Rødehavet - hvor er det bedst?
Fra : Nic

Dato : 17-06-03 17:29

Nu skal det snart være - det er snart et år siden vi tog AOW på Great Barrier Reef - det er for længe

Jeg har ladet mig fortælle at rødehavet lever helt op til Great Barrier Reef - det kan vi jo så håbe på, for det var for
fedt!
Hvor er dykningens bedst hvis vi snakker delvis liveaboard og hotel?
Hvor skal man tage hen - gode alternativer til sharm?
Hvornår er dykningens bedst?
Hvem skal vi rejse med? (der må være gode alternativer til atlantis rejser?)

På forhånd mange tak

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nic

(Remove the x from my email adress to reply)

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-06-03 18:09

Nic wrote:
> [...]
>
> Jeg har ladet mig fortælle at rødehavet lever helt op til Great
> Barrier Reef - det kan vi jo så håbe på, for det var for fedt!

Det tør jeg ikke svare på, men en dansk Course Director har sagt det samme
til mig sidste sommer.

> Hvor er dykningens bedst hvis vi snakker delvis liveaboard og hotel?

Helt klart Liveabord, man har flere dyk, og man er på stederne før de andre
:)

> Hvor skal man tage hen - gode alternativer til sharm?

Flere timer syd for Hurghada skulle også være godt.

Men jeg synes Sharm er helt fin, de 31/7 tager jeg derned for 2. gang i år
:)

> Hvornår er dykningens bedst?

Nu :) Og resten af sommeren.

> Hvem skal vi rejse med? (der må være gode alternativer til atlantis
> rejser?)

Tror jeg man skal lede længe efter.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Nic

Dato : 17-06-03 18:11

> Helt klart Liveabord, man har flere dyk, og man er på stederne før de andre
Det BLIVER en uges liveaboard :)

> Nu :) Og resten af sommeren.
Hvornår er den så værst? (vi kommer ikke afsted her i sommeren

> Tror jeg man skal lede længe efter.
Foreløbig tak for info.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-06-03 18:20

Nic wrote:

> Det BLIVER en uges liveaboard :)

I kan rolig glæde jer :)

> Hvornår er den så værst? (vi kommer ikke afsted her i sommeren

Hehe, godt spørgsmål.

Guiderne sagde at marts måned hvor jeg var dernede første gang i år, at
sigten og chancerne for at se hajerne var dårligere end nu og senere på
året.
Jeg synes dog 25 meter sigt er rigtigt fint, så dog ingen hajer :(

Og de mente også vandet var koldt det var 'kun' 21-23 grader varmt.
En egyptisk guide vi havde var kuldeskær, han havde en semidry våddragt på
med en tørdragt uden over, og var det svagt skyet havde han en striksweater
på også :)

Kanon fyr :)

> Foreløbig tak for info.

Kan i havde en rigtig god tur.

Fra : Nic

Dato : 17-06-03 18:22

> Nu :) Og resten af sommeren.

Det er DIN skyld jeg lige har mailet atlantis rejser om en afrejse i Juli - skod dig

Mon det lever op til liveaboard på great barrier reef? det var kult . . .

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-06-03 18:41

Nic wrote:

> Det er DIN skyld jeg lige har mailet atlantis rejser om en afrejse i
> Juli - skod dig

Puha nu har jeg vildt dårlig samvittighed :)

> Mon det lever op til liveaboard på great barrier reef? det var kult .

Nu har jeg aldrig været på Great Barrier Reef, så det kan jeg ikke svare på.

Men jeg var meget glad for mit liveaboard i marts måned, det var vildt fed
dykning.

Fra : Nic

Dato : 17-06-03 18:56

> Men jeg var meget glad for mit liveaboard i marts måned, det var vildt fed
> dykning.

Hvilken sigtbarhed kan vi forvente her i sommer og generelt året rundt - kan/gider du sige noget om det?

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-06-03 19:06

Nic wrote:

> Hvilken sigtbarhed kan vi forvente her i sommer og generelt året
> rundt - kan/gider du sige noget om det?

Når jeg kommer hjem den 7/8 skal jeg gerne informerer dig.

men eftersom de syntes det var bedre end 20-25 meter så må man vel stole på
dem, om det passer aner jeg dog ikke.

Fra : Nic

Dato : 17-06-03 19:08

> Når jeg kommer hjem den 7/8 skal jeg gerne informerer dig.

Vi håber at tage afsted 24.7 - men foreløbig mange tak for info.

Andre med gode råd ?

Sidder og overvejer at lave en FAQ til denne NG - men måske den allerede findes?

Fra : Bent Jøran Olsen

Dato : 17-06-03 21:06

> Hvilken sigtbarhed kan vi forvente her i sommer og generelt året rundt -
kan/gider du sige noget om det?

Var i sharm i begynnelsen av oktober, sikten var på 40-50 meter. Tempen i
vannet var 30-31 grader i overflaten og 27-28 grader på 25 meter. Opplevde
kaldt vann som kom opp ifra dypet ved Straits of Tiran som nok ikke var
varmere enn 20 grader...brrrr kjentes kaldt der å da :)
I lufta lå det på 30-35 på dagtid. ca 23-28 grader om natta.
Brukte en hel våtdrakt uten hette som var 5 mm på kroppen og 3 mm på armer å
bein. Denne var nesten for varm. Kunne fint klart med med med en hel 3 mm.
Shorty kunne vært litt lite da dykkene var på rundt timen(+- 10 min)

Venlig hilsen,
Bent Jøran Olsen

Fra : Nic

Dato : 17-06-03 21:25

> [...]
> bein. Denne var nesten for varm. Kunne fint klart med med med en hel 3 mm.
> Shorty kunne vært litt lite da dykkene var på rundt timen(+- 10 min)

Mange tak for info.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-06-03 23:25

Søren Reinke:

> Helt klart Liveabord, man har flere dyk, og man er på stederne før
> de andre
>:)

Overvej Marsa Alam (hvis Atlantis har fundet ud af en bedre måde at
komme derned end via Luxor). Det var rigtigt fedt og med fri
stranddykning. Altså ikke livaboard.

Jeg har dykket flere steder i verden (og Sharm 2-3 gange), men dette
sted er godt hvis man vil dykke meget - når man har lyst.
Strandykningen er _meget_ god.

Læs et tidligere nummer af DYK.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : frog256

Dato : 18-06-03 17:22

"Peter Fjelsten" skrev d. 17-06-03 23:25 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg har dykket flere steder i verden (og Sharm 2-3 gange), men dette
> sted er godt hvis man vil dykke meget - når man har lyst.

- Jeg vil absolut tilslutte mig Hr. Fjelstens synspunkt: Prøv Marsa Alam
/ Red sea Diving Safari.. Vi er lige kommet hjem dernede fra (2. gang) -
og det bli'r ikke sidste gang. Det er herligt at bo i telt med havudsigt
lige ud til husrevet, med mulighed for ture op og ned langs kysten i
Truck eller RIB - eller ud til Elphinstone på ca. 25 minutter. Vi var så
heldige at svømme sammen med en Dugong (Søko) i 20 minutter- en
enestående oplevelse, samt lege med 2 store 8- armede sprutter i fuld
vigør på et natdyk på husrevet - hvor man osse ka' møde en haj i ny og
næ.
- Og der er ingen kø af Liveaboardbåde på seværdighederne- du er som
regel alene sammen med de få dykkere fra RSDS der deltager i turen.
Det er muligt at arrangere turen selv (mail til Red Sea D.S.) - de
arrangerer transport fra Hurghada (3 timer, afgang så snart du er ude af
lufthavnen)
Men det er lettere (og. ca. samme pris) at få
www.lillebaelt-dykkercenter.dk til at arrangere turen. Så flyver du
direkte fra Billund / Kastrup til Hurghada med Maersk, og alt er sat i
stilling når du ankommer..

- Venlig hilsen Lars Alkestrup

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-06-03 17:45

> [...]
> www.lillebaelt-dykkercenter.dk til at arrangere turen. Så flyver du
> direkte fra Billund / Kastrup til Hurghada med Maersk, og alt er sat i

Hvordan kan det være lettere end atlantis ?

Man ringer bestiller en rejse, får en regning indbetaler via netbank, og
møder op i kastrup/billund og tager afsted

Hvis de kan gøre det endnu nemmere er jeg imponeret.

/Søren

Fra : max

Dato : 18-06-03 20:33

> [...]
> møder op i kastrup/billund og tager afsted
>
> Hvis de kan gøre det endnu nemmere er jeg imponeret.

Det er sku.. billigt oven i købet..wow
-max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-06-03 21:47

max wrote:

> Det er sku.. billigt oven i købet..wow

Ca. samme pris som Atlantis Rejser.

/Søren

Fra : max

Dato : 18-06-03 22:24

> Ca. samme pris som Atlantis Rejser.
>
> /Søren

Jamen det var Atlantis jeg sagde -wow- til,
jeg ska da helt sikkert ha' en tur til marsa,
når jeg kommer tilbage fra bali, som også
er billigt for tiden..-max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-06-03 06:18

max wrote:

> Jamen det var Atlantis jeg sagde -wow- til,
> jeg ska da helt sikkert ha' en tur til marsa,
> når jeg kommer tilbage fra bali, som også
> er billigt for tiden..-max-

ups

Jamen god tur hvis du tager afsted.

/Søren

Fra : frog256

Dato : 19-06-03 12:36

"Søren Reinke" skrev d. 18-06-03 21:47 dette indlæg :

> Ca. samme pris som Atlantis Rejser.
>
> /Søren

Endnu lettere... : Jo du ringer / mailler til Lillebælt Dc og
indbetaler beløbet på en konto - som er incl. visum.. Og så flyver du
til Hurghada, hvorfra der er max 3 timers kørsel langs kysten ( rart om
sommeren!) - til den samme camp som Atlantis anvender.. Køreturen fra
Luxor gennem den store grusgrav er noget længere..
Men en dag åbner lufthavnen i Marsa Alam forhåbentlig rigtigt..

Lars A.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-06-03 14:38

frog256:

> Men en dag åbner lufthavnen i Marsa Alam forhåbentlig rigtigt..

SVJV er den åbnet, men den er dyr at bruge og jeg tvivler på Atlantis
kan fylde et fly derned!

Fra : Kim Adersen

Dato : 18-06-03 01:53

>Tror jeg man skal lede længe efter.

Man kan jo også selv arrangere turen. De fleste dykkercentre dernede henter og
bringer gerne en fra lufthavnen (mod et mindre beløb), så alt hvad man skal er
at have en flybillet, (som sjovt nok er billigst inkl. hotel) og så snakke
sammen med et dykkercenter.
Jeg skal en tur derned i næste uge. Hvis Nic er interesseret, så skal jeg gerne
give et kort referat når jeg kommer hjem d. 3 Juli. Og ja, jeg skal på
liveaboard. Der er absolut intet andet at lave dernede i Sharm el sheik.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Claus Søndergaard

Dato : 18-06-03 18:13

Hej

Jeg har været i sharm 2 gange. Første gang med 2 båddyk om dagen. Det var
godt den gang.
Anden gang, var med 3 dages liveaboard, og vist 2 dag med båddyk. Liveaboard
er at anbefale - det var super!
Jeg skal afsted 24 juli på 7 dages liveaboard, hvilket jeg har store
forvendtniner til.
Hvis du ved det ikke er sidste gang du skal til Sharm, kan jeg anbefale at
starte med 5 dages dyk med 2 båddyk om dagen.
Så vil dine ture til Sharm vil kun bliver kun bedre for hvergang.
Efter hånden som man har været der et par gange, begynder naa'ma bay at
midste sin "Sharme"

> Hvor skal man tage hen - gode alternativer til sharm?
Hvis du skulle have lidt ekstra tid mens du er i Sharm, så tag et smut forbi
Dahab. 1 times kørsel i taxi. Der er hyggeligt, og der er gode sites som:
The Canyon, Blue Hole og Islands.

Var 2 uger i Marsa Alam i januar. Fantastisk! De flotteste rev jeg nogen set
har oplevet, masser af fisk og skildpader.
Der fra har de ture til Dolphine house (kunne du tænke dig at svømme med 30
vilde delfiner?) og Elphinstone Reef (det bedste dyk i jeg har lavet i
Rødehavet) Prøv at læs artiklen fra Dyk #10 2002, den beskrivelse er
rammende.

Ellers skulle det vist være Brother Islands. Jeg har desværre ikke været der
endnu, men jeg forstiller mig det ligner Elphinstone.

> Hvornår er dykningens bedst?

Jeg har dykket der i Januar, Juli og August. Alle var fantastiske ture.

> Hvem skal vi rejse med? (der må være gode alternativer til atlantis
rejser?)

Brug Atlantis Rejser, det fungere. De er også rimelige fleksible.

mvh
Claus Søndergaard

Fra : Kim Adersen

Dato : 18-06-03 23:14

>gerne
>
>Ja sgu. Meget gerne! Og tak!

Okay.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 19-06-03 19:17

>frog256:

>SVJV er den åbnet, men den er dyr at bruge og jeg tvivler på Atlantis
>kan fylde et fly derned!

Det gør de heller ikke i dag. De køber sæder sammen med andre rejseselskaber.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-06-03 19:30

Kim Adersen:

> Det gør de heller ikke i dag. De køber sæder sammen med andre
> rejseselskaber.

Er du sikker?

Da jeg var dernede i vinters (over Luxor) tror jeg da at alle var med
Atlantis (?).

Fra : Tommyskaalum

Dato : 19-06-03 20:14

"Peter Fjelsten" skrev d. 19-06-03 19:30 dette indlæg :
> Kim Adersen:

> Er du sikker?
>
> Da jeg var dernede i vinters (over Luxor) tror jeg da at alle var med
> [...]

Kære brugere af denne herlige side!

Lad mig udrede nogle klare misforståelser for jer. Marsa Alam lufthavn
ER åben, men ingen danske selskaber bruger den. Vi har samarbejde med et
par fly selskaber og ingen herhjemme har umiddelbare planer om at sende
fly direkte til Marsa Alam lufthavn.

Lige meget hvad Atlantis rejser siger, så går deres afgange kun fra
Kastrup, over Sharm og videre til Luxor og den samme tur modsat!!!! Alt
land - transport foregår i konvoj - dette betyder at ture til Marsa
Shagra - udelukkende i køretid - er MINIMUM 6 timer! Hvis Atlantis
rejser skaffer en billet til Hurghada, så køber de den igennem
Falk-Lauritsen rejser.

Vi arrangere rejserne til disse vidunderlige lejre i det sydlige Egypten
og har i de sidste 2 år sendt omkring 150 dykkere derned, så vi ved hvad
vi taler om. Vi har stadigvæk til gode at få bare en enkelt klage over
vores ture. Bl.a. fordi transport tiden er væsentligt kortere p.g.a.
vores afgange går til Hurghada. Når det handler om større grupper, lejer
vi vores egne busser, der er noget større og bekvemme end de "alm."
mini-busser.

Vores priser er også billigere end Atlantis rejser og hos os kommer der
INGEN ekstra tillæg når først rejsen er betalt!

Se vores hjemmeside, eller endnu bedre - ring til os på 75910610... Vi
har været dernede 11 gange og tager den 12. tur den 14. august!

Jeg tvivler på at der er mange herhjemme der har flere dyk på husrevene
og Elphenstone end vi har!

Jeg kan kun sige til jer alle - hvad enten I vælger at rejse med os
eller Atlantis, så er det GUDE GODT....så til alle jer der vil
afsted...go´ tur og nyd dette vidunder så længe der er bare nogenlunde
uberørt!!!!!

Mvh...Tommy Skaalum - Lillebælt Dykkercenter....
www.lillebaelt-dykkercenter.dk ts@lillebaelt-dykkercenter.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-06-03 23:31

Tommyskaalum:

> Vores priser er også billigere end Atlantis rejser og hos os
> kommer der INGEN ekstra tillæg når først rejsen er betalt!

Er I medlem af Rejsegarantifonden?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-06-03 08:46

Peter Fjelsten wrote:

> Er I medlem af Rejsegarantifonden?

Ja det var også mit næste spørgsmål..

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Tommyskaalum

Dato : 20-06-03 08:56

"Peter Fjelsten" skrev d. 19-06-03 23:31 dette indlæg :
> Tommyskaalum:

> [...]

Hej Peter!

De firmaer vi samarbejder med vedr. salg af flysæder er medlemmer af
Rejsegarantifonden, derved er du sikret og betalingen i Egypten foregår
ikke før kunden er fremme, så også her er du helt sikret!
Så skulle uheld være ude, skal du endda kun vente på at få pengene for
flybilletten tilbage fra Rejsegarantifonden - resten får du af os dagene
efter!

Men af samme årsag benytter vi kun de "sikre" selskaber.

Vi har udvidet vores rejse afdeling, så den nu indbefatter alle Red Sea
Diving Safaris lejre, familie-ture med dykning og golfrejser til El
Gouna!

- så tro mig når jeg siger...vi er meget seriøse og professionelle
Peter!!

Kh...Tommy, Lillebælt Dykkercenter

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-06-03 09:28

Tommyskaalum wrote:
> [...]
> Så skulle uheld være ude, skal du endda kun vente på at få pengene for
> flybilletten tilbage fra Rejsegarantifonden - resten får du af os

Men det er jo kun flyrejsen, hvis i ikke er medlem af rejsegarantifonden og
i går konkurs får jeg vel aldrig mine penge tilbage og måske kun flyrejsen
som nok ikke er den største del af sådan en rejse.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Tommyskaalum

Dato : 20-06-03 09:45

"Jonas Lüttichau" skrev d. 20-06-03 09:28 dette indlæg :

> [...]
flyrejsen
> som nok ikke er den største del af sådan en rejse.

Hej Jonas!

Nu må en dialog som denne ikke udvikle sig til noget fnidder!!
Hver gang en handel finder sted er der en risiko! Der i har du ret - jeg
kunne skrive en længere forklaring på hvordan vi deponerer pengene osv.
- eller skrive hvordan du kan købe en cykel og dagen efter er
forhandleren død.

Faktum er, at forsætter vores succes som rejsearrangører, så bliver vi
medlemmer af rejsegarantifonden - indtil da kan det jo bare glæde at
vores rejser er billiere, bedre og hurtigere!

KH....Tommy

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-06-03 10:14

Tommyskaalum wrote:
> Nu må en dialog som denne ikke udvikle sig til noget fnidder!!

Ja, og du må ikke slå det hen som noget fnidder.

> Hver gang en handel finder sted er der en risiko! Der i har du ret -

Ja og den risiko udelukkes for kundens synspunkt når i er medlem af
rejsegarantifonden.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-06-03 09:57

Tommyskaalum:

> De firmaer vi samarbejder med vedr. salg af flysæder er medlemmer
> af Rejsegarantifonden, derved er du sikret

Der kan _kun_ blive tale om tilbagebetaling fra RGF i tilfælde af krak
mv., hvis man køber en pakkerejse fra én rejsearrangør, der er medlem
af RGF.

Sælger en rejsearrangør kun flybiletter (dvs ingen kombi-pakke med fly
og hotel) er der altså ingen erstatning.

> og betalingen i Egypten foregår ikke før kunden er fremme, så
> også her er du helt sikret!

Det lyder godt. Så man man maksimalt miste indbetalingen fra
flybiletten.

> Så skulle uheld være ude, skal du endda kun vente på at få
> pengene for flybilletten tilbage fra Rejsegarantifonden - resten
> får du af os dagene efter!

Som jeg skrev ovenfor får man ikke penge tilbage fra RGF, når man ikke
har købt en pakkerejse, men blot en flybillet.

> Men af samme årsag benytter vi kun de "sikre" selskaber.

Jeg kan godt forstå du sætter sikre i citationstegn. Alle krakkene i
rejsebranchen har vel vist at man ikke _ved_ hvilke selskaber der der
sikre.

> - så tro mig når jeg siger...vi er meget seriøse og professionelle
> Peter!!

Det siger jeg heller ikke nødvendigvis I ikke er, men det virker som om
en af os ikke helt har styr på hvad RGF dækker - og jeg tror ikke det
er mig! :)

Fra : Tommyskaalum

Dato : 20-06-03 11:51

Hej igen Peter!

Alle steder der er aftaler og forsikringer er der alternativer - jeg vil
IKKE gå ind i hvordan jeg kan garantere forsikringen, men blot tilføje
at alle der rejser med os er dækkede!!! Jeg tvivler meget på at vores
super dygtige samarbejdspartnere ville lægge navn til dette, hvis der
ville opstå de omtalte problemer!
Én ting er og sætte sig ind i en lov ad hoc - en ganske anden ting er at
praktisere den permanent! så nej - jeg tror ikke det er mig er ikke
er bekendt med rejsegarantifonden!

Men lad det nu ligge - vi lever jo i et frit land og der foregår såmænd
også mange ting i både rejse - og dykkerbranchen jeg ikke er enten enig
i, eller forstår! Faktum er at vi i de seneste 2 år har sendt flere
kunder til Marsa Alam end Atlantis rejser - og DET er et faktum!

Problemet for os jyder er ganske enkelt at hvis vi rejser med Atlantis
til Marsa Alam, fra f.eks. Fredericia hvor vi bor, så tager turen derned
minimum 24 timer og mindst det samme hjemad.

På vores sidste tur mødte vi et dejligt par fra København Dykkerklub,
som selv havde arrangeret turen derned - de havde betalt mere end vores
kunder og havde ikke den samme service. men det er en ganske anden
historie!

Lige meget hvad, så var grunden til mit indlæg blot at synliggøre et
alternetiv til Atlantis rejser og Marsa ALam - og det alternativ er os!

Og én ting er uomtvisteligt - det sydlige Rødehav er fremtiden for os
alle der elsker dykning i varmt vand!!! (

Tak for dit spørgsmål Peter - du er uden tvivl en mand der sætter sig
ind i tingene og ikke lader dig spise af med ingenting! Ha´ en rigtig
dejlig sommer og dykker fremtid!

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-06-03 12:41

Tommyskaalum:

> [...]
> meget på at vores super dygtige samarbejdspartnere ville lægge
> navn til dette, hvis der ville opstå de omtalte problemer!

Jeg tror såmænd udmærket at de står ved at de er medlem af RGF, men
sagen _er_ jo at man _kun_ er dækket af RGF hvis man køber en såkaldt
"kombipakke" (transport + overnatning). RGF vil aldrig blot dække en
flybillet.

Dette er jeg 99,7% sikker på.

> Faktum er at vi i de seneste 2 år har sendt flere kunder til Marsa
> Alam end Atlantis rejser - og DET er et faktum!

Det har jeg heller aldrig benægtet og skulle jeg til Marsa Alam ville
jeg _ikke_ tage over Luxor igen!

> Problemet for os jyder er ganske enkelt at hvis vi rejser med
> Atlantis til Marsa Alam, fra f.eks. Fredericia hvor vi bor, så
> tager turen derned minimum 24 timer og mindst det samme hjemad.

Korrekt (jeg er også jyde).

> Ha´ en rigtig dejlig sommer og dykker fremtid!

Mange tak og i lige måde!

Fra : Morten Saabye

Dato : 23-06-03 10:21

Bare lige for at cleare dette spørgsmål..

Hvis en dykkerbutik/firma ønsker at opsætte en tur til fx Egypten og
køber fx 10 pladser hos en rejsearrangør, skal butikken ikke være medlem
af Rejsegarantifonden.

MEDMINDRE at kunderne betaler mere for turen end hvad den tekniske
arrangør opkræver.

Det kunne fx være, hvis butikken selv ville tjene lidt ekstra, lagde
lidt på for at stille med med egen guide, selv ville udleje udstyr
under turen osv osv.

I disse tilfælde "overtager" butikken juridisk rollen som rejsearrangør
og SKAL derfor være medlem af Rejegarantifonden...

MVH

/Morten Saabye

- - -

Fra : Kim Adersen

Dato : 20-06-03 13:40

>Kim Adersen:

>Er du sikker?
>
>Da jeg var dernede i vinters (over Luxor) tror jeg da at alle var med
>Atlantis (?).

Rimelig sikker, for ellers forstår jeg ikke at de skulle "ud og lede" efter de
pladser vi har til torsdag næste uge. Hvis de selv havde købt sæderne, så burde
de jo vide præcist hvor mange de havde ledige/besat.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 20-06-03 13:48

> [...]
>uberørt!!!!!
>
>Mvh...Tommy Skaalum - Lillebælt Dykkercenter....

Hvis det er så godt, og der tilsyneladende er så mange der tager der ned og
laver alle disse dyk, hvorfor er det så så svært at flyve direkte ned til Marsa
Alam. Jeg mener, så må der jo netop være fornuft i at undgå den køretur på 3
timer fra Hurgarda. Og hvis i samarbejder med et par flyselskaber, så kan jeg da
ikke forestille mig, at det kan være det store problem, at få dem til at flyve
disse ca. 20 minutter mere sydpå.
Jeg har været passager i taxi i Sharm, og hvis man siger dykning er farligt, så
har man højnet risikoen for dødsfald mange tusiende gange ved at være passager i
et såkaldt "køretøj" dernede

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 20-06-03 14:05

>Tommyskaalum:

>Der kan _kun_ blive tale om tilbagebetaling fra RGF i tilfælde af krak
>mv., hvis man køber en pakkerejse fra én rejsearrangør, der er medlem
>af RGF.

Derfor er det meget smart at bestille en flybillet inkl. hotel.
Jeg så i en lille annonce for et par uger siden, at Atlantis tilbyder 1 uge i
Sharm inkl. uspecificeret hotel for 2495,-. Det er 1500,- billigere end hvis man
bare skal have en flybillet. Og så er man dækket ind. Uanset om et rejseselskab
er medlem af RGF, så dækkes flybilletter ikke uden det er en "pakkeløsning". Det
var ihvertfald det som de sagde i nyhederne i forbindelse med de seneste krak.

>Det lyder godt. Så man man maksimalt miste indbetalingen fra
>flybiletten.

Det må være specifikt for lillebælt "rejseselskab", for man betaler da altid på
forhånd, omend kun 25% til dykkercenteret.
Eller så forstår jeg ikke hvad der menes her.

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 20-06-03 14:20

>Problemet for os jyder er ganske enkelt at hvis vi rejser med Atlantis
>til Marsa Alam, fra f.eks. Fredericia hvor vi bor, så tager turen derned
>minimum 24 timer og mindst det samme hjemad.

Ehh?? Hvorfor er det lige, at hver gang jyderne skal krydse bælterne, så bliver
lille DK lige pludselig på størrelse med USA. Det tager ca. 2 timer at køre i
tog fra Fredericia til Kbh. (og 2½ i bil) Så skal det tage 22 timer at komme fra
Kbh til Marsa Alam? Næppe. Det tager 5 timer at flyve til Luxor, og hvis det
tager 3 timer i bus derfra, så er der mange timer op til de 22.

>Og én ting er uomtvisteligt - det sydlige Rødehav er fremtiden for os
>alle der elsker dykning i varmt vand!!! (

Så meget desto mere årsag til at få den forbandede flyver til at flyve de ca. 20
minutter mere sydpå.

Mvh/Greetings
Kim Andersen