Agurker i drivhus
Fra : NK

Dato : 17-06-03 11:06

Som første års drivhusbruger har jeg fået et lille problem. Mine
agurkeplanter, som står i selvvandingskasser er begyndt at få visne
bladkanter samtidig med at nye anlæg til agurker bliver gule og visner væk.
De mangler ikke vand og hvergangsgødning i kasserne, og andre sygdomstegn og
skadedyr kan jeg ikke se. De første agurker nederst på planterne udviklede
sig normalt bortset fra nogle agurker, som blev ret krumme. Temperaturen i
huset kommer op på 28 grader i løbet af dagen, og vinduer og dør åbnes i
varmt vejr.

Mvh Niels

Fra : Brian Larsen

Dato : 17-06-03 15:55

"NK" <niels.kj@nospamemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> huset kommer op på 28 grader i løbet af dagen, og vinduer og dør åbnes i

Hej Niels.

Det du ser tegn på kaldes frugtsvind, kastning eller indskrumpne frugter.
Der kan være mange årsager til denne tilstand.

På sådanne planter er rødderne som regel tynde og svagt forgrenede i stedet
for, som normalt, at være tykke og med et utal af fine hvide rodhår.
Skaden kan fremkomme under flere forskellige ugunstige forhold som træk, for
høj temperatur i fugtig luft, lav nattemperatur, akut kvælstofmangel, for
stærk vanding, for stærk gødskning, kold jord eller mørkt vejr, fjernelse at
mange skudspidser på en gang eller for mange frugter så planten ikke kan
ernære dem alle.

En løsninger er derfor svær af give dig :
Du vander sikkert ikke for meget når nu de står i kasser, bare du husker at
rodhalsen ikke må være for fugtig. ( kan klares med små sten omkring
rodhalsen. )
Om du gøder for meget eller for lidt ? følg anvisningen på din gødning.
Sørg for de ikke får træk, og luft rigeligt ud så der ikke er for fugtigt i
huset.
Vejr og temperatur er svært at gøre noget ved, men det er ikke godt hvis der
er for koldt om natten.
Har du for mange frugter ? Planten skal selvføldig lave agurker, men den kan
ikke lave alle dem den sætter af, så du må udtynde.

Jeg beskærer således :
Alle sideskud over 1. blad på de første 75 cm af stammen, og sideskud af
anden orden også over 1. blad o.s.v.
Alle sideskud over 2. blad resten af stammen, og sideskud af anden og tredje
orden også over 2 blad o.s.v.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh. Brian Larsen.