Den sidste pizza, op på vognen igen og
Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-03 21:12

Hej alle

Så har jeg truffet en beslutning. Efter næsten 2 mdrs pause fra
slankeprojektet, så skal jeg vist igang igen.
Nu har jeg vist fået tingene til at falde på plads inde i mit hoved,
psyken er ovenpå igen, i hele taget er situationen ligner igen en
almindelig hverdag uden at alt for mange omvæltninger som kan slå en ud
af kurs.

Det er ca. 10 kilo siden at jeg stoppede. Adskillelige pizzaer er røget
ned i mavesækken og ud i fedtcellerne.

Nu vil jeg igang igen. Metoden er stadig DDV. Denne gang vil jeg henover
sommeren dog være hjemmeDDVer. Og hvis det ikke virker alligevel med det
der hjemmeddveri, så må jeg gå den tunge gang til Tina Thorsted (eller
hvem der nu har Amagerholdet) og være med igen. For kostprogrammet
virker. Ingen tvivl om det. Spørgsmålet er mere om man derhjemme kan få
sig selv til at overholde det hele med punkt og prikke uden at skulle
"dømmes" en gang om ugen. Kan man klare det uden den ugentlige
indsprøjtning af motivation og inspiration?

Sådan som jeg har det i øjeblikket: I am baaaaaack on track.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 15-06-03 21:47

> [...]
> indsprøjtning af motivation og inspiration?
>
> Sådan som jeg har det i øjeblikket: I am baaaaaack on track.

Hej Carsten

Godt du har fundet kursen igen. Så er der kun en vej, og det er fremad .
Jeg er også selv lidt spændt på sommerferien, om jeg er go' til at hold emig
selv i ørene. Som du jo ved holder DDV 4 ugers sommerferie. Så om ikke andet
kan vi da støtte hinanden. Faktisk ser jeg altid frem til de ugentlige
møder, da det er sjovt og inspirerende - og så møder man jo sine ligesindede
veninder. Held og lykke med sommerferien og kuren.

Mvh.
Mette - der håber at runde de 30 kilo inden ferien.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 01:20

"Mette Nylander Sørup" wrote:

> Godt du har fundet kursen igen. Så er der kun en vej, og det er fremad .

og nedad.

> Jeg er også selv lidt spændt på sommerferien, om jeg er go' til at hold emig
> selv i ørene. Som du jo ved holder DDV 4 ugers sommerferie.

jep, og det er i den periode hvor jeg vil se hvordan jeg opfører mig som
hjemmeDDVer.

Lykkedes det ikke, så tager jeg skridtet op til TT.

> Så om ikke andet
> kan vi da støtte hinanden.

Jeg kan gøre hvad jeg kan.

> Faktisk ser jeg altid frem til de ugentlige
> møder, da det er sjovt og inspirerende - og så møder man jo sine ligesindede
> veninder. Held og lykke med sommerferien og kuren.

takker.

> Mvh.
> Mette - der håber at runde de 30 kilo inden ferien.

Pøj pøj.

Havde jeg haft psyken til at klare den uberrettigede bortvisning (oven i
alt det andet i år) og alt det juridiske halløj omkring det (og derved
holdt fast i DDV), så ville jeg have rundet de 30 kilo og være tæt på
stabiliseringen.
Men sådan skulle det ikke være.
Ingen grund til at ærge sig over det. Kiloerne skal nok komme af mig
igen. Jeg kender metoden. Jeg har været under 100 kg vha. metoden. Så
hvorfor skulle det ikke kunne lykkedes igen.

Beslutningen er taget. Nu skal der handles.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 15-06-03 23:05

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> psyken er ovenpå igen, i hele taget er situationen ligner igen en
> almindelig hverdag uden at alt for mange omvæltninger som kan slå en ud

Jeg kender det udemærket. Jeg har 140 kg indenbords men ejg har ikke tid til
at besøge DDV. Men det program jeg havde har jeg mistet. Kan man få det på
en eller anden måde?

--
Niels Henriksen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 23:19

"Niels Henriksen" <niels@[FJERN]biggs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at besøge DDV. Men det program jeg havde har jeg mistet. Kan man få det på

Tid er noget man tager.... hvis man VIL.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Henriksen

Dato : 15-06-03 23:25

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tid er noget man tager.... hvis man VIL.

For nogle måske. Jeg er færdig med mit normale job kl 17-18 hver dag. Så
skal jeg nå toget fra kbh for at komme hjem til odense. Hvor jeg så er
mellem kl 19 og 20. Så skla jeg passe mit eget firma som tager et par timer
(måske kun en time) og så skal jeg også lave mad, slappe lidt af for ikke at
blive stresset.

Hmm...hvor skal jeg finde den tid?

Niels

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-03 23:25

> Hmm...hvor skal jeg finde den tid?

Hvor meget tid er det, DDV tager?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 01:01

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Niels Henriksen" <niels@[FJERN]biggs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget tid er det, DDV tager?

Selve mødet tager 1-1½t (med ventetid og hele klimbimbet).
Derudover skal man så også medregne transport, afbrydelse af det man
oprindelig havde gang i. osv osv osv.

Derudover hvis man - som jeg - er noget utrænet i et køkken, så tager
madlavningen altså også noget længere tid end hvad det tager at bestille
en pizza eller lave noget hurtig pasta/kødsovse-halløj.

Og i princippet vil jeg give dig ret. Det drejer sig om at prioritere.
Det er ligesom alt andet her i livet.
Jeg har de sidste 2 måneder fravalgt (nedprioriteret om man vil)
DDV/slankeprojektet. Men fravalget skyldtes at jeg opprioriterede min
genfindelsen psykiske styrke* istedet. Det føltes bare ikke rigtig
mere efter alle de ting jeg har været igennem. Jeg havde nogen
oplevelser som lige skulle forarbejdes intellekuelt og følelsesmæssigt
før jeg igen kunne være mig selv igen.
Og for ikke at tingene skulle blive for meget for meget, så fravalgte
jeg altså slankeprojektet. Det var det eneste som jeg kunne fravælge af
stressudløsende faktorer.

Princippet har jo også nogen undtagelser fx kan man måske ikke
prioritere anderledes. Man bliver måske nød til at arbejde i to jobs
for at få økonomien til at hænge sammen. Bopæl, arbejdsplads, DDV,
børnehave (eller hvor man henter ungerne) kan have en beliggenhed i
forhold til hinanden, der gør det svært eller umuligt at nå det man SKAL
nå. DDV er trods alt kun en "fritidsinteresse".

Tilgengæld skal man heller ikke tage "et halvt skridt". man skal ikke
tro at kun halvdelen af kostprogrammet giver de ønskede resultater.
Følger man DDV, så skal man følge kostprogrammet til punkt og prikke.
Ellers udebliver resultaterne og man mister motivationen.
Det gælder dog ikke kun for DDV. "hopper man ved siden af" de udstukne
retningslinjer uanset hvilket kostprogram (Atkins, WW, herbalife og hvad
der ellers findes af sjove eller mindre sjove programmer) man følger, så
udebliver resultaterne.

*: lyder lidt fjollet, men jeg havde det mildest talt ikke som jeg gerne
ville have det. Og før det gik helt galt, så ville jeg dog hellere rende
rundt med et par ekstra kilo end en tur forbi en psykiater eller hvem
der kunne hjælpe mig, når jeg tænkte fornuftig længere.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 01:39

Carsten Riis wrote:

> [...]
> rundt med et par ekstra kilo end en tur forbi en psykiater eller hvem
> der kunne hjælpe mig, når jeg tænkte fornuftig længere.

Der mangler et /ikke/+tilrettelser i

... når jeg ikke kunne tænke fornuftigt længere.

Sjovt, hvad et sådan lille ord kan lave af ændringer

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 07:03

> Selve mødet tager 1-1½t (med ventetid og hele
> klimbimbet). Derudover skal man så også medregne
> transport, afbrydelse af det man oprindelig havde gang i.
> osv osv osv.

Så alt i alt tager det en del tid, kan jeg godt se.
Mere end hvis man bare køber en pizza.

Jeg har selv et travlt arbejdsliv med masser af rejser til den anden ende af
landet. Jeg forsøger at klare den daglige madlavning ved at planlægge og ved
med jævne mellemrum at putte portioner i fryseren, som kan varmes i
mikrobølgeoven - det er hurtigere, billigere og sundere end hvis man
bestiller pizza *S*

Derudover har jeg masser af de dersens frosne wokblandinger. Samt andre
grønsagsblandinger. Elsker det! Og så går det altså stærkt med at lave mad.

> Og i princippet vil jeg give dig ret. Det drejer sig om at
> prioritere.

Og det er selvfølgelig OK at prioritere noget fra. Også DDV og slankekuren.

Jeg tror bare på, at det er væsentligt at erkende, at man har VALGT det. At
man SELV har prioriteret og at det ikke er noget, man ikke har indflydelse
på.

> Bopæl, arbejdsplads, DDV, børnehave (eller hvor man
> henter ungerne) kan have en beliggenhed i
> forhold til hinanden, der gør det svært eller umuligt at nå
> det man SKAL nå. DDV er trods alt kun en "fritidsinteresse".

Joooo.... men mad SKAL man jo have!
Og daglig madlavning behøver ikke tage ret lang tid.
Og den daglige vejning hos DDV .... jeg tror ikke rigtig på, at det ikke er
muligt at finde 1-2 timer til sådan noget. Hvis man virkelig VIL.

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 16-06-03 18:05

> [...]
er
> muligt at finde 1-2 timer til sådan noget. Hvis man virkelig VIL.

Nu går jeg ud fra det er en fejl m ed den daglige - hvor du selvfølgelig
mener den ugentlige.. - men pointen er

Nu er DDV jo ikke en butik der holder døgnåben i sådan en forstand - jeg bor
i odense jeg har så valgmuligheden der hedder tirsdag eller torsdag.. - jeg
arbejder så tirsdag eller torsdag - ja jeg kan så vælge at sige mig job op
og finde mig et mere passende.[tidsmæssigt]. men.. jeg er sgu glad for mit
job.. og ja.. det er ærgeligt med DDV ryger på den bekostning!

Ergo synes jeg det er grovt at antage at alle bare lige kan hive 1-2 timer
ud af sin kalender. For ja.. selvfølgelig kan de det.. men det er bare ikke
ensbetydende med de kan det tirsdag aften hvor mødet altså lægger!. -el.
hvor det nu er placeret i området. - Desuden er det nok værd at nævne, at
ikke alle mennesker har bil, ligesom ikke alle mennesker bor i en storby,
hvor DDV normalt holder til.

> Mvh. Lisbeth

Katja - som blev lige lidt arrig over den manglende indsigt i at andre
mennesker faktisk godt kan have et liv.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 18:38

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Nu går jeg ud fra det er en fejl med den daglige - hvor du selvfølgelig
> mener den ugentlige..

Yes *S*

> Ergo synes jeg det er grovt at antage at alle bare lige kan hive 1-2 timer
> ud af sin kalender.

Jamen det tror jeg alle kan. Om de vil.

Men selvfølgelig er der nogen, der helt konkret og reelt er forhindret lige
præcis på det tidspunkt der er møde i nærmeste DDV.

Det var dog, så vidt jeg forstod, tidmangel generelt det handlede om. Ikke,
om man er forhindret på det bestemte tidspunkt. Er man forhindret på det
konkrete tidspunkt, kan man jo have nok så meget tid til rådighed resten af
dagen og ugen - uden at dét nytter noget.

Men forklaringen var: Jeg har ikke tid til at besøge DDV.
Forklaringen var ikke: Jeg har ikke mulighed på det tidspunkt der er møde i
DDV.

> Desuden er det nok værd at nævne, at
> ikke alle mennesker har bil, ligesom ikke alle mennesker bor i en storby,
> hvor DDV normalt holder til.

Nejda.

Men igen.... vi diskuterer mig bekendt, om man kan finde 1-2 timer hver uge
i en presset tidsplan. Det kan man selvfølgelig - hvis man vil.

Og derudover... der er intet forkert i at vælge DDV fra. Uanset
forklaringen!

> Katja - som blev lige lidt arrig over den manglende indsigt i at andre
> mennesker faktisk godt kan have et liv.

Vi er endda nogle, der kan have et liv UDEN at bruge så meget som et minut
på DDV *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 20:00

> Men forklaringen var: Jeg har ikke tid til at besøge DDV.
> Forklaringen var ikke: Jeg har ikke mulighed på det tidspunkt der er møde
> DDV.

Nu er det jo ikke meningen at det skal skæres ud i pap

> Men igen.... vi diskuterer mig bekendt, om man kan finde 1-2 timer hver
uge
> i en presset tidsplan. Det kan man selvfølgelig - hvis man vil.

Nej... det er ikke altid man kan det. Nu skla du også tænke på at der også
er transport til og fra mødet. En transport der sagtens kan vare halve timer
alt efter hvor man bor.

> Og derudover... der er intet forkert i at vælge DDV fra. Uanset
> forklaringen!
>
> Vi er endda nogle, der kan have et liv UDEN at bruge så meget som et minut
> på DDV *S*

Vi er så også nogle der har brug for den støtte som de kan give, nemlig ved
at der er "kontrol" med om man taber sig. Jeg ved at JEG har brug for at der
er nogle der løfter en pegefinger og gerne komme med nogle gode råd.

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 19:56

> [...]
> og finde mig et mere passende.[tidsmæssigt]. men.. jeg er sgu glad for mit
> job.. og ja.. det er ærgeligt med DDV ryger på den bekostning!

Jeg bor også i odense og desværre så kan jeg ikke nå ud til DDV-mødet når
jeg ankommer med toget kl 19 fra kbh. så er alternativet at jeg tager det i
Glostrup (tæt på mit arbejde) med det resultat at jeg først når toget ved
22-tiden fra høje taastrup. Så er jeg hjemme efter midnat...

Hmm.. måske kan man snakke lidt med chefen om at flexe den ene dag om ugen
så jeg kan nå hjem til odense til ordentlig tid til mødet

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-03 18:27

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> Mere end hvis man bare køber en pizza.
>

> Jeg har selv et travlt arbejdsliv med masser af rejser til den anden ende af

Surprise, surprise, nu handler det jo ikke ligefrem om dig.

Det handler om, at Niels H. ikke kan nå tingene. Og det findes der så
mere eller mindre gode forklaringer for.
Vi ved ikke, hvorfor Niels har to job. Facts er, at manden ikke kan få
tingene til at hænge sammen. Og det kan vi andre så gøre hverken fra
eller til. Og det er slet ikke nogen grund til at give ham dårlig
samvittighed fordi han prioritere anderledes end du og jeg har mulighed
for at gøre.

> [...]
> med jævne mellemrum at putte portioner i fryseren, som kan varmes i
> mikrobølgeoven - det er hurtigere, billigere og sundere end hvis man

Vi kender alle de der små tricks, der gør tingene lidt smartere i det
daglige.
Men selve besøget hos DDV, tja der kan man altså være nød til at rive
2-2½ time ud af kalenderen pga. ventetider, transport og andet der gør
at man altså ikke lige kan springe fra det man havde gang i.

> Derudover har jeg masser af de dersens frosne wokblandinger. Samt andre
> grønsagsblandinger. Elsker det! Og så går det altså stærkt med at lave mad.

Skidt ting med de der wokblandinger og grønsagsblandinger i
DDV-kostprogrammet. Nogen af dem indeholder begrænsede grønsager (ærter,
majs osv osv osv.).
Så desværre. Den duer ikke.

Der findes så vidt jeg ved kun en grønsagsblanding, der kan bruges uden
skrupler i forhold til DDV-programmet: Blomkålsblanding (gulerødder,
broccoli, blomkål).

Resten af de frosne grønsager, tja der må man holde sig til de "rene"
frosne grønsager fx bønner, gulerødder mv.

> Jeg tror bare på, at det er væsentligt at erkende, at man har VALGT det. At
> man SELV har prioriteret og at det ikke er noget, man ikke har indflydelse
> på.

Nej, man kan ikke prioritere alt selv. Huslejen skal betales, ungernes
skal passes, osv osv osv osv.
Der er mange ting som har indflydelse på, hvordan man bliver nød til at
prioritere.

Ikke alt her i livet er af lyst eller frit valg.

Jeg fravalgte heller ikke selv (af lyst), at jeg holdte pause i
slankeprojektet. Det gjorde jeg simpelthen ikke kunne klare mere. jeg
ville være "klar til indlæggelse", hvis jeg blev ved med at presse mig.
Tro mig, det var ikke for sjov eller fordi jeg havde lyst.

> Joooo.... men mad SKAL man jo have!

Ja, men madlavningen i DDV-programmet tager lidt længere tid end ellers,
da alle retter i princippet bliver lavet fra bunden.
Ikke noget med halvfærdigretter eller andre sjove grønsagsblandinger,
som man ikke ved fordelingen af majs vs. gulerødder osv osv osv.

> Og daglig madlavning behøver ikke tage ret lang tid.
> Og den daglige vejning hos DDV .... jeg tror ikke rigtig på, at det ikke er
> muligt at finde 1-2 timer til sådan noget. Hvis man virkelig VIL.

Jamen, så send din tro til Taarbæk. De kan bruge noget deroppe.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 19:28

> Surprise, surprise, nu handler det jo ikke ligefrem om dig.

Niels skrev et indlæg, som jeg reagerede på.
Du reagerede på mit svar til Niels - med en længere beretning, der handlede
om dig *S*

Så det handler om Niels.
Det handler om dig.
Og det handler om mig.
Og om hvem som helst, der har lyst til at bidrage her i gruppen ved at
fortælle om sit liv og sine erfaringer, viden, meninger.

Håber du kan rumme andet og mere end dit eget?

> Det handler om, at Niels H. ikke kan nå tingene.

Ja.. og det handler også om, hvordan andre når møderne hos DDV. Jeg er ret
sikker på, at mange af dem også har et travlt liv med job, familie, børn
etc.

> Vi ved ikke, hvorfor Niels har to job. Facts er, at manden
> ikke kan få tingene til at hænge sammen.

Nu handler det om mig: Jeg har heller ikke kun ét job *S*
Og jeg rejser tit 6 timer om dagen for at passe mine jobs.

> Og det kan vi andre så gøre hverken fra
> eller til.

Nejda. Det kan kun Niels! Hvis han altså ønsker det.

> Og det er slet ikke nogen grund til at give ham dårlig
> samvittighed fordi han prioritere anderledes end du og jeg > har mulighed
for at gøre.

Bestemt ikke.

Som jeg også har skrevet er det helt OK at prioritere og vælge fra, så jeg
forsøger ikke overhovedet at give ham dårlig samvittighed.

Dårlig samvittighed får man kun, hvis man ikke selv synes, at man har valgt
det rigtige. Dårlig samvittighed er ikke noget andre giver en.

> Men selve besøget hos DDV, tja der kan man altså være
> nød til at rive 2-2½ time ud af kalenderen pga. ventetider,
> transport og andet der gør at man altså ikke lige kan
> springe fra det man havde gang i.

Ja.

> Skidt ting med de der wokblandinger og
> grønsagsblandinger i DDV-kostprogrammet. Nogen af dem
> indeholder begrænsede grønsager (ærter, majs osv osv
> osv.). Så desværre. Den duer ikke.

Så køber man ublandede frosne grønsager og kan lave sine egne blandinger
efter behov.

Jeg har netop i dag købt en pose spinat og en pose brocoli. Har derudover
poser med bønner og poser med blomkål, porrer, squash..... så er det nemt at
blande lige præcis som man vil.

> Nej, man kan ikke prioritere alt selv.

Nej.. du kan ikke selv vælge skatteprocent, CPR-nummer og fødselsdato,
skonummer og højde. Og dog.. der var engang en, der kunne det der med
skatteprocenten *S*

> Der er mange ting som har indflydelse på, hvordan man
> bliver nød til at prioritere.

Jeps... men man vælger selv, hvordan man vil prioritere med de muligheder
man har. Og vælger Niels at bruge tid på at slappe af, så er det hans valg.
Og fint med det. Det skal han ikke have dårlig samvittighed over, hvis han
har valgt det rigtige.

> Ikke alt her i livet er af lyst eller frit valg.

Næh... ikke ALT.

> Jeg fravalgte heller ikke selv (af lyst), at jeg holdte pause i
> slankeprojektet. Det gjorde jeg simpelthen ikke kunne
> klare mere. jeg ville være "klar til indlæggelse", hvis jeg
> blev ved med at presse mig.

Du har selv valgt pausen. Og det lyder som om du har valgt det, der var det
rigtige for dig at vælge.

> Tro mig, det var ikke for sjov eller fordi jeg havde lyst.

Ingen siger, at vi altid kan vælge af lyst! Og - surt nok - men vi kan da
slet ikke nøjes med at vælge det, der er sjovt.

> Ja, men madlavningen i DDV-programmet tager lidt
> længere tid end ellers, da alle retter i princippet bliver
> lavet fra bunden.

Nu handler det igen om mig: jeg laver stort set altid min mad fra bunden.
Bortset fra, at jeg tit bruger de der grønsagsblandinger.

Men der er jo ingen der siger, man behøver bruge de "forbudte" blandinger!

Dem kan man vælge fra.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 20:13

> Ja.. og det handler også om, hvordan andre når møderne hos DDV. Jeg er ret
> sikker på, at mange af dem også har et travlt liv med job, familie, børn
> etc.
Tjaa... der er vel nogle af dem der er 2, så de kan deles om det, men
hvordan folk når det er jo deres sag.

> Nejda. Det kan kun Niels! Hvis han altså ønsker det.

Jeg vil meget gerne lære at flyve ved at baske med armene, men jeg kan
ikke.... så det er ikke alt man kan hvis man ønsker længe nok.... hvem
snakkede om lampens ånd?

> [...]
valg.
> Og fint med det. Det skal han ikke have dårlig samvittighed over, hvis han
Jeg er af den overbevisning om at alle de valg man foretager er det rigtige
valg i den givne situation. Ingen ved hvordan det vil have været hvis man
havde valgt anderledes.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 02:56

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Niels skrev et indlæg, som jeg reagerede på.
> Du reagerede på mit svar til Niels - med en længere beretning, der handlede

nemlig.

> Det handler om dig.
> Og det handler om mig.
> Og om hvem som helst, der har lyst til at bidrage her i gruppen ved at
> fortælle om sit liv og sine erfaringer, viden, meninger.

nej.

> [...]
> sikker på, at mange af dem også har et travlt liv med job, familie, børn

tilgengæld har de mulighed for at få det til at hænge sammen fx ved at
bede familien om tage hensyn eller ved at have arbejdstider der passer
overens med ddvs åbningstider osv osv.

> Nu handler det om mig: Jeg har heller ikke kun ét job *S*
> Og jeg rejser tit 6 timer om dagen for at passe mine jobs.

Og hvad hjælper det Niels at du har arbejdspladser, der /tit ligger/ 6
timer fra hinanden.

Manden har arbejdspladser hver dag, der ligger på hver sin side af
storebælt (kbh-odense).

> Nejda. Det kan kun Niels! Hvis han altså ønsker det.

Og det kalder du at ikke give ham dårlig samvittighed.

> for at gøre.
>
> Bestemt ikke.
>
> Som jeg også har skrevet er det helt OK at prioritere og vælge fra, så jeg
> forsøger ikke overhovedet at give ham dårlig samvittighed.

Jep ligesom en lærer giver eleverne et valg:

Det er frilligt at I kan kommer ind og besøger xforestilling, men hvis
bare en af jer siger nej, så kommer ingen ind.
Hvor frilligt bliver det så? Taler man så ikke til de elevers dårlige
samvittighed om, at de kan gøre hvad de vil, men de skal bare vide at
andre så går glip af X.

> Dårlig samvittighed får man kun, hvis man ikke selv synes, at man har valgt
> det rigtige. Dårlig samvittighed er ikke noget andre giver en.

Jo det ved gud* man kan.

*: eller hvem man tror på

> Ja.

Det er jo det som Niels snakker om.

> [...]
> poser med bønner og poser med blomkål, porrer, squash..... så er det nemt at

Og igen handler det om dig dig dig og dig.

Kom med nogen foreslag som Niels kan bruge til noget.

Manden kan altså ikke transportere frostgrønsager i 1½-2 timer i tog
uden at grønsagernes holdbarhed får sig et ordentlig knæk.

> Nej.. du kan ikke selv vælge skatteprocent, CPR-nummer og fødselsdato,
> skonummer og højde. Og dog.. der var engang en, der kunne det der med
> skatteprocenten *S*

Aaaah, du forstår altså godt, at der er nogen ting man ikke har
indflydelse på.

Nå nej, skatteprocenten, tja man kan jo bare prioritere udvandring.
CPR-nummer kommer med i samme prioritering.
Fødselsdato, tja den er straks sværere.
Skonummer, tja man kan vel vælge at leve efter en anden måleenhed.

Og ham der kunne tricket med skatteprocenten. Han kom vist også i
fængsel for tricket.

> Jeps... men man vælger selv, hvordan man vil prioritere med de muligheder
> man har. Og vælger Niels at bruge tid på at slappe af, så er det hans valg.

Men du vil dog lige fortælle, at du kan alt muligt.
Hvor er du dygtig,,,,,,,,,, til alt andet end at sætte dig ind i andres
situation.

> Og fint med det. Det skal han ikke have dårlig samvittighed over, hvis han
> har valgt det rigtige.

Hvorfor fortæller du så, at du bare kan det hele..... Er det ikke ret
irrelevant?

> Næh... ikke ALT.

Ok. Så er vi da enige om noget.

> Du har selv valgt pausen.

Nej, det ved gud jeg ikke har. Det har den situation som jeg sad i.
Havde jeg selv bare "kløet på", så ville jeg ikke sidde her og diskutere
med dig, men være et sted med gummiceller og sindsregulerende medicin.

> Og det lyder som om du har valgt det, der var det
> rigtige for dig at vælge.

Ja, men det er var ikke _mig_ der valgte det. Det gjorde situationen
som jeg sad i.

> Ingen siger, at vi altid kan vælge af lyst! Og - surt nok - men vi kan da
> slet ikke nøjes med at vælge det, der er sjovt.

Men til enhver tid hovere over, at andre ikke har de muligheder man selv
kan benytte sig af.

> Nu handler det igen om mig: jeg laver stort set altid min mad fra bunden.
> Bortset fra, at jeg tit bruger de der grønsagsblandinger.

og hvordan får du de to sætninger til at hænge sammen.

Du kan ikke på samme tid tit lave mad fra bunden og tit købe
halvfabrikata (og kalde det for madlavning fra bunden).

Hvor mange /tit/ har du?

> Men der er jo ingen der siger, man behøver bruge de "forbudte" blandinger!
>
> Dem kan man vælge fra.

Og igen kan man så ikke bruge dine løsninger. Hurra for ubrugelige
løsninger hurra for dem. Lad os endelig fortælle om de muligheder man
ikke har. Så kan folk jo selv vælge hvad de vil.
På jævnt dansk: hvorfor spørge når man bare kan kan vælge hvad man selv
vil?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 07:32

> Men du vil dog lige fortælle, at du kan alt muligt.

Jeg kan bestemt ikke ALT MULIGT. Ligesom andre er jeg nødt til at
prioritere. Og det gør jeg så ud fra de evner og muligheder jeg har. Men
finde to-tre-fire timer om ugen til noget jeg gerne vil, det kan jeg
forsikre dig om, at jeg kan.

> Hvorfor fortæller du så, at du bare kan det hele..... Er det ikke ret
> irrelevant?

Jeg fortæller ikke, at jeg kan det hele.

> Nej, det ved gud jeg ikke har. Det har den situation som jeg sad i.

Og på grund af situationen valgte du.....

> Ja, men det er var ikke _mig_ der valgte det. Det gjorde situationen
> som jeg sad i.

Næh... DU valgte.

Situationer KAN IKKE vælge for en.
Men situationer kan presse os, så vi træffer valg, vi ikke bryder os om. Det
rokker dog ikke ved, at vi selv vælger, hvordan vi reagerer på situationer.

> og hvordan får du de to sætninger til at hænge sammen.

Hvis du mener, at det er lave alt sin mad fra bunden indebærer, at man selv
dyrker grønsagerne, så kan jeg ikke være med. *S*

Men jeg tror ikke jeg bruger halvfabrikata i større omfang end alle andre
har mulighed for. DDV-kur eller ej.

Jeg kan forstå på din reaktion, at jeg vækker en voldsom vrede/irritation i
dig? Må dog erkende, at jeg ikke helt forstår, hvordan mine faktisk venligt
mente ord kan støde dig så voldsomt, at du finder anledning til at udtrykke
dig i den tone du gør?

Måske jeg forstår det bedre - og bedre kan tage hensyn til dine følelser -
hvis du forklarer, hvad det er i dig, du føler bliver trådt på af mine ord.
Det lyder som om jeg krænker dig ret voldsomt? Hvordan undgår jeg at gøre
det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 20:09

> [...]
> eller til. Og det er slet ikke nogen grund til at give ham dårlig
> samvittighed fordi han prioritere anderledes end du og jeg har mulighed

Nu får jeg heldigvis ikke dårlig samvittighed, men er da ked af at jeg har
de 40 kg for meget som ikke er særlig sunde. Især når man bliver vraget
fordi pigene hellere vil have en slanke lækre fyre (jaja... ved godt jeg
overdriver ;)

Jeg er lønmodtager samtidig med at jeg har mit eget firma. Derfor har jeg
masser at lave ved siden af og det er jo noget jeg selv har valgt. Grunden
skal vi ikke komme ind på her.

> [...]
> 2-2½ time ud af kalenderen pga. ventetider, transport og andet der gør
> at man altså ikke lige kan springe fra det man havde gang i.

Jeg har selv købt en del ind netop til at kunne bruge søndagen på at lave
mad til kommende uge, så jeg lige kan komme hjem, tænde for ovenen og smide
maden ind (naturligvis i nogle bøtter, for det vil sikkert svine at man bare
smider maden ind i ovnen) og så er den mad lavet.

> Skidt ting med de der wokblandinger og grønsagsblandinger i
> DDV-kostprogrammet. Nogen af dem indeholder begrænsede grønsager (ærter,
> majs osv osv osv.).
> Så desværre. Den duer ikke.
Nu skal alt jo ikke dreje sig om DDV. Nogle kan li det andre kan ikke.

> [...]
>
> Resten af de frosne grønsager, tja der må man holde sig til de "rene"
> frosne grønsager fx bønner, gulerødder mv.
Hvad er der galt med de andre grøntsagsblandinger?

> Nej, man kan ikke prioritere alt selv. Huslejen skal betales, ungernes
> skal passes, osv osv osv osv.
> Der er mange ting som har indflydelse på, hvordan man bliver nød til at
> prioritere.

Korrekt.

> [...]
> Ikke noget med halvfærdigretter eller andre sjove grønsagsblandinger,
> som man ikke ved fordelingen af majs vs. gulerødder osv osv osv.

Ja.. jeg kæmper stadig med hvad jeg skal have til frokost... lige nu er det
2 halve med fedtfattigt pålæg, en tomat og en blok agurk, en halv med noget
fisk samt en halv der er klappet sammen. Dertil drikker jeg så 1½ liter vand
samt en enkelt dåsecola for lige at holde nørdtrangen stangen.

> http://www.bloddonor.dk
Er du tovlig... mig som besvimer bare jeg ser en nål )

Fra : Kim Grandjean

Dato : 16-06-03 21:52

Niels Henriksen wrote:

> Hvad er der galt med de andre grøntsagsblandinger?

Jeg kan ikke tro der er noget galt med dem. Særligt Greenhouse blandede
grøntsager fra Netto er rigtig godt. 500 gram for 10 kroner, og stor variation
(ikke kun ærter og gulerødder). Den indeholder 120 KJ pr. 100 gram. Den bruger
jeg ofte til wokken.

> Ja.. jeg kæmper stadig med hvad jeg skal have til frokost... lige nu
> er det 2 halve med fedtfattigt pålæg, en tomat og en blok agurk, en
> halv med noget fisk samt en halv der er klappet sammen.

Jeg vil da godt videregive min egen frokostmenu for tiden. Den er ikke særligt
varieret, men smager godt, og er let at tilberede i forvejen. Aftenen i forvejen
tager jeg 250 gram stegt kyllingebryst i små stykker (kan købes frosset i Metro,
du er jo erhvervsdrivende), 200 gram karotter, 200 gram grønærter og 200 gram
blandet rød/grøn peber. Alle ingredienserne er færdigkøbte frosset i store
poser. Det tør op i køleskabet i løbet af natten, og om morgenen overhældes
blandingen med lidt balsamico og blandes godt. Det hele fordeles i to
plastbokse, så jeg kan fordele min frokost over to måltider (jeg spiser generelt
5 små måltider dagligt). Det er lynhurtigt at tilberede, endnu hurtigere at
spise (oftest på arbejdet foran skærmen).

De to beholdere indeholder ialt 2500 KJ, masser af protein, kostfibre, komplekse
kulhydrater, og den termiske værdi af sådan en portion er betydelig. På dage
hvor jeg dyrker motion om morgenen blander jeg olivenolie i for ikke at få for
stort et kalorieunderskud, men ellers holder jeg samme koncept dag for dag.
Efter 3 måneder er jeg stadig ikke blevet træt af det.

Og man risikerer ikke at blive fristet til en sandwich fordi man ikke lige har
noget mad med.

> Dertil drikker jeg så 1½ liter vand samt en enkelt dåsecola for lige at
> holde nørdtrangen stangen.

Light forhåbentlig?

> Er du tovlig... mig som besvimer bare jeg ser en nål )
Du er da hardcore. Jeg besvimer bare jeg tænker på en nål...

Venligst
Kim

Fra : Niels Henriksen

Dato : 17-06-03 08:54

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> wrote in message

> [...]
at
> spise (oftest på arbejdet foran skærmen).

Det må jeg da prøve... det er lige præcis det jeg har ledt efter, men ikke
kommet i tanke om.

> Light forhåbentlig?
Ikke endnu, men jeg har bedt om at de får købt light ind.

> Du er da hardcore. Jeg besvimer bare jeg tænker på en nål...
Hm... men jeg går gerne ind i et brændende hus...

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk

Fra : Bente B. Riis

Dato : 16-06-03 22:22

Niels Henriksen wrote:

Hej Niels

> Hvad er der galt med de andre grøntsagsblandinger?

Galt med er måske et kraftigt udtryk - men:

Hvis du ønsker at følge ddv 100% er der for det første den fejl at det
altid er et skøn præcist hvor mange gram du får af hvilken af
grøntsagerne fra de forskellige blandinger. Dette er ikke nødvendigvis
et problem, men hvis du i løbet af en uge har tabt dig "for lidt" og vil
have din konsulent til at kigge på skemaet, ja så hjælper det hende/ham
at have et tydeligt billede af hvad du rent faktisk har spist.

Den anden - og noget "alvorligere" fejl ift ddv er, at de fleste
wok-blandinger indeholder babymajs (som tæller som ris, kartofler og
pasta) og derfor skal vejes nøje af og/eller bl.a. ærter, bambusskud
eller vandkastanjer, der alle er "begrænsede" grøntsager der skal vejes
af så man er sikker på ikke at få over 125g.

I praksis kan jeg dog (nu hvor jeg kender programmet) sagtens finde på
at tage wokblanding en aften hvor jeg har travlt - det er jo altsammen
et spørgsmål om grader af "synd" - og det _er_ meget nemt og lækkert at
lave kylling og wokblanding stegt sammen med soya og hvidløg.

Mvh
Bente
--
Love doesn't just sit there like a stone; it has to be made, like
bread, remade all the time, made new.

Fra : Therese

Dato : 16-06-03 19:22

"Niels Henriksen" skrev
> For nogle måske. Jeg er færdig med mit normale job kl 17-18 hver dag. Så
> skal jeg nå toget fra kbh for at komme hjem til odense. Hvor jeg så er
> mellem kl 19 og 20.

Hvorfor tager du ikke til vejning i Kbh. efter arbejde og så toget hjem
bagefter???
Der er da ikke nogen der siger det skal være i ens hjemkommune
Det tager 10 min. at blive vejet, og så får du jo opskrifter osv. med
derfra.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 20:17

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er da ikke nogen der siger det skal være i ens hjemkommune
> Det tager 10 min. at blive vejet, og så får du jo opskrifter osv. med

Alt efter hvor lang en kø der der, så tager det lidt længere tid.
Naturligvis behøver man ikke blive og høre hønsegården (hæhæ), men det sker
dog at der er nogle fif der er gode at have med.

I Glostrup starter de kl 19. Jeg har fyraften kl 1630, så det betyder at jeg
skal "arbejde over" i ca 1½ time.

Fra : Iben Staal Olsen

Dato : 16-06-03 21:01

"Niels Henriksen" wrote in message

> I Glostrup starter de kl 19. Jeg har fyraften kl 1630, så det betyder at
jeg
> skal "arbejde over" i ca 1½ time.

Hej Niels,

Jeg går selv i Glostrup og de har også et hold med vejning fra 16-17:30 og
derefter pep-talk/hønsegård eller hvad du nu kalder det fra 17:30 til 18:30.
Hvis man kommer inden kl. 17:15 kan man fint nå at blive vejet på det
tidlige hold, høre peptalk og du kan nå hjem inden midnat !

Mange hilsner fra Iben
(pt. 38,9 kg. lettere end for 1½ år siden)

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 21:06

"Iben Staal Olsen" <tulle@tullemor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis man kommer inden kl. 17:15 kan man fint nå at blive vejet på det
> tidlige hold, høre peptalk og du kan nå hjem inden midnat !

Nårh.... ok.. det er fordi jeg kun så tidspunktet i parantes...

Fra : Iben Staal Olsen

Dato : 16-06-03 21:13

> Nårh.... ok.. det er fordi jeg kun så tidspunktet i parantes...

Ok, og det er jo kun første gang man er nødt til at komme på det sene
tidspunkt....

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-03 21:16

> Ok, og det er jo kun første gang man er nødt til at komme på det sene
> tidspunkt....

hvornår er det de holder ferielukket?

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 16-06-03 21:53

> hvornår er det de holder ferielukket?

Hej Niels

Der er ferielukket i uge 27 til og med uge 30. Så måske det er lidt sent at
starte inden ferien. Men held og lykke anyway .

Mvh.
Mette - der nu er 27,2 kilo lettere med DDV

Fra : nusle

Dato : 16-06-03 21:10

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Tid er noget man tager.... hvis man VIL.

Det er lidt naivt at tro, at det altid hænger sådan sammen.

Du skriver, hvis "man" vil - derved hæver du det til en
almengyldig regel, og derved mister den sin gyldighed.
Tid er ikke noget man tager - hvis man vil, det hænger
også sammen med, om man kan.

Priviligerede mennesker har til tider en slående mangel på
evne til at se tingene fra andre sider.

Picture this - enlig mor, 3 børn, fuldtidsarbejde, uddannelse,
en husholdning med alt hvad det indebærer. Lavindkomst,
ingen bil, ingen praktisk hjælp til hverdagen, ingen støtte og
opbakning, ingen barnepige (og ikke råd hertil). Nå, ja - og
så står man også alene med alt indenfor istandsættelser osv.,
hvilket er både tidskrævende og svært, når man ikke har
evnerne til det, eller pengene til at betale for hverken hjælp
eller materialer.

Tid - det er luksus for nogle af os, det er de minutter mellem
bøfferne skal vendes, tøjet hænges op, børnene hjælpes med
lektierne eller bare de minutter i Metroen, hvor panden hviler
mod ruden.

Tid - det er de film, arbejdskollegaerne snakker om, som
man aldrig får set. Det er alle de gange man er til reception,
til seminar, til sociale kollegiale arrangementer hvor det eneste
man tænker på er knægtens engelske stil. Det er at melde
afbud til familiearrangementer fordi opgaver skal skriver,
eller pensum skal læses eller forældremøde/samtale eller
datterens teater på skolen skal tilgodeses.

Tid - det er de øjeblikke, hvor man sætter sig og vælger at
skrive i en nyhedsgruppe, mens man hviler fødderne - og
inden man igen skal igang - fordi det trods alt er sjovere
end at se en 1/4 film, og fordi man håber, at det er mere
givende - og fordi man har brug for andet og mere end
den stressende hverdag.

Tid - det er 3 ugers ferie på knap 2 år, det er overarbejde
og studier i pauserne.

Tid - det er den dårlige samvittighed, hver gang man hiver
en enkelt dag ud af kalenderen, fordi man går ned, hvis
man ikke bare engang imellem "trækker stikket ud".

Helt ærligt - ikke alle har et liv, hvor der kan prioriteres frit
- heller ikke når det kommer til tid.

mange hilsner
nusle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-03 21:39

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Priviligerede mennesker har til tider en slående mangel på
> evne til at se tingene fra andre sider.

Det har du nok ret i! Måske især hvis de aldrig har været ANDET end
priviligerede!

> [...]
> ingen bil, ingen praktisk hjælp til hverdagen, ingen støtte og
> opbakning, ingen barnepige (og ikke råd hertil).

Folk, der ynker sig selv er ofte tilbøjelige til at tro, at "de andre" er
priviligerede - og at de priviligerede nok endda blev født med sølvskeen i
munden. At forestille sig, at de kan være priviligerende på grund af de
valg, de har truffet, er åbenbart en farlig tanke?

Jeg har været i samme situation som dig! Og min tro på, at JEG vælger mit
liv, er ikke af nyere dato. Jeg har valgt mit liv på trods af alverdens
advarsler om, hvor galt det ville gå mig på grund af de ting jeg valgte fra
og dem, jeg valgte til.

Jeg valgte at flytte hjemmefra som 16-årig, fordi jeg ville bo sammen med
min kæreste.

Jeg valgte at gennemføre det sidste år af folkeskolen 150 km fra, hvor mine
forældre boede.

Jeg valgte at få barn i en meget tidlig alder - selvom jeg var uden job,
uden uddannelse, uden indtægt.

Og sådan kunne jeg blive ved i en uendelighed. Det korte af det lange er, at
mit liv har formet sig som det har, på grund af de valgt jeg har gjort.
Nogle gange har jeg ladet stå til, fordi jeg ikke har orket, ikke har haft
overskud... men selv dét er jo et valg.

> [...]
> hvilket er både tidskrævende og svært, når man ikke har
> evnerne til det, eller pengene til at betale for hverken hjælp

Jeg lærte at sy - fordi det var billigere sy børnetøjet end købe det. Havde
en bekendt, der forærede mig sække med stofrester.

Jeg har selv lagt gulv i min stue, min entre og mit køkken og det var ikke
noget, jeg havde lært.

Jeg har for nylig spartlet et helt rum, sat glasvæv op, grundet og malet....
det havde jeg aldrig prøvet før.

Evner er noget man får med øvelse!

> [...]
> bøfferne skal vendes, tøjet hænges op, børnene hjælpes med
> lektierne eller bare de minutter i Metroen, hvor panden hviler

Ja.. jeg kender det.
Og man kan få enormt meget ud af de minutter

Børn, der skal hjælpes med lektier, er i øvrigt så store, at de kan hænge
tøj op vende bøffer!

> Tid - det er de film, arbejdskollegaerne snakker om, som
> man aldrig får set.

Film - især de gamle i fjernsynet - er noget af det jeg fravælger at bruge
tid på.

> [...]
> eller pensum skal læses eller forældremøde/samtale eller
> datterens teater på skolen skal tilgodeses.

Du har VALGT det!

> Tid - det er de øjeblikke, hvor man sætter sig og vælger at
> skrive i en nyhedsgruppe,

Lige præcis! Tid har man - man vælger så, hvordan man vil bruge den.

> Tid - det er 3 ugers ferie på knap 2 år, det er overarbejde
> og studier i pauserne.

Sidste år havde jeg en uges ferie. De øvrige uger arbejdede jeg - det var
mit valg!

> Helt ærligt - ikke alle har et liv, hvor der kan prioriteres frit
> - heller ikke når det kommer til tid.

Hvad er det i dit liv, du ikke har valgt?
Dine tre børn?
At få børn før du fik uddannelse?

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle

Dato : 16-06-03 22:48

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg har været i samme situation som dig!

Så du har haft tre børn, og du var alene med dem i årevis,
med fuldtidsarbejde og studier?

Tre børn, ingen børnefri-weekender, var det dit liv?

> Jeg har selv lagt gulv i min stue, min entre og mit køkken og det var ikke
> noget, jeg havde lært.

Gjorde du det med dine børns hjælp, efter arbejde?

> Jeg har for nylig spartlet et helt rum, sat glasvæv op, grundet og
malet....
> det havde jeg aldrig prøvet før.

Som alene mor med tre hjemmeboende børn?

Jeg har såmænd også både boret, spartlet ud og malet osv. Og?

> Evner er noget man får med øvelse!

Øvelse kræver tid - tid er en mangelvare!

> Børn, der skal hjælpes med lektier, er i øvrigt så store, at de kan hænge
> tøj op vende bøffer!

Det er de - men de er ikke slaver, og de skal også have
tid til deres egne lektier, til deres fritidsinteresser og til
deres sociale liv - børn er kun til låns, der vil komme en
tid, hvor det de og jeg gerne vil se tilbage på ikke kun
er pligter.

> Du har VALGT det!

Ja.

Og derfor er tid ikke bare noget jeg tager - her hvor jeg
er nu - så dit "man" er helt uden fundament i virkeligheden,
for er der ikke andre, så er der dog mig til at bevise at
du tager fejl i din ophævelse af noget så kategorisk til
almengyldighed.

> Sidste år havde jeg en uges ferie. De øvrige uger arbejdede jeg - det var
> mit valg!

Jeg håber, at dine børn - ligesom mine - kan magte kun at
have deres mor til rådighed i så kort en ferie.

Eller er du ikke længere alenemor med hjemmeboende børn,
når det kommer til stykket?

> Hvad er det i dit liv, du ikke har valgt?
> Dine tre børn?
> At få børn før du fik uddannelse?

At mine børns far gik til i druk - men jeg valgte skilsmissen,
og derfor også at være alene, da livet er nemmere med 3
børn, end med 3 børn og tillige en mand som dødvægt.

Du lyder mest af alt som en af de der kvinder, der engang
i en kort overgang var alene med et enkelt barn eller to,
og som nu mener at vide bedre end alle andre, hvor "let"
det var. Fordi dine vilkår bestemt var meget værre end
andres, og derfor kan alle andre gøre præcis som dig og
komme "ud på den anden side" på samme måde som du.

Det er til grin - liv er ikke ens, mennesker er ikke ens,
vilkår er ikke ens.

> Lige præcis! Tid har man - man vælger så, hvordan man
> vil bruge den.

Der er en verden til forskel på 10 min. brugt i hjemmet og
så på 2 timer brugt udenfor hjemmet.

mange hilsner
nusle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 00:09

> [...]
> andres, og derfor kan alle andre gøre præcis som dig og
> komme "ud på den anden side" på samme måde som du.

Jeg vil ikke konkurrere med dig om, hvem af os to, der har haft det værst.
Jeg føler ingen trang til at klynke.

Håber du finder styrke til at give dig selv et bedre liv!

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle

Dato : 17-06-03 05:36

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej.

> Jeg vil ikke konkurrere med dig om, hvem af os to, der har haft det værst.

Well, hvad kan jeg sige - jeg ramte sikkert plet.

> Håber du finder styrke til at give dig selv et bedre liv!

Hvem i alverden siger, at jeg ikke har et godt liv - mit liv
er på de fleste måder præcis som jeg vil have det - som
du skrev; jeg vælger selv - og jeg er kommet langt, og
er stadig på vej, det er meget tilfredsstillende for mig

Jeg har bare ikke rigtigt "tid" for tiden, og er træt af at
høre mennesker som du udtale sig om, at tiden den er
der såmænd nok alligevel. Jeg møder mennesker som
dig alle vegne, som har en masse holdninger til hvad
andre kan/ikke kan - helt uden forståelse for, at hvert
menneske har sit individuelle liv og hvad der "virker"
for den ene, "virker" ikke nødvendigvis for den anden.

mange hilsner
nusle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 07:47

> Well, hvad kan jeg sige - jeg ramte sikkert plet.

Nej.. du ramte ikke plet. Dine antagelser om mig og mit liv er forkerte.

> [...]
> du skrev; jeg vælger selv - og jeg er kommet langt, og
> er stadig på vej, det er meget tilfredsstillende for mig

Det er da dejligt at høre, at jeg har misforstået dig. Jeg opfattede det i
første omgang som om du ikke bare var stærkt utilfreds, men også havde
besluttet, at du ikke kunne gøre noget ved det.

Og så har jeg gået og tænkt på.... den der med at dine børn ikke er slaver.
Den har jeg virkelig undret mig over.

Jeg synes du skulle prøve at se det positive ved at give ungerne del i
ansvaret for, at jeres hverdag fungerer. At give dem pligter (tøjvask,
madlavning, rengøring etc.) er ikke at gøre sine børn til slaver, men til
ansvarlige mennesker.

> Jeg har bare ikke rigtigt "tid" for tiden, og er træt af at
> høre mennesker som du udtale sig om, at tiden den er
> der såmænd nok alligevel.

Somme tider lader man stå til og tiden går bare uden at man får gjort det,
man gerne vil. Eksempelvis når man er inde i perioder, hvor man mangler
overskud. Jeg beklager, at det generer dig, at jeg tror fuldt og fast på, at
vi selv vælger, hvordan vi vil have det.

Jeg er jo udmærket klar over, at nogle ikke orker at vælge til og derfor
vælger at lade stå til. Men det er jo også et valg!!!

> [...]
> menneske har sit individuelle liv og hvad der "virker"
> for den ene, "virker" ikke nødvendigvis for den anden.

Jeg ved udmærket, at det, der virker for den ene ikke altid virker for den
anden!

Og det, der som regel virker for mig, virker heller ikke altid for mig.

Men prøv at se positivt på det: vil du ikke hellere tro på, at du har
muligheden for at vælge frem for at skulle leve med, at tingene sker uden
din indflydelse?

Beklager, at jeg er så optimistisk, men jeg tror altså på det første. Og det
gør jeg ikke mindst, fordi jeg selv har kæmpet mig ud af ting, der til tider
så helt umulige ud. Så jeg ikke bare TROR man kan. Jeg VED man kan. Også
selvom der er perioder, hvor det ikke ser sådan ud.

Og ja.. når JEG kan så kan andre altså også. Hvorfor skulle de ikke kunne?
Hvis de vil!

Mvh. Lisbeth

Fra : nusle

Dato : 17-06-03 13:15

Lisbeth Jacobsen <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev:

> [...]

Hvorfor opfattede du det sådan - jeg klargjorde
blot, at tid altså ikke altid er "hvermands eje".

>Og så har jeg gået og tænkt på....
>den der med at dine børn ikke er slaver.
>Den har jeg virkelig undret mig over.

Jamen, sådan som du læser mig, så kan jeg skam
godt forstå det

>Jeg synes du skulle prøve at se det
> [...]

Hvorfor mener du, at mine børn ikke har pligter
og ansvar?

De har skam mere af begge dele end deres venner,
men det opvejer ikke at mor til tider (indimellem
ofte) kommer hjem ved sengetid, for igen at skulle
afsted tidligt om morgenen - ligesom det ikke op-
vejer den manglende far. Med andre ord, selvom de
laver mere i hjemmet end deres venner, betyder det
ikke, at der ikke er en masse tilbage.

>Jeg er jo udmærket klar over, at
>nogle ikke orker at vælge til og derfor
>vælger at lade stå til. Men det er jo
>også et valg!!!

Hvor er du dog fordomsfuld, og hvor er det trist.

Hvad mener du med "at lade stå til"?

Skulle det jeg gør være at lade stå til?

Jeg både arbejder og uddanner mig og er alenemor,
og hvis jeg når mit mål, så flytter jeg mine børn
op i en anden social klasse, hvor jeg allerede har
flyttet dem (både fysisk og psykisk) ud af enhver
form for misbrugsmiljø.

Jeg er helt fantastisk stolt af mig selv, og jeg
betragter det nu engang ikke som at lade stå til.

>Men prøv at se positivt på det: vil
>du ikke hellere tro på, at du har
>muligheden for at vælge frem for at
>skulle leve med, at tingene sker uden
>din indflydelse?

Som tingene er nu har jeg ikke tiden til at nå til
DDV møder synderligt ofte, ligesom jeg ikke har
tiden til at bruge 1 time eller mere på madlavning.

At jeg kunne vælge uddannelse fra, eller skære
yderligere i mine børns tid sammen med mig - er
muligvis efter din opfattelse et valg - det er
bare ikke et relevant valg for mig.

Iflg. min definition - så har jeg ikke tiden, og
den dukker ikke op ud af det blå, fordi du mener,
at alle har tid, det er bare et spørgsmål om at
vælge.

>Så jeg ikke bare
>TROR man kan. Jeg VED man kan.

Hvad er det du ved, man kan?

Enhver kan en ting ad gangen, men i samme øjeblik
der er mere i luften end en enkelt bold af gangen,
bliver det meget mere nuanceret. Så bliver det et
spørgsmål om, hvor mange bolde det er muligt at
have i luften på en gang, og det igen handler også
lidt om, hvor tunge de er (hvis du kan følge mig i
analogien). Og her har vi alle en begrænsning,
og den er individuel.

Det jeg kan og gør - er det f.eks. ikke sikkert at
du ville kunne - ligesom det du kan og gør - måske
ikke kan gøres af mig.

>Og ja.. når JEG kan så kan andre
>altså også. Hvorfor skulle de ikke kunne?

Tja, tænk i baner som:
- anderledes opvækst
- anderledes økonomi
- anderledes boligforhold
- anderledes arbejdsforhold
- anderledes uddannelsesforhold
- anderledes fysik
- anderledes psyke
- anderledes livssyn
- anderledes netværk

Med andre ord: Anderledes vilkår.

>Hvis de vil!

Mener du virkelig seriøst at alt handler om vilje?

Hvad så med sygdom, død, overfald osv.?

Hvad når f.eks. det land man bor i kastes ud i
borgerkrig og ens livsvilkår ændres drastisk
- handler det så bare om at man vil dette eller
hint, eller har livsvilkårene rent faktisk også
noget at skulle have sagt?

(Bare for at komme med et par eksempler)

mange hilsner
nusle

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 13:26

nusle wrote:

snip: et kanon indlæg.

Total enig i alt hvad du skriver.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 13:30

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message
> - handler det så bare om at man vil dette eller
> hint, eller har livsvilkårene rent faktisk også
> noget at skulle have sagt?

godt brølt, løve!!
:)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-03 03:06

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og sådan kunne jeg blive ved i en uendelighed.

Kunne du så ikke også bare en enkelt gang vælge at forstå, at du ikke
kan forstå at andre ikke er kan vælge, men kun har begrænsede muligheder
at vælge fra.

Af alt det du har været igennem, så har indlevelsesevne ikke været en
særlig stor faktor i dit liv.

Hatten af for, at du har overlevet det du har overlevet, men lad for
guds skyld være med at bilde dig selv ind, at det ikke har været uden at
betale en pris.
En pris er i hvert fald: manglende indlevelsesevne.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-03 07:52

> Kunne du så ikke også bare en enkelt gang vælge at forstå, at du ikke
> kan forstå at andre ikke er kan vælge, men kun har begrænsede muligheder
> at vælge fra.

Hvilke muligheder har JEG, som DU ikke har?

> Hatten af for, at du har overlevet det du har overlevet, men lad for
> guds skyld være med at bilde dig selv ind, at det ikke har været uden at
> betale en pris. En pris er i hvert fald: manglende indlevelsesevne.

Øhhh.... hvad har jeg overlevet?

Og hvad angår min indlevelsesevne, så kan jeg forsikre dig, at den er
veludviklet. Men du får mig IKKE til give nogen ret i, at de ikke har
muligheden for selv at vælge, hvordan de vil udnytte de muligheder livet
byder dem. Det ville efter min mening være virkelig mangel på
indlevelsesevne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Insideout

Dato : 16-06-03 08:39

> [...]

til
> at besøge DDV. Men det program jeg havde har jeg mistet. Kan man få det på

Også jeg, dog et noget andet problem , jeg har masser af tid men jeg tror
jeg startede for hårdt med motion de 2 første uger og der gik noget galt
oppe i mit hoved og derfor har jeg ikke motioneret i 2 uger .
Jeg har dog holdt kosten og det er sjovt og meget motiverende at se hvordan
vægttabet falder når jeg ikke dyrker motion, så om lidt tager jeg min cykel
og køre i motionscenter igen.
Håber du finder programmet igen og kommer godt i gang igen.

Mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge04) den 16-06-2003 Vægt 147.5 kg.

Fra : Kathrine

Dato : 16-06-03 08:11

"Carsten Riis" skrev.

> [...]
> psyken er ovenpå igen, i hele taget er situationen ligner igen en
> almindelig hverdag uden at alt for mange omvæltninger som kan slå en

Me too

> Det er ca. 10 kilo siden at jeg stoppede. Adskillelige pizzaer er
røget
> ned i mavesækken og ud i fedtcellerne.

Me too Og masser af slik!

> [...]

skulle
> "dømmes" en gang om ugen. Kan man klare det uden den ugentlige
> indsprøjtning af motivation og inspiration?

Me too!!!
Jeg har printet ugeplanen ud og håber også på, at jeg kan klare det
selv.
Gider ikke Tina Thorsted (Hillerød) lige nu....
Man må da kunne klare det selv med et par medsammensvorne på
sidelinien som kan sparke lidt til en, hvis det skulle blive
nødvendigt

> Sådan som jeg har det i øjeblikket: I am baaaaaack on track.

Hurra for os!
--
Kathrine
---

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-06-03 10:18

On Sun, 15 Jun 2003 22:11:38 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Sådan som jeg har det i øjeblikket: I am baaaaaack on track.

Held og lykke!

Jeg er også selv begyndt at tænke mere over hvad jeg spiser igen. Vægten
var efterhånden gået i stå, så nu får vi se. Sidste sommerferie tabte
jeg 7kg uden at gøre noget specielt for det, så jeg kan jo håbe det
gentager sig :)

Jeg kan ikke sige hvor langt igen jeg har til mit mål, da jeg rent
faktisk ingen anelse har om hvor meget jeg skal veje...

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.