Skal man bruge Domæne
Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 15-06-03 18:59

Hej i gruppen.
Jeg har et spørgsmål, jeg er ved at lave en server ud fra nogle gamle
hardware jeg har, men jeg tænkte på, om man skal bruge et domæne for
at andre på internettet kan se min hjemmeside der skal ligge på min
egen server ??
Håber der er nogle der kan svarer på det

--
Venlig hilsen
Kenneth

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 15-06-03 21:54

In news:10557000540.947532802189983@dtext.news.tele.dk ,
Kenneth Rasmussen <svendborgrigger@newmail.dk> typed:
> [...]
> at andre på internettet kan se min hjemmeside der skal ligge på min
> egen server ??
> Håber der er nogle der kan svarer på det

Nej du kan godt nøjes med din IP. Det er jo bare ikke nemt for folk at
huske, så derfor bruger man ofte domænerne.
http://test.1987.dk/ peger eks på 80.63.226.36, derfor virker:
http://80.63.226.36/ også...
Men domæner koster jo penge, så derfor kan en gratis ydelse som dyndns.dk
være en fordel (især hvis du har dynamisk IP)

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 16-06-03 08:52

Bjarke Ravn-Jonsen <usenet@mandril.dk> skrev:
> [...]
>Men domæner koster jo penge, så
>derfor kan en gratis ydelse som dyndns.dk
>være en fordel (især hvis du har dynamisk IP)

Hvordan ved man om man har dynamisk IP, min ip skifter hver gang
jeg logger på nettet.
Hvad bruges dyndns til ??
Er ret nybegynder på dette plan.

--
Venlig hilsen
Kenneth

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 16-06-03 09:03

In news:10557500010.833599163360521@dtext.news.tele.dk ,
Kenneth Rasmussen <svendborgrigger@newmail.dk> typed:

> Hvordan ved man om man har dynamisk IP, min ip skifter hver gang
> jeg logger på nettet.

Så har du dynamisk IP. Hvis den forblev den samme, var den statisk.

> Hvad bruges dyndns til ??

Dyndns.dk bruges til at du opretter et af deres subdomæner.
http://ditnavn.lir.dk eks.
Denne adresse vil så pege på din ip adresse (din hjemmeside) Men fordi du
skifter IP hver gang du hopper af og på nettet. Vil det være nødvendigt at
opdatere din IP ved dyndns hver gang du har fået en ny. Det findes små
programmer som kan gøre det for dig, men ellers kræver det bare at du
klikker på et link, som du får når du registrerer dig på dyndns.dk.
Hele idéen bag dette, er at du kan sige til dine venner, at din hjemmeside
er http://ditnavn.lir.dk , fremfor at du hele tiden skulle sende dem en ny
IP adresse, hver gang de ville besøge den.

> Er ret nybegynder på dette plan.

Helt ok :) Vi andre har også været der en gang.

Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 16-06-03 12:13

> [...]
>at du hele tiden skulle sende dem en ny
>IP adresse, hver gang de ville besøge den.

>Helt ok :) Vi andre har også været der en gang.

Findes der noget ligende til statiske IP'er ?? jeg kommer jo ikke
til at ændre min IP så meget, når min server kommer til at stå
tændt hele tiden.
--
Venlig hilsen
Kenneth

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 16-06-03 16:15

In news:10557621010.996044060260875@dtext.news.tele.dk ,
Kenneth Rasmussen <svendborgrigger@newmail.dk> typed:

> Findes der noget ligende til statiske IP'er ?? jeg kommer jo ikke
> til at ændre min IP så meget, når min server kommer til at stå
> tændt hele tiden.

Du kan sagtens bruge det samme til statiske IP'er. Dog vil du vist ved
Dyndns får en mail hvis det er over 30 dage siden du har opdateret din ip.
Jeg bruger det selv, og har også dynamisk IP, som dog ikke er skiftet i over
et ½ år..

Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 17-06-03 12:58

> [...]
>30 dage siden du har opdateret din ip.
>Jeg bruger det selv, og har også
>dynamisk IP, som dog ikke er skiftet i over

Findes der service'er som dyndns til ftp servere, så man ikke skal
angive sin ip hver gang man går på nettet og andre skal ind på ftp
serveren ??

--
Venlig hilsen
Kenneth

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 20-06-03 14:54

In news:10558512000.705142321231087@dtext.news.tele.dk ,
> [...]
>
> Findes der service'er som dyndns til ftp servere, så man ikke skal
> angive sin ip hver gang man går på nettet og andre skal ind på ftp

Ja.... Kort sagt vil det virke på samme måde. Når først du har sat din ip op
til at dyndns domæne, vil alle services virker.
Altså en webserver vil normalt køre på port 80 på din comp, en ftp på 21
osv..
Så bare domænet er sat op, vil det virke alle steder hvor du før har
indtastet en IP.
Gælder også hvis du skal lave et online spil over nettet, eller en telnet
server, eller nogen anden form for adresse hvor du før har brugt IP

Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 20-06-03 20:04

> [...]
>indtastet en IP.
>Gælder også hvis du skal lave et
>online spil over nettet, eller en telnet

Hvad skal man så skrive hvis dyndns virker på ftp server ??
ftp://... i stedet for at skrive ftp://ip ??

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-06-03 08:33

In news:10561359270.833372077149903@dtext.news.tele.dk ,
Kenneth Rasmussen <svendborgrigger@newmail.dk> typed:

> Hvad skal man så skrive hvis dyndns virker på ftp server ??
> ftp://... i stedet for at skrive ftp://ip ??

Rigtigt....
ftp://lynet.dyndns.dk eks..