industriagtige burger-boller
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 30-03-01 10:05

Hej,

mine børn synes burgerboller og lignende, som man køber dem i
supermarkeder er så dejlige, fordi de er bløde og meget luftige, a la
McD. Ikke som de hjemmebagte med skorpe og krumme, som tiltaler os
voksne mere.

Jeg vil jo gerne lade børnene få hvad de foretrækker, men har lidt ondt
ved at skulle betale 5,- for en bolle som jeg i bund og grund synes er
dårligere end hvad vi selv kan bage.

Derfor: Kan man hjemme bage en burgerbolle, som er flad, blød og luftig
som en industribolle?

I øvrigt: Kan det lade sig gøre at bage et brød, som er lige så sprødt
som hvad en håndværksbager præsterer i en husholdningsovn?

Brian

Fra : Peter Westh

Dato : 30-03-01 10:19

Hej Brian,

Jeg kan ikke forsyne dig med en opskrift, men har før lavet boller der lå
ret tæt på dem, der bruges til burgere. Du skal lave en ret blød dej med en
moderat mængde fedstof i (omkr 50 gram til 1 kg mel eller så). Der skal nok
også en smule sukker (25 gram?) i. Dejen skal være så blød at den ikke kan
æltes, kun røres. Klattes ud på bagepapir i ønsket størrelse, efterhæver,
pensles med en blanding af vand og olie og drysses med sesamfrø. Bages ved
ikke for høj varme - 175 - i en god halv time (gerne i varmluftsovn). En kop
kogende vand i bunden af ovnen er nok en god ide. Har de ansats til skorpe
når de kommer ud, så pak dem ind i et rent viskestykke medens de køler.
Burgerboller er jo typisk daggammelt brød der er ristet, så det kan nok også
bringe dine boller tættere på det eftertragtede ideal.

Med hensyn til sprødt brød så gør en bagesten underværker. Kombineret med en
god dej (Godt mel, en kombination af gær og surdej, eller langsom
forhævning, masser af æltning, påpasselighed me ikke at ælte for meget mel
i) høje temeperaturer og masser af damp (jeg smider kogende vand i bunden af
ovnen når brødet sættes ind) kan man komme forbløffende tæt på bagerens
brød.

MVH

Peter