God timeløn og dagpenge
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-03 07:10

Hvis man er på dagpenge, og tjener sine penge på godt betalte småjobs som
foredrag, optræden og.lign. og f.eks. kun arbejder i 2 timer for 10.000 kr,
kan man så nøjes med at påføre 2 timer på dagpengekortet eller er der andre
boller på suppen når timelønnen er så høj?

Jesper

Fra : ram2

Dato : 15-06-03 07:26

"Jesper Nielsen" skrev d. 15-06-03 07:10 dette indlæg :
> [...]
andre
> boller på suppen når timelønnen er så høj?

Hvis du tjener pengene ved selvstændig virksomhed, skal du af din
A.kasse have tilladelse til dette. Du kan blive registreret som
"Dagpengemodtager med selvstændig bibeskæftigelse", og som eksempel have
15 timer ugentlig du må arbejde med dit firma.
Det honorar du så modtager for din foredragsvirksomghed, er A.kassen
uvedkommende. Dine dagpenge vil blot blive reduceret med det faktiske
antal timer du angiver på dit dagpengekort (max 15 pr. uge). Den periode
du kan modtage dagpenge (4 år) reduceres samtidig med 15 timer ugentlig.

Du gør klogt i at have alt på det rene med din A.kassen inden du
begynder, da det ellers kan have konsekvenser for din dagpengeret. Du
bør samtidig undersøge om du skal tilmeldes hos Told & Skat og have et
SE nr. med bl.a. hensyn til indbetaling af moms.

Mvh. Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Andersen

Dato : 15-06-03 08:06

ram2 wrote:
> [...]
> antal timer du angiver på dit dagpengekort (max 15 pr. uge). Den periode
> du kan modtage dagpenge (4 år) reduceres samtidig med 15 timer ugentlig.

På den anden side vil a-kassen jo nok stille nogle spørgsmål, hvis du
får 10000 kroner for to timers arbejde - f.eks. 'har du slet ingen
forberedelsestid?'

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
You can't ignore someone who isn't there, because that's not what

Fra : ram2

Dato : 15-06-03 08:35

"Ole Andersen" skrev d. 15-06-03 08:06 dette indlæg :
> På den anden side vil a-kassen jo nok stille nogle spørgsmål, hvis du
> får 10000 kroner for to timers arbejde - f.eks. 'har du slet ingen
> forberedelsestid?'

Det er netop sandsynligt, og derfor bør han lægge kortene på bordet
overfor A.kassen, så han ikke senere kommer i klemme.

Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 15-06-03 07:32

"Jesper Nielsen" skrev d. 15-06-03 07:10 dette indlæg :
> Hvis man er på dagpenge......

Hej igen Jesper.

Jeg gik i mit tidligere indlæg ud fra, at du ikke holder foredrag som
ansat i det pågældende firma du entrerer med. Hvis du bliver
timelønsansat i 2 timer med en løn på f.eks. 10.000 kr. er jeg usikker
på hvordan du skal forholde dig. Firmaet skal i hver tilfælde som
udgangspunkt trække dig for skat, og jeg vil tro du skal angive din
timeløn på dagpenge kortet, som så vil bevirke en reducering af dine
dagpenge, svarende til det modtagne beløb du angiver.

Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 15-06-03 08:37

"ram2" skrev i en meddelelse
> [...]
> timeløn på dagpenge kortet, som så vil bevirke en reducering af dine
> dagpenge, svarende til det modtagne beløb du angiver.

Det er ikke sikkert man kender sin fulde løn, før man får den udbetalt. -
Sæt nu arbejdsgiver er gavmild og smider en tier oveni den aftale timeløn.

Er man på rigtige dagpenge, og ikke VU eller hvad det nu hedder, når man
læser, tager kurser el. lign. på dagpenge, skal man blot påføre antal
arbejdstimer samt arbejdsgiverne navn og adresse på dagpengekortet.
Det gjorde jeg i hvert fald, da jeg vikarierede.
Jeg går ikke ud fra at akassen tjekker, hvad der går ind på min konto, men
jeg ved faktisk ikke om, de ville stille spørgsmålstegn ved en dagsløn på
5000 kr., den dag, jeg skal have regnet min nye dagpengeperiode ud, og jeg
derfor skal komme med alle mine lønsedler.

Er man på VU el. lign. skal man påfører indtjente kroner og øre, som senere
kan tilbageregnes, da det er indtægt og ikke arbejde, der tælles ud fra.

Under alle omstændigheder, synes jeg at man bør rette henvendelse til
akassen, så man ikke gør noget forkert, og ender i fedtefadet. Også fordi
man bør undersøge om man i det pågældende fag, skal have en underskrevet
arbejdsaftale i orden, sådan arbejdsgiver ikke skal udbetale G-dags
betaling.

Nette

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-06-03 09:24

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
andre
> boller på suppen når timelønnen er så høj?

Som lønmodtager finder modregning sted efter reglerne for udbetaling af
supplerende dagpenge http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20010096605-REGL

Der skelnes mellem kontrollabel arbejdstid § 3 og ukontrollabel arbejdstid §
4.

Hvis arbejdstiden betragtes som ukontrollabel skal der ske omregning af
indtægten efter omregningssatsen
http://www.adir.dk/extern/regler/stik/Omregningssats_1.html

mvh
Bendt

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-06-03 09:29

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg glemte lige et enkelt link

Jvf. Bekendtgørelse om fradrag i dagpenge
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20020120405-REGL
§ 13