Feder pasta og ris?
Fra : Maria Hansen

Dato : 18-06-03 10:57

Hjælp mig lige med den her:

For nogle år siden mente man vist, at kulhydrater som fx de nævnte ikke
ville deponere sig som fedt, hvorfor man hævdede, at sukker ikke feder og i
den dur.
Kroppen ville blot hæve stofskiftet og brænde energien af i effektivt
muskelarbejde eller sådan noget.
Jeg er ikke så velbevandret i sådanne mekanismer, men jeg mener, det var
noget med, at omdannelsen af kulhydrat til fedt ville koste mere energi end
kulhydratmængden selv indeholdt, og denne proces ville kroppen derfor ikke
indlade sig på, økonomiserende med enrgien som den er.

Nu mener jeg imidlertid at have hørt, at nogle (var det Astrup m.fl.?) er
fremkommet med ny forskning, der peger på, at ovenstående opfattelse er
forkert. Kulhydrat kan alligevel blive deponeret som fedtvæv.

Kan du/I hjælpe mig med en henvisning eller uddybende bemærkninger vedr.
dette?

Jeg spørger, fordi en af mine venner på det bestemteste hævder, at man
sagtens kan spise "uhæmmet" af ris og pasta, uden at det feder.

Hvad mener I derude?

Med venlig hilsen Maria

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-06-03 13:17

> [...]

> Jeg spørger, fordi en af mine venner på det bestemteste hævder, at man
> sagtens kan spise "uhæmmet" af ris og pasta, uden at det feder.

Hej Maria

Sukker såvel som protein og fedt "feder", hvis man indtager flere kalorier
end man bruger. Det vil med andre ord sige, al næring, som kroppen i løbet
af dagen ikke når at forbrænde, ryger lige på sidebenene. Derfor vil det
ikke være fornuftigt at spise "uhæmmet" løs af pasta og ris.

Mvh.
Mette

Fra : Girlie

Dato : 18-06-03 17:00

"Maria Hansen" <brevbakken@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg spørger, fordi en af mine venner på det bestemteste hævder, at man
> sagtens kan spise "uhæmmet" af ris og pasta, uden at det feder.

Kort sagt er årsagen til overvægt, at der indtages flere kalorier, end
kroppen forbrænder på en dag.
Dvs. der er ikke noget mad, der "feder" eller "slanker". Men der er mad, der
er mere kalorieholdigt end andet. - Uanset fedtprocent og FE% osv.
Anne Larsen fik hele landet med på FE%bølgen, men jeg tror hun selv ville
have været slankere (for hun er virkeligt godt i stand) hvis hun have skel
et til det samlede daglige kalorieindtag - bl.a. indtagelsen af alle
kulhydraterne!

Summa summarum: man kan ikke spise uhæmmet af noget (bortset fra en del
grøntsager).

Fra : Insideout

Dato : 18-06-03 17:15

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> bl.a. indtagelsen af alle kulhydraterne!

Indtil ovenstående gik det godt men så modsagde du dig selv for hvis man vil
spise mindre kulhydrater skal man jo spise noget andet Protein, Fedt eller
drikke alkohol og så er vi jo lige vidt (jeg forudsætter at energi indtag er
det samme).

Mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge04) den 16-06-2003 Vægt 147.5 kg.

Fra : Girlie

Dato : 19-06-03 08:16

"Insideout" <insideout@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drikke alkohol og så er vi jo lige vidt (jeg forudsætter at energi indtag

Jeg skrev "hvis hun havde skelet til det samlede daglige kalorieindtag -
bl.a. indtagelsen af alle
kulhydraterne!"

Dvs. for at tabe sig, skal man se på det samlede antal kalorier man indtager
i løbet af en dag: herunder kulhydrater, fedt, protein osv.

Derfor er det klogt at vælge madvarer med lavt kalorieindhold, der samtidigt
giver en høj mætning...proteiner og grøntsager er rigtigt gode til den
slags...

Min point er bare: der er ikke noget mad, der "feder" mere end andre. Det
hele afhænger af mængderne.

Fra : Insideout

Dato : 19-06-03 09:06

> Jeg skrev "hvis hun havde skelet til det samlede daglige kalorieindtag -
> bl.a. indtagelsen af alle
> kulhydraterne!"

Hvorfor lige er kulhydraterne?

> Dvs. for at tabe sig, skal man se på det samlede antal kalorier man
indtager
> i løbet af en dag: herunder kulhydrater, fedt, protein osv.

Helt enig, og en meget undervudret energi kilde "Alkohol" (har selv
heldigvis ikke haft dette problem .

> [...]
> slags...
> Min point er bare: der er ikke noget mad, der "feder" mere end andre. Det

Jeg ser det anderledes:

Jeg har valg en energi fordeling på dagen der ser sådan her ud:
Protein 30%, Fedt 15%, Kulhydrat 55% og Alkohol 0%

Protein:
Et højt protein indhold hos mig bevirker at jeg ikke har så stor trang til
sødesager, ikke fordi det er videnskabeligt bevist men jeg tror på det og
det er nok for mig og også min muskel opbygning , så den vil jeg ikke
ændre på.

Fedt:
Da jeg tabte mig i 1999 var min fedt% helt nede på 5, men det har jeg ikke
løst til denne gang. Jeg kunne godt have valgt en højre % for at få
kulhydrat ned men den sunde fedt er dyr (f.eks. fisk) og det har jeg ikke
råd til.

Kulhydrat:
Resten af min kost skal nu komme fra kulhydrat og det er fuldstændig lige
meget hvilken mad det kommer fra bare man er mæt til næste gang man skal
spise.
Hvis jeg ikke bruger pasta (jeg elsker pasta) og andet i min mad så skulle
jeg spise tonsvis af grønsager. Det har jeg ikke lyst til og i øvrigt har
jeg heller ikke råd men mindre jeg vil købe billige sprøjtede grønsager og
frugter, så vil jeg sku' hellere spise lidt mindre kvalitets grønsager og så
fylde lidt pasta på når jeg nu kan lide grønsager.

Min konklusion:

Så længe man overholder sit samlede daglige energi indtag, bliver mæt og
ikke savner noget (vitaminer, mineraler, nok kostfibre, ikke for meget
kolesterol osv.) så er der ikke noget i vejen for at fylde nogle hurtige
kulhydrater på.

Mvh
Henrik

Fra : Girlie

Dato : 19-06-03 22:02

> Hvorfor lige er kulhydraterne?

Jge skriver "bl.a." - blandt ANDET. Jeg nævner kulhydrater, fordi det er det
som tråden handler om!

> [...]
> frugter, så vil jeg sku' hellere spise lidt mindre kvalitets grønsager og

> fylde lidt pasta på når jeg nu [ikke] kan lide grønsager.

Men vi må jo erkende, at der er flere kalorier i pasta end i grøntsager.
Jeg kan f.eks ikke tillade mig selv at spise mere end max 350 kcal til
aftensmad - så det bliver protein og grønstsager, da der er for mange kcal.
i pasta og ris, i forhold til mæthedsfaktoren.

> [...]
> ikke savner noget (vitaminer, mineraler, nok kostfibre, ikke for meget
> kolesterol osv.) så er der ikke noget i vejen for at fylde nogle hurtige

Nej, ikke så længe man holder sig indenfor sit "budget".

Jeg skælder ikke kulhydrater ud.
Min point er bare, at de ikke feder, ligesom der ikke er noget mad, der
feder.
Det afhænger af kalorier.
Det burde Anne Larsen måske have tænkt på, da hun rådede folk til bare at
spise løs af pasta, ris og kartofler, blot de skyllede kødet...

Fra : Insideout

Dato : 19-06-03 08:34

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Summa summarum: man kan ikke spise uhæmmet af noget (bortset fra en del
> grøntsager).

Hvad er det for grønsager?

Mvh
Henrik

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-06-03 09:04

"Insideout"skrev:

> Hvad er det for grønsager?

Prøv fx med gulerod, broccoli, bønner, agurk, løg, pastinak, spinat,
rødbede, selleri, peberfrugt, hvidkål mmm.

Du vil blive mæt (eller træt), før kalorieindholdet overhovedet når de
fedmegivende dimensioner.

Mvh. Maria

Fra : Insideout

Dato : 19-06-03 09:34

> Prøv fx med gulerod, broccoli, bønner, agurk, løg, pastinak, spinat,
> rødbede, selleri, peberfrugt, hvidkål mmm.
> Du vil blive mæt (eller træt), før kalorieindholdet overhovedet når de
> fedmegivende dimensioner.

Jeg ved godt der er nogle "systemer" der har dette budskab, jeg ved ikke
hvorfor man har det er det mon noget politisk . og ikke noget negativt
fra mig, min mor er selv på sådan et system og det er nok ikke nogen
sundere måde at gøre det på. Men det kan ikke undgås at der er lidt
konkurrence og når vi spiser sammen og jeg kun skal have 150 gram grønsager
til aftensmad (vil lige skrive af jeg har fået ca. 350 g frugt og grønt i
løbet af dagen) så siger min mor at hun må spise lige så meget hun vil. Det
syntes jeg er helt ok og jeg fortæller ikke min mor hvad jeg virkelig mener
om dette.

Hvis man sammensætter sin man på en ordentlig måde så har man slet ikke brug
for alle de fucking grønsager ved siden af og man ville derfor tabe sig
noget mere.

Hvis jeg tillod mig at spise en skålfuld grønstager (salat meget tænkt eks.)
bestående af gulerod, broccoli, bønner, agurk, løg, pastinak, spinat,
rødbede, selleri, peberfrugt, hvidkål 100 gram af hver, og tro mig 1100 gram
grønsager i løbet af dagen det kunne jeg sagtens køre ned ved siden af.

Det ville give mig 1526 kJ ekstra energi fordelt på 16,5 g protein, 3,1 g
fedt og 66,6 g kulhydrat. En masse vitaminer og mineraler jeg ikke har brug
for og et mindre vægttab.

Dette er et meget tænkt eksempel men jeg mener det er rigtigt.

Mvh
Henrik

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-06-03 10:24

"Insideout" skrev:
> [...]

brug
> for og et mindre vægttab.

> Dette er et meget tænkt eksempel men jeg mener det er rigtigt.

Jeg synes virkelig, det er et flot projekt, du har sat dig for - men ærligt
talt, så tror jeg stadig ikke, at en ordentlig portion grøntsager ville være
til nogen skade.
Man skulle lade det komme an påen prøve ... Måske ville man opnå meget ved
at dulme appetitten med sådan en gang grøntkost.
Dertil kommer, at kroppen jo faktisk bruger en del energi på at nedbryde
føden og transportere den videre i systemet, optage eller frasortere diverse
bestanddele etc. - og op imod mængden af grøntsagsindtag (som for en god del
er vand og fibre) i dit eksempel, så er kalorieindholdet jo begrænset.
Derudover vil man, som du også skriver, få en del vitaminer og sporstoffer i
tilgift, som i hvert fald højst kan være gavnligt (forudsat at det er
økologiske grøntsager).

Jeg får snart lyst til at gå på sundhedskur oven på al den snak ...

Mvh. Maria

Fra : Insideout

Dato : 19-06-03 14:29

> men ærligt talt, så tror jeg stadig ikke, at en ordentlig portion
grøntsager ville være til nogen skade.

Enig, Jeg er sådan indrettet at jeg helst vil kalde en skovl for en skovl så
hvis nogen prøver at fortælle mig og andre, at man bare kan spise løs af
visse grønsager uden at det betyder noget så bliver jeg nød til at give lyd
fra mig .
Hvis man er på et lav kilojoule system (det er vi fleste jo, nogen mere end
andre) som er beregnet til at give et vægttab på f.eks. 1 kg om ugen og
vedkommene tager ovenstående signal meget bogstavligt så skal der ikke meget
frugt og grønt om dagen til at vælte dette mål. Og jeg ved, har selv set
nogle der har misbrugt dette signal på det groveste og til vejning kan de
ikke forstå de ikke har tabt sig for de har jo gjort alt det de har fået at
vide og jeg føler med disse mennesker.

> [...]
del
> er vand og fibre) i dit eksempel, så er kalorieindholdet jo begrænset.

Det vil aldrig opveje det mer' energi indtag man har fået for så ville der
jo ikke være fede mennesker men du har ret i at der bliver brugt energi.
Men jeg vil gerne have at man begynder at forstå at alt mad har en
indvirkning i plus retning på energi siden. Og jeg vil på ingen måde
nedvudere nogle mennesker men der er nogle der virkelig tror at man kan
spise ubegrænset af visse varer, altså tager signalet bogstavligt og det
syntes jeg er synd, især for den person der bruger maden som trøst eller
medicin. De får jo aldrig lært eller får styr på tingene når de samtidigt
med at holde diæten bare kan kyle den ene gulerod ned efter den anden når
man har det dårligt, men ok det er jo en helt anden historie .

> Derudover vil man, som du også skriver, få en del vitaminer og sporstoffer
> tilgift, som i hvert fald højst kan være gavnligt (forudsat at det er
> økologiske grøntsager).

Da ikke hvis man i forvejen har fået det kroppen har brug for.

> Jeg får snart lyst til at gå på sundhedskur oven på al den snak ...

Jeg er ikke fanatisk, det var jeg i 1999 (manisk) og det blev jeg syg af,
men du har ret sunde råvarer i mange forskellige farver blandet i passene
mængder kan kun gøre en glad og sund.

Mvh
Henrik

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-06-03 15:10

"Insideout" skrev:

> [...]

meget
> frugt og grønt om dagen til at vælte dette mål.

Frugt indeholder også relativt mere sukker per portion end grøntsager, så
dem skal man da ikke spise flere af. Næ, det skal netop være de grove,
mættende grøntsager fulde af fibre.

> [...]

> jo ikke være fede mennesker men du har ret i at der bliver brugt energi.

Nej, jeg tror heller ikke, omsætningen vil opveje kalorieindtaget - men mht.
vægttab skal man måske netop også opprioritere de faktorer, der gør, at man
ikke fristes over evne, falder i og/eller på sigt skipper den sunde kost til
fordel for "noget der mætter ordentligt". Min pointe er den, at mange
grøntsager kan gøre, at man overhovedet ikke bliver "rigtigt sulten" og
altså derfor har lettere ved at holde kuren - også ud i fremtiden.

Men det er da lettere sagt end gjort og jeg selv kunne da også med fordel
putte endnu mere grønt på menuen!

> [...]
> med at holde diæten bare kan kyle den ene gulerod ned efter den anden når
> man har det dårligt, men ok det er jo en helt anden historie .

Kyl du blot med de gulerødder! Bare du ikke skyller dem ned med kakaomælk
eller cola!

> Da ikke hvis man i forvejen har fået det kroppen har brug for.

Men det ved ingen jo i virkeligheden, om de har. Dels varierer vores behov -
fra person til person og livet igennem; dels indeholder fødevarerne ikke
altid det, de burde, fx kan tomater dyrket på glasuld have svært ved at få
optaget alle de små og måske vigtige sporstoffer, som god landbrugsjord
indeholder - og dels kender videnskaben (og dermed kostvejlederne) jo kun en
lille bid af sandheden om, hvad vi som mennesker har brug for og i hvilke
mængder og indbyrdes forhold.

> Jeg er ikke fanatisk, det var jeg i 1999 (manisk) og det blev jeg syg af,
> men du har ret sunde råvarer i mange forskellige farver blandet i passene
> mængder kan kun gøre en glad og sund.

Det kan da i hvert fald nok hjælpe! Og nu vil jeg sgu også til at smide mig
et par kilo ...
Fortsat pøj-pøj med projektet - uanset hvad, så virker det i hvert fald!

Mvh. Maria

Fra : Insideout

Dato : 19-06-03 15:16

> Fortsat pøj-pøj med projektet

I lige måde

Mvh
Henrik

Fra : Anne

Dato : 20-06-03 14:17

> [...]
>
>Jeg spørger, fordi en af mine venner på det bestemteste hævder, at man
>sagtens kan spise "uhæmmet" af ris og pasta, uden at det feder.

Hej Maria!
Ikke fordi jeg er nogen "guru" på området, men jeg vil mene at både
pasta og kartofler hører til de "dårlige kulhydrater" idet der er tale
om ren stivelse. Til gengæld vil f.eks. vilde ris kunne gøre sig bedre
idet de indeholder god energi (mætter godt) og fibre. Du kan købe en
færdigblanding, som hedder "vilde ris" - den består af parboiled og
vilde ris fordelt ca. 60/40, og de er lige til at koge ligesom alm.
ris og smager glimrende til kødretter. Det er dog selvfølgelig altid
super vigtigt at spise varieret.
Mvh. Anne