Compare/Verify af data på backup medie
Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 16-06-03 10:29

Hej,

Når man skal lave backup af sin server kan man derefter få
backupprogrammet til at lave forskellige test af de data der er blevet
overført til tape:

1. Compare - Sammenlign data på tape med data på harddisk.
2. Verify - Læse data fra båndet, altså kun test af medie og
ikke data.
3. Verify CRC - Læse data og CRC fra bånd og sammenlign med CRC
med CRC fra filen på harddisken.

Den første mulighed giver (næsten) 100% sikkerhed - de andre er
hurtigere.

Jeg skal have opgraderet min backupløsning, og er blevet anbefalet
Veritas Backup Exec, men kan se at den ikke bruger metode 1 (men metode
3).
Er det fordi man mener at denne løsning 3 er sikker nok ?
Hvad er mest anvendt "out there".

pft for Jeres input.

/klaus

Fra : Flemming Riis

Dato : 16-06-03 11:47

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> wrote in message

> [...]
> ikke data.
> 3. Verify CRC - Læse data og CRC fra bånd og sammenlign med CRC

Jeg fortrækker 2 fordi 1 og 3 kan give udsving da filer ændrer sig.

Dog bør 2 altid blive suppleret med restore af x dummy filer hvor man laver
en FC bagefter.
1 og 3 er kræver også en del tid så hvis man ikke har det i sit backup
vindue kan det være et problem

Fra : Christoffer B

Dato : 17-06-03 09:55

> [...]
laver
> en FC bagefter.
> 1 og 3 er kræver også en del tid så hvis man ikke har det i sit backup

Hej

Jeg synes det er godt at se folk er begyndt at overveje hvad der er på deres
backupmedier, men jeg kan ikke forstå hvorfor man skal nøjes med en standard
verify og restore af dummy filer. Det er jo ikke dummy filerne man får brug
for i nødstilfælde. Hvorfor ikke tilbageføre en SQL database, exchange
server, domain controller eller en komplet maskine, for at se om det spiller
korrekt. Det er ofte, at opsætningen er årsagen til en fejlbehæftet backup
og i færre tilfælde bånd/båndstation.
Man bliver meget klogere af at tilbageføre en komplet server og aktivere
den, så den fungerer som en fuldstændig kopi af den originale. Ved brug af
program som automatiserer alt fra backup til tilbageførsel til sekundær
maskine, så skal man ikke længere bruge timer på at forsøge at tilbageføre
dummy filer etc og konfigurere det sekundære system manuelt.

De tre nævnte metoder fortæller intet om, hvor meget man har glemt at tage
backup af. De fortæller kun, at det man har taget backup af, er korrekt
kopieret og ikke hvad der mangler. Det kan være svært at overskue i en log
med flere tusinde filer.

Mvh

Christoffer Buchhorn
Asensus

Fra : Flemming Riis

Dato : 17-06-03 13:33

"Christoffer B" <noname@noname.cx> wrote in message

> [...]
deres
> backupmedier, men jeg kan ikke forstå hvorfor man skal nøjes med en

Dummy filerne er for at verificere at der fysisk ligger noget på båndet.

> Man bliver meget klogere af at tilbageføre en komplet server og aktivere
> den, så den fungerer som en fuldstændig kopi af den originale.

Hvilket man bør have i sin testede disaster plan, det er imo ikke
tidsmæssigt pragtisk at restore en komplet server med mindre man har ekstra
grej liggende.

> program som automatiserer alt fra backup til tilbageførsel til sekundær
> maskine, så skal man ikke længere bruge timer på at forsøge at tilbageføre
> dummy filer etc og konfigurere det sekundære system manuelt.

Det tager ikke timer at restore dummy filer det tager minutter

Nej det gør ens opsatte job

Fra : Christoffer B

Dato : 17-06-03 15:28

"Flemming Riis" <fr@added.dk> skrev i en meddelelse
> "Christoffer B" <noname@noname.cx> wrote in message

> deres
> standard
>
> Dummy filerne er for at verificere at der fysisk ligger noget på båndet.

Jeg er enig i, at ved at lægge en fil på mediet og tilbageføre den, så får
du afsløret om båndstation/bånd fungerer. Men direktøren/kunden er vel
ligeglad med om du kan tilbageføre hans/hendes brev til tante Oda. Han/Hun
vil meget hellere høre om du er i stand til at tilbageføre økonomi databasen
og aktivere den. På den måde får man at vide om båndstation/bånd spiller
samt om databasen kan tilbageføres.

> Hvilket man bør have i sin testede disaster plan, det er imo ikke
> tidsmæssigt pragtisk at restore en komplet server med mindre man har
ekstra
> grej liggende.
Hvem har ikke en ekstra desktop pc'er stående i hjørnet, som ikke benyttes
længere. Den kan sagtens fungere som test server. Hvad angår tid og penge,
så tror jeg at prisen på softwaren til den automatiske tilbageførsel,
hurtigt har betalt sig selv, fordi systemet kun skal konfigures een gang og
starter hver gang der er gennemført en backup. Resultatet er en tilbageført
server som er genstartet og fungerende på en alm. pc'er...langsommere men i
det mindste reetableret.

> Det tager ikke timer at restore dummy filer det tager minutter
Det er måske også bedre at tilbageføre lidt mere end dummy filer.

> Nej det gør ens opsatte job
Hvordan kan jobbet afsløre hvilke filer man har glemt at vælge?

Fra : Flemming Riis

Dato : 19-06-03 12:02

> [...]
databasen
> og aktivere den. På den måde får man at vide om båndstation/bånd spiller

Det er normalt ikke praktisk muligt at lave en fuld restore selvom det ville
være den perfekte verden

> [...]

tilbageført
> server som er genstartet og fungerende på en alm. pc'er...langsommere men

Jeg har ikke set nogle systemer som kan dette men hvis jeres er blevet
færdigt ville jeg da gerne se en demo, da jeg har flere kunder
som kan bruge det

(med mindre du er en anden en jeg tænker på så bare ignorer det)

Fra : Christoffer B

Dato : 20-06-03 13:46

> Det er normalt ikke praktisk muligt at lave en fuld restore selvom det
ville
> være den perfekte verden
Jo det er! Det behøves ikke at gøres hver dag hvis der er for store data
mængder til en natlig runde, weekenden kan også benyttes til en ugentlig
tilbageførelse. Så ved den ansvarlige, at der maksimalt kan gå en uges data
tabt.

> [...]
> som kan bruge det
>
> (med mindre du er en anden en jeg tænker på så bare ignorer det)

Nu ved jeg ikke hvem du har i tankerne, men her følger en kort beskrivelse,
så pas på reklamen:

Vores system er i stand til at tilbageføre en Win2000 med det hele til en
alm. arbejdsstation. Der er intet krav om at arbejdsstationen skal ligne
serveren. Den tilpasser systemkonfiguration og genstarter det tilbageførte
system, så man har en duplikat af serveren. Applikationer, f.eks. Exchange
server, databaser etc. er tilbageført og kan tilgås med deres respektive
applikationer.
Softwaren kan fås i to versioner, en som benytter Ntbackup henholdsvis en
som benytter Veritas Backup Exec. Specielt med Backup Exec versionen, kan
der tages live backup af Microsoft SQL server og tilsvarende tilbageføre den
uden afbrydelser.

Hvis yderligere interesseret, så kontakt mig via hjemmesiden eller send mig
en email på cb at asensus punktum dk, så skal jeg gerne arrangere
uforpligtende demoer.

Mvh

Christoffer Buchhorn
Asensus