Hyldeblomst saft
Fra : Anja

Dato : 16-06-03 15:16

Hej

Er der ikke venligt person som kan give mig en god opskrift på
hyldeblomstsaft?

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : netper

Dato : 16-06-03 15:32

Hyldeblomstsaft (Svensk)

60 hyldeblomstskærme
2 kg. sukker
3 1/2 l. kogende vand
4 økologiske citroner
60 g. citronsyre

De grønne stilke på blomsterne klippes væk, blomsterne
rystes let for at komme af med smådyr, de må ikke skylles. Citronerne
vaskes og skives tyndt. Hyldeblomster, citroner og sukker lægges i en
stor plasticspand, porcelænsskål eller rustfri stålgryde. Vandet koges
og citronsyren opløses. Hæld det over blomsterne og rør godt rundt. Et
viskestykke el. lign. lægges over. Stilles køligt i 4-5 dage, der røres
rundt ca. en gang om dagen. Saften sies igennem et klæde, og hældes på
Atamonskyllede flasker med tætsluttende propper.

Serveres som saftevand til mad, eller som sommerdrink med danskvand
eller hvidvin. Kan også anvendes til sorbet.

Tips:

Hyldeblomster der vokser tæt på trafikerede områder skal ikke bruges.
Grunden til at det er økologiske citroner der anbefales er, at det kan
smages i saften hvis citronerne er srøjtet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja

Dato : 16-06-03 15:39

Super - tak skal du have
Anja

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-03 17:05

> 60 hyldeblomstskærme
> 2 kg. sukker
> 3 1/2 l. kogende vand
> 4 økologiske citroner
> 60 g. citronsyre

Sådan lavede min mor den
Men ingen kan smage om man sjusker og bare bruger citronsyre, blomster og
sukker
og glemmer de øko eller ikke øko citroner
Men behøver såmænd heller ikke konge, hvis man har rigelig med blomster (og
det er jo sjovt at plukke)
Råsyltet altså ikke-kogt er rigelig holdbar pga sukkeret - og har en lidt
finere smag, syns jeg

Jo mindre vand, jo mere holdbar. Flasker sprang for min mor, pga gæring,
men sukker er billigt og bruger du rigeligt og så fortynder 1:11 i løbet af
vinteren, så sker der ikke den forsvinden af de fine smagsnuancer, som skete
for min mor.

Fra : Madamme

Dato : 16-06-03 20:08

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> vinteren, så sker der ikke den forsvinden af de fine smagsnuancer, som

jeg spørger lige sikkert enormt dumt:
kan det lade sig gøre at lave sukkerfri hyldeblomstdrik????

Hilsen Madamme

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-06-03 20:14

"Madamme" <Madamme@ofir.dk> skrev i en meddelelse >

> kan det lade sig gøre at lave sukkerfri hyldeblomstdrik????

Ja, hvorfor ikke?
Saften kan da bare fryses - så er det ikke nødvendigt med de store
sukkermængder.
Om man så bryder sig om smagen uden sukker og evt. med sødemidler i, er en
anden sag.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 06:50

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> sukkermængder.
> Om man så bryder sig om smagen uden sukker og evt. med sødemidler i, er en

I Californien besøgte jeg - da kummefryserne var ny i hjem - en
diabetiker-familie med egne bær i haven , og fryseren fuld af isterningstore
emballager med mosede, saccarinsødede bær

Når de sku ha saftevand, lod de en "smags-isterning" være en af
isterningerne.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-06-03 20:45

Madamme skrev:

> Kan det lade sig gøre at lave sukkerfri hyldeblomstdrik?

Jeg har tænkt det samme. Og hvis jeg ellers kan få tid til at plukke
blomster, har jeg osse tænkt mig at prøve med en sukkerfri blost.
Citronsyren skulle gerne holde evt. bakterier nede, og Atamon burde
kunne holde svampe borte. Men jeg nøjes nu nok med en enkelt portion.

Jeg har i øvrigt tænkt mig at bruge "Flydende SØD" eller "Huxol" til
at søde med.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-06-03 22:05

[Klaus Alexander Seistrup | Mon, 16 Jun 2003 19:45:11 +0000 (UTC)]

> [...]
>Citronsyren skulle gerne holde evt. bakterier nede, og Atamon burde
>kunne holde svampe borte. Men jeg nøjes nu nok med en enkelt portion.

Jeps, men sørg for at "overdosere" citronsyren og atamonen; sukker har
jo også en konserverende effekt.

Men... ellers FINDES der jo færdig sukkerfri hyldeblomstsaftevand (jeg
snakker hér ikke FUN, da deres sukkerfri hyldeblomst er totalt kønsløs).

>Jeg har i øvrigt tænkt mig at bruge "Flydende SØD" eller "Huxol" til
>at søde med.

Ahh, cyklamat :) Prøv at overvej at også få lidt af "strø prdukterne"
med for at få en kombinationssødning, da cyklamat i sig selv nemt kan
blive bitter ved en lidt kraftigere sødme.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-06-03 22:19

René Hjorth skrev:

> Jeps, men sørg for at "overdosere" citronsyren og atamonen;
> sukker har jo også en konserverende effekt.

Alternativt kunne jeg autoklavere stadset.

> Men... ellers FINDES der jo færdig sukkerfri hyldeblomstsaftevand

Mon så ikke den er fyldt med aspartam? Jeg har kun mødt én kunstigt
sødet saft uden aspartam, og det er en [hundedyr] tranebærsaft sødet
med Ace-K.

> (jeg snakker hér ikke FUN, da deres sukkerfri hyldeblomst er
> totalt kønsløs).

Og jeg er totalt færdig med Fun og andre drikke med aspartam.

> Ahh, cyklamat :) Prøv at overvej at også få lidt af "strø
> prdukterne" med for at få en kombinationssødning, da cyklamat
> i sig selv nemt kan blive bitter ved en lidt kraftigere sødme.

Både "Flydende SØD" og "Huxol" er en blanding af cyklamat og
saccharin. Ulempen ved Strø-produkterne (udover at mindst ét af
produkterne er aspartam-baseret) er at det er bulk-sødestoffer
med masser af maltodextrin (eller hvad det nu er for nogle
fibre), og det hører jo ikke rigtigt hjemme i en drik. Man kan
ikke købe Ace-K opløst i vand, vel?

Gad vide om det ville smage godt at søde hyldeblomstdrik med
Stevia? Jeg er blevet helt pjattet med smagen af Stevia i kaffe,
og er ved at vænne mig til smagen af Stevia i havregrød.

// Klaus

Fra : LCO

Dato : 16-06-03 22:54

> Alternativt kunne jeg autoklavere stadset.

Gad vide om det vil holde al svamp væk. Jeg tænkte på om atamonen lagde sig
på indersiden af glasset og derved virkede i længere tid? (Aner det ikke,
bare en tanke før jeg slæber flasker med i lab....)

LCO

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 06:45

"LCO" <lychri@hotmail.com> wrote in message news:bcle9s$h9s$1@sunsite.dk...

> [...]
> på indersiden af glasset og derved virkede i længere tid? (Aner det ikke,
> bare en tanke før jeg slæber flasker med i lab....)

Min mor var enormt omhyggelig med atamon og hurtig forsegling efter flasker
og henkogningsglas var påfyldt. Altid skete gæring og sprængning. Løsningen
er MERE SUKKER - det er hverken dyrt eller skadeligt. Kun industrien evner
autoklavering.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-03 07:12

LCO skrev:

> Gad vide om det vil holde al svamp væk.

Ja, hvis noget er autoklaveret [og har tætsluttende låg], bliver
det ikke angrebet af svamp. Man behøver da heller ikke at tilsætte
konserveringsmiddel (forudsat at man bruger indholdet forholdsvis
hurtigt efter anbrud).

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-03 14:38

[Klaus Alexander Seistrup | Mon, 16 Jun 2003 21:19:29 +0000 (UTC)]

>Alternativt kunne jeg autoklavere stadset.

Tror det ville spolere smagen :)

>Mon så ikke den er fyldt med aspartam?

Fyld og fyldt... Cervera: "Safterne er alle sødet med natriumcyklamat,
acesulfam-kalium og aspartam" (Heremedico)

>Og jeg er totalt færdig med Fun og andre drikke med aspartam.

Well, jeg sætter pris på FUN Light; selvom de fleste af drikkene dog
smager for meget "generic - altså noget sødme noget frugtsyre og en
anelse smag"

>Både "Flydende SØD" og "Huxol" er en blanding af cyklamat og
>saccharin.

I know; men smagsmæssigt for du ca. 88% af sødmen fra cyklamat og resten
fra saccharin. Jeg hader smagen af saccharin

> [...]
>med masser af maltodextrin (eller hvad det nu er for nogle
>fibre), og det hører jo ikke rigtigt hjemme i en drik.

Næh, (selvom det ikke gør då meget) - men enig, kostfribre hørerer ikke
til i andre drikke end appelsinjuice.

>ikke købe Ace-K opløst i vand, vel?

Nope; højpotente sødemidler findes sjældent i konsumkøb.

>Gad vide om det ville smage godt at søde hyldeblomstdrik med
>Stevia? Jeg er blevet helt pjattet med smagen af Stevia i kaffe,
>og er ved at vænne mig til smagen af Stevia i havregrød.

Igen... jeg HADER "Stevia" :) Jeg er dog blevet ret fjollet med en
kombination af cyklamat, acesulfam-K og aspartam - perfekt sødme :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-03 06:37

René Hjorth skrev:

> Fyld og fyldt... Cervera: "Safterne er alle sødet med natrium-
> cyklamat, acesulfam-kalium og aspartam"

Det var naturligvis en overdrivelse da jeg skrev "fyldt", pointen var
at der er aspartam i safterne, og så skal jeg ikke nyde noget.

> I know; men smagsmæssigt for du ca. 88% af sødmen fra cyklamat og
> resten fra saccharin. Jeg hader smagen af saccharin

Ja, det smager osse afskyeligt. Men som du selv har lært mig, så er
smagen god nok bare man underdoserer.

> Nope; højpotente sødemidler findes sjældent i konsumkøb.

Højpotent eller ej, så burde det ikke være noget problem for industrien
af sælge en passende fortynding af Acesulfam-K, som forbrugerne kan
håndtere. Men det er industrien åbenbart ikke interesseret i (noget
lignende kan man jo iagttage med sucralose).

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-06-03 13:23

[Klaus Alexander Seistrup | Fri, 20 Jun 2003 05:37:20 +0000 (UTC)]

>Ja, det smager osse afskyeligt. Men som du selv har lært mig, så er
>smagen god nok bare man underdoserer.

Jeps, og heldigvis er det cyklamat der er den primære sødme i bl.a.
Flydende SØD, så den anelse sakkarin der er, betyder ikke så meget.

>Højpotent eller ej, så burde det ikke være noget problem for industrien
>af sælge en passende fortynding af Acesulfam-K, som forbrugerne kan
>håndtere.

Nej, men markedet for flydende kunstige sødemidler er i forvejen meget
begrænset, så det er nok ret lidt der markedsmæssigt er "plads til".

>Men det er industrien åbenbart ikke interesseret i (noget
>lignende kan man jo iagttage med sucralose).

Ja, men du glemmer at cyklamat er langt mere populær (og tilladt) i
Europa, hvorfor sucralose vinder langsommere indpas, og acesulfam-K nok
ikke tiltrækker så meget interesse.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-03 16:20

René Hjorth skrev:

> Nej, men markedet for flydende kunstige sødemidler er i forvejen
> meget begrænset, så det er nok ret lidt der markedsmæssigt er
> "plads til".

Det kan være at du har ret.

> Ja, men du glemmer at cyklamat er langt mere populær (og tilladt) i
> Europa, hvorfor sucralose vinder langsommere indpas, og acesulfam-K
> nok ikke tiltrækker så meget interesse.

Nej, det havde jeg ikke glemt - jeg tænkte på sucraloses manglende
udbredelse (som rent stof, eller i vandig opløsning) i USA, på trods
af at der er et stort marked derfor. Men producenten er øjensynligt
ikke interesseret i at udnytte salgspotentialet.

Så længe vi har noget der hedder EU, er der nok lange udsigter til at
sucralose bliver godkendt som sødemiddel herhjemme.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-06-03 21:37

[Klaus Alexander Seistrup | Fri, 20 Jun 2003 15:19:39 +0000 (UTC)]

> [...]
>af at der er et stort marked derfor. Men producenten er øjensynligt
>ikke interesseret i at udnytte salgspotentialet.

Jo, men sucralose har bedre konkurrencebetingelser i USA, hvor aspartam
er dominerende og cyklamat forbudt. I europa hvor cyklamat heldigvis er
tilladt og langt mere udbredt, skal sucralose konkurrere med cyklamaten
ligeså, noget jeg vurderer at den kan have lidt svært ved.

Sucralose er måske "hype" og en god sødme, men fabelagtigt er det ikke -
derudover er der flere konkurrenter til sucralose på vej i Europa, så
jeg tror at de prøver at cementerer det marked de har en mulighed for at
få (USA).

>Så længe vi har noget der hedder EU, er der nok lange udsigter til at
>sucralose bliver godkendt som sødemiddel herhjemme.

Sludder - sucralose blev godkendt i EU for 3/4 år siden! Der er blot
endnu ikke nogle distributører der har ønsker at tage initiativet til
lokal godkendelse og markedsføring.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-06-03 22:22

René Hjorth skrev:

> Sludder - sucralose blev godkendt i EU for 3/4 år siden!

Har du evt. et link jeg kan læse videre på?

// Klaus

Fra : Felix

Dato : 22-06-03 22:51

On Sun, 22 Jun 2003 21:21:53 +0000 (UTC), Klaus Alexander
Seistrup wrote:

>Har du evt. et link jeg kan læse videre på?

Hej Klaus

Her er der et link om Neotame, som *måske* kan interessere dig i
sundhedens interesse (og andre, som måske har problemer med,
eller lider af phenylketonuri, Føllings sygdom):

<http://www.sdu.dk/Nat/Chem/kemi_net/LostFast/Neotame.html>

Der er på siden videre links til dybere fordybelse, hvis det har
interesse.

m. v. h.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-06-03 05:33

Felix skrev:

> <http://www.sdu.dk/Nat/Chem/kemi_net/LostFast/Neotame.html>

Det ser interessant ud. Desværre ser det desværre ud til at man
kun kan få fat i neotame i fire lande i Østblokken her i Europa.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-06-03 23:06

[Klaus Alexander Seistrup | Sun, 22 Jun 2003 21:21:53 +0000 (UTC)]

>Har du evt. et link jeg kan læse videre på?

Ikke helt, men her er hvad "Splenda" folkene skrev til mig i sin tid:

"An application to permit the use of sucralose in the European Union
(EU) was submitted. In September 2000, the EUs Scientific Committee on
Food (SCF) endorsed the safety of sucralose. (A copy of the safety
evaluation is available from the SCF website.)

Following the safety endorsement, the long legislative process leading
to the amendment of the EU Sweeteners Directive to add sucralose as a
permitted sweetener began. On July 11, 2002, the European Council
adopted the amendment to the Sweeteners Directive. (This document also
is available on the EU website.) Despite achievement of this milestone,
there are still a number of steps before final approval will occur,
which can take an additional 12-24 months.

In the meantime, based on the September 2000 SCF safety endorsement,
sucralose use has been permitted on an interim basis by the German and
UK governments, under an exceptional approval provision of EU law. In
the coming months, we anticipate that additional exceptional approvals
will be sought among other EU member states. "

http://europa.eu.int kan du følge forslagende og status mere nøje...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-06-03 05:35

René Hjorth citerede:

> On July 11, 2002, the European Council adopted the amendment
> to the Sweeteners Directive.

Tak.

// Klaus

Fra : Frederiksen

Dato : 17-06-03 21:24

> Alternativt kunne jeg autoklavere stadset.

Almindelig henkogning kan faktisk også bruges. Eller min ynglingsløsning:
Fyld glasset/flasken 3/4, så der er rigeligt luft. Sørg for at flasken er
varm, når den varme saft tilsættes, og luk så omgående til med patentprop.
Det giver en "lukket" løsning, som kan holde i årevis. Kan dog være lidt
problematisk med kold hyldeblomstsaft, der jo så skal varmes - måske ikke så
god en idé til netop den slags saft.

Mvh Maria - der bare spinder en ende over henkogningen glæder.

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 18-06-03 16:24

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message

> og citronsyren opløses. Hæld det over blomsterne og rør godt rundt. Et
> viskestykke el. lign. lægges over. Stilles køligt i 4-5 dage, der røres

Hvor køligt er "køligt" egentlig? For jeg har nemlig visse problemer med at
afsætte hele ølkøleskabet til hyldeblomstsaftproduktion de næste dage, så
jeg påtænker at lade det stå udenfor køleskabet i bryggerset, hvor der vel
er omkring 20 grader - er det koldt nok?

Eller skulle jeg starte med at have det stående i køleskabet og så sætte det
udenfor i et døgnstid, mens køleskabet skal bruges til noget andet, og så
sætte det ind igen?

Men tør jo næsten ikke vente til lørdag med at indsamle - så er de jo
nærmest afblomstret.

/Anne

Fra : Nette

Dato : 18-06-03 19:45

"Anne Lindholt Ottosen" skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg påtænker at lade det stå udenfor køleskabet i bryggerset, hvor der vel
> er omkring 20 grader - er det koldt nok?

Sidste år lod jeg det for 10. gang eller sådan noget, stå i køkkenet på
gulvet. Det begyndte det desværre at gære, så jeg tør ikke tage chancen
mere,- her kommer det naboens køleskab, da hun er ude og rejse....

> Men tør jo næsten ikke vente til lørdag med at indsamle - så er de jo
> nærmest afblomstret.

Naaa, mon ikke du kan finde et sted? Jeg skal i hvert fald først ud i
weekenden

Nette

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-06-03 20:06

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Naaa, mon ikke du kan finde et sted? Jeg skal i hvert fald først ud i
> weekenden
>
> Nette

Mit har stået i køleskab siden søndag. Opskriften:
2Lvand+11/5 kg øko. rørsukker+2 spsk citronsyre+3 ikke overfladebehandlede
citroner i fine skiver+Atamon(så gærer det ikke).......koges.
En 5L gryde fyldt m. blomster ( stilke klippet af helt oppe under blomsterne
(ikke
skyllet)) til ca. 5 cm fra kanten, trykket sammen.
Det kogende hældes over, låg på og i køleskab så snart det er lunkent.
Blomsterne
falder sammen så der er stadig ca. 5 cm. til overkant. Den er allerede ret
kraftig, men
står et par dage endnu.
Mvh
Ole

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 18-06-03 21:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> Sidste år lod jeg det for 10. gang eller sådan noget, stå i køkkenet på
> gulvet. Det begyndte det desværre at gære, så jeg tør ikke tage chancen
> mere,- her kommer det naboens køleskab, da hun er ude og rejse....

Av for en skam. Var det varmt på det tidspunkt sidste år?

Nogen siger, at det bare er et spørgsmål om at hælde nok citronsyre i. Har
det mon noget på sig?

Okay - jeg vover pelsen.

Tak for svar!

/Anne

Fra : Nette

Dato : 19-06-03 10:10

> Av for en skam. Var det varmt på det tidspunkt sidste år?

Jeg synes, det lyder underligt, hvis starten af juni sidste år var SÅ meget
mere varm, end den var i de sidste ti år....
Jeg synes ikke selv, den var speciel varm....Gjorde bare, hvad jeg
plejede...

> Nogen siger, at det bare er et spørgsmål om at hælde nok citronsyre i. Har
> det mon noget på sig?

Måske, men jeg synes det er dumt at tage chancen, specielt, når det er ved
at være sidste mulighed for at få blomster der ikke drysser for vildt

Nette