomhed. Goethe.

Også den ringeste kan være lykkelig og på sin måde fuldkommen. Goethe

Hvem er dog nutildag en kristen, som Kristus ønskede sig det?

Jeg måske alene, skønt I alligevel regner mig for hedning.. Goethe

Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er fornuftig. Oh,
filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er kort. Dit blik er ikke
skabt til at følge lidenskabernes underjordiske arbejde."

Ubetinget virksomhed, af hvad art den end måtte være, spiller tilsidst
fallit. Goethe

Så tumler jeg fra begær til nydelse, og længes efter min nydelse efter
begæret. Goethe

- Alt forgængeligt er kun en lignelse. Goethe

[...]

RANG"Hatred is something peculiar. You will always find it strongest and
most violent where there is the lowest degree of culture. Goethe

He who does not think too much of himself, is much more esteemed than he
imagines.Goethe

"Hvis vise Mænd ikke tog fejl, måtte Narrene fortvivle.Goethe

"Ingen er helt for sin kammertjener, siges der. Det kommer imidlertid
blot a, at helten kun kan anerkendes af helten. Kammertjeneren vil derimod
sandsynligvis forstå at skatte sine ligemænd. Goethe

" Kun de sølle er beskedne - de dygtige fryder sig ved gerningen. Goethe

" Piety, like nobility, has its aristocracy.Goethe

- " Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.GoetheMEN HAN GIK MED
ORDNER(FRA NAPOLEON)

" The deed is everything, the glory is naught. Goethe

- " Treat people as if they were, what they ought to be and you help them to
become what they are capable of being. Goethe

" Tåber er aldrig ilde tilpas. Stupiditet er uden ængstelse. Goethe

" Vil du virke tiltrækkende? Og er ikke sikker på dig selv. Forgæves. Kun
fra den sluttede kraft smiler skønheden frem. Goethe

" We accept every person in the world,
as that for which he gives himself out, only he must give himself out for
something. We can put up with the unpleasant more easily, than we can endure
the insignificant. Goethe

" You must either conquer and rule or serve and lose, suffer or triumph, be
the anvil or the hammer. Goethe

"Verweile doch du bist so schøn, Vi værdsætter den der har prøvet, Gretchen
vil ikke reddes af djævlen)

Præstationen, ikke æren er vigtig Goethe

Fagmennesker uden ånd - Max Weber

SELVBEDRAG

" Destiny grants us our wishes, but in its own way, in order to give us
something beyond our wishes. Goethe

- " Det er stort at sejre over sit hjerte, og jeg ærer den tapre, det gør
det; men den, der sejrer gennem sit hjerte, ham sætter jeg højere endnu.
Goethe

" En stor fejl: at man tror at være mere, end man er, og vurderer sig selv
lavere, end man er værd. Goethe

" Happiness is a ball after which we run, wherever it rolls, and we push it
with our feet when it stops Goethe "

Happy the man, who early learns the wide chasm that lies between his wishes
and his powers!Goethe

" Hatred is active, and envy passive dislike; there is but one step from
envy to hate. Johann W. von Goethe

" Hvis mennesket skal yde alt, hvad man fordrer af ham, så må han anse sig
for mere end han er. Goethe

" Hvorpå kender man i enhver stand og stilling den ædle? Det er ham, der,
hvilken fordel han end har, altid tenderer mod ligevægt. Goethe

" It is equally a mistake to hold one's self too high, or to rate one's self
too cheap.Goethe

" Man kan leve nok så tilbagetrukket, man bliver dog, før man får set sig
for, en skyldner eller en troende. Goethe

" Man supposes, that he directs his life and governs his actions, when his
existence is irretrievably under the control of destiny. Johann W. von
Goethe

" Så snart du har tillid til dig selv, så snart forstår du at leve. Goethe

NID,NAG

" Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor bør man
ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til had. Goethe

" Hvem skulle have haft tålmodighed med mig, hvis jeg ikke havde haft det
selv? Goethe

" Impotent had er den frygteligste af alle følelser; man skal ikke hade
nogen, som man ikke kan ødelægge.Johann Wolfgang von Goethe

" Mængden kan ikke undvære dygtige Mennesker; og de dygtige ligger den til
enhver Tid til Byrde.Goethe

" The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives the
pleasantest caresses. Goethe

" You will always find it (hatred) strongest and most violent, where there
is the lowest degree of culture.Johann W. von Goethe

DAGDRØM " For at dådkraftigt Menneske kommer det kun an på, at han gør det
rette. Om det rette sker, skal han ikke bekymre sig om." Goethe

" In all things it is better to hope than to despair.Goethe

" Jeg hader de mennesker, der ingenting beundrer, for jeg har tilbragt mit
liv med at beundre alt. Goethe

" Poor fool! in whose petty estimation all things are little.Goethe

" The happy do not believe in miracles Goethe

MAND,KVINDE Det evigt-kvindelige drager os opadGoethe

" Mænd dømmer efter grunde. Kvindens dom er hendes kærlighed. Hvor hun
ikke elsker, har hun allerede dømt. Goethe

" At Husbond var sin Viv saa god, paa hendes Aasyn skrevet stod.Goethe

" He who cannot love must learn to flatter.Goethe

MORAL" Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den betragtende har
samvittighed. Goethe

" Det er bedre, at uretfærdigheder finder sted, end at de fjernes på
uretfærdig vis. Goethe

" Distrust all those in whom the urge to punish is strong. Goethe

Vis mistillid til dem, der altid har lyst til at straffe. Goethe

" Samvittighed har alene den betragtende; den handlende er
samvittighedsløs. Goethe

" Ørkenens beduiner aflægger løfte om, at de ikke vil spise
fisk.Goethe

" Ingen fromhed byder os at finde os i fornærmelser. Goethe

POLITIK" Hvilken regering er den bedste? Den, der lærer os at regere os
selv. Goethe

" Lovgivere eller revolutionære, der lover både lighed og frihed, er enten
fantaster eller charlataner. Goethe

" Man skal ikke spørge, om man helt igennem stemmer overens, men om ens
stræben går i samme retning. Goethe

SAMFUNDs He who is firm in will, molds the world to himselfGoethe.

" Hvad frugtbart er, er ene sandt.Goethe

" Klog og virksom og fast, bekendt med alt opefter og med blikket vendt
nedefter, lad ham være og vare som minister. Goethe

" Most people work the greater part of their time for a mere living, and the
little freedom, which remains to them so, troubles them, that they use every
means of getting rid of it. Goethe

" One is roused by this, another finds that fit: each loves the play for
what it brings to it. Goethe

" Progress has not followed a straight ascending line, but a spiral with
rhythms of progress and retrogression, of evolution and dissolution.Goethe

" Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre det små
rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store. Goethe

" Østerland og Vesterland kan ej længer skilles.Goethe

" I have learned much from disease, which life could have never taught me
anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist, Novelist, and
Scientist

" Man er meget ilde faren, hvis man ikke rigtig har tillid til læger og dog
ikke kan klare sig uden deres hjælp.Johann Wolfgang von Goethe

SANDHED "I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i et
skab. Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens skuffe og
åbner en anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de forvirrer mig ikke
og trætter mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil jeg sove, lukker jeg alle
skuffer og sover med det samme" "Når jeg skal tage fat på noget, åbner jeg
vedkommende luge og lukker samtidig alle de andre. Når jeg vil sove, lukker
jeg dem alle"Goethe citerende Napoleon

- " Både naturen og kunsten er for store til at have formål! Goethe

" Den største lykke for et tænkende menneske er at have udforsket det, som
kan udforskes, for så med ro at ære det, som ikke kan udforskes. Goethe

" Den, der bebrejder en forfatter hans dunkle udtryksmåde, burde først se i
sit eget indre, om der er videre lyst, i tusmørke bliver selv en meget
tydelig skrift utydelig.Johann Wolfgang von Goethe(Det dunkelt talte er det
dunkelt tænkte. Esaias Tegner)

" Den, der ikke kender fremmede sprog, ved ingenting om sit eget. Goethe

" Der sker ikke noget ufornuftigt, som forstand eller tilfældighed ikke kan
bringe i orden igen; ikke noget fornuftigt, som uforstand og tilfældighed
ikke kan bringe i vildrede. Goethe

" Grå, kære ven, er al teori, og grønt er livets gyldne træ. Goethe

" Hypotesere er vuggesange, som læreren dysser sine elever i søvn
med.Johann Wolfgang von Goethe

" I can tell you, honest friend, what to believe: believe life; it teaches
better that book or orator Goethe (1749-1832).

- " Jo ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov, efter
hvilken rosen og lillien blomstrer.Goethe

" Jeg var ofte i strid med naturen, men jeg har altid til sidst måttet bede
den om forladelse Når jeg disputerer med et menneske, er jeg aldrig rigtig
sikker på, hvem af os der har ret, men når jeg disputerer med naturen, så
ved jeg på forhånd, at den har ret.Goethe

" Jo mere man ved, desto mere tvivler man. Goethe

" Nature knows no pause in progress and development, and attaches her curse
to all inaction.Goethe

" Når man vil oversætte, skulde man vove sig i Kast med det uoversættelige;
først da får man rigtig Øjet op for den fremmede Nation og det fremmede
Sprog.Goethe

" Stupidity is without anxiety. Goethe

" Vi ved kun sikkert, når vi ved lidt;sammen med mere viden dukker tvivlen
op.Goethe

" Vi vilde ikke erklære vor Viden for stykværk, hvis vi ikke havde et Begreb
om et HeleGoethe

" What is uttered from the heart alone, will win the hearts of others to
your own. Goethe

- Alle vil nu udforske mennesket, udefra, indefra. Sandhed, hvor redder du
dig hen fra den grusomme jagt.Goethe(Komplementaritet: Når det undersøgte
befamles, forstyrres det, og man finder noget ikke-representativt - sted og
hastighed for partikel, kanikke samtidig bestemmes.)

UDDANNELSEu A teacher who can arouse a feeling for one single good action,
for one single good poem, accomplishes more than he who fills our memory
with rows and rows of natural objects, classified with name and form. Goethe

- Den skønneste sjælevandring er den, at man oplever at se sig selv genopstå
i en anden. Goethe

- " Everywhere, we learn only from whom we love.Goethe

- " If children grew up according to early indications, we should have
nothing but geniuses.Goethe

"Selv det største menneske bliver stadig ved, at være et menneskebarn.
Goethe

" Baseness attracts everybody. Goethe

" Verden er en klokke, der har revne; den larmer, men den klinger ikke.
Goethe

ALDERz Den tåbeligste af alle vildfarelser er, når unge, gode hoveder tror,
at de sætter deres originalitet over styr ved at anerkende de sandheder,
andre allerede har anerkendt. Goethe

" Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens med
begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker.Goethe

" Jo ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov, efter
hvilken rosen og lillien blomstrer.Goethe

" Man bør blive mildere med alderen; jeg ser ikke nogen fejl, jeg ikke selv
kunne have begået.Johann Wolfgang von Goethe

" Man tror altid, at man skal blive gammel for at blive klog; men i
virkeligheden har man, når alderdommen kommer, nok at gøre med at holde sig
lige så klog, som man var. Goethe

" The most happy man is he, who knows how to bring into relation the end and
beginning of his life.Goethe (

" Whoever, in middle age, attempts to realize the wishes and hopes of his
early youth, invariably deceives himself. Each ten years of a man's life has
its own fortunes, its own hopes, its own desires.Goethe

SKØNHED" Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke
har kunst og videnskab, lad ham have religion. Goethe

" Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist. Goethe

" Du ligner den ånd, som du begriber. Goethe

" En regnbue, som står mere end et kvarter, er der ingen, der ser på.Goethe

" Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

" Hvor der er meget lys, er der stærk skygge. Goethe

- " Menneskene er kun produktive så længe, som de er religiøse. Goethe

- " Menneskene viser ikke deres karakter så tydeligt gennem noget, som
gennem hvad de finder latterligt. Goethe

" Mozart is the human incarnation of the divine force of creation.Johann W.
von Goethe

" Passions are vices or virtues in their highest powers.Johann W. von
Goethe

" Rejs ikke for at ankomme, men for at rejse. Goethe

" Superstition is the poetry of life. Goethe

" The ideal of beauty is simplicity and tranquility.Johann W. von Goethe
(1749-1832)German Poet,

I politik som i sygesengen, kaster folk sig fra side til side, blot fordi de
tror, de vil få det behageligere. Goethe

"Det evigt kvindelige drager os opad" - slutning af "Faust" hvor den
opofrende Gretchen ofrer sig for at Faust, der har solgt sin sjæl til
djævelen, ikke skal forblive i helvedes flammer, men trækkes op i himlen.

"En seksårs pige, der altid var i godt humør, fik ofte skældud af
moderen,hun var sandelig ikke fornuftig.Pludselig sidder barnet rogligt og
eftertænktsomt, og man spørger hende, hvad der er i vejen .Hun svarer:Jeg
tror, fornuften er på vej, jeg keder mig .Goethe.

Overfor en andens store fortrin, findes der kun een redning:
kærlighed.Goethe Valgslægteskaber

Verweile du bist so schøn Faust doch

Wer immer strebend sich bemüht, Den können wir erlösen

Mennesket gå¨r vild så længe det stræber Vorherre til Faust

Les affinites electives Valgslægskaber

W v Humboldt 1767 1835

Nødvendig skøn som guds træer er Strasbugh katedralen

Wer immer strebend sich bemyht, den kønnen vir erløsen

Hvor altid stræber frem og frem, ham kan vi frelse skænke

Mennesket går vild så længe det stræber

Det evigt kvindelige drager os til

på rigtig ordning, ivrig flid skal følge lønnens skønne tid

til rigets dåd som herligst man fuldender,

en ånd er nok for tusind hænder

Stræb mod et hele bestandigt, og kan du ej blive et hele selv

så slut dig til et, trofast som tjenende del.Goethe

Du ræddes for døden. Du ønsker udødelig at leve?? Lev i helheden. Når du
længst er borte, vil den beståGoethe(evt Schiller).

Men hvad er din pligt? Dagens krav. Goethe---------------

Skal jeg lytte til en andens mening, så må han udtrykke den positivt;
problemer kan jeg finde hos mig selv.

Alt, hvad der befrier vor ånd uden at give os herredømme over os selv, er
skadeligt. Goethe

Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje.

Opfyldt pligt føles stadig som skyld, fordi man aldrig synes man har gjort
helt nok.

Enhver har noget i sit væsen, som ville vække ubehag, hvis han ytrede det
offentligt.

En regnbue, der holder sig et helt kvarter, kigger man ikke mere på.

Man må kun blive gammel for at blive mildere; jeg ser ikke at der begås
nogen fejl, som jeg ikke selv har begået.

Den der gør noget, er altid samvittighedsløs, en samvittighed ejer kun den,
der betragter handlingen.

Den empirisk-moralske verden består for største delen kun af ond vilje og
misundelse.

Overtroen er livets poesi; derfor tager digteren ikke skade af at
overtroisk.

Den, der ikke føler kærlighed, må lære at smigre, ellers klarer han sig
ikke.

Jeg kan love at være oprigtig, men ikke upartisk.

Hvis jeg kender mit forhold til mig selv og til verden, så kalder jeg det
for sandhed. Og således kan enhver have sin egen sandhed, og det er dog
altid den samme.

Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke ville bryde sig
om at leve sammen med.

Jeg ville gerne være ærlig over for dig, uden at vi bliver uvenner: men det
lader sig ikke gøre. Du opføre dig forkert og sætter dig mellem to stole;
tilhængere vinder du ingen af, og dine venner mister du. Hvad skal det blive
til!

Mesterskab regnes ofte for egoisme.

Der findes en hjertets høflighed; den er beslægtet med kærlighed. Af den
udspringer den ydre opførsels mest passende høflighed.

Frivillig afhængighed er den dejligste tilstand, og hvordan skulle den være
mulig uden kærlighed.

Ingen er mere slave end den, der anser sig selv for fri uden at være det.

Mod en andens store fortrin findes der intet andet redningsmiddel end
kærligheden.

Den uforstandige finder næsten alting latterligt, den fornuftige næsten
ingenting.

Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv.

Hvis man kunne afskaffe døden, det ville vi ikke havde noget imod; at
afskaffe dødstraffen bliver vanskeligt; når der sker, kalder vi den
lejlighed tilbage igen.

Tænkning og handling var der én der sammenlignede med Rakel og Lea: den
første var kønnest den anden var mest frugtbar.

Blandt alle tyveknægtene er narrene de værste: de stjæler både jeres tid og
jeres stemning.

Store evner er det bedste forsoningsmiddel.

Selv en skabet kamel kan bære mange æslers byrder.

Publikum vil behandles ligesom kvinder: man skal absolut ikke sige andet til
dem end det, de ønsker at høre.

Den der bestride maksimer, burde være i stand til at opstille dem ret klart
og at kæmpe inden for denne klarhed, så han ikke kommer ud for at skulle
slås med selvskabte luftspejlinger.

Det er vanskeligt at affinde sig med tidens fejltagelser: stritter man imod
den, står man alene; lader man sig indfange af dem, så får man heller ikke
hverken ære eller glæde deraf.

Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger mængden, hvad
nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive klar over en
tings værdi gennem dens nytte.

Mennesket må holde fast ved tro at det ubegribelige er begribeligt: ellers
ville man ikke forske.

Hypoteser er vuggeviser, som læreen luller sine elever i søvn med; den
tænkende, nøjagtige iagtager lærer mere og mere at kende sin begrænsning;
han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer dukker der op.
Goethe

Iøvrigt hader jeg alt det, der kun belærer mig uden at forøge eller
umiddelbart stimulere min virkelyst Goethe

All that happens is a symbol, and it represents itself perfectly, it points
to the rest. Goethe

Kritiser ikke kvinden for at hun er troløs - hun leder blot efter den
rigtige partner. Goethe

Fra : Erik.D

Dato : 18-06-03 23:04

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jyWHa.19958$QS4.4838@fe05.atl2.webusenet.com...
> Uanset om ordet "tro" defineres som 1. tillid eller 2.
> overbevisning-om-gudseksistens
> så er det pure vås at sige, at tro kan "retfærdiggøre"

Dit udgangspunkt for denne debat, er åbenbart og udelukkende, menneskets
selvbestaltede tro....mens bibelens [NT] udgangspunkt, er at troen gives til
menneskets som en gave, af Gud, når Ordet høres og modtages på det indre
plan (af hjertet). Så det er rigtigt at religiøsitet ikke retfærdiggøre
nogen som helst, men forkert at troen fra Gud, formidlet ved Ordet og Ånden,
udfra det skrevne vidnesbyrd om disse, ikke retfærdiggøre.

Det grundlæggende ellement i den retfærdiggørende tro fra Gud, er
sindsforvandling (genfødsel), som føder et NYT menneske. Åbenbaring...Hr
BW...Åbenbaring, bekræftet for den enkelte på det helt personligt plan, er
kristendommens grund......ikke religiøsitet og stræben efter
gerningsretfærdighed (selvretfærdighed).

> "Retfærdig" er man når man overholder rettens regler, ånd og/eller
bogstav.
> Men tro kan jo ikke med tilbagevirkende kraft ændre på en lov- eller
> regel-bryders begåede gerninger.

Den retfærdiggørnde tro, som jeg kort har beskrevet, tilbagekalder intet.
Den slår det belastede ihjel og føder nyt liv.

> Kristne der vil udtrykke sig forståeligt, må frigøre sig fra, at Luther og
> middelalder-teologer begik SORT SNAK om, at tro retfærdig_gør_. Tal dansk.

Komentatore af kristendommen, bør vide HVAD de taler om ! Bold (den
retfærdiggørnde tro), ej mand (Luther), er jo noget du ofte selv taler for.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 23:08

Erik.D ebd@oncable.dk skrev dette:

>[ ... ]
> Dit udgangspunkt for denne debat, er åbenbart og udelukkende,
> menneskets selvbestaltede tro....

Det er også hvad vi er et par stykker der har forsøgt at forklare.

Og iøvrigt dejligt at se dig i gruppen igen.

Velkommen tilbage

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:55

> [...]

Nej, den indefra kommende undren, tryghedsfornemmelse og
fællesskabsfølelser indgår også i tro.

Det er ikke noget spekulativt eller rationelt.

> Det er også hvad vi er et par stykker der har forsøgt at forklare.

Gerne giv mig et par ordrette citater på forklaringsforsøg, som jeg må have
overset.
Eller bedre - genformuler i relation til Dalgas' kl 0.04 indlæg

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:50

"Erik.D" <ebd@oncable.dk> wrote in message

> [...]
>
> Dit udgangspunkt for denne debat, er åbenbart og udelukkende, menneskets
> selvbestaltede tro....mens bibelens [NT] udgangspunkt, er at troen gives

Vort religiøse instinkt og tro er vel ikke selvbestaltede 100%

> [...]
Ånden,
> udfra det skrevne vidnesbyrd om disse, ikke retfærdiggøre.

Har du et synonym til det sære ord "retfærdiggøre" som bedst er kendt fra at
lovA-retfærdiggør-handlingB

> [...]
> kristendommens grund......ikke religiøsitet og stræben efter
> gerningsretfærdighed (selvretfærdighed).

Jeg har ingen erfaring med åbenbaringer.
Hvis ikke det er nok med forelskelse og andre højdepunktsoplevelser
Eller kan følgende dejlige hverdags-åbenbaring bruges:
"When we begin to understand we grow polite, happy, ingenuous".
Nietzsche

> bogstav.
>
> Den retfærdiggørnde tro, som jeg kort har beskrevet, tilbagekalder intet.

Tro er følelse og kalder ikke

> Den slår det belastede ihjel og føder nyt liv.

Liv er kemi i celler med stofskifte. Det slås ihjel af meget, evt endda af
psykisk stress, men sjældent om overhovedet af religiøs tro.
Nyt liv "fødes" af levende celler der deler sig.

Jeg siger med Holberg "tal dansk din tyske hund" og udbeder mig ydmygt at
der undlades esoterisk , højtravende, uforståeligt røversprog for
indforståede. Teologer skal kunne begå sig på en prædikestol. Det vigtige må
kunne siges uden at liv er andet end biologisk liv eller mekaniske
bevægelser.
Lyrik kan være smukt, men os der vil forstå hvordan
1. religion virker og
2. medmennesket tænker og
3.egen tænkning kan forbedres
- vi hjælpes ikke af Orwellsk nysprog hvor krig=fred .

> Komentatore af kristendommen, bør vide HVAD de taler om ! Bold (den
> retfærdiggørnde tro), ej mand (Luther), er jo noget du ofte selv taler
for.

Glem Luther.Han døde 1543. Forklar dit syn på Den utro godsforvalter.
Gerningsretfærdighed er, når kejserrigets gerninger blandes ind i
Guds-territoriet, sådan som de lovreligiøse piner næsten med - ikke?

Man bliver ikke god af at gøre gode gerninger - men en god ("godt troende")
mand gør gode gerninger, spontant. ikke af pligt. Sådan tolker jeg
Lukas16-starten og good old jornære Grundtvig (og hans åndsfælle Søren
Krarup, hvis prædikener i Tidehverv jeg ofte forstår delvis - men bestemt
ikke helt - han er også slem til at bruge ordene på sær måde.)

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 23:56

> [...]

> endda af psykisk stress, men sjældent om overhovedet af religiøs
> tro. Nyt liv "fødes" af levende celler der deler sig.

Slå op i din bibel (www.bibelen.dk) og læs Johannes Evangeliet kapitel
3 vers 1-21.

Der står der en meget fin forklaring på hvad det vil sige at blive
født på ny, som Erik Dalgas ellers ivørigt forklarede så fint at jeg
selv en som mig kunne forstå det

- der på lørddag forflytter sig til et 14-dages
ophold i den originale og oprindelige
Budweisers herlige hjemegn

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 00:28

> Johannes Evangeliet kapitel
> 3 vers 1-21.
---------
v 17 gudssøn kom ej for at dømme men for at frelse VERDEN = alle,altså ingen
undtagelser
----------------
Jeg mener ikke at være ordkløverisk når jeg spørger om HVAD MED NYFØDTE?,
der jo ikke tror (endnu)
v 18 ... den der ikke tror, er allerede dømt
Elementær logik er jo at så er de dømt=fortabt.
------------------------
Copypaste som jeg gør her - for easy reference - jeg mailer gerne NT hvis
nogen ikke har den på harddisken - hvis nogen har GT vil jeg gerne have den
mailet.

v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af
jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi
ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du
gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig
siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4
Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt?
Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus
svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af
vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet,
er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig
over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den
vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den
farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«
er lærer i Israel og forstår ikke det? v11 Sandelig, sandelig siger jeg dig:
Vi taler om det, vi ved, og vi vidner om det, vi har set, men I tager ikke
imod vort vidnesbyrd. v12 Tror I ikke, når jeg har talt til jer om det
jordiske, hvordan skal I så tro, når jeg taler til jer om det himmelske? v13
Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen,
Menneskesønnen.
v14 Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen
ophøjes, v15 for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham. v16 For
således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som
tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. v17 For Gud sendte ikke
sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved
ham. v18 Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede
dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. v19 Og dette er
dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for
lyset, fordi deres gerninger var onde. v20 For enhver, som øver ondt, hader
lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres.
v21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive
åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 10:27

> [...]

> ---------
> v 17 gudssøn kom ej for at dømme men for at frelse VERDEN =

Du foretager selektiv læsning! - du glemte bl.a. det foregående vers,
nemlig det 16, hvor der f.eks. står: !for at *enhver* som *TROR* på
ham ..." og der findes mange andre steder der klart definerer at ikke
alle bliver frelst, men kun de der virkelig tror, og dermed er blevet
genfødte som et nyt menneske (dette er hvad omvendelsen handler om).

Og det med at ikke alle der kalder sig kristne vil blive frelste,
fremgår bl.a. også af Matt. 7, 15-29, og læg her især mærke til bl.a.
vers 21.

[ ... ]
> - hvis nogen har GT vil
> jeg gerne have den mailet.

Her findes der masser af bibeler:
http://www.onlinebible.org/html/dnk/index.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 11:13

> Du foretager selektiv læsning! - du glemte bl.a. det foregående vers,

Du sjuskede og gad ikke præcisere hvad du mente

og med afsæt i hvilke vers.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 11:44

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]

> Du sjuskede og gad ikke præcisere hvad du mente
>
> og med afsæt i hvilke vers.

Du glemte vist at læse det jeg skrev. På min skærm er det sorte
bogstaverne og det hvide baggrunden

Prøv at læse mit svar igen, og læs de referancer jeg gav:
Bl.a. det med at "enhver der stror ..." . - det er altså således kun
den troende der bliver frelst, og i konteksten i Joh. kap. 3 står der
en hel del om hvad troen vil afstedkomme, nemlig omvendelsen, det at
blive født på ny, det at vende det gamle liv ryggen og herefter leve
et helt nyt liv.

Og referancen til Matt. kap 7 siger tydeligt at det ikke er nok at
*kalde* sig kristen hvis man ikke samtidg gør Guds vilje. For at kunne
være i stand til at kunne gøre Guds vilje skal man gennem
omvendelsesprocessen, den nye fødsel beskrevet i Joh. 3,

Omvendelsen er ikke noget med at nu beslutter man så for at ville
melde sig ind i en eller anden "forening". Omvendelsen er noget Gud
gør i os, når vi er blevet villige til at overlade hele vort sind,
hele vor sjæl og hele vor vilje, til Gud og dermed helt underordne os
under Guds vilje.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 12:03

> [...]
> en hel del om hvad troen vil afstedkomme, nemlig omvendelsen, det at
> blive født på ny, det at vende det gamle liv ryggen og herefter leve

Allerede her får jeg problemer. Jeg har eet liv. Ikke et gammelt og et nyt.
Måske vi kan adskille mit følelsesliv fra mit fornuftsliv. Men jeg så gerne,
at teksten udlagdes på entydigt nudansk - fx ved at mindre dele udvælges og
tolkning/oversætning sker ind mellem linierne, hvilket jo er dejlig nemt på
internettet. (Der bør erstatte prædikestolen)

Når vi fyrer lange bibel-afsnit af, og regner med at andre vil forstå dem,
som vi selv forstår dem, får vi ikke dialog, men ordonanerende monologer i
hver sin retning - og så kommer vi ikke hinanden nærmere eller bliver
klogere.

Mine citater kan stå alene - hver for sig.

Ideelt er hvis indflettede tolkninger er knyttet an til de indlæg man
modsiger - hvis fx du vedr ordet frelst i Johs.3 oplyser om det er
"lykkeligere end hellers, i dette liv" eller det er "evigt saligt liv efter
døden"

Jeg vil dog aldrig forfalde til at kalde folk jeg ikke forstår for "hyklere"
sådan som Per Abrahamsen og i mindre grad APJ er slemme til.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 12:17

> Allerede her får jeg problemer. Jeg har eet liv. Ikke et gammelt og
> et nyt.

Jo du har, *hvis* du er omvendt, et gammel og et nyt liv. Det gamle er
der hvor du selv vil bestemme og ikke lader dig lede af Gud gennem dit
liv.

Det nye er når du har overgivet hele dit liv, incl. din vilje til Gud
og lader Ham, gennem sin Ånd, lede dig gennem livet.

Jeg kan ikke gøre andet end at anbefale dig på det stærkeste at
nærstudere og dybt fundere over beretningen i Joh 3 og i Matt 7.

Det kan du jo passende bruge de næste 14 dage på medens jeg ferierer i
Budweiserens hjemland.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 12:36

> [...]
> nærstudere og dybt fundere over beretningen i Joh 3 og i Matt 7.
>
> Det kan du jo passende bruge de næste 14 dage på medens jeg ferierer i

Skal vi give hinanden lektier for, så foreslår jeg dig at snige et par
tanker ind, i de to uger, på hvordan du udtrykker dig forståeligt, for folk
der ikke kender sin loges hemmelige koder om hvad "liv" betyder.

Og det skyldes ikke at jeg som Churchill har fine fornemmelser og "gerne vil
lære men ikke belæres".

Fra : Vidal

Dato : 19-06-03 19:46

In news:4s6Ia.2100$Fp.1236@fe14.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> Copypaste som jeg gør her - for easy reference - jeg mailer gerne NT
> hvis nogen ikke har den på harddisken - hvis nogen har GT vil jeg
> gerne have den mailet.

Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik
noget om Gud? Find ud af det her: http://home.tiscali.dk/vidal

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik.D

Dato : 19-06-03 01:14

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QZ5Ia.1161$Gt4.585@fe08.atl2.webusenet.com...
> "Erik.D" <ebd@oncable.dk> wrote in message
>
> Vort religiøse instinkt og tro er vel ikke selvbestaltede 100%

Næh, intet er vel det 100 % ! Men det virker dog som om der i menneskets
natur (selvbestaltet ?) er en manisk trang til at søge forskellige former
for guddomslighed, for derved at hæve sig over nivue. Spørgsmålet er om vi
mennesker vil leve i denne løgn eller ej.......sagt udfra mit sidste indlægs
kontekst...naturligvis Kan vi undfly vor NATUR ? er det spørgsmål,
kristendommen giver et katagorisk svar på.

> Ånden,
>
> Har du et synonym til det sære ord "retfærdiggøre" som bedst er kendt fra
at
> lovA-retfærdiggør-handlingB

Synonym : Skyldfri, Gældfri, .......

Din term er skudt forbi Bo, for lovA findes der ikke under himmelen nogen
endelig og brugbar soning, kun imidlertidig udsættelse kan vi opnå (hvilket
bla. Nietzche bidrager til)........det kristne budskab er jo netop at en
anden, en udefrakommende, måtte træde til og gå ind imellem kombatanterne :
Mennesket...vs....gælden (synden) og løse en ellers håbløs kamp.

Vi kan ikke handle os fri, aftjene, studere eller betale os fri på NOGEN
måde, er skriftens klare budskab ! For nogen, den rene dårskab, for andre en
forargelse...men for den der tror, en befrielse......naturligvis.

> Jeg har ingen erfaring med åbenbaringer.
> Hvis ikke det er nok med forelskelse og andre højdepunktsoplevelser

Nok til hvad ??...

Det er nok til at du burde kunne forstå hvad der rent umiddelbart sker med
et menneske der pludselig oplever en kærlighed af overvældende karrakter.
Læs: det ændre på enhver....

Det starter der....at du ser (høre) kærligheden fra Gud.....formidlet af
Jesus.......gjort levende af Ånden...gennem modtagelsen af
evangeliet........

> Eller kan følgende dejlige hverdags-åbenbaring bruges:
> "When we begin to understand we grow polite, happy, ingenuous".
> Nietzsche

Hehe......forstand afhænger af et målestoks forhold.........der findes jo
lærde mennesker, livserfarne mennesker...som Nietzsche....Og der findes det
mere jævne....forstand er et resultat...og ikke selve livet ! MAO......du
kan nok fatte dette og hint....men om det i sig selv ændre noget helst, er
en højst tvivlsom påstand.

> Tro er følelse og kalder ikke

Tro, er ikke bare følelse...det er for letkøbt at konkludere sådant !

> Liv er kemi i celler med stofskifte. Det slås ihjel af meget, evt endda af
> psykisk stress, men sjældent om overhovedet af religiøs tro.
> Nyt liv "fødes" af levende celler der deler sig.

Nu er du tilbage i det "religiøse" igen

Men det er altså ikke den kristne grund...jvf mit sidste indlæg

> Jeg siger med Holberg "tal dansk din tyske hund" og udbeder mig ydmygt at
> der undlades esoterisk , højtravende, uforståeligt røversprog for
> indforståede.

Jeg har oplevet og set...HVAD den retfærdiggørende tro fra Gud (gaven)
formår........nemlig at gribe ind i det håbløse, i det fortabte og skabe nyt
liv i form af ægte livbekræftende konsekvenser. Uanset hvad der siden sker
for den der har oplevet dette....er sindet for stedse forandret...

>Teologer skal kunne begå sig på en prædikestol. Det vigtige må
> kunne siges uden at liv er andet end biologisk liv eller mekaniske
> bevægelser.

Så vil jeg tillade mig at stille krav til den modtagende part......teologer
læser og studere sig frem.....prædikanter burde ikke nøjes med det !

--

E.Dalgas

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 07:58

> Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:QZ5Ia.1161$Gt4.585@fe08.atl2.webusenet.com...

I disse dage hvor "En sten i skoen", går som varmt brød, og næste
TG-bog(prædikensamling) er på forlagets www.rpc.dk/anis foreslår jeg at vi
fokuserer dialogen på Taarbækpræstens abstrakte kristendom, som jeg deler,
så vidt jeg forstår den af medierne.

> Næh, intet er vel det 100 % ! Men det virker dog som om der i menneskets
> natur (selvbestaltet ?) er en manisk trang til at søge forskellige former
> for guddomslighed, for derved at hæve sig over nivue.

Nietzsche og jeg kalder den "viljen til magt". Glistrp måske: viljen til
trivsel.

> [...]
indlægs
> kontekst...naturligvis Kan vi undfly vor NATUR ? er det spørgsmål,
> kristendommen giver et katagorisk svar på.

Begår du ikke ordflydning/begrebsflydning(demagogi), når du nu taler om
løgn, hvilket betyder "bevidst misinformation".
Præciser1.hvad informeres usandt 2. hvad er sandhed efter din smag.3. hvor
du ser forskel.

> at
>
> Synonym : Skyldfri, Gældfri, .......

Altså du bruger en allegori til pengeudlån. REtfærdiggørelse er atlså at
noget vi havde begået imod Gud, bliver annuleret mht fremtidig
sanktionsrisiko (fx helvedes-straf eller anden soning)

> [...]
:
> Mennesket...vs....gælden (synden) og løse en ellers håbløs kamp.

Jeg aner at din kristendom er så abstrakt som TG's og min.

> [...]
en
> forargelse...men for den der tror, en befrielse......naturligvis.

Nu lyder du som om vi har en uendelig arvesynd hængende over hovedet - det
er "for meget" syns en lille synder som mig.

Åbenbaring...Hr
> er

> Nok til hvad ??...

Jeg søger at forstå dit ord "åbenbaring" for jeg har ikke hallucineret som
Moses med tornebusken. Jeg har haft dejlige indsigter og mærket
medmenneskers sympati, som gav optimisme, så jeg spørger om fx en sådan -
forelskelse der gengældtes - er hvad du har i tankerne med ordet
"åbenbaring"?Er det nok til at vi taler samme sprog - får så er vor
abstrakte kristendom måske ens og frelse er noget jordisk og skønt som jeg
forstår som dig - og takker ånden i naturen for.

> Det er nok til at du burde kunne forstå hvad der rent umiddelbart sker med
> et menneske der pludselig oplever en kærlighed af overvældende karrakter.
> Læs: det ændre på enhver....

Ja, jeg føler mig i samklang med andre danskere med mine følelser. Når de
nyder samme schlagere om kærlighed som jeg, så er det bl.a. fordi vi
udspringer af samme grundtvigske samleskat.

> Det starter der....at du ser (høre) kærligheden fra Gud.....formidlet af
> Jesus.......gjort levende af Ånden...gennem modtagelsen af
> evangeliet........

Det tror jeg godt jeg kan følge.

> [...]
> kan nok fatte dette og hint....men om det i sig selv ændre noget helst, er

Jeg påstår ikke ting om så vage følelsesmæssige spørgsmål. Men jeg fornemmer
at du og TG og jeg står hinanden nær.

> Tro, er ikke bare følelse...det er for letkøbt at konkludere sådant !

Som formuleret genialt så er følelser noget der går langt ud over fornuft,
og jeg kan godt følge dig i, at tro er tilsvarende noget mere altfavnende:

"Tanker er følelsernes skygger - altid mere uklare, tomme og simple".
Nietzsche

> Nu er du tilbage i det "religiøse" igen
> Men det er altså ikke den kristne grund...jvf mit sidste indlæg

Resumer hvorfor kristendom skulle være andet end _religion_.
Andre religioner er hinduisme og shamanisme (men ikke buddhist-filosofi
eller muhamedanisme-erobringsbevægelse)

> [...]
> liv i form af ægte livbekræftende konsekvenser. Uanset hvad der siden sker
> for den der har oplevet dette....er sindet for stedse forandret...

Som studerende oplevede jeg det af psyiatere velbeskrevne fænomen, at jeg
pga spekulationer (om fremtid og karriere) var deprimeret fra jeg vågnede
til langt op af eftermiddagen, men så lettede det.
Sindet var , som du siger" stedse forandret" efter jeg var kommet gennem den
krise, og det er vel Gud der hjalp mig gennem den, som du beskriver det
(Gud=noget åndeligt og universelt, som TG benævner lidt eksperimenterende,
men nu underkaster jeg mig din terminologi, i håb om at vi kan opnå fælles
forståelse)

> Så vil jeg tillade mig at stille krav til den modtagende
part......teologer
> læser og studere sig frem.....prædikanter burde ikke nøjes med det !

Prædikanter - typisk folkekirkepræster - bør efter mine idealer tale klart
dansk. Mange er gode til det. Og de bør ikke anstrenge deres
analogier/metaforer, så ordet "liv" betyder andet end 1. biologisk liv 2.
at ting forandrer sig.

Fra : Erik.D

Dato : 19-06-03 16:48

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:s3dIa.3711$Re5.303@fe06.atl2.webusenet.com...
> [...]
> fokuserer dialogen på Taarbækpræstens abstrakte kristendom, som jeg deler,

Hmm...jeg finder ham ikke særlig spændende Bo......Hans, i disse dage,
særlige bevågenhed....er egentlig kun en dyb provokation af en institution
der klart er i strid med sine rødder. Om det er TG....Biskopstanden...eller
menighedsrådende...der optræder forrædderisk mod egne grundvolde...kan vel
være ligemeget...jeg selv, har ihvertfald konkluderet for længe...længe
siden...Mht til majoriteten af den danske FK.

> Nietzsche og jeg kalder den "viljen til magt". Glistrp måske: viljen til
> trivsel.

Naturens orden....

> Begår du ikke ordflydning/begrebsflydning(demagogi), når du nu taler om
> løgn, hvilket betyder "bevidst misinformation".

Nej, det gør jeg ikke..jeg skrev jo : "Set udfra mit sidste indlægs
kontekst" og derved fastslår jeg blot en UOMTVISTELIG sandhed, i den
evangelisk kristendoms lære. Mennsket kan dybest set IKKE, ved egen hjælp,
undfly sin natur.......!

> Præciser1.hvad informeres usandt 2. hvad er sandhed efter din smag.3. hvor
> du ser forskel.

1 : Når vi taler og handler, usamstemmende, er vi usande...tilvænningen
starter allerede i en tidlig alder 2: Den største sandhed, erfares når vi er
oprigtige overfor os selv....tilvænningen starter måske aldrig. 3 :
Forskellen er vel til at få øje på...Bibelske ord for dette......er jo
hykleriet.....og dets modpart.

> Altså du bruger en allegori til pengeudlån. REtfærdiggørelse er atlså at
> noget vi havde begået imod Gud, bliver annuleret mht fremtidig
> sanktionsrisiko (fx helvedes-straf eller anden soning)

Ja, eller formuleret lidt anderledes....så har GUD et krav at gøre
gældende....Han er jo den retmæssige ejer af eget skaberværk.

> Jeg aner at din kristendom er så abstrakt som TG's og min.

Hehe......det syntes jeg nu ikke...men jen kan da godt følge dig

> Nu lyder du som om vi har en uendelig arvesynd hængende over hovedet - det
> er "for meget" syns en lille synder som mig.

Så bare tanken er dig for meget.....hvad nu hvis det er sandheden Bo ?? Så
vil du jo stå underligt, for dig, uforberedt overfor livets største
konsekvens.

> [...]
> abstrakte kristendom måske ens og frelse er noget jordisk og skønt som jeg
> forstår som dig - og takker ånden i naturen for.

Lad mig gå et skridt videre......[NT] skriften gengiver Jesu ord om at han
kun kom for de syge...de raske har jo ikke brug for lægedom...Altså må du
være syg...for virkelig at kunne opleve sandheden i Guds gave. Det bør stå
klart at der ikke bare tænkes på legemelige skavanker og skrøbeligheder her,
men at det er en ganske bestemt sygdom der først og fremmest tænkes
på.....jvf...vores samtale om syndig natur. Hvad jeg mener er at [NT]
skriften hermed fordre en erkendelse hos den der søger deri, eller i det
mindste en åbenhed overfor erkendelse, så skal resten nok gives efterhånden
som bogen læses.

Herfra bør sagen stå klar for dig Bo....du som måske ikke finder dig selv så
ynkelig og lille en synder, når det kommer til stykket ...Men forestil
dig det menneske der virkelig er fortabt..den levende døde.... der efter at
have betragtet sin egen undergang uden at kunne gribe ind, møder den
barmhjertige frelser Jesus.

Mht til åbenbaring..er det således at du som oplever den..øjeblikkelig
modtager det åbenbaringen indeholder. Altså du føler forelskelse (ikke
begær) fordi du er forelsket...du oplever Guds tilgivelse (retfærdiggørende
gave) fordi du er tilgivet........!

> Det tror jeg godt jeg kan følge.

Ok !

Klipper lige lidt rigeligt...cut/

> Resumer hvorfor kristendom skulle være andet end _religion_.
> Andre religioner er hinduisme og shamanisme (men ikke buddhist-filosofi
> eller muhamedanisme-erobringsbevægelse)

Kristendommen er anderles end de alle tilsammen...fordi denne bygger på
UFORTJENT kærlighed. Tyg lidt på den

Du nævner muhamedanisme...og denne religion er det klareste MODSTYKKE til
kristendommen, jeg kender....et uhyrlig forsøg på at stjæle hvad ej tilhøre
en selv, er bare mild sagt...Budismens livslange stræben, hinduismens
kaste-system...shamanismens okulte væsen...osv...osv....er kun mere eller
mindre, livsanskuende karikature af det virkelige og ægte der findes i
kristendommens rod. (tilgiv mig at jeg sætter det på spidsen).

...../cut....
> [...]
> lidt eksperimenterende, men nu underkaster jeg mig din terminologi,
> i håb om at vi kan opnå fælles forståelse)

Kunne du sætte navnet Jesus Kristus..og tilføje..."jeg mødte HAM i
evangeliet" på løsningen af din ungdomsdeprision, var du en genfødt
kristen.....men den fælles forståelse, er da på trods af din
manglende.....klare kristne bekendelse...... lige netop her, da absolut
intakt.

> [...]
> dansk. Mange er gode til det. Og de bør ikke anstrenge deres
> analogier/metaforer, så ordet "liv" betyder andet end 1. biologisk liv

Den kristendom jeg tilhøre, er på dette område fjernt fra FK praksis....tror
jeg...så jeg kan ikke udtale mig kvalifiseret om tilstanden hos FK
præsternes evne til at formidle budskabet. Dog er mit indtryk at langt de
fleste passer deres job udemærket....udfra det liv..sakramenterne og de
almindelige kirkelige ansvarsområder fordre. Jeg høre dem ganske enkelt alt
for sjældnet Bo...og læser dem næsten ikke (og hvis jeg gør, så kun de ældre
af standen)......men du har sikkert ret i at mange holder sig på linje med
menigheden, i forkyndelsen...og derved taler så den enkelte også forstår
hvad der siges.

Det jeg bygger min afstandtagen på..(se start på indlæg)..er de
personligheder ...fra Biskopstanden og Menighedsrådene...eller afvigende
enkeltstående præsters besynderlige bekendtgørelser, der fra tid til anden
dukker op i medierne.....

--

E.Dalgas

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 02:22

> [...]
> kontekst" og derved fastslår jeg blot en UOMTVISTELIG sandhed, i den
> evangelisk kristendoms lære. Mennsket kan dybest set IKKE, ved egen hjælp,

Findes der uomtvistelige sandheder? Ikke i mit univers (når bortses fra
erfaringsmæssige lovmæssigheder såsom at tørst afhjælpes af vand og sult af
mad o.lign).

> [...]
> oprigtige overfor os selv....tilvænningen starter måske aldrig. 3 :
> Forskellen er vel til at få øje på...Bibelske ord for dette......er jo

Dine 1+2+3 er så generelle og vage at ingen kan være uenig.
Jeg synes også der er meget hykleri til - men det er jo lidt en smagssag.

> Ja, eller formuleret lidt anderledes....så har GUD et krav at gøre
> gældende....Han er jo den retmæssige ejer af eget skaberværk.

Vi må respektere, at mange føler de ejer deres eget liv og krop, deres del
af deres miljø - og at "Gud" for dem er en projektion,altså et
fantasifoster, som ikke kan bevise skaberevne eller ejendomsret.

> [...]
>
> Så bare tanken er dig for meget.....hvad nu hvis det er sandheden Bo ?? Så
> vil du jo stå underligt, for dig, uforberedt overfor livets største

Hvad nu hvis jeg anser livsglæden for mit eget skaberværk og ikke noget jeg
har stjålet eller til låns. Og at "der findes ikke anden synd end dumhed".

> [...]
> skriften hermed fordre en erkendelse hos den der søger deri, eller i det
> mindste en åbenhed overfor erkendelse, så skal resten nok gives

Jeg oplever ikke anden sygdom end mavepine, når jeg spiser for meget.
NT kan fordre og fordre - pligtetik er ikke mig. Min moral kommer spontant,
og fejler intet.

> [...]

> modtager det åbenbaringen indeholder. Altså du føler forelskelse (ikke
> begær) fordi du er forelsket...du oplever Guds tilgivelse

Det er sort snak, Når jeg ikke har stjålet fra Gud el. lign. så behøver jeg
ikke hans retfærdig-gørelse eller tilgivelse.

> Ok !
>
> Klipper lige lidt rigeligt...cut/

> Kristendommen er anderles end de alle tilsammen...fordi denne bygger på
> UFORTJENT kærlighed. Tyg lidt på den

Jeg er heldig at have godt helbred - ufortjent - og det giver mig lyst til
at bidrage med gave til mine efterkommere, fx færre muslimer i DK. Men
tyngende skyld er ikke mig.

> [...]
> mindre, livsanskuende karikature af det virkelige og ægte der findes i
> kristendommens rod. (tilgiv mig at jeg sætter det på spidsen).

Islam kan ikke sameksistere med os, men at inter-kaster er værre end vore
sociale hierakier er vist en fordom.

> [...]
> kristen.....men den fælles forståelse, er da på trods af din
> manglende.....klare kristne bekendelse...... lige netop her, da absolut

Denne landsbyprofet har været inspirerende, men din metafor med at "jeg har
mødt ham" siger mig intet.

> [...]
> enkeltstående præsters besynderlige bekendtgørelser, der fra tid til anden

Bispernes hetz mod DF er typisk for megen kristendom og anden religion, som
blot skal hæve den troende over andre, udi egen indbildning.
Tro der gør mild og vennesæl kan jeg lide.

Fra : Erik.D

Dato : 20-06-03 14:28

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev

/cut.../cut.....og...... /cut

> Denne landsbyprofet har været inspirerende, men din metafor med at "jeg
har
> mødt ham" siger mig intet.

Fik du fred i sjælen Bo......eller hva ??......Arrogance.....Kold
benægtelse...Manglende respekt......tjaaa, hver sin overbevisning !

--

E.Dalgas

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 18:32

> [...]
> >

> Fik du fred i sjælen Bo......eller hva ??......Arrogance.....Kold
> benægtelse...Manglende respekt......tjaaa, hver sin overbevisning !

Vedr dine sidste 3 ord er vi enige
Enhver er salig i sin tro.
Vedr det uforståelige: Min tro rummer ingen arrogance eller benægtelse af
andres tro.

Hvem mener du jeg mangler respekt for? Jeg ønsker folkekirken privatieret
bl.a. fordi nuværende autoritære topstyring er uden respekt for de fleste
brugere, som betaler og ikke får noget for pengene
.
At man smider folk ud - stjæler deres dåbsgave - er blandt de mange
eksempler på at kirken er - som Nietzsche sagde - netop det som Jesus
advarede sine disciple imod

Fra : Erik.D

Dato : 20-06-03 19:47

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev

> Hvem mener du jeg mangler respekt for?

En hel del...! Du starter en tråd.....med et tema der sigter direkte på
noget af den evangeliske kristendoms allerhelligste.....for derefter at
afspore en begyndende debat om emnet med en TOTAL afvisning af skrifternes
vidnesbyrd om sagen....kold benægtelse...arrogant holdning overfor denne
gruppe.......at du så sammenligner undertegnede med en
"landbyprofet"...vidner om respektløshed.

Hvis du seriøst vil diskutere kristendommens grundlæggende
læresætninger.....må det starte med at du i det mindste og på fair vis,
forholder dig til HVOFOR kristne tror som de gør................
skyttegravskrigere...har vi nok af herinde

> At man smider folk ud - stjæler deres dåbsgave - er blandt de mange
> eksempler på at kirken er - som Nietzsche sagde - netop det som Jesus
> advarede sine disciple imod

Øhh...Var det ikke -- retfærdiggørrende tro -- og dennes mangel på " frelse
" der var tema ?? At kaste mudder på store kirke-organitioner som
eksempelvis den dansk FK...er let....(købt)....For at du skal kende min
holdning til dette........tror jeg ikke på kristne nationer (tiden er ikke
inde endnu), og da slet ikke på stat/kirke dannelsen...som vi her i Europa
har tradition for.

--

E.Dalgas

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 20:00

> [...]
> gruppe.......at du så sammenligner undertegnede med en
> "landbyprofet"...vidner om respektløshed.

Det er gængs viden at Jesus af historikere betegnes som en af den tids mange
landsbyprofeter.
Jeg afviser intet - enhver er salig i sin tro.

Det er velkendt at blasfemi-§ har ikke været brugt i halve århundrede(r) så
det er absurd at tale om manglende respekt ved at videnskabelig terminologi
anvendes.
Vær præcis om hvad du evt kan opleve som "arrogant" - jeg er helt
uforstående. Men er det vigtigt?. Bolden er vigtigere end manden.
En moderne brug af bibelen er i overensstemmelse med GRossbøll kristendom -
modsig gerne.

> Hvis du seriøst vil diskutere kristendommens grundlæggende
> læresætninger..

Det positive ved Grosbøll-debatten er at vi ikke pindehugger om teologi men
ser på det overordnede almen-menneskelige.

Fra : Erik.D

Dato : 20-06-03 20:12

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev

> Det positive ved Grosbøll-debatten er at vi ikke pindehugger om teologi
men
> ser på det overordnede almen-menneskelige.

Læresætninger har intet med teologi at gøre...det behøver de ikke at
have.....Mit argumenet er at evangelisk kristne tror på noget ganske
bestemt...nemlig en samling overleverede skrifter kaldet GT og NT........ og
er derved, i objektive diskussioner, bundet til at forholde sig strengt til
disse skrifters udsagn og læresætninger.

Der er INTET positivt ved Grossbøll sagen......Pindehuggeri er din
betragtning ALENE..ikke min........

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 20:15

Erik.D ebd@oncable.dk skrev dette:

[ ... ]
> Der er INTET positivt ved Grossbøll sagen......Pindehuggeri er din
> betragtning ALENE..ikke min........

Godt set Erik, - du har allerede gennemskuet hans taktik

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 21:28

> Læresætninger har intet med teologi at gøre...det behøver de ikke at

Vedr religion kender jeg ikke andre end teologer, der spilder tid på
læresætninger

> [...]
til
> disse skrifters udsagn og læresætninger.

Grosbøll og jeg forholder os mindst lige så kristent og strengt til dem som
du. Men smag og behag er forskellig. Respekter det. Vis ikke foragt og
arrogance for hvad du ikke evner at forstå.

> Der er INTET positivt ved Grossbøll sagen......Pindehuggeri er din
> betragtning ALENE..ikke min........

Her fører du skænderi på børnehaveplan; "det kan du selv være"
Gå efter bolden - påvis noget ulogisk eller forkert i hvad jeg skriver.
Enhver kan grundløst påstå "du er mer pindehugger end mig".

Det faktum at andre kirker er affolkede, og GRosbølls kirke er fuld, peger
imod at han er en bedre kristen end de fleste.
Dansk grundtvigiansk kristendom handler om samvær og fællesskab - ikke om
sindrige teologiske finesser.

Fra : Erik.D

Dato : 20-06-03 22:00

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:F%JIa.3887$dp.2720@fe13.atl2.webusenet.com...
> "Erik.D" <ebd@oncable.dk> wrote in message
>
> Vedr religion kender jeg ikke andre end teologer, der spilder tid på
> læresætninger

Aha...Så du tror dermed at fordi DU ikke kender til andet end teologiske
afhandlinger og lign...ja så findes der ikke andre der beskæftiger sig med
kristne læresætninger ....end teologer ??

NT........
/cut.......
> [...]
> du. Men smag og behag er forskellig. Respekter det. Vis ikke foragt og
> arrogance for hvad du ikke evner at forstå.

Hehe...Hverken du eller Grosbøll er særlig vanskelig at forstå......Det er
ikke et spørgmål om at respektere din eller Grosbølls smag...det er et
spørgsmål om respekt for kristendommens fundamentale
inspirations-kilde.........hvilket du og Grossbøll.....burde forstå...eller
ophøre med at provokere.

> Her fører du skænderi på børnehaveplan; "det kan du selv være"
> Gå efter bolden - påvis noget ulogisk eller forkert i hvad jeg skriver.
> Enhver kan grundløst påstå "du er mer pindehugger end mig".

Du misforstår mig.......jeg nævner blot det faktum, at det du kalder
pindhuggeri...."at debatere læresætninger på bibelsk grundlag alene" ikke er
et synspunkt jeg deler...tværtimod finder jeg det strengt nødvendigt, hvis
noget væsentlig ang. retfærdiggørrende tro skal opklares.

> Det faktum at andre kirker er affolkede, og GRosbølls kirke er fuld, peger
> imod at han er en bedre kristen end de fleste.

Næppe !....Manden er jo ikke kristen i bibelsk forstand.....

> Dansk grundtvigiansk kristendom handler om samvær og fællesskab - ikke om
> sindrige teologiske finesser.

Vel.....hvorfor så starte en tråd som denne......??

--

E.Dalgas