Forgaffel indstilling... Hvad betyder de f~
Fra : Ninja Rider

Dato : 15-06-03 23:22

Hejsa

Jeg skal til at lege lidt med forgaffel indstillingen på kawa'en.
Men jeg støte jo lige ind i disse 2 begreber, som jeg ikke lige har styr på:

Rebound, og compression.

Hvad er det lige de gør?

Mvh Emil
Jeg har forsøgt at læse den engelske manual, men det er ikke nemt når
man ikke lige fatter hvad de gør....
--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-06-03 01:29

Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark> skrev i en
> [...]
>
> Jeg skal til at lege lidt med forgaffel indstillingen på kawa'en.
> Men jeg støte jo lige ind i disse 2 begreber, som jeg ikke lige har styr

Jeg har slået op i Sigurd Skibsteds: "Teknisk engelsk-dansk ordbog" og
finder her:
rebound = opspring, bagslag, tilbageslag, tilbagespring
og
compression = sammenpresning, kompression, konsolidering

Og i Helge Hansen og Hans Hinrichsen:"Engelsk-Dansk Teknisk Ordbog"
ikkefundet det første ord men om det andet mange flere bl.a.
(om spiralfjeder) vandring; tryk (hidhørende fra alsidig belastning el.
ligger t. grund f. en sammenpresning);

Så dit rebound er nok fra advarslen i manualen om at når du skruer toppen af
forgaflen ressikerer bolten at flyve op om ørerne på dig pga. af den
sammenpressede fjeder nedenunder den.

Compression/Kompression bruges jo udover sammentrykning af fjedre jo også om
måling af lufttrykket i forbrændingskammeret.

Men vi har jo nogle gange her diskuteret det med forgafler, for det er en
kombination af mange ting der bestemmer hvordan forgaflen indvirker på
motorcyklers køreegenskaber; bl.a. hvor tyk forgaffelolien er, hvor meget
der er, hvad tryk et evt. luftovertryk har, hvor hårde eller progressive
fjedrene er (evt. udtjente fjedre) og hvilket efterløb forgaflen resulterer
i .

Gert Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-06-03 15:30

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> [...]

af
> forgaflen ressikerer bolten at flyve op om ørerne på dig pga. af den

ROFL!

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-06-03 07:22

> Jeg skal til at lege lidt med forgaffel indstillingen på kawa'en.
> Men jeg støte jo lige ind i disse 2 begreber, som jeg ikke lige har styr
på:

> Rebound, og compression.

Hej Emil

Rebound dæmpning er hvor hurtigt gaffelbenet strækker sig ud igen efter at
være trykket sammen.
Compression dæmpning er hvor hurtigt forgaffelbenet lader sig trykke sammen.

Læs mere om hvordan man justerer dæmpningen for og bag på www.pmc.dk under
links.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-06-03 15:48

Hej Jens

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
> være trykket sammen.
> Compression dæmpning er hvor hurtigt forgaffelbenet lader sig trykke sammen.

Takker... Jeg vil lige læse det igennem i aften

Mvh Emil

Fra : SLP/JM

Dato : 16-06-03 19:35

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark> skrev > Takker... Jeg vil lige
læse det igennem i aften

Inden du går i gang med at justere på forgaflen eller bagdæmperen vil det
være en god ide at skrive de originale indstillinger ned, så du har noget at
vende tilbage til, hvis det går helt galt.

--
Susanne

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-06-03 08:40

> [...]
at
> vende tilbage til, hvis det går helt galt.

Nu vi er inde på de rigtigt gode råd, så får du lige to mere. Juster kun en
ting af gangen. Hvis du kaster dig over din Kawa næste gang du ser den og
skruer i vildskab på alle de justeringsskruer der ar, Vil du aldrig finde ud
af på egen krop hvad de forskellige justeringsmuligheder gør. Vær metodisk.
Juster på en parameter af gangen, og som Susanne siger: Noter dine
indstillinger og erfaringer ned. Det er den rigtige måde frem. Ikke bare
bevidstløs at kopier nogle indstillinger fra et blad.

Fra : klaus kristensen

Dato : 16-06-03 17:01

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark> skrev : Jeg skal til at lege lidt
med forgaffel indstillingen på kawa'en.

nåh - har du fundet ud af at 6'eren er stiv som et brædt at køre på og det
kunne være nice hvis den var lidt mere omgængelig? 2 x

performance bikes anbefaler:
rear shock;
preload; 8mm of thread showing above top locking ring.
rebound; 6 turns out from ful in.
compression; 6 turns out from full in.
forks;
preload; 9 lines showing.
rebound; 1 3/4 out from full in.
compression; 4½ out from full in.
tyre pressures;
34 front, 39 rear.

god fornøjelse

klaus - zx6r 2001

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-06-03 18:38

klaus kristensen wrote:

> [...]
>
> nåh - har du fundet ud af at 6'eren er stiv som et brædt at køre på og det
> kunne være nice hvis den var lidt mere omgængelig? 2 x

Men passer de opgivelser til 636'eren?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-06-03 21:40

Hejsa

Jes Vestervang wrote:
> [...]

Ja, stiv.... Mere end mig når jeg har været på druk. Den skal nu bare
lige tage de væste huller i vejen, hvilket den IKKE gør nu!

> Men passer de opgivelser til 636'eren?

Lige mine ord.
Det er jo den HELT nye 2003 model, der ikke har særligt meget til fældes
med de gamle modeler.

Mvh Emil
på 175cm og 60kg! (i manualen står der at det skulle være afstemt til
68kg std, men så er den hvist noget stiv stadigvæk!)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-06-03 23:27

Ninja Rider wrote:

> på 175cm og 60kg! (i manualen står der at det skulle være afstemt til
> 68kg std, men så er den hvist noget stiv stadigvæk!)

Bare lån mig den, så skal den nok blive blødere
--
mvh Jes Vestervang (der dog stadig er lige under 0,1 ton
FZS600 og en MTX125R

Fra : Peter Christiansen

Dato : 16-06-03 23:42

Ninja Rider wrote:

> Lige mine ord.
> Det er jo den HELT nye 2003 model, der ikke har særligt meget til
> fældes med de gamle modeler.

Den opsætning klaus skriver om er sikkert taget fra det næst nyeste PB (Juni
2003), hvor de netop havde en set-up guide til en 2003 ZX6-R 636.

De skriver dog ikke hvor tung chaufføren var.

Peter

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-06-03 20:11

"klaus kristensen" <kkonkawa@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> performance bikes anbefaler:
> rear shock;
> preload; 8mm of thread showing above top locking ring.

Til hvilken kører-vægt? Og hvilken køre-stil/niveau? Og så er det vel
indstillinger der forudsætter ny olie i forgaffel og bagdæmper, ikke?
Jeg har aldrig hørt Sag opgivet som "9 lines shoving", er det virkelig
præcist nok?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-06-03 23:18

> [...]
>
> performance bikes anbefaler:
> rear shock;
> preload; 8mm of thread showing above top locking ring.

Hvis ikke at PfB skriver til hvilken chauffør-vægt at indstillingerne
gælder, er de ikke en pind bevendt til andet en værthus-snak :-|

--
Armand

Fra : klaus kristensen

Dato : 17-06-03 19:12

> Hvis ikke at PfB skriver til hvilken chauffør-vægt at indstillingerne
> gælder, er de ikke en pind bevendt til andet en værthus-snak :-|
> Armand

unskyld rittig og armand - jeg var i min iver for at hjælpe selvfølgelig
ikke præcis nok!
de nævnte indstillinger er til 'street' og med hensyn til '9 lines showing'
så er der mulighed for at justere preload ens i begge rør ved hjælp af
streger øverst på gaffelbroen.
informationerne er fra PB juni 2003 og til en 636 årgang 2003.
om de er præcise nok hos PB ved jeg ikke men min egen 6'er blev indstillet
med hjælp fra PB og det virker perfekt.

klaus - der virkelig nok skal gøre sig mere umage næste gang

Fra : Armand

Dato : 17-06-03 21:52

> [...]
> informationerne er fra PB juni 2003 og til en 636 årgang 2003.
> om de er præcise nok hos PB ved jeg ikke men min egen 6'er blev indstillet

Jup!

Men eftersom at du stadig ikke refererer en pilot-vægt, må man formode at PB
ikke går op i dét, og det er sgu' da en kæmpe fejl, ikke mindst eftersom at
netop preload justeres efter køretøjets belastning (og øvrige parametre
efter preload!).

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-06-03 21:31

> [...]
at
> netop preload justeres efter køretøjets belastning (og øvrige parametre

Og det er da ikke anvendeligt til en bønne!'
Hvis du justerer efter de der anvisninger på 5 ens cykler med forskellig
alder, vil du få 5 forskellige sag. Der er alt for mange ubekendte at tage
højde for - hvor slidte er fjedrene, hvor tung er køreren og den slags. Det
eneste du kan bruge, er hvis de opgiver hvad sag skal indstilles til.

Og her bliver du så nok nødt til at definere "perfekt" i en referenceramme
jeg kan forstå...

Rittig

Fra : klaus kristensen

Dato : 19-06-03 18:44

> Og her bliver du så nok nødt til at definere "perfekt" i en referenceramme
> jeg kan forstå...
>
> Rittig

puha - jeg opgiver, men jeg giver den lige et lille forsøg. perfekt som 10
på den 10-skala der hedder 'perfekt til klaus'.

klaus

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-06-03 22:18

> puha - jeg opgiver, men jeg giver den lige et lille forsøg. perfekt som
10
> på den 10-skala der hedder 'perfekt til klaus'.

LOL!
Okay... Det var ikke helt det jeg mente, men det ved du godt.
Det jeg mener er, at den specifikation af indstilling er at side stille med:
"Hvor meget vand skal jeg hælde i kanden?"
"Den skal være halvt fuld"
- Hvor mange liter vand er der nu i kanden?

Problemet er selvfølgelig, at det kan man kun svare på hvis man ved hvor
stor kanden er. Gør man ikke det, er målet "halvt fuld" værdiløst.
Det jeg på mit forvrøvlede modersmål prøver at påstå, er at SAG KUN kan
opgives som et mål på hhv. for og bag ende. Hvis man vil opgive det som
"antal synlige ringe", er man nødt til at kende førerens vægt og fjedrenes
tilstand, ellers er det et rent skud i blinde.
Hvad nu hvis en affjedringskyndig giver dig en hånd med indstillingen på en
mere præcis måde, og du kommer til at opleve at din motorcykel bliver
lettere at styre? Bliver den så "mere perfekt"?

Jeg er på ingen måde affjedringsekspert, men jeg har lært af erfaring, at
man skal gå meget sagligt og systematisk til værks, hvis man vil have sin
opsætning til at nærme sig det optimale. Et af problemerne er nemlig, at man
gerne skal kunne ramme den gode opsætning igen, også after næste
affjedringsrenovering - og så er det rigtig rart at have nogle håndgribelige
mål at sætte op efter.

Rittig

Fra : Ninja Rider

Dato : 19-06-03 21:56

Hejsa

klaus kristensen wrote:

> [...]
> med hjælp fra PB og det virker perfekt.
>
> klaus - der virkelig nok skal gøre sig mere umage næste gang

Oki, men hvad vejer du så? (Om man må spørge)
Jeg vejer selv kun små 60kg og er 175cm.
Der står i manualen at den skulle være indstillet til 68kg føre!

Mvh Emil
(Der næsten synes at det er nemmere at tage de 8kg på! :) )

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-06-03 06:57

Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark> writes:

> Jeg vejer selv kun små 60kg og er 175cm.
> Der står i manualen at den skulle være indstillet til 68kg føre!
>
> Mvh Emil
> (Der næsten synes at det er nemmere at tage de 8kg på! :) )

*LOL* Det er da affjedringstuning der kan forståes.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-06-03 07:39

> Jeg vejer selv kun små 60kg og er 175cm.
> Der står i manualen at den skulle være indstillet til 68kg føre!

Hej Emil

Selv om du tog 8kg på ville den stadig være for hård. Affjedringen skal ikke
være ens sat op hvis du kører til bageren, kører 200 på motorvejen, kører en
hurtig tur på små veje eller tager den på bane. Din ZX636R er sat op til en
mellem ting mellem hård sognevejskørsel og banekørsel. Grunden til du synes
den er alt for hård, er at du ikke kører hårdt nok. Jo mere du presser din
ZX'er jo bedre vil den være. Sælg den og køb en MC der passer til dit behov.
Hvis du vil køre stærkt, så køb en f.eks Kawaski ZX9R B eller C model. Der
vil du kunne bytte lige over

Fra : MKS - 74

Dato : 20-06-03 07:57

On Fri, 20 Jun 2003 08:39:05 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:

>Selv om du tog 8kg på ville den stadig være for hård. Affjedringen skal ikke
>være ens sat op hvis du kører til bageren, kører 200 på motorvejen, kører en
>hurtig tur på små veje eller tager den på bane.

Enig.

> Din ZX636R er sat op til en
>mellem ting mellem hård sognevejskørsel og banekørsel.

Også enig

> Grunden til du synes
>den er alt for hård, er at du ikke kører hårdt nok.

Ikke enig,grunden er de buttheads hos Kawa ikke kan finde ud af en
ordentlig std.opsætning - det er altså temmelig tosset at lave en std.
opsætning. der ikke passer til alm. gadekørsel som folk er flest,de er
selv faldet i et "hype-hul".Derfor er der også frigivet en alternativ
std. opsætning til 6'eren,i UK bliver denne AFAIK lev. med de nysolgte
cykler og har C. Andersen den ikke så kan man vel få den derfra,det
skulle hjælpe lidt på det,men stadig ikke helt godt - primært er det
altså mere en fejl fra Kawa's side,CBR600RR er øvrigt et eks. på at
man godt kan lave en std. opsætning der virker fornuftigt over et
bredt område...

> Jo mere du presser din
>ZX'er jo bedre vil den være.

Hmmm forhåbentlig ikke en opfordring

>Sælg den og køb en MC der passer til dit behov.
>Hvis du vil køre stærkt, så køb en f.eks Kawaski ZX9R B eller C model. Der
>vil du kunne bytte lige over

Rolig nu hvis han bedre kan li' den,så lad ham dog ha' den i fred
,uanset om man synes det er lidt spild eller overkill eller hvad
ved jeg...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-03 16:05

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke enig,grunden er de buttheads hos Kawa ikke kan finde ud af en
> ordentlig std.opsætning

Måske er det en Kawasaki ting?
Efter 4 sæsoner på motocross banerne på min Kawasaki KX250 kan jeg afsløre,
at Kawasakierne er de cykler der har den ringeste affjedring! MEGET ringere
end fx. KTM og Honda. Kawa kan lave gode motorer (min var brølstærk i
mellemområdet og holdt helt utrolig godt), men resten syns jeg de skal øve
sig noget mere på.

Rittig

Fra : MKS - 74

Dato : 20-06-03 16:37

On Fri, 20 Jun 2003 17:04:44 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Måske er det en Kawasaki ting?

Ikke fordi dette skal blive slap-a-Kawa-day,men det er i hvert fald en
kendt ting at det oftest er der det kikser for dem

> [...]
>end fx. KTM og Honda. Kawa kan lave gode motorer (min var brølstærk i
>mellemområdet og holdt helt utrolig godt), men resten syns jeg de skal øve

Ret præcis karakteristik sådan helt generelt,motorerne er rigtig
fornuftige og de kan også få dem til at lyde af en masse (hvis man kan
li' induction-roar),men så er det lissom at pengene slap op...,på
den anden side er det jo også det en del vil ha',en masse kræfter og
så er køreegenskaber m.v. sekundært.

--
-Michael

Fra : klaus kristensen

Dato : 20-06-03 19:28

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark> skrev i en meddelelse
> Oki, men hvad vejer du så? (Om man må spørge)
> Jeg vejer selv kun små 60kg og er 175cm.
> Der står i manualen at den skulle være indstillet til 68kg føre!

skal sandheden frem så vejer jeg vel omkring 88 kg og jeg forstår det ikke
jeg spiser jo som en fugl!!
efter at have fundet bladet frem fra skraldespanden står der at føreren
vejer 14½ stone (92 kilo) og artiklen slutter med: lighter riders
especially may need to try slightly softer settings to see if further
improvements can be made, particularly with the front compression damping.
oh, and don't buy a zx6r if you want to go touring.
nu kan jeg ikke mere - vi skrives måske ved en anden gang, bedste venner!

klaus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-06-03 19:35

klaus kristensen wrote:

> skal sandheden frem så vejer jeg vel omkring 88 kg og jeg forstår det ikke
> jeg spiser jo som en fugl!!

Flere gange din egen vægt dagligt?
--
mvh Jes Vestervang (heller ikke en fluevægt... da jeg gik til boksning var
det supersværvægt @ FZS600 og en MTX125R