Kartofler på glas og kartoffelmos
Fra : J

Dato : 15-06-03 18:01

Hej

Jeg har lyst til kartoffelmos i aften, men er kun i nærheden af kartofler på
glas.

Er der nogen, som har prøvet at lave kartoffelmos af dem og kan fortælle mig
om smagen/konsitensen/oplevelsen af det?

Fra : Tina

Dato : 15-06-03 18:21

"J" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse
> [...]

mig
> om smagen/konsitensen/oplevelsen af det?

Kartofler på glas egner sig IKKE til kartoffelmos... Det smager mildest talt
meget underligt.

Spis glaskartoflerne i dag, og lav kartoffelmos i morgen, når du har fået
fat på nogle ordenlige kartofler

Tina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-06-03 19:04

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kartofler på glas egner sig IKKE til kartoffelmos... Det smager mildest
talt
> meget underligt.

Nej, det kan jeg heller ikke forestille mig.
Hvad egner de sig overhovedet til, ud over brunede kartofler i en meget
snæver vending?

> Spis glaskartoflerne i dag, og lav kartoffelmos i morgen, når du har fået
> fat på nogle ordenlige kartofler

Og så er det ved at være sidste udkald - du kan ikke bruge nye kartofler,
men må have fat i nogle gamle.

Hilsen Inger

Fra : sune vuorela

Dato : 15-06-03 19:29

En der kalder sig "Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev:

>Nej, det kan jeg heller ikke forestille mig.
>Hvad egner de sig overhovedet til, ud over brunede kartofler i en meget
>snæver vending?

Campingferier når man kommer sent til en camperingsplads om aftenen og
skal have hurtig mad.

--
Sune

Fra : Hauge

Dato : 15-06-03 20:21

Hejsa

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Og så er det ved at være sidste udkald - du kan ikke bruge nye kartofler,
> men må have fat i nogle gamle.

Øhhm, det vil jeg da fortælle mine nye kartofler, næste gang de blir til mos

Mvh Hauge

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-06-03 21:08

[Inger Pedersen | Sun, 15 Jun 2003 20:04:07 +0200]

>Hvad egner de sig overhovedet til, ud over brunede kartofler i en meget
>snæver vending?

Hvis de SKAL bruges, kan de også dryppes GODT af - skæres i mindre
stykker og kommes i en god mayonaise/senneps dressing til en kold
kartoffelsalat.

Dog vil en god salat af nykogte pillede aspargeskartofler være milevidt
bedre :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 17-06-03 19:35

Sun, 15 Jun 2003 20:04:07 +0200, skrev "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> :

>Hvad egner de sig overhovedet til, ud over brunede kartofler i en meget
>snæver vending?

Som nødløsning i andre snævre vendinger, hvor der er brug for kogte
kartofler. f.eks.:
- Svensk Pølseret
- Varm Kartoffelsalat
- Biksemad

I alle tilfældene hælder jeg lagen fra, skyller kartoflerne grundigt i
koldt vand og drypper dem godt af bagefter.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Felix

Dato : 17-06-03 20:50

On Tue, 17 Jun 2003 20:35:20 +0200, Gitte Sørensen wrote:

>Som nødløsning i andre snævre vendinger, hvor der er brug for kogte
>kartofler.
>I alle tilfældene hælder jeg lagen fra, skyller kartoflerne grundigt i
>koldt vand og drypper dem godt af bagefter.

De par gange om året hvor jeg finder brugen nødvendig, skylles
kartoflerne, der tilsættes en håndfuld havsalt, glasset
efterfyldes med vand, og det får lov til at hvile i "passende"
tid ( 10 min. til 10 timer) med jævne omrystelser. Kartoflerne
skylles grundigt før anvendelse.

Det giver 'tålelige' resultater; men så heller ikke mere.

Jeg har aldrig brugt metoden til katoffelmos, fordi det på
forhånd er dømt til fiasko. Måske har andre andre erfaringer?

m. v. h.