Dæk
Fra : boe

Dato : 30-03-01 11:13

Jeg har fået tilbud på dæk fra Vulcano, Roskilde som følger:

Michelin:

Bagdæk: 140/80 Z 17, Diagonal=1010,-
Bagdæk: 140/80 Z 17, Radial=1189,-
Fordæk: 110/90 Z18, Diagonal=850,-
Fordæk: 110/80 Z 18, Radial=1076,-

Er det billigt, og er dækkene ok til mit "tøsebrug" - jeg kaster ikke rundt
med dyret mere...(altså motorcyklen
Hvad er fordelen ved radial i forhold til diagonal?
Som det ses kan jeg ikke få radial fordæk i 90 profil, kun i 80. Hvad
betyder det og er det ok at sætte 80 på?

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 30-03-01 11:15

Jeg glemte lige at sige, at priserne er incl. moms, montering og
afbalancering, hvis jeg kommer med "løse" hjul eller selv afmonterer på
stedet.

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 30-03-01 12:07

> Bagdæk: 140/80 Z 17, Diagonal=1010,-
> Bagdæk: 140/80 Z 17, Radial=1189,-
> Fordæk: 110/90 Z18, Diagonal=850,-
> Fordæk: 110/80 Z 18, Radial=1076,-

Det virker ikke specielt billigt. Jeg har lige fikset et bagdæk til en
makker i 150/70 - 17" til 900,-

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 30-03-01 12:13

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> Det virker ikke specielt billigt. Jeg har lige fikset et bagdæk til en
> makker i 150/70 - 17" til 900,-

Kan du også svare på resten af mine spørgsmål? (så kan det være, at jeg
tilgiver dig dit utidige indlæg i går

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 30-03-01 12:22

> Er det billigt, og er dækkene ok til mit "tøsebrug" - jeg kaster ikke
rundt
> med dyret mere...(altså motorcyklen
> Hvad er fordelen ved radial i forhold til diagonal?

Fordelene er mange. Men primært medfører den radiale opbygning af dækkassen,
at stivheden i dækket er meget større, hvorved styringsprecisionen bliver
bedre.

> Som det ses kan jeg ikke få radial fordæk i 90 profil, kun i 80. Hvad
> betyder det og er det ok at sætte 80 på?

Det betyder at dækkene er hhv. 90% 0g 80% høje ifht. breden. En lavere
profil er typisk mere stiv, hvorved vridet på dækket reduceres hvilket
forbedre precisionen i styringen. Hvis du har været vandt til at køre på
høje diagonal dæk, så vil jeg garantere dig at du tror du har fået ny cykel
hvis du montere et sæt lavere radial dæk. Desuden vil den mindre diameter
medføre at styrvilligheden vil blive bedre (omend det er i marginal
afdelingen) men alt i alt vil radial løsningen gøre cyklen mere velkørende.

Det eneste der går lidt i kaos er at dækomkredsen er lidt mindre med 80
profil dækket, hvorved speedometeret kommer til at vise (lidt mere) for
meget. But who cares

Er du sikke på at fælgene hedder 18" foran og 17" bagpå ? For så skal der
lige en ny opdatering til i mit virtuelle mc index. Kombinationen 17" for og
18" bag er oftere set.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 30-03-01 12:37

> [...]
> lige en ny opdatering til i mit virtuelle mc index. Kombinationen 17" for

Tak, nu er vi på talefod igen

Fu.. speedometeret! Det er lidt interessant med størrelseskombinationerne. I
MC revy fra ´86, som Dennis meget venligt har scannet ind til mig, er
VF1000F1 opgivet med 17" baghjul og 16" forhjul, hvorimod VF1000FII er
opgivet til at have 17" bag og 18" forhjul, hvilket ifølge MC Revy skulle
give en noget mere "sat" maskine p.g.a. noget med efterløb, hvad det så end
er.
Min VF1000F1 fra ´86 er imidlertid født med 18" forhjul (står også i den
originale instruktionsbog OG i Honda Workshop Manualen). Som du måske ved
her fra NG, købte jeg for nogle dage siden en kasse gamle VF1000F1 stumper
af Marius. I den kasse befinder sig et forhjul - gæt: 16"!!
Mit spørgsmål er nu, hvilken holdning har du til at sætte et 16" hjul på i
stedet for det eksisterende 18"?
"Henry", som har ejet cyklen før mig, anbefalede mig at beholde 18" hjulet.
Han plejer at vide hvad han taler om

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 30-03-01 13:11

> Mit spørgsmål er nu, hvilken holdning har du til at sætte et 16" hjul på i
> stedet for det eksisterende 18"?

Det ville jeg klart gøre, men det er en noget radikal ændring af cyklen. Ved
at sætte det mindre forhjul på, tipper cyklen mere forover, hvorved
forgaflen kommer til at stå mere retop (kronrørsvinkel) og dermed bliver
efterløbet (afstanden fra forhjulets kontaktpunkt med vejen og punktet hvor
linien i forlængelse af forgaffelbenene ville ramme) også mindre. Desuden
vil den mindre hjuldiameter i sig selv reducere efterløbet selv med uændret
kronrørsvinkel.
Og det kunen vi jo bruge lang tid på at tæske langhalm på.

Resultatet er at med 16" forhjulet bliver cyklen mere "levende" i forenden
og vil måske have tendens til at falde ind i svingene og overstyre. Man
kunne godt have det lidt på fornæmmelsen når de har ændret modellen. Men
hvis nu du kan slippe afsted med at hæve forgaflen et par cm eller 3 (ved at
rykke gaffelbenene lidt nadad i broerne, og afh af hvor blød du synes
forgaflen virker, kan fjedrene spaces en-to cm op (Jeg kan godt arrangere
nogle afstandsstykker hvis du smider mig nogle mål). Alt i alt for at få
frisket undervognen lidt mer op til spas. 18" hjulet er noget mere touring
orienteret. Angående dækudvalget er det noget kaos i begge tilfælde, med da
Firebladen og RX1000 begge bruger 16" er der nogle få gode dæk man kan få
fat i.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 30-03-01 13:17

> [...]
da
> Firebladen og RX1000 begge bruger 16" er der nogle få gode dæk man kan få

Tak for den gode forklaring. Havde jeg været under 30 år gammel, så havde
jeg gjort det. Jeg er imidlertid en ældre mand, og jeg risikerer bare at
vælte mig hvis "tingen under min røv" bliver for levende
Det er en fornøjelse at have fundet denne NG )))

Bo, VF10000F nå nej, kun 1000F

Fra : james

Dato : 31-03-01 01:35

> Er du sikke på at fælgene hedder 18" foran og 17" bagpå ? For så skal der
> lige en ny opdatering til i mit virtuelle mc index. Kombinationen 17" for og
> 18" bag er oftere set.

Jeg har 18 foran og 16 bag, for eksempel........

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 31-03-01 01:41

On Sat, 31 Mar 2001 02:35:26 +0200, james <120010311226@post5.tele.dk>
wrote:

>Jeg har 18 foran og 16 bag, for eksempel........

Min BSA har 18" bag og 21" for...

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Henry

Dato : 30-03-01 12:51

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Som det ses kan jeg ikke få radial fordæk i 90 profil, kun i 80. Hvad
> betyder det og er det ok at sætte 80 på?

Hej Bo

Tag et godt råd fra een der kender din cykel rimelig godt - brug IKKE radial
på den viffer, den kommer til at styre som et badekar, hold dig til
diagonaler i original størrelser, du kører alligevel ikke race og har ikke
brug for den ekstra stivhed, brug hellere den overskydende bunke penge til
en flaske rødvin med din kone!

Tro mig, jeg HAR prøvet ZR Michelin'er, både originale dimensioner og
lavprofiler, hver gang med nyt dækskifte til følge, på den cykel.

Priserne ser rimelige ud, de er billigere i tyskland men der er jo et stykke
vej derned.

Hilsen
Henry

Fra : Jørund Seim

Dato : 30-03-01 12:53

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> wrote in message

> Priserne ser rimelige ud, de er billigere i tyskland men der er jo et
stykke
> vej derned.

Hvorfor det kan svare seg å samle innkjøpene. Er iferd med å bestille dekk
fra Tyskland nå, og idet vi er flere her fra gruppen som bestiller samtidig,
er frakten gratis.

JS

Fra : boe

Dato : 30-03-01 13:02

"Jørund Seim" <origo@earthling.net> wrote in message

> [...]
>
> Hvorfor det kan svare seg å samle innkjøpene. Er iferd med å bestille dekk
> fra Tyskland nå, og idet vi er flere her fra gruppen som bestiller

Mine priser er incl. montering og afbalancering. Hvis jeg køber dæk i
tyskland, skal jeg betale for at få det gjort i Danmark. Så kan det vel ikke
betale sig mere, dækkets lave pris taget i betragtning?
Jeg har set, at de dæk du skal købe i Tyskland er i 2000 kr størrelsen - så
er fordelen vel større?

Bo, VF1000F

Fra : Jørund Seim

Dato : 30-03-01 13:16

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message

> [...]
> betale sig mere, dækkets lave pris taget i betragtning?
> Jeg har set, at de dæk du skal købe i Tyskland er i 2000 kr størrelsen -

Det er det nok noe om, omend de priser jeg nevnte er for både for- og
bakdekk, og da for dekk av en helt annen bredde og type enn du har behov
for. Jeg vet ikke hva prisen er for diagonaldekk, og om besparelsene er like
store her.

JS

Fra : james

Dato : 31-03-01 01:41

> Hvorfor det kan svare seg å samle innkjøpene. Er iferd med å bestille dekk
> fra Tyskland nå, og idet vi er flere her fra gruppen som bestiller samtidig,
> er frakten gratis.

For sent! Jeg har monteret mine nye Avon Azaro.......og de er simpelthen
skønne! Jeg var meget utilfredse med Michelin 90ere fordi de er så fandens glat
på våd vej. Nu ved jeg også at de var hårde og krævede 3 gange mer energi at
dreje. Azaro er meget populær i flere andre land, men har ikke det helt store
navn i Danmark....endnu. Men de er meget velomtalte i feks den tyske presse....

-james

Fra : Armand

Dato : 31-03-01 20:01

james <120010311226@post5.tele.dk> skrev i en

> ....Azaro er meget populær i flere andre land, men har ikke det helt
store
> navn i Danmark....endnu. Men de er meget velomtalte i feks den tyske
> presse....

bl.a. på grund af engelsk industri's måske ligefrem velkendte
usmidighed!
Sand jensen forsøgte sig som Avon-importør i 80'erne, men havde sjældent
noget særligt hjemme p.g.a. fabrikkens uvillighed til at levere små
ordrer og på kort sigt trods aftale om det modsatte ved indgåelse af
import-aftalen

Jeg oplevede selv det samme omkring indkøb af udstødning itil Ninja'en i
England: 3 ugers levering, trods vane med at modtage bestillinger syd
for grænsen i samme uge som bestillingen

Nu er det Max' mc import der tager Avon hjem. Gad vide om der er sket
noget med gummifabrikken i mellemtiden :-/

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 30-03-01 12:58

> [...]
> lavprofiler, hver gang med nyt dækskifte til følge, på den cykel.
>
> Priserne ser rimelige ud, de er billigere i tyskland men der er jo et

OK, jeg tror dig Underligt, jeg troede at diagonaldæk hørte fortiden
til....men det gør de vel ved nærmere eftertanke også, alderen på cyklen
taget i betragtning!

Hilsen Bo

Fra : Armand

Dato : 30-03-01 21:54

> [...]
fortiden
> til....men det gør de vel ved nærmere eftertanke også, alderen på

Alderen?
Verdens første motorcykel med standard monteret (bag-) radialdæk var
tilfældigvis VF 1000, så hvis man skal "go basic", skal der som sådan et
radial'er bagpå :-/

Jeg erindrer ikke at der skulle have været et dimensions-skifte op til
F2'eren; men set i bagkundskabens skær tolker jeg det som at man har
haft svære problemer med lige netop den model - 18" forhjul er jo
nærmest en forhistorisk dimension at vende tilbage til
Uden at kende noget som helst til VF1000'erens dækproblemer, vil jeg
derfor anbefale dig at følge Henry's indhøstede erfaringer og montere
akkurat det specifikke(!) dæk som var hans foretrukne!

Omkring din oprindelige forespørgsel, ligger det jo også lidt vagt
omkring hvilke specifikke dæk der er tale om - Michelin'ere er ikke bare
Michelin'ere

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 03-04-01 13:51

> Verdens første motorcykel med standard monteret (bag-) radialdæk var
> tilfældigvis VF 1000, så hvis man skal "go basic", skal der som sådan et
> radial'er bagpå :-/

Jeg har min tvivl om det du skriver er korrekt, har du nogle beviser,
artikel e-lign.?? Den model boe har er fra 86 og produktionen standsede
umiddelbart bagefter. Den model er originalt monteret med D dæk, jeg mener
heller ikke at F2'eren kom med R dæk. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men
boe's VF'er er en Ff hentet fra Italien der i kan der jo ligge en forskel.

Henry

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 01:33

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
> [...]
> umiddelbart bagefter. Den model er originalt monteret med D dæk, jeg
> mener heller ikke at F2'eren kom med R dæk.

Nu er det jo Honda'er, så jeg er ikke så stiv i model-betegnelserne
Det første seriemonterede radialdæk sad bagpå den VF 1000, som lignede
VF 750'eren med alle knastproblemerne!
Sidenhen kom (vistnok) F1 med ½-kåbe og F2 med helkåbe. begge med et
helt anderledes design af tank/sidedæksler (gad vide om Honda indså at
der var for mange dårlige relationer til VF 750-designet?)!

Er herefter i tvivl om modellen?
Hvis ikke, kan du jo så selv slå op og konstantere bagdækkets
konstruktion!

--
Armand.