Afmontering af cylinderblok med genstridig~
Fra : Carlo Iversen

Dato : 15-06-03 07:50

Hej
Af forskellige årsager (rivning/knækket stempelring?) er jeg nødt til at
afmontere min cylinderblok (igen).
Sidst jeg monterede den, benyttede jeg flydende pakning, og desværre sidder
blokken nu så fast, at jeg simpelthen ikke kan få den af med normale midler.
Er der nogen af jer, der har en eller anden fidus, der kan hjælpe??? Eller
er der kun "fysik vold" tilbage???

Mvh
Carlo
Suzuki GS 750 (1978)

Fra : Armand

Dato : 15-06-03 18:35

Carlo Iversen <cai@get2net.dk> skrev i en
> [...]
midler.
> Er der nogen af jer, der har en eller anden fidus, der kan hjælpe???

Det plejer at være en fordel at skrue selv, derved at man så har muligheden
for at gøre arbejdet så godt som muligt (f.eks. omkring smøring af gevind);
men det er altså også et tveægget sværd!
Hvordan helvede kunne du lime(!) sagerne sammen med flydende pakning -
Flydende pakning er i princippet oliebestandig silikone og en bekendt af mig
har limet sit store akvarie sammen af kun glasplader og silikone

Hvis du helt og holdent har udeladt brugen af bundpakningen, sænker du
derigennem cylinderen og dermed også topstykket ned over stemplet og
forårsager derved et så meget desto større kompressionsforhold - Måske at
dét er problemet der er opstået siden du skruede den sammen sidst

Hvis du har "forbedret" den gamle pakning med flydende pakning vil du kunne
flå sagerne fra hinanden derved at pakningen vil lade sig skille ad; men
uden pakning skal der endog ganske meget vold til at adskille emnerne:

Der er dog ét trick:
Når man samler sagerne skal man påføre den flydende pakning på den ene
flade og inden samling smøre den anden med olie eller fedt - Men dét er jo
lidt sent at høre nu

Rigtig god arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Carlo Iversen

Dato : 15-06-03 22:17

Hej igen
Jeg er fra anden side blevet foreslået at prøve med at varme pakning mm. op
for at se, hvordan det virker. Et mindre "forsøg" på et hjørne med en
varmluftpistol viser, at den flydende pakning bliver blød, så måske er det
vejen frem. Jeg gør et seriøst "fuldskalaforsøg" i morgen, men
tilsyneladende skal der varmes op til ca. 180 ºC , og det er nu ikke så let
med så stor en blok.
Derudover er jeg ganske vel klar over, at i mange sammenhænge er flydende
pakning noget Fanden har skabt. Jeg har da heller ikke brugt det siden mine
Puch-dage for næsten 40 år siden.
Mit problem denne gang var, at en tidligere ejer havde forknoklet
pakfladerne, dvs. både fladen på krumtaphus og på cylinderblok og at der var
oliespild netop fra bunden af blokken. Selvom jeg udbedrede en del af
skaderne på pakfladerne var jeg ikke overbevist om, at jeg kunne gøre
motoren tæt alene ved hjælp af en ny pakning, og netop derfor brugte jeg den
flydende pakning på anbefaling fra en pro. MEN DET GØR JEG ALDRIG MERE.
Og så genbruger jeg stort set aldrig pakninger - i det mindste hvis det
tager meget mere end 10 min. at komme ind for at skifte den.

Mvh
Carlo

Fra : Carlo Iversen

Dato : 16-06-03 16:52

Hej
Jeg synes, at jeg skylder jer en afslutning på historien.

Prøvede først med varme fra en varmluftblæser (550 ºC) uden held, idet det
er umuligt at holde hele blokken varm nok. Måske dur det på en mindre blok,
det vil jeg ikke udelukke.

en af mine gode venner, der også har makket med motorcykler et halvt liv,
har et motto nogenlunde sådan : "Du må aldrig øve vold mod en motorcykel,
højst et dask med en forhammer, når du er i bekneb. Og dur det ikke, så kan
den altid få et dask mere."

Ikke at han praktiserer det, med det illustrerer ganske fint, at engang
imellem må man ty til de grovere midler.

Jeg listede derfor ind i køkkenet efter konens kødøkser (godt at hun ikke
ser denne gruppe - Global er rimeligt dyrt). Ideen var, at jeg ville have en
form for kile, som jeg kunne slå ind i selve pakningen på hver side af
blokken for dermed at skille blokken fra krumtaphuset. Når jeg ønskede en
lang kile skyldes det, at jeg derved ville skade pakfladerne mindst muligt.

Og ganske rigtigt. Ved at slå dem ind fik jeg de to flader til at løsnes, så
jeg med nogen besvær kunne trække cylinderblokken op. Desværre blev
pakningen nærmest rykket i stykker på langs, så der forestår et større
arbejde med at afrense den gamle pakning, men jeg kom da videre. Og
pakfladerne blev overhovedet ikke beskadigede.

Tak for de forskellige forslag, som jeg fik både her og i min mail.

Mvh
Carlo Iversen

Fra : Jake

Dato : 16-06-03 21:30

> Jeg listede derfor ind i køkkenet efter konens kødøkser (godt at hun ikke
> ser denne gruppe - Global er rimeligt dyrt).

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!

Du har da ikke brugt en Globalkniv til kile????????????????
Det svarer nogenlunde til at slå søm i med et Rolex-ur!! skam dig

/Jake

Fra : Carlo Iversen

Dato : 17-06-03 15:07

Somme tider helliger målet midlet
Mvh
Carlo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-06-03 15:29

> Du har da ikke brugt en Globalkniv til kile????????????????
> Det svarer nogenlunde til at slå søm i med et Rolex-ur!! skam dig

Et et Rolex ur da ikke garanteret ridsfrit? Hvis der skulle komme ridser, så
får man da bare glasset skiftet gratis.

signing off.. Martin Sørensen