/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Amerine på ferie
Fra : Tournesol


Dato : 16-06-03 08:46

Hej Alle

Vores NFO Amrine er på kærlighed ferie.
det er så spændene det er første gang vi skal have en kat parret

Jeg glæder mig helt utroligt til at se om det lykkedes og forhåbentlig til
en masse små dejlige uld totter )

vi var inde og aflevere henne i går og jeg savner henne allerede men jeg
ved godt hun er i gode og sikre hænder

På min hjemmeside kan i se Amerine og Den kommene farmand Return en flot
hvid NFO!!!!

Hilsen fra en spændt katteslave Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk



 
 
Camilla Baird (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 16-06-03 08:52

On 16/06/2003 09:46, in article
3eed756e$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Tournesol"
<bankehytten@katteyahoo.dk> wrote:

> Hej Alle
>
> Vores NFO Amrine er på kærlighed ferie.
> det er så spændene det er første gang vi skal have en kat parret
>
> Jeg glæder mig helt utroligt til at se om det lykkedes og forhåbentlig til
> en masse små dejlige uld totter )
>
> vi var inde og aflevere henne i går og jeg savner henne allerede men jeg
> ved godt hun er i gode og sikre hænder
>
> På min hjemmeside kan i se Amerine og Den kommene farmand Return en flot
> hvid NFO!!!!
>
> Hilsen fra en spændt katteslave Henriette.


Held og lykke med det Det er altid spændende med parringer og
drægtigheder og de forhåbentligt deraf følgende killinger
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk
Killing haves! Se billeder her (opdateret 15.6.):
http://makeashorterlink.com/?W27B12BD4


Tournesol (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 16-06-03 20:15

Hejsa

>
>
> Held og lykke med det Det er altid spændende med parringer og
> drægtigheder og de forhåbentligt deraf følgende killinger

tak

Jo det er meget spændene jeg glæder mig så meget at man næsten skulle tror
det var mig selv der skulle være gravid >fnis< rinemor skal have det endnu
mere som blommen i et æg når hun kommer hjem ))

Jeg elsker killinger og alle der små nummer så bliver der gang i huset igen


Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk



Louise Viborg (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Louise Viborg


Dato : 16-06-03 20:25

Hvor er det spændende
Jo, ham Return er jo pænt lækker. Jeg har hans halvsøster, Rimturser's
BlueBell

Held og lykke!

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk



On Mon, 16 Jun 2003 09:46:05 +0200, "Tournesol"
<bankehytten@katteyahoo.dk> wrote:

>Hej Alle
>
>Vores NFO Amrine er på kærlighed ferie.
>det er så spændene det er første gang vi skal have en kat parret
>
>Jeg glæder mig helt utroligt til at se om det lykkedes og forhåbentlig til
>en masse små dejlige uld totter )
>
>vi var inde og aflevere henne i går og jeg savner henne allerede men jeg
>ved godt hun er i gode og sikre hænder
>
>På min hjemmeside kan i se Amerine og Den kommene farmand Return en flot
>hvid NFO!!!!
>
>Hilsen fra en spændt katteslave Henriette.


Tournesol (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 16-06-03 21:06


Hejsa

> Hvor er det spændende
> Jo, ham Return er jo pænt lækker. Jeg har hans halvsøster, Rimturser's
> BlueBell
>

øj man hvor er hun også lækker )
Jo return er en dejligt dreng jeg tror det bliver nogle rigtige dejlige
killinger de får sammen

Jeg er meget spænd på om det er sølv eller hvid der vinder >hihi< såvidt jeg
efter hånden har lært er begge farve nominerende.

> Held og lykke!

tak

Hilsen Henriette.

--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk




Louise Viborg (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Louise Viborg


Dato : 16-06-03 21:43

On Mon, 16 Jun 2003 22:06:03 +0200, "Tournesol"
<bankehytten@katteyahoo.dk> wrote:

>øj man hvor er hun også lækker )

L: Tark Jeg sal se at få taget nogle nye billeder af hende, for
hun er ikke sådan et lille småskravl mere som på min hjemmeside *G*

>Jo return er en dejligt dreng jeg tror det bliver nogle rigtige dejlige
>killinger de får sammen

L: Det tror jeg også
>
>Jeg er meget spænd på om det er sølv eller hvid der vinder >hihi< såvidt jeg
>efter hånden har lært er begge farve nominerende.

L: Må jeg gætte: MEGET hvidt *G*

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk



Tournesol (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-06-03 07:48

Hjesa

>
> L: Må jeg gætte: MEGET hvidt *G*
>

Det er også mit gæt

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk




Else Gyldenkærne (16-06-2003)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 16-06-03 23:00


"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3eee22f5$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg er meget spænd på om det er sølv eller hvid der vinder >hihi< såvidt
jeg
> efter hånden har lært er begge farve nominerende.

Fedest - så skal man bare have en hvid eller sølvkat for at blive nomineret?
*GGG* (sorry, ku' ikke la' vær)

Men i øvrigt: Hvis afkommet bærer både sølv og (hel)hvid, kan du kun se det
hvide. Men du kan jo ikke være sikker på, at sølvkatten giver sølvet videre
eller at den hvide giver hvidt, så det bliver jo spændende at se hvad der
kommer.

Mvh. Else.



Tournesol (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-06-03 07:55

hejsa

>
> Fedest - så skal man bare have en hvid eller sølvkat for at blive
> nomineret? *GGG* (sorry, ku' ikke la' vær)
>

>fnis< helt ok

> Men i øvrigt: Hvis afkommet bærer både sølv og (hel)hvid, kan du kun
> se det hvide. Men du kan jo ikke være sikker på, at sølvkatten giver
> sølvet videre eller at den hvide giver hvidt, så det bliver jo
> spændende at se hvad der kommer.

intet er sikkert og dte gør det endnu mere spændene )

men en ting er sikker de bliver hvide eller sølv >fnis< eller ser jeg nok
lidt sjov ud i ansigtet hvis der eks kommer en fuld rød hvilket ikke er
muligt da igen af kattene er det af fenotype (geno har jeg ikke helt
studeret endnu ) men hvem ved narturen har sine luner

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk



Else Gyldenkærne (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 17-06-03 09:34


"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3eeebaf9$1$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> intet er sikkert og dte gør det endnu mere spændene )
>
> men en ting er sikker de bliver hvide eller sølv >fnis< eller ser jeg nok
> lidt sjov ud i ansigtet hvis der eks kommer en fuld rød hvilket ikke er
> muligt da igen af kattene er det af fenotype (geno har jeg ikke helt
> studeret endnu ) men hvem ved narturen har sine luner

Nu kunne jeg ikke lade være at kigge på deres stamtavler
Nej, rød kan du vist ikke få, men du kan godt få blå eller sort (div. tabby
+ delvis hvid) UDEN sølv.

Amerine har kun 1 sølvgen (hendes far er ikke sølv) og Return har mindst 1
ikke-sølv-gen, så du kan sagtens risikere, at der ikke kommer sølvkillinger.
Og Amerine bærer ikke dominant hvid, mens Return kun har 1
dominant-hvid-gen, så de bliver heller ikke nødvendigvis hvide.

Mvh. Else - der hvis det var mig ville håbe på at der kom både sølv, blå,
sort og hvid - jeg elsker farveladekuld



Tournesol (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 17-06-03 10:43

Hejsa

>
> Nu kunne jeg ikke lade være at kigge på deres stamtavler
> Nej, rød kan du vist ikke få, men du kan godt få blå eller sort (div.
> tabby + delvis hvid) UDEN sølv.
>

nej rød er udelukket
Ja det er rigtigt det kunne blive farverigt

> Amerine har kun 1 sølvgen (hendes far er ikke sølv) og Return har
> mindst 1 ikke-sølv-gen, så du kan sagtens risikere, at der ikke
> kommer sølvkillinger. Og Amerine bærer ikke dominant hvid, mens
> Return kun har 1 dominant-hvid-gen, så de bliver heller ikke
> nødvendigvis hvide.

ja såért det mit hovede ikke kan følge med mere det er vist genetypene
ikke???

Rines mor gimo har lige fået killinger sammen med return der kom 1 tortie og
tænke tænke... 3 hvide eller var det 4 ..ej fib hjerne kan ikke lige huske
hvor mange

jeg valgte ruturn fordi rine er en lille nfo og skal derfor nok ikke lige
have en kæmpe nfo han mis så er han jo også lækker jeg syntes hvid er enormt
flot!!!!
Jeg håber så på at de mislinger der kommer ud af det bliver lidt større end
deres mor mere som deres far men det kan kun tiden vise.

Jeg valgt også return fordi han har et super temprament.

Jeg har lært at jeg skal finde min kats fejl og lede efter en mage der kan
rette op på de fejl.
Det er ikke nemt at finde fejl på en kat man bare syntes er den dejligste i
verden men det er en af de ting opdræt går ud på ikke???
ikke finde fejl med rette op på dem og gør racen bedre.

>
> Mvh. Else - der hvis det var mig ville håbe på at der kom både sølv,
> blå, sort og hvid - jeg elsker farveladekuld

jajaja det ville være dejligt!!!!!

Jeg elsker også farvelade

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk



Else Gyldenkærne (17-06-2003)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 17-06-03 12:42


"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3eeee240$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Amerine har kun 1 sølvgen (hendes far er ikke sølv) og Return har
> > mindst 1 ikke-sølv-gen, så du kan sagtens risikere, at der ikke
> > kommer sølvkillinger. Og Amerine bærer ikke dominant hvid, mens
> > Return kun har 1 dominant-hvid-gen, så de bliver heller ikke
> > nødvendigvis hvide.
>
> ja såért det mit hovede ikke kan følge med mere det er vist genetypene
> ikke???
>

Vil du have en hurtig forklaring? (- spørger hun og giver den uden at vente
på svar *G*)
Katten har 1 par af hver slags gener (fx 2 sølvgener, 2 dom.hvidgener
osv.) - det ene har den fra sin mor, det andet fra sin far.

Genet for sølv hedder I(sølv) / i (ikke sølv). Amerine har fået "I" fra sin
mor og "i" fra sin far og er derfor "Ii" (sølv af udseende, kan give både
sølv og ikke-sølv videre). Return har fået "i" fra sin mor, men man kan ikke
se hvad han har fra sin far, der godt kan være sølv under det hvide. Hvis
han er uden sølv er Return ii. Så bliver killingerne enten ii (ikke-sølv)
eller Ii (sølv). Statistisk set vil halvdelen blive med sølv. Hvis han er
"Ii" vil 3/4 af killingerne blive sølv.

Genet for dominant hvid hedder "W" (hvid) / "w" (ikke hvid).
Amerine er "ww", Return er "Ww". Killingerne bliver ww eller Ww alt efter
hvad Return giver videre.

Håber, det virkede mere opklarende end forvirrende

Mvh. Else.



Tournesol (18-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 18-06-03 10:07

Hejsa

>>
>
> Vil du have en hurtig forklaring? (- spørger hun og giver den uden at
> vente på svar *G*)

ja tak

> Katten har 1 par af hver slags gener (fx 2 sølvgener, 2 dom.hvidgener
> osv.) - det ene har den fra sin mor, det andet fra sin far.
>
> Genet for sølv hedder I(sølv) / i (ikke sølv). Amerine har fået "I"
> fra sin mor og "i" fra sin far og er derfor "Ii" (sølv af udseende,
> kan give både sølv og ikke-sølv videre). Return har fået "i" fra sin
> mor, men man kan ikke se hvad han har fra sin far, der godt kan være
> sølv under det hvide. Hvis han er uden sølv er Return ii. Så bliver
> killingerne enten ii (ikke-sølv) eller Ii (sølv). Statistisk set vil
> halvdelen blive med sølv. Hvis han er "Ii" vil 3/4 af killingerne
> blive sølv.
>
> Genet for dominant hvid hedder "W" (hvid) / "w" (ikke hvid).
> Amerine er "ww", Return er "Ww". Killingerne bliver ww eller Ww alt
> efter hvad Return giver videre.

ok har de gener der ligger længer tilbage ingen betydning i forhold til
hvilken farver der kommer ???

>
> Håber, det virkede mere opklarende end forvirrende

Det er meget inviklet men meget spændene og jeg prøver at lære det
Men jeg er tung når det gælder indlæring har nemlig mistet min indlæring
evne

Hilsen
Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk




Else Gyldenkærne (18-06-2003)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 18-06-03 10:33


"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef02b7d$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ok har de gener der ligger længer tilbage ingen betydning i forhold til
> hvilken farver der kommer ???

Jo - de ikke dominerende, for de kan være givet videre, uden at det kan ses.
Derfor kan du fx få fortynding (blå eller creme) eller blotchedtabby, eller
non-agouti (uden striber) uden at forældrene er det. Der er ikke tale om, at
generne "springer over" nogle generationer - hvis de dukker op, har de
ligget der i alle generationer, men det kan bare ikke ses, hvis der samtidig
er den dominante variant af genet.

De dominerende gener skal derimod være tilstede (= kunne ses) hos
forældrene. Hvis ingen af forældrene er sølv, kan katten ikke blive med
sølv, ligegyldigt hvor mange bedste-, olde- eller tipoldeforældre der var
sølv. Det samme gælder for ensfarvet hvid.

> Det er meget inviklet men meget spændene og jeg prøver at lære det
> Men jeg er tung når det gælder indlæring har nemlig mistet min indlæring
> evne

Øv, hvor surt
Men prøv at bruge Politikens Kattebog, der er det nemt at slå det op man har
glemt, de forklarer det meget forståeligt.

Mvh. Else.



Tournesol (18-06-2003)
Kommentar
Fra : Tournesol


Dato : 18-06-03 11:05

Hejsa Else

>
> Jo - de ikke dominerende, for de kan være givet videre, uden at det
> kan ses. Derfor kan du fx få fortynding (blå eller creme) eller
> blotchedtabby, eller non-agouti (uden striber) uden at forældrene er
> det. Der er ikke tale om, at generne "springer over" nogle
> generationer - hvis de dukker op, har de ligget der i alle
> generationer, men det kan bare ikke ses, hvis der samtidig er den
> dominante variant af genet.

ok geno ikke ???

>
> De dominerende gener skal derimod være tilstede (= kunne ses) hos
> forældrene. Hvis ingen af forældrene er sølv, kan katten ikke blive
> med sølv, ligegyldigt hvor mange bedste-, olde- eller tipoldeforældre
> der var sølv. Det samme gælder for ensfarvet hvid.

Det er Feno ikke??
Jeg tror jeg er med


> Øv, hvor surt
> Men prøv at bruge Politikens Kattebog, der er det nemt at slå det op
> man har glemt, de forklarer det meget forståeligt.

Ja dete r surt men livet går vidre trods alt

Jeg vil invistere i den bog det lyder som en god bog at lære fra .-)

Hilsen henriette.

--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste