Strid om carport !
Fra : Torben

Dato : 17-06-03 07:37

Hej Gruppe,

jeg skal til at opføre en standard træ-carport på min grund, og i den
forbindelse har min nabo klaget (til mig) over at den kommer til at ødelægge
udsigten fra deres ene stuevindue.

Det er meningen at carporten skal næsten helt op i skellet, og ca. to meter
derfra ligger det berørte vindue.

En hurtig skitse kan ses på nedenstående link:
http://www.megapixel.dk/vis/billede/64579/3//Carport.jpg

Nu er mine spørgsmål så:

1. nu har jeg vel lov til at opføre carporten helt op i skellet ?
2. er jeg urimelig når jeg opfører carporten lige netop der (det er faktisk
det eneste sted den kan ligge) - jeg mener,
det er jo min grund, og jeg følger jo bare reglerne ?

Jeg håber på råd / vejledning / hjælp idét jeg selvfølgelig ikke ønsker at
starte en nabofejde, men omvendt vil jeg heller ikke 'bare' ændre mine
planer fordi at de kommer til at se de øverste 30 cm. af min carport fra
deres vindue !

På forhånd tak
mvh
Torben

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-06-03 09:26

> 1. nu har jeg vel lov til at opføre carporten helt op i skellet ?

Tjah - altså reglerne er jo beskrevet rimeligt klart, og har været
omtalt flere gange heri gruppen, højden på din carport må være: 1,80 m +
x cm pr. meter fra skel (find selv det mere præcist).
Min holdning er at man (næsten) altid skal forsøge at undgå nabofejder
da den eneste vinder er advokatstanden.
Spørg evt. naboen hvad han ønsker, hvor mener han den skulle stå. Det
kan være at han -hvis han bliver inddraget i beslutningen- kan være til
at tale med. Alternativt kan man jo vise ham regerne får bebyggelse nær
skel, det kan være han ikke kender dem. Find selv på mere "pædagogik".
I sidste ende er reglerne klokkeklare, og det bør han og du være
opmærksomme på.

> 2. er jeg urimelig når jeg opfører carporten lige netop der

Om du er "rimelig", tjah, hvis du overholder reglerne er du ihvertfald
inden for lovens rammer. Og jo jeg synes nok at når hækken er 1,8 m og
diskussionen vil dreje sig om 30 cm, at det er noget en nabo må leve
med. Kan I ikke lade hækken vokse de sidste 30 cm? Det ville jo også
være en løsning.

Det var lidt snik-snak fra mig, men det bliver også det du får når
spørger efter "rimeligheder"

Jesper

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-06-03 12:44

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Tjah - altså reglerne er jo beskrevet rimeligt klart, og har været
> omtalt flere gange heri gruppen, højden på din carport må være: 1,80 m +
> x cm pr. meter fra skel (find selv det mere præcist).

Åbenbart ikke godt nok....

Det du nævner er fra hegnsloven, som ikke har noget med en carport at gøre.

Læs BR-S 98 kapitel 11 her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-06-03 15:05

> Åbenbart ikke godt nok....
>
> Det du nævner er fra hegnsloven, som ikke har noget med en carport at gøre.
>
> Læs BR-S 98 kapitel 11 her:
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Ha - ja jeg burde jo have læst det selv før jeg gjorde mig klog på det.

Jeg bukker mig ydmygt i støvet.

Mvh
Jesper

Fra : Hans Martin Hansen

Dato : 17-06-03 17:00

> Nu er mine spørgsmål så:
>
> 1. nu har jeg vel lov til at opføre carporten helt op i skellet ?

Hvor jeg bor ligger begrænsningerne ikke i lovgivning/bekendtgørelser
el.lign., men i, hvad der er tinglyst om bebyggelsen i det pågældende
kvarter. F.eks. må jeg:
- enten lægge carport helt ud til skel
- eller holde carport mindst 7,5 m fra skel
ikke noget ind i mellem (uden dispensdation altså).
Så måske skal du se på "statutterne" først af alt.

Hilsen fra Hans.