For meget olie ?
Fra : Dennis

Dato : 16-06-03 19:17

Bare lige af ren og skær nysgerrighed, nu ved jeg jo godt at det er
skadeligt for motoren at kører med for lidt olie, men hvad med for meget
olie ? Motoren "brænder" vel ikke af ved for meget olie
Så vidt jeg kan regne ud giver det vel allerhøjst lidt ekstra slid på
motoren eller hvad ?

Og det er 4-takter vi snakker om

Dennis, der er ude efter at få stillet sin nysgerrighed.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-06-03 19:23

Hej Dennis!

> Motoren "brænder" vel ikke af ved for meget olie

Jow, for meget olie kan også give problemer. F.eks. mht. motorens evne til
at komme af med varmen.

Hilsen
Lars

Fra : Kristian Budde

Dato : 16-06-03 19:39

"Dennis" <digger1@mail.tele.dk> wrote in message
[...]

Hvis olie standen står så højt at plejestangen (tror jeg nok den hedder)
banker ned i olien ja så får sin olie pisket til skum lidt som når man
pisker i fløde. Det er helt klart en situation som ikke er godt for maskinen
når det er en blanding af olie og luft bobler som bliver brugt til at smøre
lejer med

Hvor meget olie der skal for meget på maskinen for at det bliver et problem
svinger fra model til model og hvis det drejer sig om en maskine med tørsump
så skulle jeg mene at der er mindre følsom end en med vådsump.

Mvh
Kristian Budde
Som også er nysgerrig

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-06-03 20:07

> [...]
>olie ? Motoren "brænder" vel ikke af ved for meget olie
>Så vidt jeg kan regne ud giver det vel allerhøjst lidt ekstra slid på

Jo, der kan ske flere ting ved for høj oliestand, men det jeg har set ske,
er:
- Voldsom utæthed. Flere cimmeringe blev meget utætte. En enkelt blev
trykket ud.
- Voldsom tilsodning. Motoren begyndte at ryge voldsomt, og både udstødning
og topstykke blev kraftigt tilsodet.

Jeg har ladet mig fortælle at der også kan brænde ventiler, sikkert som
følge af tilsodningen, men det har jeg ikke set ske i praksis.

Rittig

Fra : p.jarnbak

Dato : 16-06-03 21:08

> [...]
>
> Jeg har ladet mig fortælle at der også kan brænde ventiler, sikkert som
> følge af tilsodningen, men det har jeg ikke set ske i praksis.

Glem ikke en knækket krumtap hvis olien kan nå der op.
Hej Palle.

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 17-06-03 07:47

Dennis <digger1@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> olie ? Motoren "brænder" vel ikke af ved for meget olie
> Så vidt jeg kan regne ud giver det vel allerhøjst lidt ekstra slid på

Jeg kunne på et tidspunkt ikke få min Bandit i neutral når jeg holdt
stille. Da den var til eftersyn fik jeg at vide at det skyldes at der
havde været for meget olie på, og at det kunne være lige så skadeligt
som at have for lidt på. Så nu sørger jeg for at den står lige når jeg
tjecker oliestanden

/Bjarke

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 17-06-03 09:21

[...]

Kristian Budde (KB) skriver rigtig nok om det med oppisket olie, og desuden
at problemet
sikkert er størst ved vådsump motorer; egentlig kan problemet vel slet ikke
opstå hvis
det er tørsump for det er jo svært at fylde ret meget mere i en olietank på
en motorcykel.
Men som KB er inde på har vi jo problemet med luftvolumenet under stemplerne
som bliver mindre hvis der kommer for meget olie i, og derved vil der være
mere spildt energi
for motoren skal jo bruge flere kræfter på at trykke luften sammen.
Jeg har en BMW boxer 1.000 cc og dér går stemplerne jo mod hinanden og
mindsker det samlede luftvolumen, og det er vist en del Hk. der bliver
spildt derved - især når man bruger den op til 10.000 RPM som jeg gør - og
som "gratis" hentes via bedre udluftning af krumtaphuset. Nu "hjælper" den
sammentrykkede luft jo stemplerne når de går ud af men da man ikke har 100%
effektive ydelser vil der altså alligevel være tabt energi/Hk Og desuden
dannes der jo varme (den afgivne energi) når luft sammentrykkes.
..
Da min far - medens jeg ikke kendte ham - hos Jess fik monteret en ny motor
i sin BMW fra 1976 fyldte Jess blot de 2½ liter olie i uden at kontrollere.
Da min far derefter kørte en tur opdagede han efter et sving næsten 100 km
hjemmefra at det røg ud af udstødningen. Det viste sig at der i motoren var
dobbelt så megen olie som der skulle være for Jess havde fyldt olie i oven i
det som der allerede var i den lagrede nye motor.
Da jeg fik motorcyklen efter at den havde kørt 20.000 km, og standard
vedligeholdt, og åbnede den, fandt jeg bl.a. at oliepumpen slidt til over
det tilladelige.

Gert Thorgersen
havde derefter problem den

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-06-03 11:22

GERT BO THORGERSEN wrote:

> [...]
> effektive ydelser vil der altså alligevel være tabt energi/Hk Og desuden
> dannes der jo varme (den afgivne energi) når luft sammentrykkes.

Der skulle nødig være så meget overtryk at man kan tale om mere end teoretisk
kompressionsarbejde. Og så sidder der da også en ventil i toppen af motoren til
at udlufte overtrykket. Den findes endda i en forbedret udgave.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-06-03 21:24

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> opstå hvis
> det er tørsump for det er jo svært at fylde ret meget mere i en olietank

Det kan nu sagtens lade sig gøre!
Returpumpen skal bare holde op med at virke, så kommer der helt automatisk
masser af olie i en tørsump-motor, det har jeg set ske 2 gange nu.

Rittig