Honda VFR 750 (K)
Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 21:00

Så er jeg blevet den glade Honda ejer..fedt stykke legetøj selv her i øsende
regnvejr

Tak til dem, som bidrog med de gode fif!

Er der nogen der ved om instruktionsbog og/eller manual ligger i elektronisk
form på nettet (evt. blot de mest basale data som olie, luft,
forgaffelindstilling etc.). Eller er der nogen, der har en instruktionsbog,
de ikke benyttter, som jeg kan købe?

Hvad med en microfilm over parts.no.?

Pft
--
Wheeler
he...hvem skal med til Skagen

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 15-06-03 21:07

Tillykke med dyret.

wheeler wrote:
> Hvad med en microfilm over parts.no.?

Jeg lagde 500 i depositum hos Aagesen og lavede kopier på det kongelige
bibliotek. Prøv om du ikke kan låne en film hos en forhandler.

Jens
RD

Fra : Richard

Dato : 15-06-03 22:05

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:

> Jeg lagde 500 i depositum hos Aagesen og lavede kopier på det kongelige
> bibliotek. Prøv om du ikke kan låne en film hos en forhandler.

Interessant - hvad tager de pr side, og hvor foregår det derinde? - fik
selv lavet PDF og flersidet-TIF på cd-rom af min GB500 parts fiche hos
MikroTegn på Gl. Kongevej; de tager 6,50 kr pr. side + 65,- i eksped.gebyr.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 15-06-03 22:47

Richard wrote:

> [...]
> fik selv lavet PDF og flersidet-TIF på cd-rom af min GB500 parts
> fiche hos MikroTegn på Gl. Kongevej; de tager 6,50 kr pr. side + 65,-

Hmm jeg mener det var 4 kr pr. side, men jeg er ikke sikker.
Det forgår i læsesalen, bare spørg ved skranken.

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 22:43

"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev

> Jeg lagde 500 i depositum hos Aagesen og lavede kopier på det kongelige
> bibliotek. Prøv om du ikke kan låne en film hos en forhandler.

[KLIP]

Hmm... Ågesen (Peter) var ved at få et føl sidst jeg bad om bare et enkelt
reservedelsnr. til RD'eren (han mumlede noget om, at så ville jeg sikkert
bare bestille mine dele et andet sted - hvilket han jo for så vidt havde
helt ret i (!)

Ses vi på LL i morgen kl. 19 - Tony kommer!
--
Wheeler
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 15-06-03 23:42

wheeler wrote:
> Ses vi på LL i morgen kl. 19 - Tony kommer!

Det kan ikke udelukkes...

Jens
RD

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-06-03 19:10

"Jens Blaabjerg \(replace xxx with newsgroup to reply\)" <xxx@blaabjerg.net> writes:

> Hmm jeg mener det var 4 kr pr. side, men jeg er ikke sikker.

Sidste år var det i hvert fald 4 kroner pr. side.

> Det forgår i læsesalen, bare spørg ved skranken.

Ja, på første sal. De er vældig flinke ved skranken, og skal helt
sikkert nok hjælpe hvis der er problemer. De var i hvert fald meget
hjælpsomme da jeg skulle finde nogle gamle (as in 1892) avisudklip
sidste år.

--
Jacob - www.bunk.cc
When all else fails, read the instructions.

Fra : Richard

Dato : 17-06-03 19:30

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Sidste år var det i hvert fald 4 kroner pr. side.

Ja, det er jo bedre end de 6,50...

> [...]
> sikkert nok hjælpe hvis der er problemer. De var i hvert fald meget
> hjælpsomme da jeg skulle finde nogle gamle (as in 1892) avisudklip

Så må jeg derind med min SLR650-fiche; den skal jeg alligevel kun have
motor-siderne fra, og det er nok for meget at bede et privat firma, som
lever af deres timeforbrug, om

Fra : Armand

Dato : 17-06-03 21:52

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en
<xxx@blaabjerg.net> writes:

> [...]
> sikkert nok hjælpe hvis der er problemer. De var i hvert fald meget
> hjælpsomme da jeg skulle finde nogle gamle (as in 1892) avisudklip

Jeg var også på biblioteket igår:
Jeg eftersøgte en artikel omkring dynamikken i mc'ens styring, der
angiveligt skulle have været i Skandinavisk Motorjounal i '73.
Det ér altså en succes-oplevelse at komme på biblioteket: Det er det eneste
sted ude i det pulserende liv at D.F.M.'s hjælpsomhed matches til fulde, og
min lokale bibliotekar gravede rundt og fandt artiklen selvom at magasinet
havde skiftet navn til "motorjournalen" i '72 (Att: www.nath.dk's
webmaster!!). Der er ingen grænser for hvad man kan få hjem til sit lokale
bibliotek; men eftersom at det kun drejede sig om én enkelt artikel fik jeg
den flinke dame til at finde ud af hvilket nærliggende bibliotek der havde
sagerne på lager, og bingo: Nabo-byen kunne klare det!
Efter en 25km's tur var succesoplevelsen fortsat den samme: "Skal du kun
have dét?" var spørgsmålet efter at der var blevet rodet med lagerlisterne
på PC'en et stykke tid. Og ved skranken var der heller ingen grænser for
hjælpsomheden omkring betjening af kopimaskinen og veksling af mønter til
ditto.
Ergo: Har man en rådden dag, så tag en tur forbi biblioteket og få et løft
så man ikke sparker livet ud af hunden ved hjemkomst!

Forøvrigt tillærte turen min videnbank noget omkring styre-dynamik og
dækbredder:
"Grundet det bredere bagdæk medfører dækkenes forskellige kontaktflader
relateret til hjulenes midterakse at forhjulet under nedlægning forsøger at
overstyre"
Og det passer sgu!: Testede det af i førstkommende rundkørsel: Man støtter
(=>skubber) faktisk med venstre hånd uder gennemkørsel af en rundkørsels
venstresving (for at modvirke at hjulet overstyrer => kører ind mod
centrum)!
Egentlig vidste jeg det godt, idet jeg før har tænkt over at man under
voldsomme hang-out's under race faktisk hænger tungt i den yderste styrende,
hvilket jo er samme påvirkning. At man også nærmest trækker sig op fra
hang-out'en v.h.a. samme styrende gavner således tillige opretningen af
motorcyklen ved udgangen af kurven

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 17-06-03 22:21

> [...]
> (=>skubber) faktisk med venstre hånd uder gennemkørsel af en rundkørsels
> venstresving (for at modvirke at hjulet overstyrer => kører ind mod

Hmm ... passer det nu også ? Når man skubber med venstre hånd i en
venstrekurve er det vel netop for at dreje mere til venstre vha.
kontrastyring.

Mvh

KD Bandit 600 S

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 00:29

Knud Dam <danteknik@get2net.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm ... passer det nu også ?

Prøv det selv imorgen!

> Når man skubber med venstre hånd i en venstrekurve er det vel netop for at
dreje
> mere til venstre vha. kontrastyring.

Kontrastyring drejer sig om kurveindlægningen, derved at motorcyklen skal
bringes ud af balance (til forkert side) for at kunne "fanges" i nedlægning
og efterfølgende gennemkøre en kurve under nedlægning!

Det jeg refererer er netop dynamikken under(!) nedlægningen - Og under
gennemkørsel af en rundkørsel (á 270°, eller 360°,720°,1080° eller flere?),
er det tydeligt at man støtter med venstre hhv. trækker med højre hånd !

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 18-06-03 18:22

> [...]
flere?),
> er det tydeligt at man støtter med venstre hhv. trækker med højre hånd !

Hej Armand.

Hvis man kører i en rundkørsel (eller en hvilken som helst anden
venstrekurve) med en given nedlægningsvinkel og konstant hastighed og
skubber på venstre styrende, drejer cyklen sfa. kontrastyringen til venstre
= ind mod midten.

Er du ikke enig i det ?

Mvh

KD

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 21:44

> [...]
> venstrekurve) med en given nedlægningsvinkel og konstant hastighed og
> skubber på venstre styrende, drejer cyklen sfa. kontrastyringen til

Hvad angår kontrastyringen i forbindelse med at ændre retningen, jo!

Men det er et faktum at på Lillefrøen støtter jeg relativt hårdt med venstre
hånd under gennemkørsel af f.eks en rundkørsel - Ganske som oplyst i
artiklen!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 19-06-03 16:03

> [...]
venstre
> hånd under gennemkørsel af f.eks en rundkørsel - Ganske som oplyst i

Hej Armand.

Det er jeg fuldstændig enig i. Jeg er derimod uenig i, hvorfor man gør det.

Klip fra dit tidligere indlæg:

[...]

Jeg mener IKKE, at man skubber med venstre hånd for at modvirke, at man
kører imod centrum; men for at modvirke, at cyklen kører væk fra centrum.

Det ses jo også af, at cyklen netop kører mere mod centrum, jo mere man
trykker på venstre styrende.

Jeg er iøvrigt også uenig i din næste kommentar.

[...]

Jeg mener tværtimod, at man retter motorcyklen op ved udgangen af en kurve
ved at trække i den "inderste" styrende.

Mvh

KD

Fra : Armand

Dato : 29-06-03 23:19

> [...]
>
> Jeg mener IKKE, at man skubber med venstre hånd for at modvirke, at man
> kører imod centrum; men for at modvirke, at cyklen kører væk fra centrum.

Øh?
Jeg skrev jo også netop "hjulet" (á: for-hjulet)!
Og jeg kan godt forestille mig at følgen af at forhjulet får lov til at
trække mod centrum vil være at cyklen retter sig op og den derved trækker
til højre i forhold til sporet!
Men egentlig bør det jo testes - Hvem melder sig til at slippe styret på vej
rundt i en heftig gennemkørsel?

> Jeg er iøvrigt også uenig i din næste kommentar.
> Klip fra dit tidligere indlæg:

> Jeg mener tværtimod, at man retter motorcyklen op ved udgangen af en kurve
> ved at trække i den "inderste" styrende.

Jeg taler om at motorcyklen qua vægtforskydningen når man "vender tilbage
til sædet" vil rette op, men at man undervejs "holder den nede" derved at
man til en vis grad trækker sig op v.h.a. yderstyret !

Vi er ikke uenige, det er blot mig der ikke fik præciseret hvad jeg mente!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 30-06-03 20:15

> Vi er ikke uenige, det er blot mig der ikke fik præciseret hvad jeg mente!

> Armand.

Perfekt ....

; - )

KD

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-06-03 22:49

> [...]
> venstrekurve) med en given nedlægningsvinkel og konstant hastighed og
> skubber på venstre styrende, drejer cyklen sfa. kontrastyringen til

Under et langt venstresving hvor der ikke ændres retning, så vil styret være
let drejet mod venstre. Pga. efterløbet vil en motorcykel altid forsøge at
rette op på sig selv og det gøres ved at dreje styret yderligere mod venstre
så hele cyklen rette sig op og kører ligeud. Derfor skal man under et
venstresving støtte styret, så det ikke får mulighed for at dreje til
venstre.

Kontrastyring er brugt til at lægge cyklen ned hhv. til højre eller venstre.
Når der skubbes på venstre/trækkes i højre side af styret, så vil cyklen
lægge sig ned vil venstre, da cyklens massemidtpunkt ligger over vejbanen,
og ikke umiddelbart vil flytte sig. Når cyklen har lagt sig ned i den
ønskede vinkel, rettes der straks op så styret nu peger mod venstre. Det er
ikke noget man umiddelbart gør med vilje, da motorcyklen som sagt selv vil
forsøge at rette op. Rettes der ikke op, vil det resultere i styrt.

Hvis du kom ud at køre på en cykel uden efterløb ville du nok kunne se
problemet. Jeg tror du ville styrte lige med det samme. Heldigvis findes
sådan nogle cykler vist ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 17-06-03 22:27

Armand wrote:
> [...]
> sted ude i det pulserende liv at D.F.M.'s hjælpsomhed matches til fulde,

Det var da også ærgerligt, det lige var et '73-klip du skulle bruge,
Armand. Havde det blot været '65-72, havde jeg gerne hjulpet dig med et
scan frisk fra hylden med de pænt indbunde, der overlevede mit udsalg af
mc-litteratur fra samme år for 20 år siden

> Ergo: Har man en rådden dag, så tag en tur forbi biblioteket og få et løft
> så man ikke sparker livet ud af hunden ved hjemkomst!

Helt enig - selv MC-Revyen kan de hjælpe med udskrifter fra.

> [...]
> relateret til hjulenes midterakse at forhjulet under nedlægning forsøger at

Ja det lyder rimeligt; var det mon i samme serie, Damkier havde en
dybsindig analyse af kræfterne, når "en baghjulsudskridning bliver til
udskridning over foraksen/-hjulene"? (eller var det omvendt?) Den slags
artikler er sjældne nutildags, selv Motorrad er blevet fattig på dem
IMHO. Et stort savn.

Fra : Rustica.dk

Dato : 15-06-03 21:16

"wheeler" skrev d. 15-06-03 21:00 dette indlæg :
> [...]
> form på nettet (evt. blot de mest basale data som olie, luft,
> forgaffelindstilling etc.). Eller er der nogen, der har en

Hej jeg ved hvor du kan finde det du søger !!
Og meget mere

http://www.vfr.dk

Hvis du ikke finder det du søger så kan du altid spørge, og så vil du få
hjælp i 99% af tilfældende !

TAK
Michael
Rustica.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 22:40

"Rustica.dk" <Rustica.dk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg ved hvor du kan finde det du søger !!
> Og meget mere
>
> http://www.vfr.dk

Ja, jeg skal vist se at få betalt kontingent - de har meget at byde på
--
Wheeler

www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Jake

Dato : 15-06-03 21:42

> Så er jeg blevet den glade Honda ejer..fedt stykke legetøj selv her i
øsende
> regnvejr

tillykke tillykke! jeg er dybt misundelig! det er en fed maskine!

/jake

Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 22:39

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> tillykke tillykke! jeg er dybt misundelig! det er en fed maskine!

Ja, jeg tror jeg har fået en gedin og gennemført MC, på trods af at den har
13 år på bagen
--
Wheeler
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Jack Jensen

Dato : 16-06-03 10:32

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Ja, jeg tror jeg har fået en gedin og gennemført MC, på trods af at den
har
> 13 år på bagen
> --
Til lykke med den.
Hvis du bliver halvt så glad som jeg er for min - så kan du ikke forlange
mere
Mvh
Jack
Honda VFR750FK
Medlem af www.vfr.dk

Fra : Richard

Dato : 15-06-03 22:10

wheeler wrote:
> Så er jeg blevet den glade Honda ejer..fedt stykke legetøj selv her i øsende
> regnvejr

Nå glæden var ikke større end at du mærkede regnen :) - tillykke!

> Hvad med en microfilm over parts.no.?

Hvis ikke vfr.dk skaffer dig den rigtige, ligger der i det mindste en
fiche til 86-87'erne med de små hjul mm på:
www.honda-v4.com/downloads.html

Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 22:37

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nå glæden var ikke større end at du mærkede regnen :) - tillykke!

He he...den kører med 1,2 mm mønster bagpå - så den fedter lidt =

> Hvis ikke vfr.dk skaffer dig den rigtige, ligger der i det mindste en
> fiche til 86-87'erne med de små hjul mm på:
> www.honda-v4.com/downloads.html

Glimrerende - der var et link videre til 88/89-modellen
http://www.kleinjung.de/techdata/index.htm
nu har jeg de vigtigste servicedata

--
Wheeler

www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Richard

Dato : 17-06-03 19:34

wheeler wrote:

> He he...den kører med 1,2 mm mønster bagpå - så den fedter lidt =

Sådan lidt Caparossi-fedter, måske

> Glimrerende - der var et link videre til 88/89-modellen
> http://www.kleinjung.de/techdata/index.htm
> nu har jeg de vigtigste servicedata

Ok, men hvis du havde sagt, du kunne klare dig med den, havde du da fået
kleinjung-linket med det samme .-) - burde stå i alle Honda-bøger IMHO.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-06-03 22:24

wheeler wrote:
> Så er jeg blevet den glade Honda ejer..fedt stykke legetøj selv her i
> øsende regnvejr

Tillykke, tillykke... Må hellere også lige lykønske dig her i gruppen.

Skulle vi så se dyret og spise en is på linien i morgen aften (mandag) kl.
19?

Hilsner,

Tony
MC-løs

Fra : wheeler

Dato : 15-06-03 22:34

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev >
> Skulle vi så se dyret og spise en is på linien i morgen aften (mandag) kl.
> 19?

[KLIP]

Kanon ide, de har lovet godt vejr mandag + tirsdag...er der andre som ku
finde på at tage et smut forbi LL?

> Tony
> MC-løs

[KLIP]
Rolig nu du har din fars, du skal bare satse på hab dumper tilstrækkeligt
mage gange til køreprøven - så kan den bli din!
--
Wheeler
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-06-03 22:47

wheeler wrote:

> Rolig nu du har din fars, du skal bare satse på hab dumper
> tilstrækkeligt mage gange til køreprøven - så kan den bli din!

Haha ... Ja det er jo bedre end ingenting i hvert fald. Måske man skulle
hoppe på den der GSer til 23.700 i dba...

--
Tony

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-06-03 07:46

> Haha ... Ja det er jo bedre end ingenting i hvert fald. Måske man skulle
> hoppe på den der GSer til 23.700 i dba...

Hej Tony

Det var da en vældig god ide. Du optjener mere anciennitet. Du kan lære at
lave service på. Det bliver ikke nemmere end på en GS'er. Du kan sælge en
GS'er til de samme penge som du gav for den hvis du køber ind med hovedet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hekto

Dato : 15-06-03 22:50

In article <lf4Ha.117$Mn4.113@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Så er jeg blevet den glade Honda ejer..fedt stykke legetøj selv her i øsende
> regnvejr

T'løgge!!!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : N/A