Skalleret layout med CSS
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-06-03 17:28

Hejsa,

jeg forsøger at lave et layout der vises pænt i
alle opløsninger, jeg vil have en top div til
et banner, en menu div til menuen samt en
indholds div til selve indholdet.

Jeg kan ikke få det til at virke uden at bruge
px til at angive bredde på menu og indhold
samt deres højde. Kan man i det hele taget
gøre dette?

Jeg har prøvet, dog med iframes og menubredde
i px, men er ikke tilfreds med resultatet, da det
halter i mindre opløsninger og browseren bliver
ikke fyldt ud i de større opløsninger.

Jeg tror jeg har fundet en løsning, men det indebærer
en ekstra div i højre side, som på:
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/basic4.html
- Dog uden fast angivelse med px.

Hvordan laver man et ordenligt design der virker
i alle opløsninger?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-06-03 21:26

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Jeg tror jeg har fundet en løsning, men det indebærer
> en ekstra div i højre side, som på:
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/basic4.html

Den kan du jo blot fjerne.

> - Dog uden fast angivelse med px.

Du kan køre helt uden px-angivelser, men det er meget almindeligt
at sætte én eller flere bokse i en fast bredde og så lade resten
variere.

> Hvordan laver man et ordenligt design der virker
> i alle opløsninger?

Du kan se nogle muligheder her: <http://glish.com/css/>. Først og
fremmest gælder det om ikke at definere faste bredder og højder
overalt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-06-03 14:05

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den kan du jo blot fjerne.

Ja, men menuen skal helst ikke være alt for bred i store
opløsninger. Kan man lave det sådan, at menuen skallerer
op til max 145px eller lignende?

> Du kan køre helt uden px-angivelser, men det er meget
> almindeligt at sætte én eller flere bokse i en fast bredde
> og så lade resten variere.

Okay, det er bare svært at ramme den rette størrelse.

> Du kan se nogle muligheder her: http://glish.com/css/.

Ja, måske var det noget med en floated menu!

> Først og fremmest gælder det om ikke at definere faste
> bredder og højder overalt.

Det var jeg klar over :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-06-03 14:16

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Ja, men menuen skal helst ikke være alt for bred i store
> opløsninger. Kan man lave det sådan, at menuen skallerer
> op til max 145px eller lignende?

Sagtens:

   .menu {
       max-width: 145px;
   }

- det er bare ikke understøttet af IE ;-/
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-06-03 14:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> .menu {
> max-width: 145px;
> }
>
> - det er bare ikke understøttet af IE ;-/

Dejligt!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen