Investering for begynder !!
Fra : Tom Frank

Dato : 17-06-03 13:36

Hej,

Da jeg idag sidder med nogle frie midler omkring 10k i banken, vil jeg gerne
for dem komme i gang med at investere i nogle aktier/obligationer. Men jeg
mangler nogle gode råd til hvor man skal begynde og hvad det koster.

Investeringsbeviser er jeg ikke specielt interesseret i, da jeg ikke kommer
til at lære noget af det. Iøvrigt synes jeg de råd jeg har fået af min bank
tyder mere på at sælge deres investeringspapirer end at give mig nogle gode
råd og tips.

Er der nogle websites/netbanker, der kan anbefales og som er brugervenlige ?

Hvilke nogle gebyr + div. omkostninger skal man være påpasselig med ?

For nogle år siden var E-trade en godt sted at begynde har jeg fået at vide,
hvad er situationen idag ?

/Tom

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 17-06-03 14:06

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bank
> tyder mere på at sælge deres investeringspapirer end at give mig nogle

Hej Tom,

jeg vil tillade mig kun at svare på denne del af spørgsmålet.

Hvis du vil handle enkeltpapirer for de beløb du nævner her, skal du være
100% afklaret med, at det skal være en ren hobby. Du vil komme til at bruge
meget tid og det vil koste dig penge. Men er du helt afklaret med det og du
kun gør det for fornøjelsens skyld, så er det jo også helt fint....

Vil du der imod have en investering, hvor risikoen er nemmere at gennemskue,
ikke kræver daglig opfølgning og nem løbende afkastopgørelse - ja, så er
investeringsbeviser faktisk det bedste alternativ. Også selvom der er
administrationsomkostninger.

Det er bare min holdning.

Fra : Rasmus

Dato : 17-06-03 20:53

> [...]
> for dem komme i gang med at investere i nogle aktier/obligationer. Men jeg
> mangler nogle gode råd til hvor man skal begynde og hvad det koster.

Hvis jeg læser 10k som 10.000 kr så er det alt alt for lidt til at gå igang med, vent
til du har 100.000 kr eller 1 mio kr.
som jeg har flere af

Fra : Tom Frank

Dato : 18-06-03 08:00

Der er jeg af den modsatte opfattelse.

10.000 er i mine øjne udmærket lærepenge. Men hvis jeg havde 1 mio. vil jeg
nok ikke tør vove pelsen selv, men bruge en investeringsportefølje.

/Tom

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-06-03 08:49

Tom Frank wrote:

> 10.000 er i mine øjne udmærket lærepenge. Men hvis jeg havde 1 mio. vil jeg
> nok ikke tør vove pelsen selv, men bruge en investeringsportefølje.

Problemet er, at man bør sprede sine investeringer for at minimere
risikoen for tab. Og når man kun har 10.000 kroner, risikerer man de
bliver spist op af handelsomkostninger, hvis man for eksempel køber
flere forskellige aktier. Man kan dog i en kortere periode prøve gennem
en net-børsmægler som for eksempel Stocknet.dk, der tilbyder handler til
20 kroner i de første mange måneder - men husk at få solgt igen, inden
taksten stiger.

Investeringsporteføljer er faktisk beregnet til dem, som enten ikke selv
gider beskæfte sig med køb og salg af aktier/obligationer, eller som
ikke har penge nok til selv at sprede investeringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten DH

Dato : 18-06-03 16:38

> [...]
> en net-børsmægler som for eksempel Stocknet.dk, der tilbyder handler til
> 20 kroner i de første mange måneder - men husk at få solgt igen, inden

Man kan også vælge at gå alternative veje og investere i virtuelle aktier
forskellige steder på nettet. Nok er aktierne virtuelle; men pengene man
køber og sælger for er ægte nok - der er naturligvis både fordele og ulemper
ved det.

Det er lettere at følge markedet på en lukket aktiebørs - udefra kommende
faktorer spiller ikke ind i samme grad da aktiekurserne afhænger direkte af
udbud og efterspørgsel.
Vælger man det rette firma er der mulighed for væsentligt større afkast end
fx. de fleste børsnoterede aktier; men samtidig skal man holde det op mod
risikoen - disse firmaer er ofte lokaliseret i diverse skattely og steder
som er svære at nå juridisk hvis der skulle opstå problemer.

Jeg vil ikke påstå at det er en sikker fidus eller noget; men som kortsigtet
investering kan der faktisk være ret mange penge at hente på den slags - jeg
har selv fordoblet min indsats flere gange på under et halvt år og har flere
gange lavet gode day-trades og øget min portfølje (det er dog også gået den
anden vej et par gange).

Selvom jeg personligt har haft et solidt afkast på den slags, vil jeg dog
ikke anbefale nogen at sætte pensionsopsparingen over styr da aktien ikke er
bundet op på værdier i traditionel forstand - men det kan være et udemærket
alternativ til "solide" aktieinvesteringer hvis man sigter efter en
kortsigtet investering med højt afkast...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-06-03 19:17

Morten DH wrote:

Nå, så vil jeg hellere foreslå en "overdådig" tur i tivoli,
så oplever du noget meget jordnært, og du ved hvad det indebærer.....

Du betaler for, hvad du får, og ikke hvad du forventer..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Morten DH

Dato : 21-06-03 11:56

> Nå, så vil jeg hellere foreslå en "overdådig" tur i tivoli,
> så oplever du noget meget jordnært, og du ved hvad det indebærer.....
>
> Du betaler for, hvad du får, og ikke hvad du forventer..

Men jeg tvivler nu stærkt på du får aktier (eller tjener penge på anden vis)
for at gå i tivoli - ellers udemærket forslag :o

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 18:26

Morten DH wrote:

> Men jeg tvivler nu stærkt på du får aktier (eller tjener penge på anden vis)
> for at gå i tivoli - ellers udemærket forslag :o

Men jeg tvivler nu stærkt på du får aktier (eller tjener penge på anden vis)
ved at investere i "virtuelle" aktier,
det er ren luft..
og når boblen brister..

Fra : Morten DH

Dato : 22-06-03 11:13

> Men jeg tvivler nu stærkt på du får aktier (eller tjener penge på anden
> [...]

Tja, men som jeg også skrev oprindeligt skal man være klar over den
manglende sikkerhed osv... Og jeg forstår nu godt du tvivler, det gjorde jeg
også - det handler jo om at være med inden boblen evt. brister... hvis den
brister...

Fra : Spinner

Dato : 25-06-03 16:54

> Men jeg tvivler nu stærkt på du får aktier (eller tjener penge på anden
> [...]

Tilgængæld vil jeg tvivle stærkt på at han tjener penge på at investere
10.000,- på "alm" aktier, der falder, og falder, samt har er noget større
risikograd end foreksempel de aktier der handles med på nettet, under
begrebet "virtuelle" aktier.

Hvis du feks. tager "World Games Inc´s" aktier, er pengene bag denne aktier
størrede end de fleste store virksomheder der i dag er i det danske
KFX-indeks - tilsammen. Så der er nok nogle firmaer der "braser" før disse!

Spinner

Fra : Jacob Riis

Dato : 25-06-03 17:16

"Spinner" <Spinner@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrede end de fleste store virksomheder der i dag er i det danske
> KFX-indeks - tilsammen. Så der er nok nogle firmaer der "braser" før

Hvordan har du beregnet risikograden på henholdsvis "alm aktier" og WGI.
Hvad er markedsværdien bag World Games Inc og er dette et virtuelt selskab ?
Hvorfor skulle firmaer brase sammen blot fordi de har en lavere markedsværdi
end et andet selskab?

--
Jacob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-03 17:17

Spinner wrote:

> [...]
> størrede end de fleste store virksomheder der i dag er i det danske
> KFX-indeks - tilsammen. Så der er nok nogle firmaer der "braser" før disse!

Uanset hvor meget luft der pumpes i ballonen, bliver værdien ikke større
end bare det mindste selskab i KFX-indekset.

Hvis du holder fast i din påstand, så fremlæg venligst et
revisorunderskrevet regnskab, der viser den reelle værdi af firmaets
aktiver. Et link til regnskabet kan også gøre det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Spinner

Dato : 25-06-03 17:33

Nu var mit indlæg såmænd bare en "modbevisning" af ovenstående indlæg, som
var skrivet i den ånd at virtuelle selskabers aktier", kun er "midlertidige"
fordi at de "er bobler, der nærmest kun venter på at brase".
Mit indlæg skal således ses i denne sammenhæng.

.....og igen.....jeg skrev......"jeg tvivler".....

Spinner

====

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-03 19:11

Spinner wrote:

> [...]
> Mit indlæg skal således ses i denne sammenhæng.
>
> ....og igen.....jeg skrev......"jeg tvivler".....

Du skrev at du tvivlede på, at han kunne tjene penge på rigtige aktier,
og at risikoen var større på rigtige aktier end på virtuelle aktier. Du
skrev aldeles intet om, at du tvivler på de ikke-eksisterende aktier -
tværtimod hævdede du, at de er en masse penge værd. Men det er rart at
vide, at du erkender, at du ikke kan bakke din påstand op.

WGI-aktierne er og bliver luft, uanset hvor meget medlemmerne vil betale
for dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 15:49

Spinner wrote:

> [...]
> Mit indlæg skal således ses i denne sammenhæng.
>
> ....og igen.....jeg skrev......"jeg tvivler".....

Ok, bortset fra din mangelfulde citatteknik,

hvad tvivler du på ?

At de virtuelle aktier forsvinder som dug solen,
det er sikkert,
at nogen får penge for det før det sker,
ja sikkert, men uden ansvar for dem der ikke fik noget..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-03 16:52

Spinner wrote:

> [...]
> størrede end de fleste store virksomheder der i dag er i det danske
> KFX-indeks - tilsammen. Så der er nok nogle firmaer der "braser" før disse!

Og det er også blot en "boble" ?

Ellers må du hellere dokumentere det ?

Du har absolut intet kendskab til værdien bag den virtuelle boble,
da der ikke offentliggøres regnskaber..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-03 08:39

"Spinner" <Spinner@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> størrede end de fleste store virksomheder der i dag er i det danske
> KFX-indeks - tilsammen. Så der er nok nogle firmaer der "braser" før

Nu er A.P. Møller - Maersk blandt de 200 største i verden, større end
Coca-Cola men lidt mindre en Micro$oft, så det passer vist ikke helt det du
skriver der.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Brian L

Dato : 23-06-03 11:07

Jeg vil anbefale Skandiabanken.
Prisen på kurtage er 60 kr pr handel.

Jeg startede også småt med ca 20000 kr. Jeg har været pænt heldig med Vestas
og Sparinvest Provinsbanker (som imponerede med et pænt aktieafkast efter
kun halvanden måned)
HUSK AT SPREDE INVESTERINGERNE ! (og hold hovedet lidt koldt )

--
MVH

Brian Laybourn