Firmaoverdragelse, hvad med PC'en.?
Fra : Lars Hult

Dato : 30-03-01 10:47

Hej

Jeg har overtaget konens firma sidste år, i firmaet var det kun Pc'en der
havde en værdi på købstidspunktet (pc'ens) der var større end de 9.500 kr.

Hvad skal jeg regskabsmæssigt gøre med den.?

Jeg regner med at den skal "sælges" fra konens firma til mit firma.
Er det korrekt.?

hilsen Lars

Fra : Hans Pedersen

Dato : 30-03-01 13:45

On Fri, 30 Mar 2001 11:47:11 +0200, "Lars Hult" <hult@image.dk> wrote:

>Hvad skal jeg regskabsmæssigt gøre med den.?

Er den mere end et år gammel? Hvis ja, så mener jeg den kan afskrives,
da edb-materiel kan afskrives over et år. Hvis det er tilfældet, så
har den en bogført værdi på 0 kr.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 30-03-01 13:44

For at ingen af Jer kommer i klemme, så bør PC'en værdiansættes. Dvs. at
PC'en bør "sælges" til den værdi, som den kan sælges til, hvis en tredjemand
køber den. Derved kommer ingen af Jer i klemme. I kan være heldige, at det
går alligevel, men skattevæsenet kan være svære at tackle.

Du skal købe PC'en som et anlægsaktiv og du kan afskrive 25% i købsåret,
såfremt du ikke sælger den i samme indkomstår.

PC'en indgår sammen med alle de andre "ting", der er > kr. 9.500 (for 2001
kr. 9.800) excl. moms. Hvis du ikke er momsregistreret, så er grænsen kr.
9.800 incl. moms.

Beløbet indtægtsføres i det ene firma og udgiftsføres i det andet. Dvs. at
din kone skal føre det som afgang af driftsmilder/anlægsaktiver, idet den
også er købt for > kr. 9.500. Hvis der ikke var andre aktiver i den pulje,
så skal saldoen (dvs. primo + køb - salg) ovf. til driften som gevinst/tab.
Afhængig af de 2 firmaformer, så skal der muligvis også afregnes moms. Dvs.
at din kone sælger + moms og di køber + moms.

mvh
Jørgen Rømming

--

Omega Support
Tlf. 7022 1695

http://www.roemming.dk

Vi klarer Deres bogføring, Deres årsregnskab og Deres EDB problemer

Fra : Lars Hult

Dato : 30-03-01 23:00

Tak for svarene.

hilsen Lars

Fra : Lars Hult

Dato : 03-04-01 12:37

Hej

Der var lige et enkelt tillægs spørgsmål.

>Hvis der ikke var andre aktiver i den pulje,
> så skal saldoen (dvs. primo + køb - salg) ovf. til driften som
gevinst/tab.

Eks. nypris 15.000 bogført som driftsmiddel
salgspris 9.000 bogføres på driftsmidler

Så er der jo en diff på 6.000 på driftsmiddel konto'en
som du siger skal overføres til driften.

Hvordan vil man regnskabs mæssigt bogføre tabet. ?

hilsen Lars

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 03-04-01 23:51

Hej igen, hvis der i forvejen er en saldo på "driftsmidler og inventar"
nedskrives denne saldo blot med salgsprisen, og så er der det mindre at
afskrive på.
Er der kun PC'eren som nu giver en avance, kan din "kone" lade denne saldo
stå i et år, og har hun ikke købt nye driftsmidler eller inventar - altså
startet ny virksomhed, skal hun beskattes af avancen. Dvs. hun kan vente et
år med at betale skat af avancen.

Mvh. Jørgen Elsted

Fra : Erik G Christensen

Dato : 30-03-01 14:54

Lars Hult wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg regskabsmæssigt gøre med den.?
>
> Jeg regner med at den skal "sælges" fra konens firma til mit firma.

Alle aktiver og passiver der overføres, skal principelt sættes til
handelspris, uanset anskaffelsespris, også evt. godwill.
Herefter kan det overvejes, om der skal overføres via gave / skatte-
mæssig succession, men det kræver væsentlig flere oplysninger.

Og så skal samlet virksomhedsoverdragelse normalt ikke momses

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 31-03-01 00:32

Mig bekendt er handel mellem ægtefæller uden skattemæssig betydning. Så din
kones skattemæssige saldo vil også blive din, og den kan hverken opskrives
eller nedskrives med nogen skattemæssigt konsekvens.

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Hult

Dato : 01-04-01 08:35

Hej Jørgen

Ja jeg var nok lidt hurtig med at skrive konen,
(det synes kæresten også).

Men vi er kun samlevende.
Det giver vel en forskel.

hilsen Lars

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 01-04-01 11:45

"Lars Hult" <hult@image.dk> wrote in message
> Hej Jørgen
>
> Ja jeg var nok lidt hurtig med at skrive konen,
> (det synes kæresten også).
>
> Men vi er kun samlevende.
> Det giver vel en forskel.

Ihh ja. Men ellers er jeg enig med Jørgen Madsen.

/Peter

--
http://peter.grauslund.com/