Velgørende formål
Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 13:17

Her er et eksempel på at man kan være meget velhavende og alligevel bruge
sin formue på en god måde :

http://www.gatesfoundation.org/default.htm

Man kan prøve at sætte A.P. Møllers Amalieparken og det nye operahus op imod
Bill Gates fondens resultater. I det ene tilfælde får vi en masse mursten,
vinduer, borde osv. alt sammen døde ting. I det andet er resultatet børn som
bliver reddet, hjælp til AIDS syge, undervisning osv.

Jeg synes at forskellen er som mørke og lys.

A.P Møller fonden kunne også have valgt at støtte sundhedsprojekter i den
fattige verden, men man mente åbenbart at et nyt operahus var vigtigere.

--
jørgen

"A good character is the best tombstone."
C.H.Spurgeon

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-06-03 14:18

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev

> Man kan prøve at sætte A.P. Møllers Amalieparken og det nye operahus op
imod
> Bill Gates fondens resultater.

Hej Jørgen,

Jeg vil anbefale dig at poste dit indlæg i dk.politik, hvor det har relevans
og ikke generer brugerne unødigt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 15:09

"Kevin Edelvang" <ingen@ting.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej Jørgen,
>
> Jeg vil anbefale dig at poste dit indlæg i dk.politik, hvor det har
relevans
> og ikke generer brugerne unødigt.

Ja, du har ret i at det er off-topic. Sorry.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 14:16

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message

> A.P Møller fonden kunne også have valgt at støtte sundhedsprojekter i den
> fattige verden, men man mente åbenbart at et nyt operahus var vigtigere.

Ja - og der er altså deres valg. Hvad har du egentlig selv valgt at bruge
dine penge til?

Og hvilken ret har du til at bestemme, hvorvidt sundhedsprojekter i fattige
lande er vigtigere end såkaldt finkultur i Danmark? Kunne din stærke
modvilje mod kulturen være et symptom på en kulturel "sult", fordi du ikke
tillader dig selv at opleve den form for kultur?

Står der egentlig ikke noget i Bibelen om, at vi ikke må lade os forarge, og
vi bør kaste vort ene øje bort, hvis det forarger os?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 15:13

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - og der er altså deres valg. Hvad har du egentlig selv valgt at bruge
> dine penge til?

Jeg er førtidspensionist og har bla. valgt at blive fadder i PLAN.
Det har jeg været i 3 år nu og det er jeg glad for, og det fortsætter jeg
med.

> Og hvilken ret har du til at bestemme, hvorvidt sundhedsprojekter i
fattige
> lande er vigtigere end såkaldt finkultur i Danmark?

Jeg bestemmer ikke, men giver udtryk for min holdning, en holdning du
tilsyneladende ikke kan tåle.

Fra : erik larsen

Dato : 17-06-03 17:40

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er førtidspensionist og har bla. valgt at blive fadder i PLAN.
> Det har jeg været i 3 år nu og det er jeg glad for, og det fortsætter jeg

SF og Enhedslisten støtter også skolebørn i mellemøsten hvor de sider og
nikker forand koranen 4-5 timer om dagen og ved endt skolegang er de fine
selvmordsbomber.

Erik L

Fra : Louise KL

Dato : 17-06-03 22:11

> SF og Enhedslisten støtter også skolebørn i mellemøsten hvor de sider og
> nikker forand koranen 4-5 timer om dagen og ved endt skolegang er de fine
> selvmordsbomber.

Støtter de børnene eller skolerne?
Mener du at man ikke skal støtte børn i mellemøstens koranskoler?

--
Mvh. fra Louise

"A programmer is a machine for turning caffeine into code."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 01:01

"Louise KL" <louisemailFJERNDETTE@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Støtter de børnene eller skolerne?
> Mener du at man ikke skal støtte børn i mellemøstens koranskoler?

Fra min side skal der lyde et rungende "JA!" til dit spørgsmål: Koranskoler
er hjernevaskelsesanstalter. Ikke ulig Hitlerjugend eller Freie Deutsche
Jugend (fra DDR-tiden). Ikke bare "læses" den ved at de skal kunne
reciterere den på arabisk (som ikke altid er modersmålet), men der hæges
også om de mest forkrampede fundamentalistiske holdninger (f.eks. kan
Koranen aldrig nogensinde diskuteres, fordi den bogstaveligt talt ifølge
ortodokse muslimer er dumpet færdigskrevet ned i skødet på Muhammed!) og
endda gøres der en del ud af at læse den i et bestemt politisk
indoktrinerende lys, hvor USA og Israel bogstaveligt talt er Satans magter
på denne jord.

Jeg kan VIRKELIG ikke se, hvorfor man skulle støtte til
terrorindoktrinering? Det er jo rent selvmord?

Anders Peter Johnsen

Fra : Louise KL

Dato : 18-06-03 10:51

> [...]
> på denne jord.
>
> Jeg kan VIRKELIG ikke se, hvorfor man skulle støtte til
> terrorindoktrinering? Det er jo rent selvmord?

Du har stadig ikke sagt om de støtter børnene eller skolerne. Jeg tror
virkelig ikke at alle koranskolers formål er at avle terrorister. Men nej,
jeg synes heller ikke man skal støtte koranskolerne. Jeg synes dog at børn i
disse skoler har ligeså meget ret til at få hjælp som alle andre børn.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 19:37

Louise KL louisemailFJERNDETTE@esenet.dk skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> koranskolerne. Jeg synes dog at børn i disse skoler har ligeså
> meget ret til at få hjælp som alle andre børn.

Så lad os give børnene hjælp. Opret skoler der uafhængige af religisøe
og politiske tilhørsforhold og lad børnene få gratis neutral
undervisning.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : erik larsen

Dato : 07-07-03 19:20

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så lad os give børnene hjælp. Opret skoler der uafhængige af religisøe
> og politiske tilhørsforhold og lad børnene få gratis neutral

Så siger du altså nej til kristendomsundervisning og historie timer i
danske skoler ??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 19:25

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

> Så siger du altså nej til kristendomsundervisning og historie
> timer i danske skoler ??

Hvor skrev jeg det?

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : erik larsen

Dato : 07-07-03 19:58

> Hvor skrev jeg det?

Her i samme tråd ))

citat

> Så lad os give børnene hjælp. Opret skoler der uafhængige af religisøe
> og politiske tilhørsforhold og lad børnene få gratis neutral
> [...]

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 20:12

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]

> Her i samme tråd ))
>
> citat

Du har stadig ikke lært at forstå en skriftlig tekst

Fra : erik larsen

Dato : 07-07-03 22:11

> erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:
>
> [ ... ]

> Du har stadig ikke lært at forstå en skriftlig tekst

1) du skriver --- >>Så lad os give børnene hjælp

Ja det holder jeg med dig i,

2) du skriver --- >> Opret skoler der uafhængige af religisøe og politiske
tilhørsforhold og lad børnene få gratis neutral undervisning.

Hvad der vil sige, alle skoler skal være uafhængige af kristendom, islam og
andre religioner og uafhængeligt af politiske orinterede lærer der
underviser i deres regi. IKKE ???

KAN du ikke læse hvad du selv skriver ????

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 22:14

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

> KAN du ikke læse hvad du selv skriver ????

Men det har du næsten aldrig kunnet i al den tid du har bevæget dig i
denne nyhedsgruppe

Fra : erik larsen

Dato : 07-07-03 19:17

> Støtter de børnene eller skolerne?

man støtter børneskoler

> Mener du at man ikke skal støtte børn i mellemøstens koranskoler?

Nej ikke til muslimsk formål

Erik L

Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 15:17

> [...]
og
> vi bør kaste vort ene øje bort, hvis det forarger os?

Ordet "forarge" betyder i denne sammenhæng "forlede os til synd", så det har
ikke rigtig nogen relevans for trådens emne.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 16:23

> [...]
har
> ikke rigtig nogen relevans for trådens emne.

Menes ikke blot at vi skal "knibe det ene øje på klem" - ikke
øjeamputation -

Lissom at man vanskeligt kan skjule for højre hånd hvad venstre hånd
gør.Lyrik - lissom helvedesbilleder.
Journalistik a la en fjer blir fem høns, for evangelisterne ville jo ikke
kede folk.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 17:08

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message

> Ordet "forarge" betyder i denne sammenhæng "forlede os til synd", så det
har
> ikke rigtig nogen relevans for trådens emne.

Det kan nu diskuteres. Som jeg har skrevet flere gange før, definerer jeg
synd som kærlighedens modsætning, og den typiske danske dømmesyge og
misundelse må afgjort tilhøre den kategori.

Hvis vi skal leve op til Jesu kærlighedsbud, har den enkelte sikkert
rigeligt at gøre med at prøve at leve sit eget liv i overensstemmelse med
disse kærlighedsbud, og glæde os over andre menneskers succes og glæder.
Efter min mening er det mere i overensstemmelse med kærlighedens ånd at
glæde sig over gaven fra A. P. Møllers Fond end beklage sig over, den burde
bruge pengene på noget andet. Det vil jo svare til, man afviser de
fødselsdagsgaver, man får af familie og venner, fordi de burde give pengene
til humanitært arbejde i stedet, selvom man derved fratager familie og
venner glæden ved at opleve modtagerens glæde ved at tage imod gaven. Det
kunne jo tænkes, at Mærsk McKinney Møller også gerne vil opleve glæden ved
at se mange glade mennesker besøge det operahus, han har skænket til
københavnerne - og alle danskerne - i stedet for at lade pengene gå ned i et
uendeligt dybt hul i de fattige lande.

Problemet er, at det er et stort spørgsmål, om man overhovedet kan tage imod
Guds Rige, hvis man ikke forstår og værdsætter den slags glæder, men kun
tænker på materielle goder og sig selv.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen