Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makro
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-06-03 15:30

Hej NG.

Jeg har et digitalkamera (HP photosmart 215) med 1.3 megapixels, når jeg
skal prøve at tage et makro billede så kan jeg ikke se forskel på det og
hvis jeg havde taget det "alm." Hvis jeg har forstået hvad makro er så burde
noget af billedet blive sløret. hvad kan der være galt? Er nybegynder.

Mvh. Jørgen Nielsn jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 15-06-03 15:32

Makrofunktionen benyttes når du skal tage billeder af ting der er _tæt_ på.
Det er forskelligt fra kamera til kamera, hvor tæt, men mit går ned til 5cm,
og optil ?? 20-40cm vil jeg tro (har ikke lige manualen ved hånden).
Når makrofunktionen benyttes er dybdeskarpheden ikke særlig stor, derfor vil
det blive uskarpt omkring den ting du fotografere. Det lyder lidt som om du
bruger makrofunktionen til at tage alm. billeder?

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-06-03 15:43

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> bruger makrofunktionen til at tage alm. billeder?

++++++++++++++++++++
Hej.
Undskyld, fik skrevet det på en forkert måde. De billeder jeg tager er
skrape nok men det er de også når jeg bruger makro, der er altså ikke noget
uskarpt omkring den ting jeg fotografere.

Mvh. jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 15-06-03 15:32

> [...]
> noget af billedet blive sløret. hvad kan der være galt? Er nybegynder.

Makro-billeder er billeder af ting, der på et negativ (hvilket godt nok
ikke er så relevant her) bliver 1:1 eller større - definitionen bruges
nu i flæng om ting i 1:2 og 1:3 også... Altså, det har ikke noget at
gøre med at gøre billedet sløret.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 15:40

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvis jeg har forstået hvad makro er så burde
> noget af billedet blive sløret. hvad kan der være galt?

Det er snarere blændetallet der har noget med dybdeskarpheden at
gøre. Makro er beregnet til at fotografere objekter som befinder
sig meget tæt på linsen. Se evt. afsnittet 'Blænden' på denne side:
<http://www.fototal.dk/art/a07.htm>.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 15-06-03 15:42

On Sun, 15 Jun 2003 16:29:50 +0200, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har et digitalkamera (HP photosmart 215) med 1.3 megapixels, når jeg
>skal prøve at tage et makro billede så kan jeg ikke se forskel på det og
>hvis jeg havde taget det "alm."

Nej, for der er ikke nogen manuelle indstillingsmuligheder på HP 215
eller zoom af nogen art. Det eneste, du kan opnå er, at du kan komme
tættere på dit motiv end du kan, uden makroindstillingen.

>Hvis jeg har forstået hvad makro er så burde
>noget af billedet blive sløret.

da du ikke har hverken zoom eller mulighed for at indstille blænde,
kan du kun opnå sløret baggrund, hvis du er lidt heldig med afstanden
fra motiv til baggrund.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-06-03 16:23

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> da du ikke har hverken zoom eller mulighed for at indstille blænde,
> kan du kun opnå sløret baggrund, hvis du er lidt heldig med afstanden

++++++++++++++++++++++++
Hej.
Jeg kan stille både 2x zoom og til makro, men ikke blænde.

Mvh. Jørgen Nielsn jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : emj

Dato : 15-06-03 16:52

On Sun, 15 Jun 2003 17:22:42 +0200, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kan stille både 2x zoom

Optisk zoom eller digitalt zoom?

> og til makro, men ikke blænde.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-06-03 17:12

> Optisk zoom eller digitalt zoom?
>

> Hilsen emj
+++++++++++++++++++++++
Hej.
Optisk zoom, men jeg burde vil kunne bruge makro alligevel

Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dl

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-06-03 17:43

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Optisk zoom, men jeg burde vil kunne bruge makro alligevel
>
> Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dl
++++++++++++++++++++++++++
Ups det er Digital zoom.

Fra : Flare

Dato : 15-06-03 21:15

For lige at få det på det rene inden der går for meget misforståelse i det.

Makro:

Dette bruger du når du skal tage bileder af noget meget tæt på. Hvis du går
tæt på uden makro kan dit kamera slet ikke fokusrer så tæt på. (Eller i
hvert fald have sværer ved det). At det at benytte makro også resulterer i
at det omkring dit fokuseringspunkt blvier sløret er bare et resulatat af
den "dårlige" dybdeskarphed. Du skal altås ikke bruge Makro for at sløre
baggrunden. Hertil skal du bruge et lavt blændetal (AP) eller den
forudindstillede Potrætfunktion på kameraet (hvis det har det) Dette vil
automatisk sørge for lavt blændetal. Men igen. Brug kun makro hvis du har
kameraet TÆT på en ganstand. Det er det den er beregnet til.

Mvh
Anders